Kirjoittaja Aihe: 306 - Lisäkaukovalojen asentaminen  (Luettu 2944 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

zees90

  • Vieras
306 - Lisäkaukovalojen asentaminen
« : 01.10.2013, 23:59:29 »
Auto: 1997 306 1,6 XR (2. mallisarja, TU5JP, MA5).

Elikkäs olisin aikeissa asentaa söpöön lisäpitkät, omansa ovat sen verta kehnot. Tartteisin vinkkiä että mistä kannattaa ottaa ohjaus lisäpitkien releelle? Sen verran olen tutkinut että umpioon tulevassa 5 napaisessa liittimessa toiseksi alin on pitkän, mutta en kehtaisi katkaista alkuperäistä johtoa, vaan mietin jos ohjauksen saisi esim. releeltä? Onkos kuinka monilla asennettuna, ja miten muilla on kytkettynä? Muuten on kyllä lisävalojen kytkentä selvillä miten tehdään.

micco

  • Vieras
Vs: 306 - Lisäkaukovalojen asentaminen
« Vastaus #1 : 02.10.2013, 07:38:22 »
Mulla oli aiemmin farmarina 306 niin siihen otin herätteen polttimon kannasta. Muistaakseni porasin umpioon pienen reiän ja tiivistin massalla mistä tuo johto meni läpi. Tuo oli kyllä vähän nolo kytkentä mutta toimi sen kaksi vuotta ja toimii varmaan vieläkin. Ehkä fiksumpi paikka olisi moottoritilassa oleva releen lähtö nykyisille pitkille.

Nykyinen ratkaisu 306:n valotehon lisäämiseen on kaikkea tuota fiksumpi. Ph3:n kirkkaat umpiot kaksilla H7 polttimoilla. Maksaa n. 120€ pari ja menee paikoilleen suoraan. Sitten ne on vielä hyvän näköiset  :)

ak_81

  • Vieras
Vs: 306 - Lisäkaukovalojen asentaminen
« Vastaus #2 : 02.10.2013, 11:35:00 »
Aikaisemmin on tullut otettua ihan vaan rosvoliittimellä pitkien piuhasta. On ne toimineet ihan ok. Tietty voihan sen hienosti vaikka katkaista ja juottaa kunnolla.

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Lisäkaukovalojen asentaminen
« Vastaus #3 : 02.10.2013, 12:49:36 »
Ite en oikein suosi noita rosvoliittimiä, yleensä piuhat hapettuu ja palaa poikki niitten sisältä, toisekseen niissä on paljon kosketushäröjä. Nyt on itsellä muutama haaroitus abiko joilla sais haarotettuu siitä omasta pitkän johdosta paremmilla liittimillä. Pitänee tutkiskella ensin se releen kanta onko mahdollinen haarottaa sieltä.

Micco, mielellään itsekkin vaihtasin umpiot mutta mutta, budjetti tulee vastaan. Lisävalot löytyy varastosta, samoin kaikki muu paitsi teline rekisterikilven alle. Meinasin tänään tehdä kaapelointia valmiiksi että ei olisi kuin plug&play kuhan saan ostettuu sen telineen.

ak_81

  • Vieras
Vs: 306 - Lisäkaukovalojen asentaminen
« Vastaus #4 : 02.10.2013, 14:57:49 »
Kun rosvon puristaa kunnolla, niin ei pitäis tulla ongelmia. Ei ainakaan edellisissä rosvoliitetyissä, tais hapettua ensin maadotus kun että rosvous petti. No ne olikin Nissaneissa. Monesti vaan abikoissa, ainakin halvemmissa tulee ongelmia, jos ei viitti juottaa johtoa liittimeen kiinni.

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Lisäkaukovalojen asentaminen
« Vastaus #5 : 02.10.2013, 20:13:07 »
Nyt on söpössä lisävalot, vanhat ja pahat mutta huomattavasti parani pitkillä. Joutuu nuo lisäpitkät tosin uusimaan, kuhan saa budjettiin tilaa. Rekisterikilven alle tuleva lisävaloteline on muuten yllättävän helppo ratkasu asentaa lisävalot, kilpi irti, muutamilla ruuveilla teline puskuriin kiinni, kilvelle hieman pidemmät ruuvit ja telineessä olevien reikien läpi puskuriin kiinni, eikun lisävalot kiinni telineeseen. Tosin lisävalot voi kiinnittää telineeseen jo ennenkuin asentaa telineen autoon, mutta veikkaisin ettei valojen paino auta asennuksessa.

Tosiaan omassa pösössä siinä 5 napaisessa umpion liittimessä, alhaalta ylöspäin laskettuna, lyhyt, pitkä, parkki, 2 ylintä veikkaisin maadoituksiksi.

Katkaisin itse umpioon menevän liittimen pitkänvalon johdon, omassani sattui olemaan punainen väriltään. Laitoin abiko haaroitusliittimen väliin ja siitä ohjauksen releelle. Motonetistä ostin 2,50€ maksavan valoreleen kahdella ulostulolla, molemmille lisävaloille oma johto, ei haaroituksia.

Ei itsellä ole abikojen kanssa ollut ongelmaa, kunnon pihdit millä puristaa niin johto ei lähde kuin katkaisemalla. Koitin purkaa liitintä irti kun olisi pitänyt siirtää liitintä, mutta eipäs onnistunut, joten eikun etsimään ja onneksi löytyi sopiva. Halvoilla perus abiko pihdeillä tehty liitos on helppo purkaa.

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Lisäkaukovalojen asentaminen
« Vastaus #6 : 06.10.2013, 00:10:40 »
Ostallin Sirius NS-1181D lisävalot, referenssi 20, makso 30€ Motonetissä ja johan näkee ajella huomattavasti paremmin. Vielä ku auton omiin valoihin ostas Osram Nightbraker Plus polttimot, niin paranis lisää. Passatissa oli myös Nightbrakerit ja kyllä se vaan tuo huomattavan parannuksen valojen tehoon.

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Lisäkaukovalojen asentaminen
« Vastaus #7 : 17.05.2014, 21:35:37 »
Jees, elikkäs tähänki päivitystä.
Ei oo enää Siriukset keulalla, vaan sain kaverilta halvalla Hella FF200, käy muuten paljon paremmin tuohon 306 keulaan ku mitä kantikkaat.
Asensin nuo FF200 rekisterikilpitelineeseen sillä tavalla että tuleevat mahdollisimman lähelle maskia.

ejuvonen

  • Vieras
Vs: 306 - Lisäkaukovalojen asentaminen
« Vastaus #8 : 01.07.2014, 08:09:13 »
Mitä niillä lisäpitkillä tekee ? Nelostiellä on ainakin sen verran liikennettä läpi vuorokauden, ettei lisäpitkiä tartte !

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Lisäkaukovalojen asentaminen
« Vastaus #9 : 01.07.2014, 18:14:30 »
No ehkä siellä etelässä on liikennettä ja katuvaloja, mutta täällä Itä-Suomessa tarttee kyllä, on paljon valaisemattomia teitä joissa ei ole katuvaloja. Itse käyn myös Venäjälla aikas paljon, ja siellä niitä tarviaa aika paljon myös. Voisit ajatella hieman muunkin Suomen suhteen etkä vain sieltä Etelä-Suomesta jossa tiet on talvellakin sulat, ja autoissa ei edes tarvitse valoja koska on niin valaistut tiet. Foorumilla on kumminkin muualtakin päin Suomea käyttäjiä.

ejuvonen

  • Vieras
Vs: 306 - Lisäkaukovalojen asentaminen
« Vastaus #10 : 02.07.2014, 12:00:11 »
Tarkoitin koko 4.-tietä ja 5.-tietä myöskin; Helsingistä Utsjoelle saakka. Asun Äänekoskella ja ajellu Haaparannan kautta Ruotsiin 1000 km.

Lisäpitkät pitäisi kieltää kokonaan, koska niitä käytetään provokaatiotarkoituksessa. Eivät kaikki tietenkään ! Molemmissa maissa.

Ruotsalaisillahan on helvetinmoiset stirkkarit keulilla ja ei siinä auta ku hiljentää vauhtia ja ajaa lumipenkan reunaan.
Kaikki eivät vaihda pitkiä valoja ennen mäen päälle tuloa vaikka näkisivät kajastuksen vastaantulevan auton valoista.
Ja sitten ne jotka vaihtaa pitkät kohtaamistilanteessa 10 - 20 m ennen.

Olen 65-vuotias ukko ja kilometrejä on takana aimo annos, jopa 6 voltin hehkuajoista WV:ssä.

Rekka-autotkaan eivät tarvitse lisäpitkiä, ne ovat siellä katolla muodin vuoksi.

Pitkiltä lyhyille vaihtaessasi, menee hetki ennekuin pupili aukeaa hieman, joten sinulla on hetken sokeus. Rippuu tietenkin silmän iästä.

Minulla on ollut Marshallin lisävalot keulilla nuorempana, lapsellisempana, ku sai olla paljon lyhkäsiä ja pitkiä valoja. Sammutin aina lisävalot tullessani toisen auton kantaan, koska edellä ajavalla saattaa olla isot peilit ja lisäksi vielä silmälasit.
Minulla ei ole ollut vielä silmälaseja ajaessani, mutta voin kuvitella niiden hankaloitavan hieman ajamista.
Mutta eihän se sinua haittaa, koska ajat aurinkolaseilla eli ts. snoppailet.

Wempula

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 115
  • Epäkelpoautojen keräilijä
Vs: 306 - Lisäkaukovalojen asentaminen
« Vastaus #11 : 02.07.2014, 12:26:25 »
Asustelen täällä Salon seudulla ja työmatkasta on ensimmäiset 16km täysin katuvalotonta, hirvien, peurojen, ilvesten ja muiden sekalaisten elukoiden ja vähäjärkisten kävelijöiden satunnaisesti täyttämää tietä.
Omat lisävalot ovat olleet jopa näin kesäisesti tarpeen, onhan Salo kaikessa säästöviisaudessaan päättänyt katkaista virrat myös keskustan katuvaloista.
Varsinkin sunnuntai-aamuyöstä on välillä jännäkakka pääsemässä karkuun kun juopuneet ihmiset yrittävät pimeässä kävellä auton alle.

Jos koko ajan koet häikäistyväsi vastaantulijoiden ajovaloista, suosittelen pikaista käyntiä optikolla. Alentunutta näköä ei pystytä parantamaan mutta oikeilla silmälaseilla ja päällysteillä häikäistymistä voidaan vähentää ja näin liikenne on taas yhden puolisokean vähentymisen verran turvallisempaa!
Ajossa Citroen C4 Puretech 130 ET8 Shine Comfort Selection 2022

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Lisäkaukovalojen asentaminen
« Vastaus #12 : 02.07.2014, 17:00:14 »
Eipähän tuota tule aurinkolaseja käytettyä, koska ei ole mahdollisuutta käyttää sellaisia. Mikäli autossani olisi oikeasti riittävän hyvät pitkät ajovalot jo omasta takaa, niin voisin jättää lisävalot pois, mutta 306 omaa niin heikot pitkät, ettei niillä näe lyhyitä paremmin. Yritin jo parantaa laittamalla ensin auton omiin valoihin markkinoiden parhaat polttimot jotka ovat viellä lailliset, mutta ei niillä näe täällä Itä-Suomen valaisemattomilla mutkaisilla sivuteillä yhtään mitään, joten lisävalot ovat tarpeen. Onhan se 4 ja 5 tiet tietysti kun suoraa suoran perään, näkee vastaantulijat jo kilometrien päästä, tottakaihan se tuntuu pahalta jos jollakin on tahto nähdäkkin jotain, vaikka vaihtaisikin lyhyille jo ajoissa. Et ole tainnut liiemmin tutustua Itä-Suomen tieverkostoon, jos et tiedä että täällä on oikeasti MUTKIA, joista ei siellä lännessä ole tietoakaan.. Hirviä, karhuja ja muita riistaeläimiä on huomattavasti enemmän, ovat lisävalot nimittäin pelastaneet minunkin henkeni jo useampaan kertaan liikenteessä, kun hirvi juossut tielle ja olen nähnyt sen ajoissa.

ejuvonen

  • Vieras
Vs: 306 - Lisäkaukovalojen asentaminen
« Vastaus #13 : 09.07.2014, 11:53:51 »
Saakos nykyjään lyhyitä valoja kahdentaa ? Tuskin.
Mielestäni kohtaamistilanne on se pahin, koska huomio keskittyy vastaantulijaan. Pupilli on pienemmillään tällöin. Monet kaipaavat tämän takia Xenon lyhkäsiä ja lisäksi kääntyvät valot.
Kääntyvä valo ei häikäise vastaantulijaa ja piennarkin, jossa ne teidän "Ilvekset" ja muut suurpedot kyttäävät autoja, näkyy parermmin.
Paranna lyhkäsiä. ei sinun tarvitse nähdä 1 km:in päähän, vaan lähemmäs eli jarrutusmatka on se alue.
Laki sanoo: " ajoneuvo on kyettävä pysäyttämään tien näkyvällä osalla." Ja sit se tilannenopeus.
100 km/t = 28 m/s elikkä son noin 50 - 100 m sun jarrutusmatka.

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Lisäkaukovalojen asentaminen
« Vastaus #14 : 09.07.2014, 14:58:27 »
No eipä tuota ole varaa laitella rahaa uusiin umpioihin, enkä halua tehdä valoista laittomia. Tuon parempia niistä ei saa kuin isolla rahalla. Kuten jo edellisessä viestissä sanoin, "Yritin jo parantaa laittamalla markkinoiden parhaat polttimot, jotka ovat vielä lailliset", ja kun on H4 umpiot, niin voit päätellä itse.
Edelleen, Itä-Suomen tiet ovat aivan erilaiset ajella kuin muualla suomessa. Samoin Venäjällä.
Kyllä tuossa taas sai lisäpitkiä kiitellä viikonloppuna kun näki hirven mettän laidalla ajoissa, kun ajoin pitkät päällä, tämän tapahtuman jälkeen testasin laittamalla lisävalot pois kytkimestä. Eipähän noista auton omista valoista ollut mitään apuja. Tämä siis tapahtui siinä 1 ja 2 välillä yöllä.
Lapsellista tuollainen nillitys, jokainen asentakoon lisävalot lain puitteissa, tai olkoon asentamatta, omapahan on murheensa. Minulle on turha valittaa jos jotkut ovat idiootteja ja ajavat vastaan pitkät päällä, itse en niin tee.
Osta minulle uusi auto, jossa on hyvät valot niin voidaan päättää tämäkin turha paskanjauhanta. Itselläni ei ole sellaiseen varaa. Kiitän ja kuittaan, tämä keskustelu oli osaltani tässä.