Kirjoittaja Aihe: 407 - Alapallonivel  (Luettu 89236 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #120 : 25.07.2013, 14:33:05 »
Lukemassa noin 198000km vaihdatin toisen alapallon samalla kun pyörän laakeri vaihdettiin. Ei lisäkuluja työstä alapallon osalta ("hyvää hyvyyttään" vaihtoivat samalla, kuulema). Edellinen vaihto oli muistaakseni n. 75000km kohdalla. Rasvat näyttivät hyvältä eikä väljyyttä ollut havaittu, mutta tarkemmin en ole vanhaa osaa tutkinut. Tämä kesti siis vähintään 125 Mm (megametriä), 4+ vuotta.

Toinen puoli vaihdettiin viime talvena saman kaavan mukaan, sille ala"pallolle" tuli kilometrejä yli satatuhatta. Vettä oli päässyt rasvan sekaan, mutta  väljyydestä ei ole tietoa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

pökötti_306

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #121 : 04.08.2013, 10:58:47 »
Kyllä on tiukkaa jos tarvii yhden hylyn / alapallojen takia vaihtaa merkkiä.  ;D * reps *

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #122 : 04.08.2013, 11:42:12 »
Niinpä. Liekö ollut kyseessä tietämätön katsastaja?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #123 : 04.08.2013, 12:10:04 »
Kalliit on pallot, itse maksanu 30e/pari

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #124 : 04.08.2013, 13:21:35 »
Niinpä. Liekö ollut kyseessä tietämätön katsastaja?

Varmuuden vuoksi: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=49550.0

poso407

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #125 : 16.09.2013, 09:02:02 »
Just. Mahdollinen haitta tarkoittaa "ainoastaan" reunoista kuluvia renkaita. Tämänkö lupasivat korvata kun syksyllä menet kertomaan kuluneista eturenkaista? Tuskin sentään. Suosittelen pyytämään suuntausta kaupan päälle. Todennäköisesti ainoa haitta on tosiaan vinossa oleva ratti, mutta miksi tyytyä edes siihen?

NYT tuli sitten ajankohtaiseksi ottaa yhteyttä Ritoseen, kun oikean puolen renkaiden ulkoreunat kuluneet, muutaman tuhannen km ajon jälkeen. LUULIN korjaamon johtajan olevan oikeassa kun sanoi aurauksen olevan kunnossa, taisi olla pielessä muukin kuin ratti. EI ole ritonen vastannut.

Nobody

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #126 : 25.10.2013, 11:01:27 »
Auto: 2006 407 SW 3,0 V6 Executive (automaatti).

Voiko jarrutettaessa kuuluva naksahdus johtua alapallonivelestä. Kun kääntyy oikealle tai vasemmalle kuuluu naks sekä jarruttaessa kuuluu naks. Kaikkia niveliä tuli tutkittua mutta en löytänyt väljää mistään. Kyseessä ei ole mikää rutina käännettäessä vaan aina kuuluu vain yksi naksahdus. Olisko ehdotuksia ennen kuin vien pajalle.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #127 : 25.10.2013, 11:34:07 »
Etukelkan (apurungon etuosan) kiinnitys kannattaa tarkistaa, korjausohjeessa lisätään prikat ja kirsitetään ohjemomenttiin. Pohjapanssari pois ja sitten avautuu aisojen neljä pulttia hollille  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #128 : 26.10.2013, 10:22:17 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 Confort.

Mulla kuuluu naksahdus käännettäessä esim. pihaan tullessa kun jarruttelee, se tulee raidetangon sisäpäästä, jossa on on ollut pieni välys jo jonkin aikaa siitä pahentumatta. Sen kyllä tuntee kun heiluttelee rengasta (irti maasta) sivuttais suunnassa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #129 : 01.12.2013, 12:58:28 »
Napa-asennelmaa ei tarvitse vetää ulospäin, ainoastaan hieman kallistaa alapuolta ulospäin. Napa ja ulkopään nivel kyllä liikkuu sisäpään tripoidinivelestä riittävästi ulospäin, mutta 'ulosliikettä' ei sinänsä tarvita alakääntölaakerin (ts. 'pallonivelen') vaihtotyössä, kallistus 'ylöspäin' riittää. Keskimmäisen pultin avaaminen ja kiinnittäminen ei ole 'sen hankalampaa', kuin kahden reunimmaisenkaan.

Katseltiin eilen erästä lonksuvaa alapallo (grip-niveltä). Auton DAM 10831.
Olisi tehnyt mieli vaihtaa nivel yo. "pikatyöohjeen" mukaisesti, mutta epäilytti ryhtyä toimeen. Hyllyssä ollut uusi originaali kaksoishuulitiivisteellinen nivel oli uudempaan napaan, eli ei sopinut. Katsottiin, että nivel on osaksi jarrulevyn kolossa, näinköhän mahtuu 1.8-mallisessa tulemaan ulos? Samoin reunimmaiset pultit, erikoiskapealla torx-kiintoavaimella saattaisi aueta. Saisikohan fotot tuosta nerokkaasta työstä eri vaiheineen?

Lupasit Benkku tulla tekemään työnäytöksen. Varaan pullakahvit ja auton sekä maksan kilometrikorvauksen. Sovitaan aika (la 14.12. klo 15?). Autona foorumilaisen 407 SW, eli hyvä minimiitin paikka  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #130 : 01.12.2013, 16:18:47 »
Mahtuu se sieltä tulemaan, itsekkin nyttemmin tuolla menetelmällä vaihtanut kun benkku siitä mainitsi.
Jos kuvia tarvii liian vaikea toteuttajalle  ::)

juhape

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #131 : 01.12.2013, 16:20:35 »
Kyllä se vaihtuu aika helposti eikä tartte ottaa sitä alatukivarren pulttiakaan pois. Vaihdoin tuohon Coupeen toisen nivelen jokunen aika sitten. Jarrulevy kyllä pitää ottaa pois ei mahdu muuten tulemaan pois. Samoin irroitin napamutterin. Ne reunimmaiset nivelen torx-pultit avasin jollain tavan lenkkiavaimella. Sopii sinne väliin ja vähän naputtelemalla saa siihen kannan päälle. Sitten hankopäällä pyörittelee ne auki.

Väljä nivel lähtee pulttien päältä pois ilman ongelmia mutta toisen pultin pää jää sen verran ylös että uusi nivel ei mene paikoilleen ennenkuin tunkilla vähän nostaa tukivartta ylöspäin jolloin pultin pää painuu alemmas. Varovainen kannattaa olla ettei vetonivel tule laatikosta ulos. Itse sidoin sen rautalangalla kiinni.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #132 : 01.12.2013, 20:04:28 »
Sovitaan aika (la 14.12. klo 15?).

No ei kyllä ennen joulua ehtisi millään harrastamaan.

1.8 mallissa voi joutua jarrulevyn löysäämään, riippuu jarrulevystä. Toisissa jäähdytysrivaston pienin halkaisija on niin pieni, ettei laakeria mahdu irroittamaan.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #133 : 01.12.2013, 20:12:47 »
Mahtuu se sieltä tulemaan, itsekkin nyttemmin tuolla menetelmällä vaihtanut kun benkku siitä mainitsi.
Jos kuvia tarvii liian vaikea toteuttajalle  ::)

Tuskimpa on vaikea (on tehty vaativampaakin  ;)), mutta kuva kertoo enemmän, kuin selittely. Siis nivel irtoaa jarrulevy paikoillaan?

Allekirjoitatko ohjeen:

1. Rengas pois
2. Alatukivarren pultti pois
3. 3 "alapalloa pitelevää torx-pulttia auki
4. Nivel irti olkatapista (navan kääntö ylöspäin ja tukivartta alaspäin)
5. Laakerikooli pois halkaisemalla, ura kooliin ja iskutaltalla pois
6. Uusi nivel paikoilleen tappiin
7. Nivelen kohdistus kiinnityspultteihin
8. Pultit momenttiin

Optio 1, Krytox rasvaa niveleen ennen asennusta
Optio 2, uudet kiinnityspultit, Vehon ohje uusia lukkoliimamallisiin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #134 : 01.12.2013, 20:17:11 »
No ei kyllä ennen joulua ehtisi millään harrastamaan.

1.8 mallissa voi joutua jarrulevyn löysäämään, riippuu jarrulevystä. Toisissa jäähdytysrivaston pienin halkaisija on niin pieni, ettei laakeria mahdu irroittamaan.

Otetaan toiste tai noilla varmistuksilla otamme omalla porukalla työvoiton ;). Kiitos tiedosta.
Plagun coupessa on suuremmat levyt, kuten V6-malleissa on yleisesti, että mahtuu nivel irtoamaan.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -