Kirjoittaja Aihe: 309 - Peruutusvalot eivät toimi  (Luettu 2492 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kmk

  • Vieras
309 - Peruutusvalot eivät toimi
« : 19.03.2010, 19:52:03 »
Auto: 1988 309 1.6.

Auto on seissyt kylmässä tallissa yli puoli v. Nyt olen laitellut siihen toisen taka-akselin. Pitäisi ottaa liikenteeseen.

Pakkivalo ei pala: yritin mittarilla koettaa tuleeko vaihdelaatikon kyljessä olevaan anturiin virtaa. Virta oli autossa päällä ja vaihde pakilla. Eikö silloin pitäisi jännitteen tulla anturin napoihin? (Sulakkeet pitää vielä kaikki kuitenkin mennä läpi.) Onko muistissa mikä sulake se olisi?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Peruutusvalot eivät toimi
« Vastaus #1 : 19.03.2010, 19:59:31 »
Sulla oli näemmä pari vuotta sitten samanlainen ongelma:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=9894.0
« Viimeksi muokattu: 29.04.2013, 15:42:12 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

kmk

  • Vieras
Vs: 309 - Peruutusvalot eivät toimi
« Vastaus #2 : 19.03.2010, 21:58:21 »
Oli, oli -sama vika 2 v. -sitten. Silloin vian löysin(ja korjasin) se oli liittimien sisällä oleva hapettuma. Vaikea löytää sellaisen jolla on niukemmin tietoa.

Mutta tämäpäivän vika on edelleen sama; nyt siis anturin napoihin ei tule jännite.
Mikä lienee anturin toimintaperiaate? Onko se vaihdelaatikon sisällä joku mekaaninen kosketus joka ohjaa jännitteen eteenpäin anturin napoihin ...?

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 309 - Peruutusvalot eivät toimi
« Vastaus #3 : 21.03.2010, 10:34:03 »
Pakkivaloanturiin tulee kaksi napainen pistoke, josta toiseen napaan tulee virtojen ollessa päällä jatkuva jännite sulakerasialta. Toisesta navasta lähtevä johto menee sitten takavaloillle. Jos jännitettä tulee (kannattaa käyttää vaikka H7 poltinta) voi laittaa hyppyjohdon navasta toiseen ja katsoa virtojen ollessa päällä, että syttyykö peruutusvalot, jos syttyy löytyy vika katkaisiasta. Jos ei niin mittaamaan takavaloista tuleeko sinne jännitettä. Muutaman kerran kantapäänkautta oppineena suosin H7 polttimoa yleismittarin sijasta. Koska yleismittari on voinut näyttää kuormittamattomasta pistokkeesta täysiä voltteja, mutta kun on laittanut pistokkeen kiinni niin laite ei olekkaan toiminut. Ja tämän on aiheuttanut hapettuma tai huono kontakti jossakin aiemmassa liitoksessa tai sulakkeessa, joka ei kestä kuormaa.