Kirjoittaja Aihe: 306 - Tyhjäkäyntimoottorin vaihto  (Luettu 2534 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Munavoi

  • Vieras
306 - Tyhjäkäyntimoottorin vaihto
« : 21.01.2014, 16:07:24 »
Auto: 1997 306 1,6 XR.

Eli kyseisessä 306:ssa kierrokset heijaavat ylös alas tuhannen tietämillä, auto nykii ajossa ja sammuilee satunnaisesti. Vikadiagnoosien jälkeen olen päätynyt siihen, että ongelmat johtuvat tyhjäkäyntimoottorista. En kuitenkaan löydä kyseisestä mallista selvää räjäytyskuvaa tai osalistausta, jonka avulla saisin tietää tyhjäkäyntimoottorin valmistajan ja mallin. Tarkoitus olisi tilata osa käytettynä ja asentaa itse, elikkä onko kellään kokemusta kyseisen osan vaihdosta?

Kiitos jo etukäteen.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottorin vaihto
« Vastaus #1 : 22.01.2014, 17:21:06 »
-97 vuosimallissa on alipaineella toimiva säädin. Osa löytyy moottorin takaa, imusarjan alta. Mötikkä johon tulee kaksi mustaa ilmaletkua ja yksi sähköliitin toisesta päässä. Kuvassa osanumero 7. Varaosanumero: 034560. Joutokäyntisäätimen ei kyllä pitäisi vaikuttaa auton nykimiseen ajossa. Nimensä mukaisesti säätää vain joutokäyntiä. Vastaavia oireita voi aiheuttaa myös imuilman paineanturi...
« Viimeksi muokattu: 30.09.2014, 22:44:47 kirjoittanut ToniL »
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottorin vaihto
« Vastaus #2 : 22.01.2014, 21:23:58 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0

Alipaineella ei käsittääkseni ole tekemistä tuon säätimen (Bosch 0280140537) toiminnan kanssa, se on toteutettu joko solenoidilla tai askelmoottorilla:

http://www.rexbo.eu/bosch/idle-control-valve-air-supply-280140537
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

micco

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottorin vaihto
« Vastaus #3 : 22.01.2014, 21:28:50 »
Tuon ikäisessä tuo moottori on aika arvokas, epäilen kanssa kuten buusba että vika olisi siinä. Sen voi kuitenkin puhdistaa rasvanpoistajalla, otat sen kahden putken välistä irti ja käteen niin ymmärrät.

ak_81

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottorin vaihto
« Vastaus #4 : 23.01.2014, 11:11:17 »
Lue ne vikakoodit, mulla yksi syy nykimiseen oli viallinen map-anturi, sen jälkeen nykiminen väheni ja toinen vika oli puola, jonka vaihdon jälkeen loppui kokonaan. Tarkista myös ne akulta lähtevät maakaapelit.