Kirjoittaja Aihe: 406 - Jakohihnan vaihto (ES9J4)  (Luettu 6539 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

brinquedo

  • Vieras
406 - Jakohihnan vaihto (ES9J4)
« : 07.02.2007, 13:52:08 »
Auto: 1997 406 V6.

Kukaan vaihtanut itse? Löytyykö ohjeita mistä?

Stanu

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (ES9J4)
« Vastaus #1 : 07.02.2007, 14:56:47 »
Ei moottoria alas tarvitse tipauttaa, homma onnistuu kyllä moottori keulillakin. Isotöinen ja todella hankala suorittaa. Jos ei omaa vankkaa kokemusta jakohihnatöistä, kannattaa jättää väliin.

VilleS

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (ES9J4)
« Vastaus #2 : 10.02.2007, 21:53:06 »
Ei tosiaan tarvi irrotella moottoria, kannake pois, ohjainlaitteetja kotelo pois jne. Itsellä meni 4tuntia, vaihoin myös vesipumpun ja kaikki rullat. Asiallinen ohje löytyy esim Autodatalta. tilaa on muuten paremmin kuin esim HDi:ssä, lyhyempi kone nääs.

ATF

  • Vieras

jr66

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (ES9J4)
« Vastaus #4 : 04.11.2013, 12:31:04 »
Mistä löytää ohjaintappien mitat tai nuo tapit ? Jos jollakin Lahden seudulla on ko. työkalut niin onko mahd. vuokrata niitä ?
0503046073/Jari.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206

jr66

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (ES9J4)
« Vastaus #6 : 04.11.2013, 14:47:12 »
Kiitos, olisko antaa tuon kiristimen litteän tulkin paksuutta? Vai onko miten tarkka tuosta?

jr66

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (ES9J4)
« Vastaus #7 : 07.11.2013, 10:34:38 »
No niin, la. pitäisi saada ajoitustyökalut lainaksi eräältä foorumin jäseneltä (kiitos) ja hihnasarja tulee tilattua luult. Sparetolta.

jr66

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (ES9J4)
« Vastaus #8 : 08.11.2013, 00:18:58 »
Joo, voin tietysti kuvia ottaa mutta käsittääkseni omassa koneessa on sama kiristin kuin tuossa yuotube-pätkässä niin eipä niistä kuvista taida hyötyä/iloa olla  :-\

Ja koneen tarinahan on seuraava: ti. 29. 10. piti lähteä uusintakatsastukseen, kääntö virta-avaimesta tuotti yhden lupauksen käynnistymisestä jonka jälkeen startin ääni muuttui selvästi, luulin että lyö yli hampaalta tjs. No ei, kampiakseli pyöri startatessa... Illalla paremmalla ajalla raotin jakopään suojakoppaa jotta näkee pyöriikö yläkerta, kyllä pyörii eli hihna on paikallaan mutta startin ääni edelleen erilainen kuin ennen.

Su. illalla alkoi vikadiagnoosin teko: lisäilmaventtiililtä imusarjaan menevä 90-ast. kulmalla oleva lyhyt kumiletku halki kahdesta kohdasta, etummaisen tulpparivin kahdessa tulpankolossa reilusti öljyä joka vuotanut nokan laakeripukin/-kannen välistä, kaikki 6 tulppaa totaalisen loppu sekä huohotinletku irti kaasuläpän ja imm. välisestä isosta kumiletkusta l. ns. kurttutorvesta  ???

Startin ääni ei noilla valitett. selity joten iski epäily että hihnan jako on hypännyt startatessa ja venttiilin lautanen tai useampi vinossa... Voiko noin käydä, en tiedä mutta kaikkihan on mahdollista joten jaon tark. siis edessä, jos ok. niin en mittaa puristuksia, jos ei niin sitten mitattava. Toisaalta, mittarissa n. 440 tkm. joten kun tulpat kerrankin ovat irti niin mielenkiinnosta voisi kuitenkin rutut mitata. Auto on ollut minulla vapusta -09 asti jolloinka mittarissa oli x km. eli ei ole sitä lukemaa muistissa missään eikä luotettavaa dokumenttia jakohihnan vaihdosta ole n. 240 tkm. jälkeen, ko. tarra on konehuoneessa, myöskään tulppien vaihdosta ei mitään tietoa mutta niiden kunnosta päätellen siitä(kin) on jonkin aikaa... Peugeot-merkkiset tulpat näytti olevan.

Positiivista asiassa on että merkkiliikkeessä imusarjan tiiviste maksoi 6 € ja em. lyhyt kumiletku 4,5 €. Plussana myös että ajoitustyökalut tulossa ja remontista ei tarvitse maksaa kellekkään mitään, arviolta reilut sata (tai kaksi) jakohihnaa vaihtaneena homma on kuin ostaisi leipää kaupasta (engl. piece of cake) vaikka tämä on minulle 1. V6 hihnan vaihto, lisäksi auto on lämpimässä tallissa ja voi olla siellä vaikka vappuun asti eli ei deadlinea remontin valmistumisella.
Jaon tark. tuloksen per. eli jos ei oikein niin mietitään asiaa sitten, onko kellään faktaa kuinka tarkka ko. kone l. xfz 140 kw on asiasta venttilien ja mäntien treffailun suhteen ?     

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (ES9J4)
« Vastaus #9 : 08.11.2013, 09:01:56 »
Vaikuttaa lähes katastrofaaliselta tuo lähtötilanne tai miten siihen on jouduttu  ;). Lisäilmaventtiili kiinnostaa (laita foto siitä) ja onko sama kun on ES9A-moottorissa? Kansiremontti kannattanee tehdä (kun paikat auki), jos mielii autoa pitää tallissaan.
Mielenkiintoista nähdä tuo 200 tkm ajettu hihna, luultavimmin kuin uusi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

yamaha1100

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (ES9J4)
« Vastaus #10 : 08.11.2013, 19:42:05 »
Jaon tark. tuloksen per. eli jos ei oikein niin mietitään asiaa sitten, onko kellään faktaa kuinka tarkka ko. kone l. xfz 140 kw on asiasta venttilien ja mäntien treffailun suhteen?

Ei tykkää pusuttelusta, nimimerkillä ajosta remmi poikki (hampaat sileäksi). Mulla on vielä kannet tallessa, jos tarvit venttiilejä. Osa tosiaan säily suorana. Moottori tosin uudempi ES9J4S.

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (ES9J4)
« Vastaus #11 : 22.05.2017, 21:13:20 »
Auto: 1999 406 3,0 V6 (143 kW).

Kysmys on seuraavanlainen: mitä kaikkia erikoistyökaluja tarvitsen kyseisen auton jakopään remmin vaihdossa? Toinen kysymys mistä saan hankittua edullisimmat jakopään osat? Kiitos etukäteen.
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (ES9J4)
« Vastaus #12 : 22.05.2017, 21:30:36 »
Autodocista.

Tuossa ripeästi:

https://www.youtube.com/watch?v=3bhFGuWqEl8

Ja tuossa perusteellisesti moottorista:

https://www.youtube.com/watch?v=9Qr0D4uYRDE

Ja sitten tuossa virallinen ohje:

https://www.youtube.com/watch?v=LVyuzFCVWOE

Omalla vastuulla ruuvaa  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (ES9J4)
« Vastaus #13 : 22.05.2017, 22:03:44 »
Eli onnistuuko noilla itse tehdyillä tapeilla tuo koko homma eli pärjään niillä? Sitte onko tässä sama moottori ja jakopää kuin uudemmassa mallissa vaikka tässä minun autossa onkin vähemmän heppoja ja auto on koriltaan vanhaa mallia tätä.kyselen siksi että uskallanko ostaa autodokista minkä vaan niistä remmipaketeista mitä sinne auton tiedoilla tulee?
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (ES9J4)
« Vastaus #14 : 22.05.2017, 22:32:14 »
Viisi tappia, jotka on halkaisijaltaan hitusen alle 8mm riittää. Työ on helpompaa jos ne on L- tai T-malliset, mutta suorillakin pärjää.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01