Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemukset - 407  (Luettu 84050 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SnoodMaster

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 101
Vs: Käyttökokemukset - 407
« Vastaus #15 : 15.11.2008, 10:03:38 »
Automalli: 407
Korimalli : farmari
Vuosimalli : 2006/9
Varustelutaso : olympia
Polttoaine : bensiini
Vaihteisto: manuaali
Moottori : 1.8
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä : 45 000 km (omaa ajoa ehkä 2/3)
+ Ulkonäkö
+ Tilat (viiden hengen perheelle jossa lapsia 3 ja 2 koiraa riittävät mainiosti, aivan yhtä hyvin kuin mallissa 307 sw)
+ Ei sähkövikoja. Edelleen mennään orig. vilkkuviiksellä (yksilö!) ja istuinlämmittimet pelittää...
+ Maantiellä mennään 7 litran kieppeillä 100:sen nopeuksilla.
+ Melutaso, ei hirveästi harmita nokialaisten allelaitto (työmatkakinnerissä, eli Getzissä kesärenkaat alla vieläkin, johtuen karmeasta metelistä nastarenkaila...)
+ Menee maantiellä ihan omia aikojaan
+ huoltosopimus on vaivaton ja turvallinen
++ Peugeot-foorumi

- Maavara (nimimerkki rikoin öljypohjan)
- 408 kuvat eii lämmitä
Pösöt: 407 SW 1.8 2006 + 307 CC 2.0 A 2004

Jokke001

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 407
« Vastaus #16 : 17.04.2009, 09:23:51 »
Automalli: 407
Korimalli: SEDAN
Vuosimalli: 2005
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: automaatti
Moottori: 3.0V6
Ajomäärä: n. 74 000 km

Hankin auton viime kesänä, jolloin oli ajettu n. 60 000 km.  7 kuukautta meni vain bensaa lisätessä, sen jälkeen alkoikin tapahtua:

- ääntelyä alustassa -> Automaa Konalaan tutkittavaksi -> Laakereita vaihdettiin edessä ja takana, onneksi maahantuojan takuu kattoi suurimman osan, maksettavaa jäi itselleni vain n. 250 euroa.
- Pakkasaamuna epäatasainen käynti ja virheilmoitus "Depollution system failure" -> Soitto Automaa Herttoniemeen, mitä tehdä -> Nilkuttelin autolla 4 km sinne katsottavaksi - > Puolien vaihto + kaikki tulpat. Onneksi oli ALD:n takuu, ei omia kuluja.
- Huolto huhtikuun alussa -> normaali huollon lisäksi vaihdettiin takana koiranluu tai vastaava, suht. edullinen

Kuluja lisäsi tässä kuussa armottoman kallis kesärengas satsi (n. 1000 euroa), hihnanvaihto (n. 800 euroa) ja määräaikaishuolto. Renkaanosto ja hihnanvaihto oli toki tiedossa, mutta yllätti kuitenkin hinnallaan.

Webasto myös tökki alussa, korjattiin kerran, jonka jälkeen on toiminut joka kerta, kun bensaa on tankissa ollut yli nejännestankillinen. Erinomainen varuste.


Tällä hetkellä auto tuntuu olevan hyvässä kunnossa, mutta tämän auton kohdalle lankesi kunnia olla ensimmäinen auto jolla matka keskeytyi, autoja ollut 12 aiemmin, joista kolme ollut pösöjä (405,306,406).


Mutta sitten plussat ja miinukset:
+ Erittäin nautinnollinen ajettava
+ Suht.hiljainen, ainakin Mondeon jälkeen, vaikka rengasäänet tulevatkin läpi karkealla asfaltilla
+ Joustius on mieleeni, toimii kovassa vauhdissa etenkin, mutta myös kaupunkipyörittelyssä
+ Natinoita ja kitinöitä ei ole toistaiseksi esiintynyt
+ Peruutustutka
+ Varustelu yleensä
+ Bensankulutus suhteutettuna moottotrin kokoon
+ Moottorin ja aut.vaihteiston toiminta
- Luetettavuus kysymysmerkki
- Hämmästyttävän pienet takatilat
- Etukulmien arviointi
- Sadetunnistin on tosiaan välillä turhan aktiivinen

Eli vahvasti positiivset fiilikset edelleen, vaikka jonkun verran murhettakin on matkalle sattunut. Eli hieno kulkupeli, jos vain paikat kestää.

pp

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 407
« Vastaus #17 : 04.01.2010, 18:02:15 »
Automalli: Peugeot 407 3,0 V6 Aut Sport
Korimalli: Sedan
Vuosimalli: 2005
Varustetaso: Sport
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: Automaatti 6-v
Moottori: 3,0l V6 211hv

+ ulkonäkö, moottori, vaihteisto, sisustus, hiljainen, hinta-laatusuhde
- arvonaleneminen, kulutus

Auto tuli hankittua keväällä 2008, jolloin sillä oli ajettu 48tkm. Nyt alkuvuodesta 2010 mittariin on kertynyt liki 50tkm lisää. Hihna vaihdatettu, kun tuli 4-vuotiaaksi. Kustannus B-huollon (90tkm) yhteydessä, huolto+hihna yhteensä 1000€. Yllätyksenä sen sijan  tuli comin vaihto (n. 500€). Kesärengassatsi 17" maksoi 800€.

Kuten edelliset ovat todenneet, suuri auto ulkoa mutta pieni sisältä. Auto kuitenkin täyttää tilatarpeemme täysin. Itse olen 180cm ja mahdun mainiosti istumaan takapenkille, kun 15cm lyhyempi siippani ajaa.

Autossa on erinomaiset varusteet, joista toiminnoista osa on kytketty pois, kuten peilien kääntyminen. Ilmastointi on yleensä aina auto-asennossa. Yhdellä napin painalluksella saa tuulilasille ohjattua huurteenpoiston. Outoa on kuitenkin se, että valikoista määräämällä kaksivyöhykkeisen automaatti-ilmastoinnin apukuskin puolen lämpötilan "orjaksi" kuljettajaan nähden, ei asetus jää päälle, kun auto sammutetaan. Varusteita on paljon, mutta tutka saisi olla myös edessä. Niin ja sitten sahkötuoleissa ei ole muistitoimintoja. Puolinahkaistuimet ovat erinomaiset. Nälkä kasvaa syödessä ja saavutetuista eduista ei tingitä...

Bensiiniä kuluu ajotietokoneen mukaan meidän sekalaisessa ajossa 10l/100km. Matka-ajossakaan ei alle 8l pääse. Nykyään tulee ajeltua varsin rauhallisesti. Kuusivaihteinen laatikko ison koneen jatkona verrattuna 307:n nelivaihteisen automaattiin on aivan eri maailmasta.
Autoja on ollut erilaisia vuosien varrella, kaikki käytettyjä (Kadett E, Passat GT 2.2i, Volvo 440, Volvo 940 SE, Yaris Verso 1,3 A, 307SW 2,0 A) Kakkosautona on 405, joka täytti juuri 20v. Pari kertaa on ollut auton vaihto mielessä ja lähelläkin, mutta rajoitettu talousvaranto ja järki on voittanut. Montaa muuta vaihtoehtoista merkkiä / mallia varusteet ja ominaisuudet huomioon ottaen ei tässä hintaluokassa ole. Bemarit ja Audit ovat selkeästi kalliimpia.

Musta 407 on varsin tyylikäs laite.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2010, 18:10:52, kirjoittanut pp »

saabistinet

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 407
« Vastaus #18 : 17.01.2010, 11:42:38 »
Automalli: 407 SW Sport 3.0 V6
Korimalli: farmari
Vuosimalli: 2006
Varustelutaso: Sport
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: automaatti - 6 vaihdetta
Moottori: V6 3.0, 211hv, moottorityyppi ES9
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 85600km, joista omaa ajoa hiukka alle 3000km

Ostin auton elokuun viimeinen päivä 2009. Hiukan oston jälkeen myyjäliikkeen kustannuksella vaihdettiin molemmat etupyörän laakerit ja laturin hihna.

+ Miellyttävä ajaa
+ Melko hiljainen
+ Polttoaineen kulutus moottorin kokoon nähden
+ Mukava istua (sähkösäätöiset penkit antavat hyvät säätövarat)
+ Se veekutosen murina

- Erittäin ahdas takajalkatila jopa lapsille (kuskin ollessa yli 185 senttinen)
- Iso ulkoa, erittäin ahdas sisältä
- Moottori vääntää heikohkosti alakierroksilla
- Jakohihna (ei huoltovapaata ketjua)
- Tässä alkuvuoden mallissa ei vielä MP3- tukea RD4 radiossa.

? Laatu (selviää vasta ajan kanssa, jos kestäisi muutaman vuoden ilman ylimääräisiä vikoja, on laadukas, ajomääräni noin 5-10tkm vuodessa).

Tässä vähän lisäyksiä 4kk käyttökokemuksen jälkeen:

Lisää vain miinuksia tällä kertaa:

- Talvikäyttöisyys (ikkunat huurtuvat ja jäätyvät eivätkä meinaa millään pysyä sulana talvella)
- Maavara aivan liian pieni Suomen lumiseen talveen, suorastaan naurettava, Pösö joutuu aina toimimaan aurana, kun muilla on isompi maavara.
- Automaattivaihteistossa aivan liikaa vaihteita taajama-ajoon, jatkuvaa vaihteiden vaihtelemista, neljäportainen automaatti riittäisin hyvin.
- Kylmällä automaatti joskus ei meinaa vaihtaa ykköseltä isommalle kuin vasta yli 4000:n kierrokissa.

- Vaihteistoöljyn vaihto maksaa noin 250e jos sen vaihdattaa (Ei Automaan hinta)
- Jakohihnan ja vesipumpun vaihto yli 1000e (Ei Automaan hinta)

watt

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 407
« Vastaus #19 : 18.03.2010, 19:54:32 »
Automalli: Peugeot 407
Korimalli: Sedan
Vuosimalli: 2006
Varustetaso: Confort
Polttoaine: Bensiini
Moottori: 1,8 l
Ajomäärä: 153 000 km

Ostin auton viikko sitten ja olen ollut nyt erittäin tyytyväinen kaaraani. Tämä oli jopa vakampi ajaa kuin volvo S60 vm 05 mikä minulla oli ennen vaikka se oli myös suht uusi ja vähän ajettu vain 79tkm.

plussat:
- Ajettavuus on tosi vakaa ;D
- automaattinen ilmastointi ::)
- Varustelu ylipäänsä hyvä :-*
- Jousitus on hyvä
- Tilava auto kaikinpuolin ;D :D ::) :P
- ulkonäkö erittäin miellyttävä varsinkin aluvanteiden kanssa

Miinukset:
- Etukulmat ovat hieman "pimennossa" varsinkin jos vähääkään istut aika matalalla. :-\

jake1991

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 407
« Vastaus #20 : 29.04.2010, 23:35:22 »
Automalli: 407
Korimalli: sedan
Vuosimalli: 2006
Varustelutaso: confort
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 1,8l
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: Oma ajomäärä 10 000km

Pari vuotta sitten en olisi voinnut kuvitellakkaan omistavani pösöä kiikarissa oli silloin emmän Saksalaiset autot. Peugeot kuume iski autokoulun takia. Kaikki ajo kerrat mitä autokolussa oli ajelin 407. Tykästyin sitten autoon niin paljon että oli pakko laittaa 407 pihaan. Ostostani en ole vielä katunut. :)

Plussat
+Ajettavuus
+Ulkonäkö. Meinasi eräs pyöräilijäkin ajaa metsään pyöränsä kun ihasteli autoa.. :D
+Autoon mahtuu hyvin 195 pitkä kuljettaja. Mukava ajoasentokin löytyy.
+Tavaratilaa löytyy minun tarpeekseni riittävästi. Mahtuihan tuonne 2100 pitkä laudelauta pakettikin ja paljon muutakin tavaraa, kun takapenkit on käännettynä alas.
+Laadukkaan näköinen sisustus.
+Paljon erillaisia lokeroita. Puolet lokeroista on vielä hukassa. Tänään löysin uuden lokeron (auto on ollut minulla jo vuoden  ::) )

Miinukset
-Taka jalkatilat jää olemattomiksi kun etupenkit on täysin takana.
-Radio kadottaa silloin tällöin singaalin kokonaa ja mykistyy muutamiksi sekunneiksi. (koskeketus häiriö?)

Tuossa on ainakin aluksi muutamia + ja - Päivitellään listaa sitä mukaan kun tarve vaatii.

mika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: Käyttökokemukset - 407
« Vastaus #21 : 01.08.2010, 09:53:46 »
Automalli: 407 SW
Korimalli: Farmari
Vuosimalli: 2006
Varustelutaso: Confort
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 2.0
Mihin kokemukset perustuvat:oma auto
Ajomäärä: 168500km, josta itse ajettu n. 1500km

Edellinen auto 406 farm. jolla oli ajettu 212000km vaihdon tapahtuessa, joten vertaan vähän siihen. Eli alkaa tuntua ettei tässä autossa ole muuta parempaa kuin ajettavuus ja ulkonäkö.
Todella hyvä ajaa, kokeili vähän vauhdikkaammin mutkaisella asfaltti tiellä, missä pinta ei mikään paras, ja kyllä jokainen rengas tiessä pysyi ja uskalsi jyrkinpiinkin mutkiinkin ajaa reipasta vauhtia.
Rengaspaineen tunnistimien toiminnasta pois olemisesta ilmoittaa n. 40km ajon jälkeen, ei siis kauhean häiritsevä piippaus.
Vielä ainakaan ei ole suurempia ongelmia kohdattu.
 

Plussat:
+ulknäkö
+sisusta
+ajettavuus/alusta

Miinukset:
-pieni tavaratila farkuksi
-ilmastointi tehottoman oloinen yli 25 asteen lämmössä
-tuulilasinpyyhkijöistä puuttuu tehokkain nopeus
-voimansiirrosta tai jostain tulee juriseva ääni sisälle. (ei ole pyöränlaakeri vika)
-takaluukunkahvan ympärys ruosteen alkuja.
-monitoiminäyttö himmenee kuumassa autossa.
-kylmänä jotain pientä nykimistä pienissä nopeuksissa, häviää nopeasti ainakin kesällä.
Ennen; Mazda 323 1.5 GLX -87, Peugeot 406 2.0 SV-96, Peogeut 406 1.8 ST Grw -00
Nyt; Peugeot 407 2.0 SW Confort-06

tgrr

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 407
« Vastaus #22 : 19.09.2010, 11:02:03 »
Automalli: 407
Korimalli: SW
Vuosimalli: 2008
Varustelutaso: Premium
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 2.0
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 140 000 km

+ Ajettavuus matka-ajossa
+ Linjakas muotoilu
+ Luonteva ajoasento
+ Jämäkkä alusta, ilo viedä mutkatiellä
+ varsin ongelmaton peli ainakin nuo ensimmäiset 140tkm

- Korin kokoon nähden pienet takatilat
- Pieni ja hankalan muotoinen tavaratila
- Ohjaustehotin ei kestä talven 2009-10 kaltaista ilmastoa, huollon mukaan "no can do"

Korjaukset:
- Takalasin pyyhin
- Takaikkunan avauspainike
- Ohjaustehostimen "ihmettelyä"

Hyvä ja mukava laite jollei kaipaa isoa kuljetuskapasiteettia. Varsinaiseksi perhefarkuksi tilat loppuu kesken.


Pintaliitin

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 407
« Vastaus #23 : 16.11.2010, 10:39:05 »
407 SW 3.0 V6 Executive Aut. -05

Täten päivitän aiemman kirjoitukseni...

Olen ajanut kyseisellä autolla nyt n. 2½ vuotta ja pyöreät 50tkm. Mittarissa on tällä hetkellä kutakuinkin 130tkm.
Tunnelmat ovat kuin olisin ostanut markkinoilta hevosen ja kotona huomannut, että sillähän kasvaa saatana sarvet päässä!

Design & tilat
Jo markkinoille tullessaan 407:n ulkonäkö viehätti kovasti ja se on mielestäni edelleen upein perheauto, mitä tienpäällä näkee. Plussana vielä farkun muotoilu, joka on oikein korostetun upea ja näyttää jopa paremmalta kuin sedan. Muilla merkeillä tällaista ei ole tarjolla. Aiemmin olimme katsastaneet, että 407:n perätila ei ole riittävä suurelle koiralle, mutta illuusion oli luonut tavaratilan kate ja usein myös renkaat peräkontissa - tavaratilan kova kate tulee pitkälle ja peittää kontista suuren osan pois työnnettynäkin. Kyseisessä yksilössä katetta ei ollut ollenkaan, vaan sen tilalla oli tavara/koiraverkko ja tilaa olikin yllättäen reilusti. Koiran kanssa myös erikseen avattava takalasi on huippukätevä ja miksei muutenkin, esim. jos käyttää pyörätelinettä, eikä takaluukku avaudu kokonaan.
Takapenkillä on mukavat tilat muksuille ja ne tykkäävät eritoten panoraamakatosta. Takatiloja on parjattu ja mm. 300-sarjalaista on väitetty tilavammaksi, mutta kun käy vieretysten kokeilemassa, niin huomaa mistä se johtuu: 300-sarjan penkit ovat korkeat, kovat, pystyt ja epämukavat ja 407:ssa matkustetaan pehmeästi ja lököisästi. Makaavampi asento vie tietysti enemmän tilaa, mutta kyllä tuonne silti jalatkin mahtuu.
Edessä tilaa on juuri sopivasti ja kuskinpukilla aistii sopivasti intensiivistä tunnelmaa. Jos aikoo esim. syödä kotipizzat ajaessa niin huomaa, että tilat ovat 605:stä pienentyneet, Myös jalkatilaa on vähemmän. Ergonomiaa ei voi moittia, kaikki on käden ulottuvilla ja penkin sähkösäädöt ovat riittävät ja tarkat. Vaikka penkki onkin muuten hyvä, reisituki riittävä ja sivuttaistuki hyvä, on siinä silti ehkä auton pahin moka: penkki on kuppi-istuinmainen eikä se tue ristiselkää lainkaan. Vaikka istuimessa on ristiseläntuki erikseen, on se aivan turha, sillä se tukee lantiota ja on noin 10cm liian alhaalla! Penkki kyllä toimii, mutta jos sinulla reistaa ristiselkä, saat varautua editoimaan istuinta, joka onkin näppärä korjata sullomalla tyyny selkänojan sisään ristiselän kohdalle.

Ajossa
Kaasupoljin & A-pilarit. Ensimmäinen merkille pantava asia on lurttana kaasupoljin, joka syö tehontunteen tehokkaasti. Kaasussa on todella pitkä liikerata ja sitä saa painaa jopa 5cm että auto ylipäätään liikkuu. Kaasussa on myös melkoinen viive ja moottori reagoi siihen joskus jopa sekunnin viiveellä. Tästä saattaa koitua vaaratilanteita, kun ajattelee, että "hyvinhän tästä ehtii", mutta eipä ehdikään, kun kaasun painaminen on kun valtamerihöyryaluksen kapteenin komento pursimiehelle höyryn lisäämiseksi ja käsky välitetään huutotorvea pitkin pannuhuoneeseen...
Seuraava vaaratilanteita aiheuttava tekijä on A-pilarit, joiden taakse mm. suojatietä ylittävä jalankulija jää helposti. Koputan puuta, etten ole vielä yhtään jalankulkijaa keilannut, vaikka läheltäpiti tilanteita on ollut useita.

Moottori. Peugeotin V6 ei ole koskaan ollut mikään tykki ja tällä hetkellä moottorin tehot vaihtelevat n. 130 - 211 hevosen välillä päivästä ja auton mielialasta riippuen. Vika tuli esiin jakopään hinhnanvaihdon yhteydessä, eikä vikaa koskaan löytynyt, vaikka huolto tutki asiaa n. vuoden ja kaksi kuukautta, auton seistessä korjaamolla yhteensä reilusti yli kuukauden. Ecun(?) nollaaminen palauttaa tehot, jotka sitten taas katoavat kuin pieru saharaan.

Perä. Yksi 407:n suurimmista mokista on sen perä, joka ensinnäkin kolisee ja rymisee jatkuvasti, pienimmissäkin kuopissa ja routarailoissa. Äänien lähteitä ei ole kyetty paikallistamaan, tai poistamaan, vaikka alusta on tutkittu huollon toimesta, takapenkit, takalasit ja peräluukut on teipattu ja kiristetty ohjeiden mukaan.
Myös takapään jousitus on susi. Jos etupää menee eleettömän mukavasti, on takapää aivan toista luokkaa. Jousitus on yhtä aikaa sekä pintakova, että löysä. Tien pienimmätkin epätasaisuudet tuntuvat istumalihaksissa ja saavat auton vavahtelemaan oudosti ja erittäin epämukavasti. Toisaalta suuremmat heitot jopa pelottavat, kun jousitus onkun yhtäkkiä löysä, kuin ilman iskunvaimentimia ajaisi. Onhan autossa säädettävät iskarit, mutta niidenkään säätö ei jää muistiin, eli iskunvaimennus olisi laitettava sport-asentoon aina ajoon lähtiessä, puutuu siihen pikkuhiljaa, ja sitä unohtaa koko asian. Talvi tekee jälleen tuloaan ja kaupungin lumen möykyttämät tiet ovat tuskaa 407:llä.
Kaikkein omituisin perän jousituksen ominaisuus on tunne, että siellä olisi suuri irtonainen paino tai "virittyvät" jouset: kun ajaa esim. töyssyyn, perä nousee ensin töyssyn päälle niinkuin pitääkin, mutta tekee sitten yllättävän hypyn. Aivan kuin perän jouset virittyisivät töyssyssä ja laukeaisivat sitten heti sen jälkeen. Ja tämä titysti mukavan ryskeen saattelemana.

Vaihteisto. 407:ssa on 6-lovinen tiptronic-laatikko, jota voi käyttää myös käsivalintaisesti - laatikko vaihtaa silti itse vaihdetta jos kierrokset menevät liian alas, tai ylös. Tämä saattaa olla todella turhauttavaa, jos esim. haluaa ajaa kakkosella jonkun huonon kärrypolun, niin vaihteet vaihtuvat itsekseen ykköselle aina kun hidastaa! Jos taas kiihdyttää, on kierrosten noustessa korkealle automaattinen reaktio vaihtaa isompaa. Mutta sen tekee myös auto itse, vaihde nouseekin kahdella pykälällä yhden sijaan! Vaihteiston manuaaliasento onkin lähinnä vain "nimellinen", jota tosiasiassa ohjaa arvatenkin Windowsin kehittämä softa - ainakin jos sen loogisuudesta voisi jotain päätellä.
Toinen ärsyttävä ominaisuus vaihteistossa on, että kun pysähtyy esim. liikennevaloihin, menee vaihteisto johonkin "odota"-moodiin ja veto lähes lakkaa. Sitten kun vapauttaa jarrun, kytkeytyy ykkönen päälle, tietysti pienellä viiveellä, ja lähtö on töksähtävä ja hidas. Jos 605 automaatilla oli valoista lähtö todella rivakkaa ja manuaalit jäivät kauas taakse lähdössä, on asetelma nykyään toinen. Aika paljon tuleekin heitettyä kaupungissa manuaaliykkönen silmään, kun valoihin pysähtyy. Silloin ei veto lopu. Jos nykyiset huippumodernit automaattivaihteistot ovat tällaisia harkitsen seuraavaan autooni vakavasti manuaalivaihteistoa. Vaihteiston toiminnasta löytyy lisäksi useita pienemiä omituisuuksia, mm. se, että kick-downin jälkeen vaihteisto saattaa jäädä kick-down -moodiin, jolloin vaihde täytyy vaihtaa manuaalisesti. Tai, että pakkaset sekoittavat pakkaa ja vaihteisto saattaakin vaihtaa pienempää, kun pitäisi vaihtaa isompaa...

Varusteista
Auto on ahdettu niin täyteen varusteita, että kaikkia ei edes osaisi luetella. Tässä kuitenkin pari kommenttia joistain:
Ilmastointi on jokseenkin mystinen. kun olettaisi, että ilmanjaon, puhalluksen ja lämmönsäädön voi asettaa kaikki erikseen joko manuaalille tai automaatille, on tässä vain yksi AUTO-nappula, joka asettaa kaikki automaatti-asentoon ja sitten kun sohlaa jotain säätöä, menee se erikseen manuaaliasentoon ja AUTO-valo sammuu. Ilmastoinnin lienee suunnitellut sama insinööri, joka teki vaihteistonkin ja se onkin jälleen eräs 407:n pohjanoteerauksista. Autossa on myös huurre-ominaisuus, joka tarkoittaa sitä, että auton sivu- ja takalasit pysyvät paksun huurun peitossa pikkupakkasista lähtien.
Vakionopeudensäädin on helppokäyttöinen jo perinteisyytensäkin vuoksi (Minusta on hyvä, ettei pösö ole tunkenut rattia täyteen nappuloita).
Peruutustutka on hyvä aina silloin kun se toimii. ja off-nappula kätevästi kojelaudassa. Eteenpäintutka olisi myös hyvä olla, kun keulaa on todella vaikea arvioida.
Sadetunnistin ja autom. pyyhkijä on vailla järkeä ja pyyhkii välillä kuin raivopää hullu, ja välillä taas lopettaa koko homman. Puhdistamiset, sulkien tai edes tuulilasin vaihto eivät auta ja ainoa toimiva konsti lieneekin piuhan irroittaminen tunnistimesta, jolloin tihku muuttuu normaaliin 4 sekunnin välein tapahtuvaksi.
Turvavyöhälytin oli viedä järjen! Mm. vaimo löysäsi aina turvavyön 300m ennen määränpäätä, eikä oppinut olemaan löysäämättä. Jos koira matkusti penkillä, rallatti summeri omiaan. Kun poika kaataa limpparit päälleen moottoritiellä, on vaimon löysättävä turvavyö ja käännyttävä takapenkille.. ja summeri rallattaa. Onneksi kiltit huoltomiehet kytkivät sen pois päältä.

Laatuvaikutelma, tai sen puute verrattuna mm. 605:een tulee pian esiin. Nykypäivän vehkeille tyypilliseen tapaan auto vaikuttaa ensin hyvältä, mutta se on vain pintaa, ja jo ensimmäinen vuosi omistusta kertoi karusta totuudesta: Tiellejättämisiä, vikoja, hajonneita osia, kaikkea mihin 605:n kanssa ei ollut tottunut. Itseasiassa kolmevuotiaan 407: korjauskulut olivat jo ensimmäisenä vuonna samaa luokkaa kuin vanhan 250tkm. ajetun 605:n kustannukset kuuden vuoden ajalta. Pahinta asiassa on silti se, että jopa valtuutettu Peugeot huolto on auton kanssa sormi suussa, eikä sen korjaaminen onnistu. 

Auton pahimmat mokat:
- Automaattivaihteisto, joka muistuttaa Windows-käyttöjärjestelmästä.
- Takajousitus
- Perän kolinat
- Kaasupoljin
- Ilmastointilaitteisto
- V6-moottori

Auton parhaat puolet:
- Muotoilu
- Ohjaus
- Sisätilat ja ergonomia
- Panoraamakatto


Naali

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 407
« Vastaus #24 : 08.01.2011, 22:58:40 »
Automalli: 407
Korimalli: farmari
Vuosimalli: 2006
Varustelutaso: executive
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: automaatti
Moottori: 2.0
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: mittarilukema 128tkm, itse ajanut n. 5tkm

Auto ostettiin syksyllä talon ykkösautoksi ja samalla 406 automaatti siirtyi kakkosautoksi.

+ Ulkopuolinen muotoilu miellyttää minun silmääni. Näyttävä.
+ Sisusta myös tässä varustelutasossa erittäin hieno (vrt. saman hinta- ja ikäluokan kilpailijat)
+ Lasikatto erittäin kiva
+ Vakionopeudensäätimen käytettävyys ja toiminta erittäin hyvä
+ Varustetason riittävyys (mm. sähköpenkit, peruutustutka, kaksialueinen automaatti-ilmastointi...)
+ Automaattivaihteisto (ei sillä että olisi mitenkään erityisen hyvä, mutta tykkään muutenkin automaateista kun ne on niin vaivattomia ajaa)
+ Hinta ostettaessa. Vastaavan ikäiset kilpailijat samoilla kilometreillä, varusteilla ja automaattivaihteilla 3.000€ - 7.000€ kalliimpia, usein paljon rumempia ja ehdottomasti tylsempiä (pösökuskin elämässä on aina sopivasti jännitysmomenttia  ;))
+ Auto on kiva ajaa vaikka ei "perstuntumalta" niin hyvä kuin 406

- Takapenkin tilat. Tämä on iso miinus. En oikeasti jaksanut uskoa, että takapenkille ei mahdu aikuinen n. 180cm istumaan, mutta totta se on! Onneksi meillä ei usein aikuisia takana istu. Muksut mahtuvat kyllä jalkatilojen puolesta.
- Takakontti on mielestäni pienehkö mutta kyllä sinne lastenrattaat sopii ja vielä vähän muutakin
- Bensa-automaatti ei kovin taloudellinen. Matka-ajossakaan en ole päässyt juuri alle 8l/100km kulutukseen. Tähän olin hieman pettynyt sillä vanha 406 automaatti on myös 2.0l koneella ja syö mielestäni lähemmäs litran vähemmän. Tietenkin autojen painoero on iso.
- Auto on vähän liiankin hieno "toivomuskaasuineen" ja "-virtalukkoineen" sekä taittuvine taustapeileineen. Jotenkin luotan enemmän vanhan koulukunnnan tekniikkaan, eli että autossa on esim. kaasuvaijeri.
- Hinta myytäessä

Yhteenvetona voisi sanoa, että olen autoon tyytyväinen. Ostaessa olin oikeastaan tietoinen kaikista miinuksista eikä sikäli yllätyksiä ole tullut.

hdim

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 407
« Vastaus #25 : 22.03.2011, 15:15:25 »
Automalli: 407
Korimalli: sedan
Vuosimalli:2004
Varustelutaso:Executive
Polttoaine:Dieseli
Vaihteisto:Manuaali
Moottori:2,0
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 160.000 km

Kahden kovin erilaisten Pösöjen jälkeen joudun toteamaan että 406 oli hyvä laadukas auto mutta 407 en voi laatuautoksi kehua. Hyvin monenlaiset ovat viat  olleet. Alapallonivelet on kaikille tuttu heikkous mutta myös parkkitutkat, ABS anturit ja hentot sähköjohdot ovat tuottaneet harmeja. Starttimoottori meni uusiksi ja viime metreillä pieni sulake konehuoneessa esti käyntiin pääsemisen. Nämä esimerkeiksi.

Yhteenvetona joudun toteamaan että en uskaltanut hankkia kolmatta Pösöä vaan ostin ensimmäisen autoni Japanista. 407 on varsin mukava matka-auto jossa olen viihtynyt hyvin kun se toimi mutta se laatu...

Hexy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: Käyttökokemukset - 407
« Vastaus #26 : 06.04.2011, 12:22:35 »
Automalli: 407
Korimalli: sedan
Vuosimalli: 2004
Varustelutaso: Confort
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 1.6HDi
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 3000km

+ Hienosti muotoiltu, kaunis auto
+ Mukava ajettava
+ Hiljainen, ei kitise eikä kolise
+ Hyvin varusteltu
+ Erittäin lämmin
+ Hyvät tilat edessä
+ Mukava kuljettajan istuin
+ Automaatti-ilmastointi toimii hyvin

- Talvella pitää katsoa mihin ajaa. Jos on pehmeä ja upottava maasto, niin auto toimii "aurana". Maavara todella pieni.

Peugeot 508 2.0Hdi Allure 140 FAP ja kaverina
Audi TT Quattro 165kw

pastirol

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 407
« Vastaus #27 : 06.08.2011, 14:52:57 »
Automalli: 407
Korimalli: SW
Vuosimalli: 2005
Varustelutaso: Confort
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 2,0 EW10J4
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 168 000 km, itse ajettu 20 0000 km

Nyt kun reilu vuosi on takana 407:n omistajana, niin uskaltaudun sanomaan mielipiteeni :)
407 SW on edelleen mielestäni näyttävä ja tyylikäs auto, myös ajo-ominaisuudet ovat kohdallaan ja ratin takana viihtyy. Ylläpitokulut ovat mielestäni varsin siedettävät, mutta korjausta vaativien asioiden määrä on yllättänyt. Vuoden mittaan olen joutunut korjaamaan omasta yksilöstäni seuraavat kohteet:
- rengaspaineanturit (3kpl)
- puolakansi
- ilmastointi (letku halkesi)
- takaluukun kaasujouset
- oikeanpuoleinen alapallonivel
- takalasin pyyhkijä on jumissa (ei vielä korjattu)

Lisäksi tuulilasi täytyi uusia suuren U-muotoisen halkeaman vuoksi (kieltämättä 6 vuotta vanha lasi oli jo naarmuinenkin, joten tämä menee normaalin kulumisen piikkiin). Viime talvena kovimpien pakkasten aikana ohjaustehostimesta kuohui öljyt useamman kerran yli, jos tämä toistuu niin pitänee harkita korjausta. Takaluukusta löytyy hieman pieniä ruosteläikkiä, jotka odottavat korjausta.

Kun seuraavan kerran vaihdan autoa, vaihtuu merkki todennäköisesti samalla. Auto ei kuitenkaan vaihdu ennen kuin löydän paremman tilalle, yhtä kohtuulliseen hintaan. Tämä hinnan kohtuullisuus ja auton paremmuus ovat aina tietenkin suhteellisia, mutta omat speksini ovat: isompi koko, tehokkaampi moottori, uudempi vuosimalli ja hintaa enintään 6000 euroa lisää. Tuplaamalla nykyisen auton hinnan löytyisi parempia vaikka heti, mutta hintaluokassaan 407 on kaikesta edellä mainitusta negatiivisestakin huolimatta mainio auto.

Rasvis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Käyttökokemukset - 407
« Vastaus #28 : 18.11.2011, 20:00:11 »
Automalli: 407
Korimalli: SW
Vuosimalli: 2006
Varustelutaso: Sport
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 2,2
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 115 000 km, itse ajettu 5 000 km

+ ulkonäkö on perusperheautoksi sopivasti persoonallinen, mustana näyttää jopa ihan hyvältä (ainakin juuri pesun jälkeen)
+ sisusta on suht viihtyisä ja lasikatto tuo kivasti valoa konttoriin
+ eleetön ajettava maantiellä
+ kohtuullinen melutaso
+ Sport-varustelu suunnilleen sisältää tarpeelliset varusteet
+ automaatti-ilmastointi toimii hyvin ja lämppärissäkin tuntuisi riittävän potkua

- kytkimen ja kaasun suhde on hankala, vaihteen vaihtamiseen saa keskittyä ja silti tahtoo kytkintä nostaessa nykäistä
- mutkatieajettavuus ei varsinaisesti innosta vaikka ihan kelvollinen onkin, mielestäni 406 oli tältä osin parempi
- jousitus tuntuu aavistuksen pintakovalta
- alavääntö on aika hintelää, tosin edelliset autot ovat olleet dieseleitä ja paremman teho-painosuhteen bensoja joten vertailukohdat ovat kai väärät
- bensaa voisi kulkuhaluihin nähden palaa vähän vähemmänkin
- muuten hiljaisessa autossa huomaa kyllä selvästi karkean tienpinnan vaikutuksen rengasmeluun
- oma selkäni ei oikein tykkää etupenkeistä
- tiettyjen sisustan paneelien kiinnitys (tai sen puute) enteilee hälyääniä tulevaisuudessa

Omaan autoon minun aikanani tehtyjä remontteja ja tulevia tarpeita:

- etujarrulevyt kuluneet alle valmistajan toleranssin, vaihdettu
- haljennut tuulilasi vaihdettu
- huohottimen öljyn paluuletku öljypohjaan vaihdettu, mutta edelleen vuotaa öljyä jostain
- käynnistyksen jälkeen moottori kuulostaa hetken dieseliltä varsinkin puolilämpimänä, ilmeisesti lähinnä kosmeettinen haitta
- kytkin ravistaa aika lailla, taitaa loppu lähestyä
- ohjaus nypyttää pienessä vauhdissa tiukemmin käännettäessä, en tiedä onko tästäkään mitään todellista haittaa
- kummankin takaoven tuulihaka on kuollut

Ostaisinko uudestaan? Jos tarve olisi edelleen istuskella päivittäin moottoritiellä niin kyllä. Käytetyssä 407:ssa on hinnan ja ominaisuuksien suhde kokolailla kohdallaan, ja henkilökohtaisen mielipiteeni mukaan suurin osa saman hintaluokan kilpailijoista on aika kolhonnäköisiä tylsiä tölkkejä. Jos taas päivittäisellä työmatkalla olisi vähemmän suoraa ja enemmän mutkia niin hankkisin varmaankin jonkun ajoltaan hauskemman laitteen.
- Epäkelpokeräilijä -
Opel Ampera -13, Renault Scénic II -05, Alfa 75 3.0 America -89, Alfa Spider 2000 Veloce -79

mika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: Käyttökokemukset - 407
« Vastaus #29 : 22.01.2012, 08:59:37 »
Automalli: 407 SW
Korimalli: Farmari
Vuosimalli: 2006
Varustelutaso: Confort
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 2.0
Mihin kokemukset perustuvat:oma auto
Ajomäärä: 184000km, josta itse ajettu n. 17000km

Auto ollut nyt käytössä n. 1,5v joten tässä vähän päivitystä kokemuksiin. Tuona aikana tarvittuja korjauksia:
-ilmastoinnin täyttöhuolto pariin kertaan, kun täyttöventtiili jäi vuotamaan ekan yrityksen jälkeen. n. 150€
-lämmityslaitteen säätöläppien korjaus n. 750€ (ainoa mikä olen teettänyt merkkiliikeessä), jonka jälkeen ilmastointi täytetty takuuseen pienen väännön jälkeen.
-takapyöränlaakeri 120€ + työ 40€
-alustan suoja n.130€
-taka kallistuksenvakaajantangon kumit 48€ + työ n.10€
-raidetangonpää... en muista tarkkaa hintaa, mutta ei montaa kymppiä töineen.
-ohajaustehostimen paluuputken liitosten ehostelua, pari klemmaria ja vähän työtä.
 
Huonoa:
-Tuo lämmityslaitteen korjaus mikä otti pannuun kalliin hintansa vuoksi, kauankohan tuo mahtaa kestää korjauksen jälkeen? Takuu ajanko kaksi vuotta?  ;D
-Toinen asia mikä ei miellytä on rengasmelu joka on mielestäni turhan kova tuon ikäiseen ja tuon kokoluokan autoon. Rengas valintoihin on syytä panostaa tämän auton kanssa.
-Ohjaustehostimen putkistoa ei tahdo saada vuotamattomaksi ei sitten millään. Kylmien tullessa löytyy vuotokohdat ja ongelmat alkavat. Nyt on tosin viimeisen tilkkimisen jälkeen ollut hälyttämättä tehostimen öljyn tasosta.
-Pakkasten tultua alkaa nitinät natinat ja kolinat auton takapäästä. Lunta ja jäätä, sisätilanlämmitin kun sulattelee työpäivän aikaan sataneen lumen joka rakoon... ehkä myös kylmässä löytyy väljät nivelet
-Neljä aikuista räntäsateessa kyydissä...sivu ikkunat huurtuvat, ei jaksa puhallin kuivattaa kaikkea ihan hetkessä, joshan ehtii monessa muussakaan autossa tuollaisissa olosuhteissa. Kahden lapsen kanssa ei niin suurta ongelmaa.
-Sivupeilien lämmitys ei toimi, ei ole saanu korjatuksi vielä vaikka hyvät ohjeet palstalta löytyykin.

Hyvää:
-Ei vielä tähän mennessä mitään vikakoodeja, herjauksia.
-Ei ole jättänyt matkalle kertaakaan, perus luotettava kulkine siis ollut.
-Lämmintä piisaa matkustamossa
-ilmastointiin ovat takapenkkiläiset tyytyväisiä... kuskina tuntuu että ei riittäisi, johtuu varmaan suurehkosta tuulilasista. Mistä päästäänkin panoraamakaton turhuuteen, kesällä tulee turhaa lämpöä auringosta, talvella ei kovin usein näe lumipeitteen läpi, joten verho on pysynyt aika pitkälti kiinni. Ehkä siitä johtuen sen verhon mekanismi on pysynyt ehjänä. ;)

Kokonaisuutena tyytyväinen täytyy olla. Eihän tuo 2.0 moottorilla mikään raketti ole, mutta huomattavasti parempi kuin 1.8 tuon kokoiseen autoon.(vertaus edelliseen 406 farkkuun 1.8 koneella) Kuudetta vaihdetta kaipais kyllä moottoritielle matkavaihteeksi, säästäis moottorin melussa ja polttoaineen kulutuksessa huomattavasti. Kytkin on ihan pösön kytkin, kyllä tuohonkin alkaa tottua jo 1,5v:n jälkeen tämän auton kohdalla. ;D Tasaseen vie auto tiellä, ainoa se sisämelu mikä ei miellytä. Ajovakauden hallinta toimii loistavasti, huomaa huonot renkaat hankkineena talvikelissä. Luistonesto on turhan herkkä, joissain ylämäki tilanteissa vaikeuttaa liikkeelle lähtöä turhan paljon.
Ei tule kyllä toista 407:aa, vaikka mukava ajettava onkin ja luotettavakin. Pitkälti sen takia että toista lämmityslaite remonttia en halua maksaa. Ja vielä enemmän siksi että tämä malli on jo koettu, vaihtelu virkistää... tuo vaihtelu saattaa kohdallani tosin venyä vuosien päähän, tai sitten ei.  8)

Ennen; Mazda 323 1.5 GLX -87, Peugeot 406 2.0 SV-96, Peogeut 406 1.8 ST Grw -00
Nyt; Peugeot 407 2.0 SW Confort-06