Kirjoittaja Aihe: 407 - Alapallonivel  (Luettu 89169 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poso407

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #90 : 17.12.2012, 14:18:34 »
Jostakin muistan kuulleeni, ettei toiselta puolelta tule. Ja jotenkin muistin sen olevan oikea puoli, siksi sen puolen tein ensin, meni pieleen, iso mutteri on 36mm (ei 35mm) , se ei auennut, eikä auennut jarrusatulan kaks pulttiakaan, ilman pulttipyssyä en enää ala noita hommia tekemään. Se tässä laittoi miettimään kun sain firmalta jonkinsortin haukkuja, laskuttivat uudet öljyt, vaikkei oikealta puolelta tullut yhtään ulos. Vasemman tekivät itse ja muistelen sieltä öljyjen tulevan jos vetari vedetään ulos, mutta eihän sitä tarvitse ulos vetää kun alapallonivelet vaihdetaan. JOS oikealta puolelta pitäisi tulla öljyä, silloin autoni laatikossa ei öljyjä ollut.

Pastori

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #91 : 24.03.2013, 19:42:29 »
Nyt tarttis vinkkiä ja vikkelään..

Kaverin kanssa ruettiin autuaan tietämättömänä vaihtamaan tota alapalloa, sen piti olla "tunnin homma".... nyt ollaan kaks päivää koitettu saada niitä perhanan kolmea mutteria paikoilleen mutta ei ota kohilleen millään! Keskimäinen saatiin työn ja tuskan kanssa paikoilleen mutta ne kaksi laitimaista.. ei ota millään jengoille.  :o Oletteko ensin laittaneet mutterit ja sitten työntäneet sen laakeripesän vai mitenpäin?

Mites nyt kun me ei kanssa tajuttu ottaa tuota vetaria irti.. kuulu vaan tsup ja se vetari tuli noin 5cm lootasta meihinpäin, öljyä se ei kuitenkaan vuotanut.  Meneekö vain työntämällä takaisin..? Käydään huomenna hakemassa varmuudeksi uudet mutterit, noita kahta on jo koitettu pyörittää niin paljon että jengat on kuluneet pilalle... ei tämän pitänyt näin vaikeaa olla.

Jos Oulussa on huomenna joutilaita Pösöistejä, apu kyllä kelpaisi.


PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #92 : 24.03.2013, 20:10:47 »
Joo se onkin varmaan tarkka laittaa takaisin. Raijetangon pää pois ja ehkäpä tolppa löysälle yläpäästä jolloin tolppa pääsee liikkumaan. Vetoakselin voi työntää vain takaisin paikoilleen. Tuo, että öljyä ei tule kertoo siitä että te ette ole vetäneet napaa kunolla ulos. Siis se napa ei nyt liiku tarpeeksi, kun yritätte sitä ährätä. Pankaa palju alle ja vetäkää napa reilusti ulos niin, että se liikkuu. Sitten vain asennusrautaa reikään ja hämmentämään. Putteja saa uusia marmorilta muutamalla killingillä. Laittaa vanhat puolivängällä ja vaihtaa sitten. Sitten vielä oltte varmaan tarkistaneet, että reijät on uudessa osassa samassa paikssa, kun entisessä. Muistakaa vielä, että ruuvien sovitus on tiukka. Siis kympin reikä on puolimilliä isompi kun normaalisovituksess on milli.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2013, 20:29:08 kirjoittanut PeugeotDriver »

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #93 : 24.03.2013, 20:18:35 »
Kohdistustapilla voi alakääntölaakeria avittaa suuntautumaan kohdilleen, tolppaa ei tarvitse irroittaa - eikä siitä oikeastaan mitään apua olekaan.

Pastori

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #94 : 24.03.2013, 20:25:51 »
Vaikeinta tossa on ollut se että alapallon pulttien reiät on "vinossa" kun kattoo sivulta. Mutta tuosta vetarin irroittamisesta on vissiin hyötyä?

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #95 : 24.03.2013, 20:35:09 »
Teillä on nyt se napa jämähtänyt. Nivelet on vähän jäykkiä, mutta kun niveliä irrottelee ja löysää tarvittaessa tolpan ruuveja niin napa alkaa liikkumaan. Ja vetarikin on kunnossa ollessan jäykkä. Se helpottais jos naparuuvi olis auki. Mutta se on hankala, kun sitä ei ole aukastu pyörän ollessa paikoillaan. Kanki pulttien väliin ja mutteri auki. Napa likkuu kuin olis narun varassa, kun on tarpeeksi purettuna. Siitä löytyy sitten yksi kohta missä pultit solahtaa paikoilleen. Siinä pitää käyttää voimaakin jossain välissä.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2013, 20:38:29 kirjoittanut PeugeotDriver »

poso407

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #96 : 25.03.2013, 08:22:37 »
Aina kannattaa avata se 35mm mutteri, ja tukivarsi irti, sitten vetää irti vetoakselista, vetoakselia ei siten tarvitse ottaa pois.  ( MINÄ yritin täällä neuvottuja oikopolkuja pitkin, ei alapallonivel mahtunut sieltä välistä, EIKÖ kukaan tiedä, tuleeko oikealta puolelta öljyä kun vetää vetoakselin, minä vedin eikä tippaakaan tullut, korjaamo kuitenkin lisäsi öljyt ),  helpommalla todella pääsee kun availee ne muutamat mutterit, silloin alapallo on siinä hyvin esillä ja erittäin helppo vaihtaa. Jossei meinaa kohdalle asettua, esim tunkilla nostaa, me selkä seinää vasten painettiin jaloilla ja sitten saatiin paikoilleen, mutta sitäkään ei tarvitse tehdä kun avaa kaiken mitä tuossa sanoin. Ei ole oikopolkuja, meillä yritettiin, tarvittiin hinausautoa  >:(

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #97 : 25.03.2013, 08:30:33 »
Aiheen ketju on venynyt, olisiko kooste kuvien kera oikeasta työtavasta paikallaan "grip-nivelelle"?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #98 : 26.03.2013, 08:57:49 »
Vaikuttaako öljyntuloon onko koko auto ylhäällä, keula ylhäällä vai yksi pyörä ylhäällä?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #99 : 26.03.2013, 09:59:12 »
...tuleeko oikealta puolelta öljyä kun vetää vetoakselin...

Ei tule, koska veto-akselin pidempi osa joka päättyy tukilaakerin jälkeen, ei irtoa laatikosta.

pökötti_306

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #100 : 01.04.2013, 15:43:15 »
Tulipas tänään vaihdettua alapallonivel oikeelle ja autolla ajettu nyt vähän reilu 185tkm, samalla myös takapyörän laakeri. 6vuotta sitten 100tkm kohdalla vaihdettu viimeksi alapallonivel.  ;D

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #101 : 01.04.2013, 20:41:49 »
Onnittelut onnistuneesta "pääsiäispyhärempasta", originaalia vai tarviketta tilalle? Mitkä olikaan ne torx-hylsyjen koot? Yläpalloa ei taida kulua? Laitatko tuon takalaakerin rempan ko. aiheeseen. Napoineenhan se vaihtuu.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

pökötti_306

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #102 : 01.04.2013, 21:41:54 »
Tarviketta tilalle, en muista enään työkalujen kokoja kun kaverin kanssa vaihdeltiin. Juuh napoineen se laakeri vaihtuu (oli tiukassa). 3tuntia meni rempoissa yhteensä, kun käytiin kahvilla välillä ja tutkittiin toista autoa aina välillä.  ;D

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #103 : 02.04.2013, 07:56:45 »
Juuri oikea asenne tuunailla, verkkaisesti nautiskellen  ;) Apumies on hyvä olla, kun ährää sen vetoakselin kanssa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

poso407

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #104 : 07.05.2013, 15:59:38 »
Auto: 2005 407 SW 2,0.

Joulukuussa alapallonivelet vaihdettiin korjaamolla, sen jälkeen olen ajanut vajaa 3000 km. Autolla ajettu nyt n. 160 tkm. Vaihdoin kaks viikkoo sitten kesärenkaat alle, sen jälkeen alkoi naputus, etupäässä kuin joku olisi hakannut vasaralla. Tänään menin rengasliikkeeseen, sanoivat oikean laakerin olevan hajalla, samalla huomasivat vasemman puolen alapallonivelen muttereiden olevan auki. Sitä kysyn, kun 3000 km aiemmin tehty se alapallojen vaihto, mielestäni mutterit väännetään kireälle, ei niiden aueta pitäisi. Olisiko ne jäänyt kiristämättä? Vai löytyykö ehkä joku merkkikohtainen syy. En huomannut kysäistä täällä onko laakerin vaihto helppo, muihin merkkeihin olen joskus vaihtanut, mutten koskaan yhtä arvokkaita kuin Peugeotin laakeri on, 200e.