Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemukset - 406  (Luettu 81172 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

doberhund

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #30 : 20.11.2008, 09:07:24 »
Malli:  406 ST
Korimalli:  Porrasperä
Vuosimalli:  1997
Poltoaine:  Bensa
Vaihteisto:  Manuaali
Moottori:  1.8
Ajomäärä:  230 000 km (itse ajettu 40 000 km)
Mihin kokemukset perustuvat:  Oma auto

+ Hyvä ajaa (parempi kuin moni uudempi "laatumerkkinen" auto)
+ Hiljainen
+ Edullinen pitää (edulliset varaosat)
+ Kohtuullinen kulutus (noin 7,5 l/100 km sekalaisessa ajossa)
+ Luotettava ja hyvin toimiva myös talvella
+ Erittäin hyvät ja tehokkaat valot
+ Ruostuu huonosti

- Tässä vanhassa mallissa penkki on epämukava pitkälle kuljettajalle
- Penkki muutenkin heikko rakenteinen
- Polkimien yläpuolella heikosti tilaa

Auto oli käytössä 2 vuotta ja 40 tkm.  Normaali huoltojen lisäksi korjauksiin meni rahaa noin 150 e kahdessa vuodessa. Toinen kääntölaakeri piti vaihtaa ja yksi ovitiiviste.

Rasvis

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #31 : 13.12.2008, 09:13:45 »
Automalli: 406 ST
Korimalli: Farmari
Vuosimalli: 1999, facelift-malli
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: 2,0 HDi 80 kW
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 360 tkm, joista itse 60 tkm

+ hiljainen ja mukava
+ hyvä ajettava
+ omassa luokassaan tyylikäs
+ ikäisekseen hyvin varusteltu
+ hyvät valot
+ tilava ruuma
+ moottorin ominaisuudet, käy common rail -dieseliksi siivosti ja vääntöä on suht tasaisesti
+ luotettava peli

- painavaa autoa rampilla kiihdyttäessä tulee mieleen että kilowatteja voisi olla enemmänkin
- erilaiset sirinät ja muut sisustan muovien hälyäänet varsinkin kylmässä autossa
- omistusaikana on kulutusosia mennyt paljon, tosin se ei välttämättä ole automallin vika; "asiaankuulumattomia" vikoja ei ole ollut erityisen paljoa
- vastakkaisista puheista huolimatta kyllä tämäkin ruostuu, ainakin takapenkin alta ja tavaratilan pohjasta

Summa summarum: Mukava matka-auto jonka tietyt paikat tuntuvat aavistuksen kevytrakenteisilta mutta eipä hintalappukaan ole Bentleystä kotoisin. Hyvinkin hintansa väärti.

PeikkoMuumi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #32 : 25.02.2009, 20:18:55 »
Automalli: 406
Korimalli: sedan
Vuosimalli: 2003
Varustelutaso: Executive
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 3.0 V6(Es9J4s koneella)
Mihin kokemukset perustuvat: oma
Ajomäärä: 60tkm joista omaa ajoa 3tkm

Plussat :
+ hyvä ajaa
+ halpa ostaa
+ ajattoman näköinen(mun mielestä)
+ järkevän hintaiset varaosat
+ kohtuullinen kulutus 3-litraiseksi koneeksi
+ ei ruostu kovin helposti
+ moottorin ominaisuudet eli alavääntö ja kohtuulliset tehoreservit
+ varusteet
+ moni 2-kertaa kalliimpi auto ei pääse samaan laadun tuntuun ja yleisolemukseen

Miinukset :
- jotkut huollot työläitä ja kalliita(esim. jakohihnan vaihto,tulppien vaihto)
- lastentaudit/tyyppiviat näinkin pitkään tehdyssä mallissa(esim. puolien rikkoutuminen, konepellin ruostuva sauma)
- myyntiarvo on lähes nolla
- etujalkatilan kylmyys riippumatta säädöistä
- vanhahtava sisustus/kojelauta
- säilytystilojen puute
- vanne vaihtoehtojen puute(johtuen pulttijaosta ja pienestä et:stä)


Itsellä menossa jo toinen 406:nen ja molemmat olleet ihan toimivia pelejä. Kaikenkaikkiaan aika vähän on negatiivista sanottavaa autosta. Jos kaikki "typerät" tyyppiviat ja lastentaudit olisi kitketty pois, niin autohan olisi lähes täydellinen käyttöauto.
Peugeot 205 1.1 Junior -88
Peugeot 406 2.0 ST -00
Peugeot 406 3.0 V6 Executive -03
Peugeot 407 3.0 V6 Sport -07

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #33 : 24.06.2009, 17:06:34 »
Omallani tuli 500tkm täyteen ja itse olen ajanut 418tkm asti. Erinomaisesti on auto pelannut ja edelleen jousitus mukavuus ja ajo-ominaisuudet hakee vertaistaan.

Tässä koko historia minulla olo aikana. Huollot ja korjaukset on tehty itse eli kustannukseksi on jäänyt vain osien hinta jonka olen ilmoittanut jos se on muistissa.

15.11.2005 ostettu konevikainen oletettavasti 418tkm ajettu 406 1,9 td, myyjä ei "tiennyt" tarkkaa km lukua koska mittari näytti 118tkm, sanoi ajetun 460tkm? Huoltokirjassa merkinnät 407tkm asti. Vikana kiertokangen laakeri kolisi. Osoittautui että edellinen omistaja oli ollut varsinainen seppä. Moottoriin oli vaihdettu lähiaikoina ainakin kansi, turbo ja alipainepumppu. Epäilen että hihna on katkennut ja kansi tuhoutunut sen seurauksena. Seppä ei ollut huomannut että moottorista oli myös kiertokanget taipuneet tuossa rytäkässä ja moottorista löytyi 2 käyrää kiertokankea, uskon että laakerivauriokin oli jollain tavalla aiheutunut jostain edellä mainitusta. Moottoriin vaihdoin, kampiakselin, kiertokanget, laakerit ja männänrenkaat, sylinterit hoonattiin ja välykseksi mittasin 0,15mm joka on sama minkä TM mittasi 50tkm kestotestin jälkeen?! Eli lohko on uutta vastaavassa kunnossa vielä noilla kilometreillä!!!

2006
20.1 420tkm kohdalla irtosi ohjaustehostajan letku, joku oli korjannut liitoksen liian suurella lemmarilla joka pohjasi eikä kiristänyt. Vaihdettu lemmari ja laitettu uudet öljyt. Samoihin aikoihin vaihdettiin Kylmäkäyntiä ohjaava magneettiventtiili 32€. Termostaatin vaihdolla koitin saada lämpöjä nousemaan, ei kuitenkaan vaikutusta lämmöt on ja pysyy 75-80. 20.2 Purkaamolta hankittu kuljettajan jalkatuki joka oli palasina ja lattiamatot merkkiliikkeestä yht. 34€. Uusittu avain ja kuljettajan jalkatilan äänieriste joka puuttui. 15.6 Kaikki käsijarruvaijerit vaihdettu, tarvike osat yht.48€. 1.7 435tkm edellisen omistajan vaihtama uusi turbo hajosi n. vuosi sen vaihdon jälkeen? Akseli oli poikki eli täystuho ahtimelle, syy tuntematon. Uusi ahdin löytyi Ruotsalaiselta purkaamolta hintaan 417€. Samalla hehkut vaurioitui moottorin polttaessa turbon puhaltamaa öljyä, vaihdettu käytetyt hehkut omasta varastosta. 4.8 Moniurahihnan kiristin vaihdettu, mutta ei auttanut vikinä vikaan, vikana oli liian pitkä hihna joka ei kiristynyt tarpeeksi. Vaihdettu vanha kiristin takaisin ja uusittu hihna 26,1€ merkkiliike. Autossa edelleen 500tkm ajettu kiristin ja aivan äänetön. 4.8 Etupystytanko vaihdettu 24€ merkkiliike. Vaihdettu edellisen omistajan pörinäpönttö (Tuning) käytettyyn takapönttöön joka jäi toisesta autosta, hiljeni kummasti. Samalla uusittu putken kiinnityskartio 10€. 28.12 446tkm latausvalo syttyi, hiilet loppu, vaihdettu lataussäädin jossa hiilet mukana 29,25 tarvikeliike. Huom. autossa alkuperäinen laturi. Hienon led lisäjarruvalon!!! polttimot vaihdettu, kaikki 5 oli pimeänä.

2007
Lisätty ohj.tehostimen öljyä 2dl ja vaihdettu säiliöön tulevan paluuletkun lemmari 1€. Tilattu vara-avaimeen siruosa, näin taas kaksi toimivaa avainta 37€, auton mukana tuli vain yksi. 2.4 451tkm vas.takapystytanko, Kai Knuutila 17,85€. Lisätty 0,5l öljyä koneeseen. 5.7 Akku 89€ merkkiliike. 24.8 katsastuksesta hylky, savutus yli 3. Korjaantui lukuisilla 0-120km/h täys kiihdytyksillä. 25.8 rekisterikilven valot vaihdettu, johdot juotettu, 0€. 27.8 vaihdettu vilkkuviiksi, autoon oli joku laittanut uudemman mallin viiksen jossa ei ole torvea lainkaan. Torvi saatu toimimaan viiksen vaihdolla, 49€ Motonet. 28.8 kats. ok savutus 0,8. 3.9 Moottorin lämpötunnistin 17,60€ Sitikka liike. 11.9 emännän perään törmäsi Xantia, piti käyttää penkissä oijottavana. Samalla vaihdettu kuskinpuolen oven ylätiiviste, ratti (jo toinen ratti jonka vaihdan eikä tämäkään ole virheetön, purkaamoilta ei kertakaikkiaan saa kunnon tavaraa). Moottorin pieni yläkumi 11€ Kai Knuutila. 27.11 ilmansuodatin 467tkm.

2008
29.4 Pariisin matkalta ostettu Kit Non Fumeur, korvaa tuhkakupin säilytyslokerolla, 32€ Peugeot Darl´Mat, Alesia. 7.5 Ovilukkojen toimimattomuutta korjasin lukon herkistelyllä. Vika ei ollut lukossa vaan uudessa avaimessa jossa oli pieni muotovirhe, korjaantui viilalla, lukot toimii taas. 15.7 lisätty 3dl jäähdytysnestettä. Katsastuksesta hylky alapallosta. 21.7 oikea etupystytanko ja vas. alapallo 37€, merkkiliike. 24.9 takaluukun lukon toimilaite 33€ merkkiliike. 21.11 Turbon paineputken O-rengas, olin moottori remontin aikana asentanut virheellisesti ja tiputteli öljyä, korjattu virheellinen asennus uudella o-renkaalla. 17.12 etujouset, kääntölaakerit ja jousen yläpään kumit yht.319€. 31.12 491tkm takajarrukengät 30€ tarvike, takavaimennin 120€ merkkiliike.

2009
12.1 keskuslukon toiminta oli pätkinyt jo jonkin aikaa, hankittu purkuautosta uusi lähetin ja vastaanotin, toimii taas 40€. 11.5 takaraidetanko, Sasic 25€. 24.6 500tkm kuskinpuolen etujarrupala raudalla, vaihdettu käytetty jarrupala 0€.

Tämän lisäksi autoon on vaihdettu öljyjä ja suodattimia 10tkm välein, pyyhkijän sulkia, ajovalopolttimoita ja renkaita. Tällä hetkellä autossa on jokin pyöränlaakeriääni jonka paikallistaminen vielä hankalaa mutta lähipäivinä se pitäisi löytää ja korjata kyseinen laakeri. Muuten auto pelaa hienosti, ei suurempia hälyääniä, ei kolinoita, ei vikoja tuota laakerivikaa lukuun ottamatta. Sisusta ja maalipinta suhteellisen siisti, tietysti kilometrit huomioiden, alkavaa ruostetta jossain kohtaa alustaa mutta ei vielä vakavaa. Öljyä ei kuluta lainkaan nyt kun kaikki vuodot on saatu tilkittyä ja uudet männärenkaat hioutuneet.

Ikävä kyllä minulle tullessaa autossa oli lukuisia edellisen omistajan hölmöilyjä joiden korjailussa meni tovi, kaikkia ei ole tässä edes lueteltu mm. kuljettajan oven saranat oli irti, tuulilasinpyyhkijät ei pysähtyneet oikeaan kohtaan, alipainepumppua voiteleva öljykanava oli tarvikekannessa jätetty tulpatuksi, ilmeisesti tästä syystä pumppukin oli hajonnut ja vaihdettu, uusi ei onneksi ollut vielä ehtinyt hajota auton minulle tullessa. Moottorin johtosarjat roikkui miten sattuu, korjattu uusilla muovi nipsuilla ja kannattimilla. Enkä epäile yhtään etteikö moottorivauriotkin olisi olleet jollain tavalla edellisen "asentajan" aikaan saannoksia.

Mielestäni auto on palvellut hienosti ja ainoana miinuksena pidän tuota suht. kallista etujousi korjausta jonka tein varmuuden vuoksi kun noita kilometrejäkin jo on. Tietysti turbon hajoaminen ja tielle jättö on ikävä miinus mutta siitä ei oikein voi autoa syyttää.

JQ

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #34 : 18.07.2009, 00:00:19 »
Pösöjä on ollu mulla kolme:

1) 406 ST 2.0 HDI 80kW sedan, vm.01 omat ajot 207tkm-244tkm
2) 406 GW Executive 2.0 HDI 80kW A vm.03 omat ajot 249-300tkm
3) 406 GW 3.0 V6 vm.98 omat ajot n.300tkm-->?

+tilavia autoja (2 ja 3)
+hyvä ajettavuus
+ohjaustunto
+halpoja ostaa käytettynä
+hyvät takapenkin tilat
+pieni kulutus (varsinkin 1, jonka kulutus 4,9-5,6l/100km)
+hyvä alavääntö (kaikki kolme!), dieseleissä parempi kuin esim. toyotan D4D koneissa
+maantieajoon täydellisiä vehkeitä (kaikki kolme)
+executive varustelu (2)
+tyylikäs sisustus (kaikki kolme, erityisesti 2 ja 3)

-ruosteen alkua konepellissä ja takakontissa (1 ja 2)
-vikavalot vilkkuu välillä kuin joulukuusessa jouluvalot, ABS, jäähdystyneste, airbag, STOP valokin vilkkui kerran toisessa dieselissä ilman syytä (vähän kaikissa samaa vikaa näköjään)
-koiranluita menee
-ajonestolaitteen temppuilua (2), muutaman kerran auto ei käynnistynyt ellei autosta "poistunut" ja astunut taas uudelleen sisään käynnistelemään
-tosiaan ajolamput palaa tiuhaan (ainakin 1 ja 2)
-automaatti AL4 vain nelivaihteinen, eikö muutenkaan hienostuneimmasta päästä
-kalliit huollot ja korjaukset, suht.kalliit vakuutuksetkin (taitaa päteä kaikkiin kolmeen)
-ei voi käyttää sanaa "näppärä" kaupungissa, vaan vaatii jonkin verran tarkkuutta seurata, missä kulmat menee

Hyvityshinnoista paha mennä sanomaan, kun tuon 1-auton vaihdoin 2-autoon ja sain yllättäen hyvän hyvityksen! :-) 2-auton taas vaihdoin eri merkin bensa-autoon ja jälleen kerran hyvitys oli hyvä.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 436
    • CitiX Oy
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #35 : 12.01.2010, 21:12:40 »
Automalli: 406
Korimalli: Sedan
Vuosimalli: 1998
Varustelutaso: SV
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: 3.0 (2.9) V6, ES9J4
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 227tkm, omaa ajoa 5tkm

+ ulkonäkö
+ ajettavuus
+ moottorin ominaisuudet (vääntö, teho, kulutus kokoon nähden)
+ ajoasento (sv penkki, kallistus-, korkeus- ja ristiseläntuen säätö)(184cm kuski)
+ suhteellisen tyylikäs sisusta
+ mukavuus
+ hankintahinta
+ varusteet

- etuveto
- takajalkatilat ja niiden lämpiäminen
- v6 koneen kallis jakohihna remppa
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

S

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #36 : 10.03.2010, 11:04:06 »
Automalli: 406
Korimalli: Farmari
Vuosimalli: 2002
Varustelutaso: ST
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: 2.0 HDi (110hv)
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 254tkm, omaa ajoa n.30tkm

+ Moottori (kulutus kohtuullinen, tehoa arkikäyttöön riittävästi, perusrakenteeltaan kestävä).
+ Tilat varauksin (Lasten istuinten kanssa sitä ei ole liikaa, mutta ilman niitä riittävästi).
+ 7-paikkaisen version lisäpenkit todellä näppäräkäyttöiset. Saa nopeasti esiin ja taas piiloon. Tilaa kontissa takana hyvin.
+ Matkustusmukavuus hyvä, ellei hieman huonoja etupenkkejä oteta huomioon.

- Etupenkit (Käsinojat liian korkealla. Kunnon asentoa ei tahdo saada, itsellä puutuu toisinaan pidemmillä reissuilla selkä.) Tarvitsisi ristiseläntukeen säätöä ainakin minun käytössä.
- Automaatti-ilmastointi pelaa talvella huonommin kuin edellisessä renussa. Kun moottori alkaa lämpenee puhaltelee puhallin vain pientä lehmänhenkäystä. Pitää manuaalisesti nostaa puhallinnopeutta. Aiempi Renu alkoi hönkimään kunnolla heti kun vain koneesta sai lämpöä irti. Lisäksi suuttimia saa säädellä, että saa lämmön pakkasilla myös jaloille. Talvella tämän automaatti-ilmastointi ei ole kyllä täysin automaatti, kuten edellisessä autossa oli.
- Muutamia pieniä juttuja: Sisävaloja ei saa manuaalisesti päälle, jos virta on katkaistu (muutoin kuin oven avaamalla), 12V ulosotto ei toimi, jos virrat ei päällä (haittaa harrastekäytössä, kun lataan harrastepaikoilla autossa pieniä harrasteakkuja). Peräkontin valo saisi olla katossa. Nyt kun romua kontissa, niin tahto valo jäädä peittoon.
 
Pösö on palvellut nyt n. 1,5 vuotta. Pääasiassa on menty ongelmitta, kertaakaan ei ole välille jääty. Katsastukseen on taakse vaihdettu niveltä ja jokin säätötanko. Laturin vapaakytkin meni jumiin ja tod.näköisesti se särki myös kampiakselin hihnapyörän. Näitä jos ei olisi korjannut ajoissa olisi voinut tulla se välille jääntikin jossain vaiheessa. Mitään isompia ylläreitä ei ole tullut eteen. Perushuollot tekee ja vaihtelee kuluvia osia, niin näyttäisi pelaavan mainiosti.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 140
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #37 : 10.03.2010, 11:20:28 »
Automalli: 406 SW
Korimalli: Farmari
Vuosimalli: 1999/2000
Varustelutaso: ST
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 2.0 Hdi 110hp
Mihin kokemukset perustuvat: oma
Ajomäärä: 331tkm josta itse 174tkm

+ Kulutus isoksi autoksi
+ Ajettavuus
+ Hiljainen
+ Hinta ostettessa
+ Laadukkaan oloinen, ei kitise eikä natise
+ Tilava
+ Ulkonäkö
+ Käyttövarmuus, aina on päässyt perille
+ Jälleenmyyntiarvo, köyhäkin saa hyviä käytettyjä käyttöautoja.

- 7 hengen versiossa yhtenäinen takapenkki.

Tyyppivikoja paljon ja osat melko kalliita.
Tähän saakka vaihdettu:PA pumppu, käsijarrukilkkeet, kääntölaakerit, etujarrulevyt, alapallonivelet, yksi aurauksen säätötanko, hihnapyörä, apulaitehihnan kiristin ja hihna, laturi (takuuseen), korkeapaineanturi commonrailiin, pakopuken takapönttö, kytkin, vauhtipyörä ja kytkin, moottorin alakumityyny, pakoputken jousto-osa jossa katti mukana, koiranluut eteen kahdesti (ekat oli Motonetista ja ala-arvoiset), EGR venttiili.

Pitää päivittää tämän kulkineen lopputilanne kun se laitettiin varaosiksi pienen nokkakolarin vuoksi.

Minulla ollessa ajoa kertyi 221 tkm (total 386 tkm.) ja kokonaiskustannukseksi minun kilsoikseni tuli 25 senttiä kilometri. Hinta sisältää kaiken autoon laitetun rahan (hankintahinnan, korjaukset, huollot, polttoaineet, kaskovakuutuksen ja katsastukset). Jäljellä on hyvä moottori oheislaitteineen, hyvät pyörät yms. varaosiksi kelpaavaa joita pystyn hyödyntämään tilalle hankitussa samanlaisessa kulkineessa.

Nyt perheessä on ajossa kaksi 406 farkkuhodaria ja hyvin menee toistaiseksi, molemmilla on nyt ajettu + - 300 tkm.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

505 tbo

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #38 : 19.03.2010, 11:38:52 »
Automalli: 406
Korimalli: farmari
Vuosimalli: -03
Varustelutaso: ST
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: manuaali MLT5
Moottori: 2.0 HDI
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: Noin 70tkm 190t-260t

Autoon olen ollut tyytyväinen, mennyt pienellä huollolla, jarrut teetti alkuun töitä edellisen omistajan huoltamattomuuden ansiosta. Alkuperäiset kytkin ja vauhtipyörä, alkavaa vikaa huomattavissa...
Kulutus matka-ajossa todella hyvä, talvella käy webasto joka päivä noin 1,5h ja mitattu kulutus n. 6L

+Kulutus
+Vääntävä kone
+tyylikäs korimalli
+oikein hyvä hinta-laatusuhde
+hiljainen
+tilava, jääkaappipakastin kulki kontissa

-kuskin penkki huonoselkäiselle
-jarrujen herkkä jumittaminen
-takapalkin ruostuminen

tth

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #39 : 19.03.2010, 17:55:05 »
Automalli: 406
Korimalli: Sedan
Vuosimalli: 1999/2000 (facelift)
Varustelutaso: ST
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: 2.0 EW10J4
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 235 tkm, josta omaa ajoa 20 tkm

+ Ajettavuus
+ Moottorin käyttöominaisuudet
+ Kulutus
+ Hiljainen (musiikkia voi oikeasti kuunnella)
+ Ulkonäkö
+ Sisätilat (ulkonäkö & käytettävyys)
+ Varustelu (erityismaininta automaattisista pyyhkijöistä)
+ Näkyvyys ulos
+ Lämpenee nopeasti kovillakin pakkasilla
+ Ostohinta

- Moottorin kylmäkäyntiongelmat (venttiilinnostimet)
- Vaihteiston välitykset (lyhyt ykkönen ja ylipitkä kakkonen)
- Automaatti-ilmastoinnin toiminta varauksin
- Jalkatilan onnettomat lämpökanavat
- Helmojen ja konepellin ruoste
- Temppuilevat turvavyönkiristimien johdot penkkien alla
- Jälleenmyyntiarvo

Ihan tyytyväinen olen ollut toistaiseksi, auto on ollut minulla viime vuoden toukokuusta asti. Tekniikka on pieniä juttuja lukuun ottamatta pelannut moitteettomasti eikä mitään ihmeellisiä remontteja ole tullut vastaan. Katsotaan nyt tuleeko ruostumisesta ongelma ja millä aikataululla.

tarpeen

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #40 : 01.06.2010, 15:13:51 »
Tässä uuden naisjäsenen näkökulmaa omasta "kauppakassista". ;D

Automalli: 406 pininfarina
Korimalli: Coupe
Vuosimalli: 1999
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: Automaatti
Moottori: 3,0 V6
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: n.160tkm, päivittäinen ajo

+Tosi miellyttävä ja pehmeä ajaa
+Ohitukset sujuu jouhevasti, ei tarvi miettiä kerkeekö
+Automaatti on vaan niin loistava varsinkin kaupunkiajossa
+Ihan nätti kattella ulkoa, sekä sisältä
+Penkin saa säädettyä hyvin,ajomukavuus
+Hiljainen
+Yllättävän reilu takapaksi
+Sadetunnistin on ihan näppärä
+Musiikkivehkeet on hyvät,taitaa olla ihan alkuperäiset(?)
+Loistava ilmastointi, paljon säätöä
+Lämpenee nopeaan talvella

-Vie bensaa, ainakin mun ajotyylillä..
-Takamatkustajien ahtaat tilat
-Penkinlämmittimissä ei säätöä, on joko kylmä tai ihan tulikuuma
-Vakionopeudensäädin ei toimi
-Kalliit varaosat (mm. tuulilasi 480e)
-Pitkä "nokka", vaikea varsinkin alussa oli hahmottaa minne asti uskalsi ajaa

-Joudun ikävä kyllä luopumaan tästä, koiralliselle ei mikään ihanneauto, kai se on etsittävä farkkua

Harju

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #41 : 30.08.2010, 21:19:10 »
Automalli: 406
Korimalli: sedan
Vuosimalli: 2001
Varustelutaso: ST
Polttoaine: diesel
Vaihteisto:  manuaali
Moottori: 2,0 hdi 110
Mihin kokemukset perustuvat: oma
Ajomäärä: 317800km, josta itse parissa viikossa 1800km. Kilometrejä kertyy vuodessa n.40tkm

+Hyvä ajaa
+Hiljainen
+Kohtuullinen suorituskyky
+Kulutus
+Miellyttävät käyttöominaisuudet
+Osto hinta
+Varustetaso

-Penkin saa kyllä säädettyä hyvään asentoon, mutta istuinosa voisi olla hieman pidempi ja kovempi
-Ei tunnu laadukkaalle
-Kyynärnojat lähinnä vitsi
-Romulaareja voisi olla komentosillalla enenmmänkin


Täydennetään listaa kun ehtii ajella hiukan enemmän

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 250
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #42 : 31.08.2010, 12:31:43 »
Automalli: 406
Korimalli: Farmari
Vuosimalli: 2004
Varustelutaso: Executive
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: 2.0 HDi (110hv)
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 98tkm, omaa ajoa 20tkm

Minulla oli aiemmin ollut sedan malli 2,1td-koneella, jota ikävöin Xsaralla ajaessani. Tämä "helmi"-yksilö oli siis ostettava heti, kun sen huomasin.

+ Varusteet (ESP valitettavasti puuttuu :( )
+ Luotettavuus
+ Ajettavuus
+ Tilat (Iso kontti ja takapenkillekin menee kolme turvaistuinta)
+ Penkit (Minulle sopii faceliftin penkki täydellisesti. Vanhemmassa 406:ssa ei ollut näin hyvä)
+ Matkustusmukavuus ja alhainen melutaso
+ Tyylikäs muotoilu (no..ehkä jo hieman alkaa olla vanhanaikainen)
 

- Kupinpitimet hankalassa paikassa penkkien välissä käsinojien alla
- Etupenkkien käsinojissa ei ole korkeussäätöä
- Kulutus
- Tehoa saisi olla joku hevonen lisää
- Konepellin saumassa ruosteenalkua (onhan tällä vielä takuuta...)

Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Arska

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #43 : 05.09.2010, 01:04:58 »
Automalli: 406
Korimalli: Sedan
Vuosimalli: 2004
Varustelutaso: SR Executive
Polttoaine: Bensa
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: 1.8
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 125 000 (uutena ostettu)


+ Ajettavuus (maantiellä mukava edelleen)
+ Luotettavuus
+ Ei ruostu (paitsi konepellin sauma)
+ Yleinen kestävyys. Vaihdetut osat tähän mennessä: pakoputken takaosa, jarrupalat+etulevyt ja polttimoita

- Ajettavuus (kaupunkiajo, jouset/iskarit alkaa olla lopuillaan)
- 10 000 km kohdalla hajonnut vaihdelaatikko (2-vaihteen synkronointi, laatikko vaihdettu takuuna)
- Ne paremman varustelutason käsinojat puuttuu...
- Sähkölasit takaikkunoissa väsyneet ja hitaat, toimii kuitenkin
- Konepellin sauman ruoste (kerran vaihdettu konepelti, mutta taas ruostuu...)


Ei pahaa sanottavaa autosta, suosittelisin 406:sta kaverillekin. Harmi ettei näitä saa enää uusia, 407:aan en vaihda...

Osku77

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #44 : 04.10.2010, 19:18:39 »
Automalli: 406
Korimalli: sedan
Vuosimalli: 1997
Varustetaso: ST
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 2.0 litrainen
Käyttötarkoitus: matka-ajoa, omassa käytössä perhepiirissä neljässä vuodessa 2000 - 2003 n. 60.000km.
Ostettu tammikuussa 2000 käyttöautoksi, tuolloin mittarissa 52 tuhatta.
Vaihdettu 2003 99-mallin 406 SV sedaniin dieselinä, pari vuotta työmatka-ajoa, sittemmin merkki vaihtui muutamaksi vuodeksi ja nyt työttömäksi joutuneena maksaa taas itse autoilut.


+ Mukava ajaa
+ Vakaa ajettava lievin varauksin
+ Polttoaineenkulutus, rauhallisella kaasunkäytöllä pääsi alle kahdeksaan litraan.
+ Tilat sisällä
+ Kontti kohtuullisen kokoinen, mutta valot lastausaukon edessä haittaamassa lastausta
+ Hyvä varustelu ikäisekseen, mutta ST:ssä olisi saanut olla sadetunnistin vakiona
+ Tyylikkään näköinen.
+ Hyvä lämmityslaite ja lämpöä riittänyt sisällä pakkasillakin.
+ Näpyteltävä koodilaite ei koskaan kärsinyt toimintahäiriöistä, vaikka " automiehet " tätäkin jaksoivat muistuttaa, samoin 406:sten taipumuksesta jäätää huohotinputki.
+ Ei joutunut vaihtamaan istuinlämmittimiä tai ikkunamoottoreita, vaikka näistä varoiteltiin.
+ Vakionopeussäätimellä pitkäkään matka ei tunnu pitkälle, vaikka 97:n istuinosa olisi voinut olla parempikin.

Pääosin jäänyt todella hyvä kuva 406:sta, vaikka muutamia vikojakin matkan varrelle kertyi, vaikkei koskaan tielle tullut jäätyä.

+ / - Tuulella taka-akselistolla selvästi oma elämä ja voimakkaita suunnanmuutoksia tuullessa / liukkaalla.
- Lukkojen toiminta kostealla kelillä, välillä kuskin lukkopesä pyöri tyhjää avaimella kääntäessä, eikä voitelu aina auttanut tähän vaivaan.
- Ajoittain keskuslukituksen sekoiluja infra-avaimella lukitessa, yleensä takaluukku ei mennytkään lukkoon ja onneksi yleensä kuuli lukon aukeavan sekunnin viiveellä.
- Sagemin nopeusmittarin jumittamiset molemmissa autoissa, kaupunkiliikenteessä epämiellyttävä ilmiö, että mittari jää satunnaisesti jumiin 40:n ja 60:n väliin, toimii vasta mittaristoa kopauttamalla.
- Käsijarru vaatinut ylimääräistä säätötyötä, usein ei riittänytkään pitämään autoa paikallaan parkkeerattaessa ja kahva tuntui nousevan takapenkille asti.
- Tuulilasinpyyhkimien liikerata, kurakelillä vasen puoli aika tuhrua vaikka kuinka yritti pesurilla auttaa.
- Takahelman päät takapyöränkaivon etuosasta hakkautuivat auki kivistä aikaa myöten - tyyppivika ( ?).
- Takapönttö lyhytikäinen valitettavasti, pari kertaa piti omana omistusaikana vaihdattaa.
- Takaluukun sisäpuolen saumassa kuplintaa ja maalia irti parista kohtaa ( mitä lie edellinen omistaja tehnyt).
- Kaksi takavaloa vaihdettu sisäpuolisen kosteuden ja pakkasessa pikapesussa rikkoutumisen vuoksi.
- Tankin vetokahvoja mennyt talvella pari kappaletta poikki pakkasessa.
- Valoviiksi / sumuvaloviiksi meni rikki reilun vuoden käytön jälkeen ( jälkiasennus ) eikä varaosatakuuta.
- Vaalea verhoilu hankala pitää puhtaana syksyllä.
- ST:ssä olisi pitänyt olla keskikyynärnoja vakiona, säilytyslokerollinen keskikonsoliin asennettu aika rimpula.
- Taipumus " syödä" ajovalopolttimoita, kunnes oppi painamaan konepellin kiinni pudottamisen sijaan.
- Kuskin ovikytkimiä vaihdettu kaksi kappaletta, kun sisävalot eivät toimineet em. ovesta.
- Heikko jälleenmyyntiarvo.

Tuollaisia " vikoja " ja havaintoja oli tuosta bensakoneisesta, harmitti tuon poisvaihtaminen kun oli mukava ja luotettava auto ajella.
Koputan itse puuta, että autot toimivat "tietäjien" pelotteluista huolimatta.
Itse olin myyty mies, kun sain kokeilla työtoverini 2002 mallista V6-sedania väli Tampere - Oulu ja sama takaisin, oli se vain mukava auto ajaa tuolla moottorilla ja herätti voimakkaita omistushaluja.