Ongelma:
Auto: 2001 406 GW 2,2 Sport (EW12J4, automaatti-ilmastointi).
Parkitin GW:n ja piti sammuttamani. Avain ei kääntynyt mihinkään suuntaan. Sammutin koneen vaihteella - virrat jäi päälle. Eikä avain liikkunut edelleenkään vasta eikä myötäpäivään "sovinnolla". Haloosin junioria apuun ja meitä hakemaan kotiin. Juniori esitti, että paina avain syvään samalla kun väännät. Tein näin ja taas avain rupesi toimimaan. Mutta sitten lakkasikin tuo puhallin toimimasta - lämmintä ilmaa ajaessa kyllä tulee hienoinen virtaus, mutta ei kyllä puhaltimen kautta.
Kotona tsekkasin kaikki sulakkeet, mitä autosta löytyy, ja kaikki ovat ehjiä. Siihen loppuvatkin sitten meikäläisen taidot. Liittyvätkö nuo jotenkin toisiinsa - virtalukon (joka muuten on löysässä ja heiluu joka suuntaan helposti) ja puhaltimen toiminta? Onko palstalaisilla kokemusta ja/tai vinkkejä, mitä voisi tehdä?
Kyllähän se puhaltimen moottorikin löydettiin ja koputeltiin. Ei herännyt. Päällisin puolin näytti puhtaalta ja hyväkuntoiselta - samaten kaikki johdot ja liittimet.
Ratkaisu:
Virtalukon pohja oli palanut, eikä sähöt sitten kulkeneet, kuten olisi pitänyt. Vika tuli tosiaan puskista, mutta vian korjanneen ammattimiehen (kaveri, jonka käsiin uskallamme perheen molemmat sporttipösöt antaa laitettavaksi) mukaan oireena on tuo avaimen jumittuminen. Onneksi lähes naapurissa on paikka, missä pystyttiin tuo lukon pohja vaihtamaan ehjään. Muuten olisi voinut mennä viikkoja ja tulla lisää ylimääräisiä kuluja koko lukon vaihtamisen, avainten ja ovien lukkojen vaihtamisen ja koodauksen mukana.
Vinkiksi sitten muillekin, että ei kannata virta-avaimen perinä roikottaa mitään upeita teräsmoukareita yms. painavia murkuloita - ne saattavat ajan oloon löysätä ja hajottaa virtalukon pohjan.