Kirjoittaja Aihe: 306 - Öljynkulutus  (Luettu 4164 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rantsukka

  • Vieras
306 - Öljynkulutus
« : 31.03.2014, 09:29:02 »
Auto: 1997 306 1,6 SR Style (195 000 km).

Öljynkulutus 1 dl/100 km. Onko normaalia, että ko. auto syö tosiaan noin paljon öljyä? Aluksi epäillin kun puhallin ei toiminut ja kone kävi kuumana että johtunee siitä vaihdoin noin 800km sitten uuden anturin nyt lämmöt pysyy kurissa mutta öljyä kuluu edelleen. Auto ei merkkaa reviiriään ja käy tasasesti.

antsu

  • Vieras
Vs: 306 - Öljynkulutus
« Vastaus #1 : 31.03.2014, 10:03:40 »
Normaalia ja normaalia :)

Moottori ei ole enää aivan uusi joten tuollainen 1 l/1000 km ei ole tavatonta. Tyypillisesti ensimmäiseksi kuluvat venttiilinvarren kumitiivisteet loppuun ja sitä kautta pääsee palotilaan öljyä. Kumien vaihto ei ole kallis eikä kovin paha työ. Sivustolla on aiheesta paljon juttua.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Rantsukka

  • Vieras
Vs: 306 - Öljynkulutus
« Vastaus #3 : 31.03.2014, 11:23:33 »
Jäähdytinnesteessä ei ole öljyä.

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Öljynkulutus
« Vastaus #4 : 31.03.2014, 16:54:52 »
Täältä myös ääni vettiilin ohjurikumeille. Itsellä taitaavat olla myös aika rapeita, ei tosin vielä hävitä paljoo öljyä.

ak_81

  • Vieras
Vs: 306 - Öljynkulutus
« Vastaus #5 : 01.04.2014, 20:53:34 »
220tkm ajettu "samanlainen" ei kuluta öljynvaihtovälillä(15tkm) edes puolta mittatikun asteikosta.

zztop

  • Vieras
Vs: 306 - Öljynkulutus
« Vastaus #6 : 25.04.2014, 17:43:22 »
Minulla on 306 1.6 ANFZE ja se pöläyttää käynnistettäessä sinisen savupilven mutta pidempään käytyään pakokaasusta ei huomaa savua. Moottori käy mielestäni tasaisesti eikä vapise eikä rymistele, oma päätelmäni on ettei öljyhävikki mene männänrenkaiden ohi. Ajokilometrejä on kertynyt 220k km, onko mahdollisesti venttiilivarsien tiivisteet ongelmaan syylliset? :-[

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Öljynkulutus
« Vastaus #7 : 25.04.2014, 18:50:34 »
...päätelmäni on ettei öljyhävikki mene männänrenkaiden ohi.
...onko mahdollisesti venttiilivarsien tiivisteet ongelmaan syylliset?

Päättelet aivan oikein. Männänrenkaat eivät ole syynä, ellei renkaiden pystyvälys uraansa ole kasvanut liian suureksi. Katkosvälyksellä vaikka olisi millin ei ole öljynkulutuksen kanssa mitään tekemistä.

Venttiilien ohjurien- ja varrentiivisteiden kuluma aiheuttaa öljynkulutuksen.

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Öljynkulutus
« Vastaus #8 : 25.04.2014, 20:10:48 »
Itsellä tekee samaa kuin zztopilla, ensimmäisen kerran kun aamulla käynnistää, niin pölähtää jonkunverran sinistä savua, mutta ei savuta sen enempää, eikä katsastuksessa ollut mitään päästötestissä.

zztop

  • Vieras
Vs: 306 - Öljynkulutus
« Vastaus #9 : 14.08.2014, 22:56:25 »
Vihdoinkin sain venttiilivarrenkumit vaihdettua ja savuttaminen lakkasi. Nyt on vielä katsastus edessä jossa näkee onko vaikutusta päästöihin. Edellisillä kerroilla on katsastajan mielestä lähennellyt ylärajaa päästöissä. Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato. ;)

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Öljynkulutus
« Vastaus #10 : 15.08.2014, 03:14:06 »
Ite tuossa just lisäsin öljyä koneeseen, kyllähän tuo on 5000 kilsan aikana syöny 1,5 litraa.. Noh jos sillä vielä talven ajelee, ja sitte pistäs myyntiin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Öljynkulutus
« Vastaus #11 : 15.08.2014, 07:34:08 »
Venttiilivarren kumien kautta häviää helposti toista litraa tonnilla, ne kun vaihtaa niin voi ylimääräinen kulutus loppua vaikka olisi vähän reilumminkin mittarissa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Öljynkulutus
« Vastaus #12 : 15.08.2014, 14:08:43 »
223tkm ajettu tällä hetkellä, veikkaisin itsekkin venttiilinvarsien kumeja, mutta ei ole oikein mielenkiintoa lähteä niitä vaihtelemaan. Onnistuukos kyseinen operaatio, jos ei irroita kantta? Ei ois kyllä mikään kallis operaatio, mikäli kantta ei tarvitse irroittaa. Itse olen muutamaan autoon tehnyt kansiremontin yhteydessä.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 306 - Öljynkulutus
« Vastaus #13 : 22.08.2014, 20:58:02 »
Pitäis onnistua TU koneessa ilman kannenirroitusta. Löytyy googlettamalla varmasti kuvalliset ohjeet.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

micco

  • Vieras
Vs: 306 - Öljynkulutus
« Vastaus #14 : 22.08.2014, 22:47:48 »
JP tehnyt loistavan ohjeen:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=22162.msg173431#msg173431

Minusta kuitenkin kansi vaan pöydälle, se on niin helppoa kun se on kevyt ja tilaa riittää. Samalla vaihtuu kannentiivistekin. Kansiremontti itse tehtynä luokkaa 100€.