Kirjoittaja Aihe: 306 - Hammastangon korjaussarja  (Luettu 3574 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
306 - Hammastangon korjaussarja
« : 20.07.2012, 22:29:04 »
Auto: 1995 306 Cabriolet 1,8 (XU7JP).

Saako mainitun auton tehostettuun hammastankoon korjaussarjaa tmv. ? Kiinnityksestään väljäksi kulunut alapallo on hakannut myös hammastangon sisäsovitteen väljäksi.

Mikä tangon rakenne on? Onko päässä jokin laakerointi jonka voi uusia vai haetaanko romarilta ehjää tankoa?  Vajaaseen 300 € tosin saa jo tehdaskunnostettuakin. Raidetangos sisäpää ei ole välyksellinen vaan vika nimenomaan on itse hamamastangossa.

selami

  • Vieras
Vs: 306 - Hammastangon korjaussarja
« Vastaus #1 : 06.09.2012, 12:28:18 »
Tietääkseni ei saa korjaussarjaa, ainakaan kaupasta valmiina. Aikoinaan tuota etsiskelin.

Sillä on hamastangon ja sen sylinterin välissä laakerina nailonholkki, joka kuluu. Kun sitä ei valmiina saanut, niin sorvasin nailontangosta uudet. Tallin seinällä roikkui kolme väljäksi kulunutta samanlaista, ja vaihdoin sitten niihin kaikkiin uudet holkit. Toimii.

Katsastusmiehen diagnoosi leimalla oli "raidetangon sisäpään nivel välyksellinen", kun koko hammastanko pääsi liikkumaan pelkääjänpuolella muutama millin siinä pesässäään.

Olis varmaan pitänyt tehdä muutama holkki varastoon ja myydä täällä ... ;-)

-Mika-


selami

  • Vieras
Vs: 306 - Hammastangon korjaussarja
« Vastaus #2 : 12.09.2012, 17:58:10 »
Yhden holkin olin jättänyt malliksi tallin seinälle. Sorvaan noita muutaman lisää, kunhan kerkeän. Ohjausvaihteen molemmissa päissä on samanlaiset holkit, mutta se pelkääjänpuoleinen kuluu huomattavasti enemmän. Kuskinpuolella kun on se rattiakseli ja sen ratas ottamassa kuormia vastaan, niin se holkki ei paljoa siksi kulu.

Ja mun mielestä on järkevää korjata asioita "komponenttitasolla" ennemminkin kuin osakokonaisuustasolla.  Tää on yksi hyvä esimerkki sellasesta. Toinen on vaikkapa startti. Monet vaihtaa koko startin, jos se alkaa väsyä, mä vaihdan vaan hiilet ja laakeriholkit.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 306 - Hammastangon korjaussarja
« Vastaus #3 : 12.09.2012, 20:56:42 »
Hyvä tieto. Holkin lisäksi oltava rasvaa (esim. Redline CV-2) hammasvaihteessa. Irroitatko hammastangon vai paikallaan ollessa vaihdat holkit? Ohjeen mukaan pienet ruuvit kierretään holkkiin, stanssaus auki ja holkki vedetään irti, uudet tilalle. verrattuna 306 hammastankoon, 407ssa kuljettajan puolen nailonholkin välistä voi työntää rautasahanterän. Miten kirsität, onko erikoisavaimen tarve?   
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

selami

  • Vieras
Vs: 306 - Hammastangon korjaussarja
« Vastaus #4 : 12.09.2012, 22:35:37 »
Helpointa on ottaa koko ohjausvaihde pöydälle. Holkkia ei ole tarkoitettu irroitettavaksi, joten hieman väkivaltaa siihen joutuu käyttämään. Katkasee sen meisselillä lyömällä niin tulee helpommin pois.

Rasvaa pitää olla, en nyt muista että millasta. Suojakumit pitää sen rasvan (öljyn) oikeessa kohteessa. Ihan öljykylvyssä se ohjausvaihde mun muistin mukaan on.

On tuosta jo muutama vuosi, kun viimeksi tuon tein, joten en muista miten se holkki sinne paikkaansa kiristettiin. Luultavasti ei mitenkään. Tarkistan asian... saattoi olla ihan putkella lyömällä...

Kun käyn tallilla ja sorvaan noita lisää, niin kattelen samalla sen perusrakenteen ja kiinnityksen. Se "malliholkki" kun oli rautalangalla kiinni yhdessä ohjausvaihteessa...

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Hammastangon korjaussarja
« Vastaus #5 : 13.09.2012, 00:41:36 »
Ohjainholkit kiinnittyvät hammastangon kuoreen ahdistussovitteella - eli niitä ei varsinaisesti kiinnitetä millään.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 306 - Hammastangon korjaussarja
« Vastaus #6 : 08.05.2013, 23:32:25 »
Nyt tuli homma ajankohtaiseksi. Hammastanko on pöydällä, mutta siinä ei kyllä kuvattuja nailonholkkeja ole. Kuskinpuolella on ohjauksena ainoastaan se jousikuormitteinen luisti. Repsikanpuolella on laakerihela, mutta se ei ole nailonia vaan pronssia tms.

Onkohan näitä sitten erilaisia? Piruuttaan vilkaisin myös 504:n vastaavaa osaa ja äkkiseltään siinäkin rakenne on sama kuin tossa mun 306:ssa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Hammastangon korjaussarja
« Vastaus #7 : 08.05.2013, 23:53:37 »
Jos/kun liukuholkki on laakerimetallinen, niin harvemmin se on edes väljä. Uudemmat ovat tässä suhteessa 'täyshalvennettuja'.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 306 - Hammastangon korjaussarja
« Vastaus #8 : 09.05.2013, 12:48:39 »
Onko hammastanko kuitenkin muuten sama? Holkin materiaali vain on vaihtunut? Ainakin tässä tapauksessa se metallinenkin on väljäksi mennyt. Huomaa hyvin pelkkää holkkia hammastangossa heilutelle ja erityisesti puolenmetrin jatkolla kun pyörästä vääntelee.

Osia ei varmaan tähänkään malliin ole saatavilla? Pitää kysellä josko tuttu sorvari tekis uuden.

Mti

  • Vieras
Vs: 306 - Hammastangon korjaussarja
« Vastaus #9 : 18.03.2014, 09:18:08 »
Onkohan 307:ssa (2004, 2.0) samanlaiset kuluvat holkit vai mikä aiheuttaa väljyyden? Huollossa ja katsastuksessa on sanottu toisen sisäpään olevan väljän, mutta haitarikumin alle vilkaistuani huomasin, että raidetanko siellä muljahtelee pesässänsä. Kolisee myös, ajaessa.