Kirjoittaja Aihe: 306 - Ohjaustehostimen pinion-venttiili  (Luettu 4828 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
306 - Ohjaustehostimen pinion-venttiili
« : 06.02.2009, 16:38:10 »
Auto: 1994 306 Cabriolet 2,0.

Hei, tässä muiden korjausten yhteydessä, ajattelin korjata vuotavan ohjaustehostimen, vuodon kohdaksi paikallistui tuo "pinion valve", jonka uumenista ongin stefan pois.

Suurin huoli on ollut korvaavan tiivisteen haku, tiivistekeskuksen valikoimasta ei löydy sopivaa, varsinkaan paineen kestävää. Citikalta ostin korjaussatsin, hintaan 40 euroa, varaosanumero 4048 Q8, josta ei kuitenkaan löytynyt sopivaa stefaa.

Mikäs nyt eteen, meinaa vitsit olla vähissä, täytyykö alkaa kiertelemään paikallisia hydraaliikkafirmoja läpi, tiivisteen toivossa. Automaalta saa koko yksikön, hintaan 650 euroa.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 306 - Ohjaustehostimen pinion-venttiili
« Vastaus #1 : 06.02.2009, 16:57:19 »
Kysyppä sitroselta, niiltä ainakin jossain vaiheessa sai jotain ohjaustehostajan stefoja. Painetta sen ei mielestäni tarvitsekaan kestää. Aivan normaali akselitiiviste lienee kyseessä.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 306 - Ohjaustehostimen pinion-venttiili
« Vastaus #2 : 09.02.2009, 13:27:41 »
Sitroselta tarjosivat samaa pakettia minkä olin saanut vehosto viime perjantaina, mutta lisätietona tuli semmoista, veholla on ilmeisesti livahtanut vääriä tiivisteitä osaan paketeista, sitroselle oli tullut 20 pakettia joista 7 oli ollut väärä tiiviste.

Pitää irroittaa tuo osa tarkempaa mittausta varten, tiivisteen pitäisi olla suurinpiirtein 34,5x19x5mm, näin itse osasta mitattuna.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 306 - Ohjaustehostimen pinion-venttiili
« Vastaus #3 : 12.02.2009, 13:25:03 »
19x35x5 tulisi tiivisteen olla kooltaan, tiivistekeskuksen sivulta haettuna, olisi heillä 20x35x6 paineenkestävänä ja normaalina.

Mäkelän autosta saisi tuon osan 300 eurolla, pidetään tämä vimosena ratkaisuna, vaikka mieluusti vaihtaisin pelkän tiivisteen, täytynee käydä Keravalla katsomassa yhdestä hydrauliikka ja pneumatiikkaliikkeestä, mitä heillä olisi tarjota.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 306 - Ohjaustehostimen pinion-venttiili
« Vastaus #4 : 14.02.2009, 15:52:40 »
Paikallisessa harakirisissa mittasivat tiivisteen ihan jollain koneella, tarkat mitat on 19.05 x 34.6 x 4.4

Olisikohan kyse tuumakoon tiivisteestä? Itse osan sisällä lukee "made in usa".

http://motohurt.info/sklep/product_info.php?products_id=6117
http://www.avtozoom.ru/product/44887/
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

antsu

  • Vieras
Vs: 306 - Ohjaustehostimen pinion-venttiili
« Vastaus #5 : 19.02.2009, 12:58:11 »
Mitat on 19.05 x 34.6 x 4.4.

Eli 3/4 x 1"1/8 x 3/16 olisi aika lähellä...

34.6 ja toi 1 ja 1/8 ei mee äkkiä katottuna yhteen....  

Mites 1 ja 3/8?

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Ohjaustehostimen pinion-venttiili
« Vastaus #6 : 29.06.2013, 10:52:07 »
Tämä on edelleen ratkaisematon ongelma eli jostain pitäisi erillinen tiiviste tuohon löytää, kun ei tuota uutta venttiiliä viitsi noin 700€ hintaan ostaa parin tonnin autoon. Kyseessähän on siis rattiakselin stefa ja itse asiassa sain tuonkin stefan vuodeksi pitämään, kun irroitin venttiilin kuoret ja hioin ruosteen pois akselista. Mutta vuoto alkoi uudestaan.

Jos tuosta sitikan korjaussarjasta ei löydy tiivistettä, niin olisikohan tämä oikea osa?

http://www.pstservice.sk/en/pss522686

Mitat ovat juurikin noita wedo:n mittoja ja malli näyttäisi juuri samalta kuin itse tiiviste ellei muisti petä vajaan 10 vuoden jälkeen :)

Pitääpä vielä tutkia saako noita tuolta hommattua jotenkin...
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Ohjaustehostimen pinion-venttiili
« Vastaus #7 : 29.06.2013, 15:15:47 »
Ja 406:ssa on ilmeisesti sama tiiviste:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=36540.msg301080#msg301080

Eli CORTECO 34008079 19.05x34.6x4.4/5.9

Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 306 - Ohjaustehostimen pinion-venttiili
« Vastaus #8 : 29.06.2013, 16:41:49 »
Vaikka ongelmasta onkin aikaa ja autokin vaihtunut...

Oman korjasin silloin sika gasketilla, tuli pitävä eikä loppuomistukseni aikana enään vuotanut.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Ohjaustehostimen pinion-venttiili
« Vastaus #9 : 12.09.2013, 09:08:11 »
Tilasin tuolta tiivistesarjan:

http://steeringseals.com/306.html

Kysyin vielä erikseen onko yllämainitun kokoinen tiiviste sarjassa ja olivat varmistaneet tavarantoimittajalta että pitäisi olla. Toinen paikassa myytävänä oleva 306:n tiivistesarja on tarkoitettu ZF:n valmistamalle hammastangolle.

Noin 28€ tulee maksamaan ja postissa pitäisi ensi viikolla tulla.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Ohjaustehostimen pinion-venttiili
« Vastaus #10 : 17.09.2013, 18:43:16 »
Siinäpä se tiivistesarja sitten on. Työntömitalla pikaisesti mitattuna on juurikin tuon 19.05x34.6x4.4/5.9mm ja tiivisteessä lukee GACO 3400 8079.

Syksyn aikana sitten asentelemaan, jospa se iänikuinen öljyn lorottaminen loppuisi :)

[ylläpito on poistanut liitteen]
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Ohjaustehostimen pinion-venttiili
« Vastaus #11 : 26.01.2014, 07:26:57 »
Viimeinkin sain vaihdettua tiivisteet ja vuoto näyttäisi loppuneen ainakin toistaiseksi. Voisi ainakin olettaa stefan pitävän, kun vanhan keskireikä oli kulunut suuremmaksi kuin uuden ja vanhassa sekä uudessa tiivisteessä oli samat numerot vaikkakin eri valmistaja eli oikeita osia siis  :)

306 XSI 3ov 2.0 16v 1998 Venttilissä on siis kaksi tiivistettä. Ensin on huulitiiviste, jonka alla on varsinaista stefaa kiinni pitävä lukkorengas ja sitten on varsinainen stefa. Meisselillä ensin vääntää huulitiivisteen pois, lukkorengas lukkorengaspihdeillä tai muulla menetelmällä ja varsinainen stefa ongitaan pois. Oheisessa kuvassa uudet tiivisteet paikallaan ja vasemmalla vanhat tiivisteet. Pakkauksella olevia muita tiivisteitä en vaihtanut, kun en keksinyt miten venttiiliä saa enemmän purettua, mutta toisaalta ne eivät vielä vuoda.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3