Kirjoittaja Aihe: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot  (Luettu 58645 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 306 - Taka-akseliston kunnostaminen
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 405 - Taka-akseliston rasvanipat

Arkistoitu ohje: 205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat
Arkistoitu ohje: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
Arkistoitu ohje: Taka-akseliston laakereille sopiva voiteluaine


Pitääkö myös 306:n ja muiden vääntösauvajousituksella varustettujen mallien taka-akselistojen kanssa olla huolissaan laakeroinnin kestävyydestä eli onko rakenne samanlainen kuin vaikkapa 309:ssä ja 405:ssä?
« Viimeksi muokattu: 05.09.2009, 01:58:34 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Pugfan

  • Vieras
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #1 : 09.06.2005, 15:21:53 »
Lainaus käyttäjältä: "JussiK"
Minäkin luulin, että 306:n akselit ovat jo kestävämpiä, mutta niin vaan on rengas vinossa...käsittämätöntä että moisia sekundaratkaisuja päästetään edelleen suunnittelupöydältä tuotantoon..?


Niin no kun kysymyksessä on samaan perusajatukseen (eli akseliputkeen laakeroidut tukivarret) perustuva akselisto niin se hajoaa ennemmin tai myöhemmin.

Eipä ole semmoista kyseisellä akselistorakenteella varustettua Peugeot-mallia vielä tullut johon ei olisi  jo jouduttu vaihtamaan. :cry:

Enää sitä ei päästetä tuotantoon kuin Partnerissa ja 206:ssa.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #2 : 09.06.2005, 20:04:07 »
Lainaus käyttäjältä: "Pugfan"
Enää sitä ei päästetä tuotantoon kuin Partnerissa ja 206:ssa.


Niin ja syynä tähän ei ole se että kyseinen 'ratkaisu' olisi huono kuten yllä annetaan ymmärtää, vaan valmistuskustannukset perinteisessä täyshalvennetussa joustintuki ratkaisussa ovat edullisemmat.

sittis

  • Vieras
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #3 : 21.08.2006, 00:01:16 »
Autowiki:ssä oli tollainen juttu vääntösauvajousituksesta: http://www.autowiki.fi/index.php/Vääntösauvajousitus.

Taitaa olla 106:en akselista.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #4 : 01.09.2006, 23:20:50 »
Veljen 306:ssa (sedan, 1,8 ST, vm. 1995, ajettu 210 000 km) havaittiin taka-akselin laakeroinnin kuluneen piloille. Tämä ilmeni takapään lievänä kolinana (joka ei poistunut taka-akseliston tukikumityynyjen vaihdollakaan), takapään jumittumisena tavallista alhaisemmalle tasolle ja varsinkin toisen takapyörän vinona asentona... Olin aiemmin siinä käsityksessä, että 306:tta ei enää tuo erityisesti 405:stä (ja joissain määrin myös 205:stä ja 309:stä) tuttu ongelma vaivaa, mutta väärässä olin. Kokenut Peugeot-korjaamo osasi kertoa, että kyllä noita 306:n taka-akselistoja on vaihdettu mainitsemillani ajokilometreilläkin useammasta autosta (ja seuraavana tiistaina oli tulossa taka-akseliremonttiin samanlainen auto) - saman vahvisti Menovehkeen edustaja. Rasvanipat tähänkin oli joskus edellisen omistajan vakiohuoltopaikan toimeista kai asennettu, mutta luultavasti liian myöhään eli vasta siinä vaiheessa, kun oireet jo alkoivat.

Ei ollut enää aikaa metsästää kunnossa olevaa akselistoa yksityisiltä, joten tyydyin hankkimaan Menovehkeestä tarkistetun/kunnostetun osan. Hinta 390 e. Juuri tuli vaihdettua kyseiseen autoon mm. takapäähän takajarruosat (jarrukengät, jarruletkut, jarruputken eteen saakka, jarrurummut, laakerit...) ja taka-akseliston tukikumityynyt (kolinan vuoksi), mutta enpä osannut arvata, että myös taka-akseli olisi kulunut piloille, joten en tullut sen kuntoa tarkistaneeksi. Asia alkoi varmistua vasta, kun tukikumityynyjen vaihdon jälkeen kolina ei kokonaan kadonnut. Lopulta se tuli ilmi, kun auto piti viedä nelipyöräsuuntaukseen. Asentaja ihmetteli, että takapää on tavallista matalammalla (60 cm lokasuojan kaaresta "maahan" 195/55R15-renkailla kummallakin puolella). Kun auto nostettiin silmien korkeudelle, niin silloin selvästi huomasi, että varsinkin oikeanpuoleinen takapyörä oli vinossa (yläpää kallistunut sisäänpäin).

Alkoi kiire painaa sen verran ja asennusenergia olla lopussa, joten taka-akseliston vaihto päätettiin jättää Menovehkeen huoleksi (160 e, toisessa paikassa olisi maksanut sen 250 e). Homma kävi kyllä kätevästi, kun ko. paikkaan ei autolla ollut kuin muutaman minuutin matka. Illalla auto Menovehkeeseen ja seuraavana päivänä valmiina takaisin. Mielelllään jätin sen pihalla pukkien varassa olevan auton alla äheltämisen väliin tällä kertaa, vaikka periaate onkin, että kaikki pitää tehdä itse, eikä maksaa kiskurihintoja korjaamoille. ;-D

Menovehkeessä käyvät taka-akselistot läpi, asentavat rasvanipat (oikeaan kohtaan) ja tarvittaessa asentavat liiaksi kuluneisiin akseliputkiin kunnon laakerit, akseliston kunnosta riippuen. Rasvaa sinne ei kuulemma kuulu tuubikaupalla tunkea, vaan pienehkö määrä kerran vuodessa riittää, kunhan rasvanipat on asennettu oikeisiin kohtiin. Naureskelivat, kun kerroin, että jotkut ovat saaneet sinne tungettua monta tuubillista rasvaa eli varmaan akseliputken täydeltä? Arvelivat, että rasvanipat on silloin asennettu vääriin kohtiin.

Taka-akselistoissa ilmeisesti on eroja eri 306-mallien välillä, koska minultakin kysyttiin autosta tarkat tiedot (korimalli, takana rumpu- vai levyjarrut, ABS vai ei).

Edit: sellainen lisäys viestiini koskien 306:n takapään kolinoita, että eivät ne poistuneet sillä viallisen taka-akseliston uusimisellakaan. :-) Lopulta piti vaihtaa vielä etupään kallistuksenvakaajan pystytangot (ns. koiranluut). Kovasti se kolina vain kuulosti tulevan takaa, vaikka edestä kantautuikin... Noiden pystytankojen kunto selviää vaikka käsin heiluttelemalla. Tässä tapauksessa ne olivat kuluneet niin väljiksi, että väljyyden havaitseminen onnistui erittäin helposti.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2007, 04:45:03 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #5 : 01.08.2007, 21:30:25 »
Itse omistan 258tkm ajetun ja 17 vuotta vanhan 309:n jossa akseli oli aivan virheetön kun sen aukaisin tossa pari vuotta sitten. Toisaalta tein 10v sitten akseli remontin alle 200tkm ajettuun ja silloin n.10 vuotiaaseen 205:n jossa akseli oli jo niin loppu että laakerin paikat joutui tekemään kemiallisesta metallista ettei olisi joutunut vaihtamaan yhdysputkea, tosin siinäkin vika oli vain kuskin puolella.

Yksilöllisiä eroja siis on.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #6 : 23.10.2007, 00:02:17 »
 Koskeeko tämä taka-akselin rasvanippajuttu muitakin vääntösauvajousellisia? Eli vaikkapa 306, 206 jne.? Jos siis hommaa vaikka edellä mainittuja käytettynä, voiko olettaa taka-akseliston olevan hyvässä kulumisen alussa tai jo kulunut jos nippoja ei ole asennettu ja laakereita säännöllisesti voideltu?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #7 : 23.10.2007, 07:00:58 »
Eri Peugeot-mallien vääntösauvajousituksellisia taka-akselistoja, niiden ominaisuuksia, kunnostamista/rasvanippojen asentamista koskevat keskustelut on nyt pyritty jakamaan aihepiirien mukaan selkeämpiin kokonaisuuksiin (ks. tämän viestiketjun 1. viestin linkit).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KariM

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #8 : 24.10.2007, 19:10:15 »
Onko tiedossa kumman mallinen akselisto sisarmerkin xsarassa on? Autohan pohjautuu 306:een, mutta toisaalta taas berlingopartnerissa on 405-tyylinen laakerointi vaikka auton sanottiinkin pohjautuvan xsaraan.

t.Nimim. Xsara-etähuoltovastaava

Edit: Kaivoinkin kuvan itse esille. Laakerit näyttäisivät olevan yhdysputken sisällä, eli 205-tyylinen nippojen sijoittelu pätee?

« Viimeksi muokattu: 24.10.2007, 19:24:33 kirjoittanut KariM »
Berlingo 1.6 e-hdi 2015

Karvis

  • Vieras

thytonen

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 245
    • http://www.pugiukko.com
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #10 : 07.04.2008, 16:55:26 »
Onko 106:ssa ilmennyt tätä Peugeotissa (esim 405)toisinaan esiintyvää ongelmaa?

Kaikissa niitä akselin laakeririkkoja esiintyy joissa vääntösauvajousitus on, mutta näissä tuoreemmissa kuitenkin vähemmän.
Bonjour että pätkähti. Lentävä Pugiukko: Pösöllä posottelua jo vuodesta -99

Autot: 307 SW 2.0 -06, 405 SRI -88 & 205 1.9 GTI -91 Ex: 306 2.0 ST -96, 406 SR 2.0 -99, , 405 GL -89

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #11 : 05.09.2009, 03:49:40 »
Sopivat voiteluaineet:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=37331.0

Motonetissa tarjolla olevat vaihtoehdot:

60-3082 Laakerirasva 400g 3,50 e (Motox)
60-3084 Moly Grease EP 400g patruuna 4,50 e (Motox)
60-3086 EMG/LC300 vesivaseliini 400g 6,90 e (Motox)
60-0104 CRC Yleisrasva/laakerirasva 400g 5,40 e (valmistajan tuotetiedot)
60-0105 CRC MoS2-rasva 400g 6,90 e (valmistajan tuotetiedot)
60-0106 CRC vesivaseliini 400g 6,90 e (valmistajan tuotetiedot)
59-0223 MOBIL Grease XHP 222 400g 6,90 e (valmistajan tuotetiedot)

Mikä noista olisi paras vaihtoehto? Ostin jo tuotetta 60-0105 (CRC MoS2) kaksi patruunaa, mutta nyt tuotetietoja netistä tutkiessani löysin huolestuttavan seikan liittyen tuotteen käyttöön neulalaakereiden kanssa:

(CRC) Mos2 -rasva / Super longterm grease + mos2

Lainaus
Litiumsaippuapohjainen molybdeenidisulfidia sisältävä kestävä laakeri- ja vetonivelrasva. Kestää kovia paineita.

Tuotetiedot PDF-muodossa

Lainaus
1. GENERAL DESCRIPTION
Black EP-lithium grease with molybdenum disulphide (MoS2 ). CRC Super Longterm Grease + MoS2 is an EP (extreme pressure)-lithium soap-based grease containing molybdenum disulphide for rolling-element and sliding-contact bearings subject to extreme mechanical loads, e.g. low sliding speed under high bearing pressure or high impact loads.The solid lubricant MoS2 coats the surface, so preventing scuffing even in applications characterised by mixed friction.

2. FEATURES
• Good oxidation stability
• Extreme worked penetration
• High pressure resistance
• Water resistant up to 90°C
• Good protection against corrosion
• Adheres well
• Builds a solid lubricant layer

3. APPLICATIONS
• Rolling-element bearings under extreme pressures.
• Sliding-contact bearings under extreme pressures.
• Running-in of new and out-dated bearings.
• Homokinetic universal joints.
• Relocate features on cardan shafts.
• Bolts.
• Bending and revolving joints.
Do not use on needle bearings.

4. DIRECTIONS
• Surfaces/equipment to be treated should be clean and dry. Use CRC Fast Dry Degreaser for removing all dirt.
• When using CRC MoS2 Super Longterm Grease on new bearings, apply until fresh grease appears.
• Roller bearings should normally only be half filled with grease. Follow bearing manufacturer’s specifications.
• For best results, do not mix with other grease types. The mixing of different lithium-based greases is not critical. Not compatible with sodium-based greases.
• A safety data sheet (MSDS) according EU-directive 93/112 is available for all CRC products.

5. TYPICAL PRODUCT DATA (without propellant)
Appearance : black
Thickener : lithium
Base oil : mineral
NLGI class : 2
Temperature range
-permanent : -30 °C to +130 °C
-short-term : +140 °C
Dropping point (DIN ISO 2176) : approx. 190 °C
Worked penetration (DIN ISO 2137) : 265 to 295 mm/10
Water resistance (DIN 51 807 T1) : 1-90
Base oil viscosity at 40°C (DIN 51 562) : approx. 155 mm2/s
Corrosion protection (DIN 51 802) : corrosion degree 0
Copper corrosion at 150°C (DIN 51 811) : corrosion degree 1
Mechanical-dynamic test at 120°C
(DIN E 51806-02-SKF-R2F-120) : pass
FAG-FE9 useful life at 130°C
(DIN 51 821-02-A/1500/6000-130) : F50 > 100 h
Timken load (ASTM D-2509) : 50 lb
Soap base : Li-12-hydroxystearate
Designation
(DIN 51 502) : KPF 2 K-30
(ISO 6743-9) : ISO-L-XCCEB 2
DN-value : 280.000 mm/min

Tuo taitaisi olla mm. vedenkestoltaan riittävän hyvää? Mutta huomatkaa kohta "Do not use on needle bearings". Miksi tuotetta ei saa käyttää neulalaakerien (taka-akseliston laakerit) kanssa, johtuuko se molybdeenidisulfidista (MoS2) ja/tai neulalaakerin käyttöolosuhteista (pyörintänopeus ja lämpötila) tai sille tyypillisistä ominaisuuksista tms.?

Pitääkö lykätä rasvanippaoperaatiota, jotta saan ostettua jotain muuta tilalle?-( Mikä vaihtoehdoista sopisi paremmin vai onko tuolla neulalaakerikiellolla mitään merkitystä tässä käyttökohteessa, jossa lämpötila pysyy matalana ja myös pyörintänopeus on olematon? Kyseessä ei kuitenkaan ole samanlainen rasitus kuin vaikka jossain pyöränlaakerissa.

Sportpugin foorumilla olivat käyttäneet CRC:n "vesivaseliinia" (60-0106):

http://www.sportpug.com/spforum/index.ph?board=13;action=display;threadid=26774

(CRC) Sitkeä rasva / Super adhesive grease

Ehkä tuo olisi parempi vaihtoehto?
« Viimeksi muokattu: 22.09.2009, 13:54:05 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Lazze^

  • Vieras
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #12 : 05.09.2009, 07:55:07 »
Itse oon laittanu 306:seen Würthin voiteluvaseliini II, musta (Tuote n:o 0893-871 1).
- Litiumperustainen, EP- lisäaineistuksen omaava, mineraaliöljypohjainen grafiittirasva.
- Erikoisvaseliini suuriin ja raskaasti kuormitettuihin kohteisiin esim. laakereihin, hammasrattaisiin, vetoniveliin, vetoakseliin.

Varmaan ainakin tyhjää parempi  ;D

Benkku

  • Vieras
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #13 : 05.09.2009, 08:37:11 »
Mikä noista olisi paras vaihtoehto?

Teknisesti ottaen 'ei mikään'... Dupontin Krytox on keksitty...

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #14 : 05.09.2009, 12:46:34 »
Krytoxin tuotteita vain tuntuu olevan hankala löytää; siis kunnei tiedä, mistä etsiä. :-)

http://www.ytm.fi/tuotteet/teollisuuskemikaalit/krytox_erikoisvoiteluaineet/
http://www2.dupont.com/Lubricants/en_US/products/krytox/krytox.html

Vaikkei ihan parasta tuonne laittaisi, niin silti sopimattomimmat aineet olisi hyvä osata kiertää ja valita kelvollinen tuote.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info