Kirjoittaja Aihe: Vaihteistoöljyt - Vaihtoväli ja vaikutus toimintaan (manuaalivaihteistot)  (Luettu 83905 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
Arkistoitu ohje: 106 - Vaihteistoöljyn täyttö- ja tyhjennysaukot (MA-vaihteistot)
Arkistoitu ohje: 309 - Vaihteistoöljyn täyttö- ja tyhjennysaukot (BE-vaihteistot)
Arkistoitu ohje: 407 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (6-vaihteiset ML6C-manuaalivaihteistot)
Arkistoitu ohje: Boxer - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)


Onko vaihteistoöljyä edes tarpeellista vaihtaa? Ainakaan mihinkään huoltoon se ei kuulu. Ettei vaan olisi turhaa hifistelyä koko touhu  ::) Tietysti jos jollain on lyödä faktaa pöytään, että säännöllinen öljynvaihto lisää vaihteiston ikää tai että vaihteisto toimii paremmin, niin sitten se on ilman muuta kannattavaa.

Itse olen tuota hommaa joskus harkinnut, vielä ei ole homma edennyt toteutukseen saakka. Sisällä on alkuperäiset öljyt ja laatikko toimii hyvin kesät talvet.

Faktaa... vaihteisto-öljyyn kertyy vettä ja mahdollisesti myös vaihtamisvirheiden jne. myötä partikkeleita. Erääseen 8 vuotiaaseen/180 tkm ajettuun (BE3 vaihteisto) vaihdoin taannoin öljyt. Laatikosta pois laskettu tavara oli lähinnä 'harmaata' (kertynyt vettä) sekä metallipartikkeleita sisältävää 'voitelu-ainetta'.

Omissani pidän vaihteisto-öljyjen vaihtorajana 60 tuhatta kilometriä. Huomattavasti edullisempaa kuin esim. synkroni-elinten, ratasparien ja laakerien vaihto.

Jussi

  • Vieras
Ilmeisesti valmistaja ei ole tietoinen tästä, kun eivät asiasta mainitse. Kannattaisi varmaan kertoa heillekin. Jospa vaihteisto on tarkoitettu toimivan emulsiovoideltuna  ;D

Valmistajan huoltosuositukset eivät ole ehdottomia teknisiä faktoja, niitä kirjotettaessa painaa vaakakupissa moni muu asia enemmän kuin se mikä kestävyyden kannalta olisi parasta.

Vaihteisto kestää ilman öljynvaihtoa riittävän pitkään... riittävän pitkään on auton elinikä keski-euroopassa ja se on suomen olosuhteissakin niin pitkään että ei vielä valiteta huonoista vaihteistoista.

Jos aina hankkii uuden auton ja ajaa sillä max 100 000 km niin vaihteiston öljynvaihdoista on turha huolehtia, mutta jos aikoo ajella pidempään tai hankkii auton käytettynä niin vaihteistoöljyn vaihto on aika halpa ja helppo tapa antaa lisää elinikää lootalle.

Benkku

  • Vieras
Tiedän vaan tapauksia, että alkuperäinen laatikko on kestänyt auton iän (jotkut yli 500 tkm) ilman öljynvaihtoja. Se vaan pisti miettimään koko homman tarpeellisuutta.

Kenties - toki itsekin tiedän tapauksia (useita), joissa vaihteisto porsinut juurikin samasta syystä ja useinmiten poislaskettu tavara on ollut melkoista kuraa.

Jussi

  • Vieras
Varmaan yleisin vika, joskus jo aika vähänkin ajetuissa laatikoissa, on kakkosen synkronirenkaan kuluminen loppuun... näitä "kakkonen vähän ääntää"-autoja on alle 200 000 km ajettuna nettiauto pullollaan... tuonkin vian voi välttää vaihtamalla öljyt ajoissa (ja käyttämällä vaihdekeppiä järkevästi).

Benkku

  • Vieras
Tarttis itsekin vaihtaa nuo vaihteistoöljyt. Ujeltaa jonkun verran etenkin 3-vaihteella kiihdytettäessä ja moottorijarrutuksessa. ...vaimentaiskohan tuota ujellusta ?

Yleensä hiukan, muttei välttämättä täysin poista sitä - riippuu siis ratasparin hammasmuodon kuluma-asteesta. Moottorijarrutuksessa/hammasrattaiden jättöpinnalta kuuluva hienoinen ulina ei ole niinkään vaarallista kuin ryntöpinnalta vedossa/rasituksessa kuuluva ääni.

Voitelua öljynvaihto taatusti parantaa ja sitä kautta jatkaa kuluneenkin vaihteiston/ratasparin käyttö-ikää.


SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Kävin tänään huollattamassa ilmastoinnin ja kysäisin samalla mikä on (406 HDi v. 2000) vaihteistoöljyn vaihtosuositus. Työnjohtaja yllätti: "näin Suomen oloissa olisi hyvä vaihtaa 60 000 km välein". Niin herkullista kuin olisikin ollut huomauttaa että Käyttöohje sanoo ettei vaihteistoöljyä vaihdeta, hedelmällistä se ei kai olisi ollut.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=865.0

Espoossa sanottiin että tuo 100 tkm olisi sopiva, ehkäpä totuus lienee jossain siellä ;) Itse olen ajatellut että kondensoituneen veden ja muun roskan takia öljyt vaihdetaan aika ajoin, ehkä aikaväli on käypäsempi mittari kuin km, tiedä tuota.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2008, 20:33:38 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Tokihan vaihtotarve riippuu jossain määrin myös 'käytöstä' - ajosyklien pituus, ympärivuotinen käyttö (käyttö-autot) vs. ajelu 'vain' aurinkoisina kesäpäivinä (harraste-autot) jne. Ympärivuotisessa käytössä 60 tkm/enintään 100 tkm mahdollistaa vaihteiston pidemmän kesto-iän.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Citroenin huolto-ohjelmassa suositellaan vaihteiston öljynvaihtoa 80tkm välein.
Peugeot 3008 hybrid

Bad_Taste

  • Vieras
Auttaako '03/248tk hodarin laatikon ulinaan litkujen vaihto? Onko vieläkin niin ettei laatikkoöljyjen vaihto kuulu Pösön huoltoon? Ennen oli ainakin vain "tarkistus" Itse olen vaihtanut kerran kahteen vuoteen (50-100tkm välein). Onko samaa öljyä nielevä aski kuin BE3/5 (Yacco, Esso tai Redline)?

Tuli vaihdettua Total litkut, ulina hiljeni jonkin verran. Ei enään niin häiritsevä.

206 S edition

  • Vieras
mulla 206 SW 1,4 vm 2005 ajettuna 72 ooo km. Käsittääkseni Pökötin vaihteiston öljyntaso vain tarkistetaan ja listätään tarvittasssa, mutta varsinaista vaihtoa ei tehdä. Olenko ymmärtänyt oikein ? Millä kilometreillä olette vaihtaneet omaan 206 autoonne vaihteiston öljyt ? Itsellä vaihteiston jäykkyyttä pakkasilla - pidän sitä normaalina ja pakin päälle laitto takertelee, mutta taitaa tämäkin olla ominaisuus.

J-PR

  • Vieras
Kyllä noilla kilometreillä ja vuosilla jo vaihtaisin, jos olisi oma autoni.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Jostain syystä vaihteiston öljyjä ei olisi pakko vaihtaa jossa ei ole mitään älliä kun vaihteisto on liikkeessä ihan samalla tavalla kuin moottorikin. Itse vaihdan laatikon öljyt autoon kuin autoon 60 000 km välein.
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Jostain syystä vaihteiston öljyjä ei olisi pakko vaihtaa jossa ei ole mitään älliä kun vaihteisto on liikkeessä ihan samalla tavalla kuin moottorikin. Itse vaihdan laatikon öljyt autoon kuin autoon 60 000 km välein.

Vaihteistoöljyn sekaan ei kulkeudu palotapahtuman jäänteitä tai polttonestettä sen ominaisuuksia heikentämään. Siksi vaihteistojen öljyt kestävät huomattavasti pidempään käyttökelpoisina. Joissakin autoissa vain lisätään ja silti vaihteistot kestävät yli ½ milj km ongelmitta.

Benkku

  • Vieras
Vaihteistoöljyn sekaan ei kulkeudu palotapahtuman jäänteitä tai polttonestettä sen ominaisuuksia heikentämään. Siksi vaihteistojen öljyt kestävät huomattavasti pidempään käyttökelpoisina. Joissakin autoissa vain lisätään ja silti vaihteistot kestävät yli ½ milj km ongelmitta.

Ei kulkeudu ei, mutta vettä ilmasta (=kosteutta lämpötilavaihtelujen myötä) kulkeutuu - mikä mm. aiheuttaa voitelukalvon romahtamisen ja öljyn mikrodieselöitymistä. Lisäksi öljy voi ikääntyessään (lisä-aineistus mm. vaahtoamista vastaan kuluu loppuun) aiheuttaa ongelmia, vaikkei siinä vettä merkittävästi olisikaan.

http://www.machinerylubrication.com/Read/373/entrained-air-oil-hydraulic
http://forums.noria.com/eve/forums/a/tpc/f/826604995/m/747102762
http://forums.noria.com/eve/forums/a/tpc/f/938604995/m/571103481

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=3091.msg179871#msg179871
« Viimeksi muokattu: 03.03.2010, 22:10:24 kirjoittanut Benkku »

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Jep. Sama tapahtuu molemmille nesteille samassa moottori/vaihteistoyhdistelmässä. Paitsi jos autovalmistaja on varustanut vaihteiston hyvin yksinkertaisella järjestelmällä joka estää kosteuden pääsyn vaihteistoon lämmönvaihteluissa. Samaa käytetään teollisuuden vaihteistoissa tai vaikka tietokoneiden kiintolevyissä. Pointti olikin siinä miten paljon eroa on moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn toimintaolosuhteissa ja miksi moottoriöljyjä joudutaan vaihtamaan huomattavasti useammin kuin vaihteistossa asustavaa serkkua.