Kirjoittaja Aihe: 306 - Polttoainevuoto (HDi)  (Luettu 2316 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pj_heippa

  • Vieras
306 - Polttoainevuoto (HDi)
« : 08.12.2006, 16:35:13 »
Ongelma:

Auto: 2000 306 HDi.

Auton tulee diesel haju vasta kun ajaa kaupungissa ja pysähtyy vaikka liikennevaloihin niin tulee diesel tuoksahdus. Näemmä minun 306 taitaa hikoilla dieseliä korkeapainepumpun ja railin välisestä putkesta.

Ratkaisu:

Se oli korkeapainepumpun ja common railin välinen putki, joka vuosi common railin päästä kunnolla, kun oli sammuttanut koneen. Kiristys auttoi, mutteri oli löystynyt.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Polttoainevuoto (HDi)
« Vastaus #1 : 08.12.2006, 17:06:40 »
Kunhan muistaa, että putkessa voi vaikuttaa melkoinen paine, jopa 1350 bar, eli kiristykset yms. vaativat huolellisuutta ja riittäviä (siis juuri oikeita) momentteja.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2009, 22:12:59 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Polttoainevuoto (HDi)
« Vastaus #2 : 24.10.2007, 20:05:40 »
Kaikki korkeapaineputkien liitokset ne ensimmäisenä tulee epäilyksenalaisiksi. Kuivaus ja kevyt kiristys, sitten huolellinen koekäyttö. Eikä sitten hampaat irvessä kiskota jakarilla, se momentti niille muttereille ei ole kovinkaan suuri, ehkä 30-50 Nm.

Kuivaus kyllä, mutta kiristämään - ei vuotamatonta liitosta - kannata ryhtyä, vaan ainoastaan vuotava. Oikea kiristysmomentti tulee huomioida esim. esikammiovehkeissä paineputkien kiristysmomentti on (ainoastaan) 2.5 mdaN. Lienee samaa luokkaa korkeapainejärjestelmässäkin = tarkista.