Kirjoittaja Aihe: 605 - Vanne- ja rengaskoot  (Luettu 18334 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

El Capitan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 374
605 - Vanne- ja rengaskoot
« : 16.03.2007, 11:32:27 »
Laitoin nyt yleisiin, kun ei tämä varsinaisesti ongelma ole:

Eli vanteita olen kesäksi 605:seen miettinyt, ja sopivalla jaollahan noita tuntuu löytyvän(toisin kuin aikanaan 505:seeni  ;))Mutta hieman varmistuksia sopivuudesta:

koot 15 - 18 sopii varmaankin mukavasti
Jakohan on 5x108
keskireikä 65,1(entä jos on parin millin heitto, onko ongelma?)
entäs tuo et sitten? normaaliko on vähän neljänkymmenen päälle? jos on pienempi tuleeko ongelmia. Eikös tuo et mennyt niin, että mitä pienempi sitä enemmän ulos tulevat renkaat?

Eli varmaankin tuollainen perus 17" 225/45 rengastukselle sopii hyvin?
Nykyiset
Peugeot 308 SW Allure Pack Launch Edition, 2008 Allure Pack Motion & 304
Entiset:
308 Allure, 406 SV 3.0, 305 GL, 305 GR, 309 GR, 505 GTI, 605 SLI, 605 SR 3.0, 305 Cristal, 306 XT, 807 ST

rantpe

  • Vieras
Vs: 605 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #1 : 16.03.2007, 13:53:08 »
Moi, Ostin hetki sitten 605:seen 17" autec vanteet löytyi oikealla et luvulla ja 7+17 ja renkaat Hankook K104 set hain tänään ja huomenna vanteille ,Vanteet S&N ja renkaat VV-Auto Takkatien kautta , Kaikki meni hienosti . Rengas koko 205/ 50+17 , ei ole liian kova ajaa ja rengas ehkä hieman kova mutta kulutuskestävyys ihanOK, työkaverilla Porssessa ja kehui kuivapitoa tosi hyväksi ?

AnttiF

  • Vieras
Vs: 605 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #2 : 02.05.2007, 21:42:47 »
Minkäslaisilla ET-luvuilla olette 605:sissa vanteita hyväksi havainneet? Eräässä liikkeessä oli tarjolla 8" leveät 17"  vanteet mutta myyjä oli sitä mieltä että ET 36 tulisi liian ulos ja kyljet saisivat piiskaa kivisateelta..

Tämän linkin vannekataloogissa ET:ksi mainittu 40 - 43.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #3 : 03.05.2007, 05:38:11 »
...mitä siihen keskireijän halkaisijaan tulee, ainahan se varmenpaa on jos oikean kokoinen. periaatteessa pulttitkin sen kyllä keskittää..

Peugeoteissa alumiinivanteen tulee keskittyä keskireiästä, varsinkin jos vanne tarkoitettu kiinnitettäväksi  laippapulteilla. Laippapultit 'eivät edes periaatteessa' vannetta keskitä, ainoastaan kiinnittävät.


Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #4 : 03.05.2007, 07:11:46 »
Minkäslaisilla ET-luvuilla olette 605:sissa vanteita hyväksi havainneet? Eräässä liikkeessä oli tarjolla 8" leveät 17"  vanteet mutta myyjä oli sitä mieltä että ET 36 tulisi liian ulos ja kyljet saisivat piiskaa kivisateelta..

Tämän linkin vannekataloogissa ET:ksi mainittu 40 - 43.

Ulospäin on varaa tulla ~10mm, joten ET36 on paremman näköinen kuin tuo suositeltu. Tietty alustageometrian kustannuksella.
Audi A4 Tdi Q

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #5 : 03.05.2007, 07:55:57 »
Tässä 407:n 16" vanne sovitettuna 605:een:

En muista mikä tuon vannemallin ET on mutta sopii täydellisesti myös tähän vanhempaan pösöön. Huomaa että vanne menee hieman sisään tuosta kun keula kuormataan.

Ja tässä tarvikevanteet 7,5x16, ET35:



Audi A4 Tdi Q

AnttiF

  • Vieras
Vs: 605 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #6 : 03.05.2007, 19:22:33 »
Ulospäin on varaa tulla ~10mm, joten ET36 on paremman näköinen kuin tuo suositeltu. Tietty alustageometrian kustannuksella.

Orkkisvanne on 6.5" leveä ja ET 38mm. Tuohon kun lyö 8" leveän vanteen 36 ET:llä niin ulkonema kasvaa aluperäisestä ~ 21mm, joka on jo hivenen liikaa..

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 605 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #7 : 03.05.2007, 19:27:10 »
Orkkisvanne on 6.5" leveä ja ET 38mm. Tuohon kun lyö 8" leveän vanteen 36 ET:llä niin ulkonema kasvaa aluperäisestä ~ 21mm, joka on jo hivenen liikaa..

http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp

Tuossa on laskuri, jolla on helppo laskea sopiva ET-luku alkuperäisistä poikkeaville vanteille, kunhan lähtötiedot ovat tiedossa.

Esimerkiksi antamillasi tiedoilla (alkup. 6,5"/ET 38, uusi 8,0"/ET 36) laskuri kertoo seuraavaa:

Inner Clearance: 17 mm LESS (the inside of the wheel to the strut housing)
Outer Position: EXTEND an extra 21 mm (position of the outside edge of the wheel)

Renkaiden kokomuutoksien vaikutuksia voi laskea tällä laskurilla:

http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp
« Viimeksi muokattu: 11.06.2007, 20:48:59 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #8 : 04.05.2007, 15:48:40 »
oli näet menny kaksi keskittämiseen tarkoitettua muoviholkkia dialin vanteista särki ja ravisti ettei meinannut paikat pysyä hampaissa.. kaveri pyyhkäs sorvilla uudet, jo lopetti vapinat..

Tarkoitit varmaankin 'keskittämiseen' tarkoitettua, nimittäin kerran ainakin itse totesin, ettei tuollainen löysä muoviholkki 'oikeasti' kovin hyvin keskitä.

Kokeile, aseta vanne muoviholkin varaan, kiinnitä ja kiristä pultit suositeltuun momenttiin ja mittaa heittokellolla kehältä keskitys pyöräyttämällä vannetta kierroksen verran -> saattaa heittää ja usein heittääkin useita kymppejä.

Itse teen muoviholkki vanteiden tapauksessa homman seuraavasti (on hiukan työläämpi kyllä, kuin pulttaa kiinni ja aja renkaan vaihto)...

- kiinnitän vanteen (peltivanteiden) kartiopulteilla 'kevyesti' ts. pieneen (luokkaa 20 Nm) momenttiin.
- vaihdetaan pultit yksitellen laippapultteihin kiristäen nämäensin pieneen (luokkaa 20 Nm) momenttiin.
- kiristetään perinteisesti eli ns. ristiin / suositus momenttiin .

Ajetaan ja nautitaan täydellisestä tasapainosta :)

nimim. Miksi kaikki hyvät universaalit ideat pitää pilata täyshalvennetuilla toteutuksilla.

AnttiF

  • Vieras
Vs: 605 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #9 : 15.05.2007, 18:29:49 »
Täytyyhän leijonassa olla hieman tiikeriäkin, eli vanteiksi hommasin Alltech Tiger -vanteet ;) Strategiset mitat ovat: 17", leveys 7" ja ET 42mm. Renkaat 225/45-R17.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #10 : 30.03.2009, 20:16:13 »
Itsellä ollut yhdet pelti- ja alumiinivanteet volvosta. 5x108-jaolliset käy suoraan ilman kikkailua, eli kaikista näistä:

AUTOMALLI        PULTTIJAKO                 OFFSET  KESKIREIKÄ
S60 00->            5        108                      43          65,1

S80 98->            5        108                      43          65,1

850 ->94            4        108                      43          65,1

850 94-96           5        108                      43          65,1

S70/V70 97->        5        108                      43          65,1

C70 97->            5        108                      43          65,1

960 95-96           5        108                      43          65,1

S90/V90 97-98       5        108                      43          65,1


http://www.volvolandia.com/volvomp/index.php?topic=1478.0

Täältä aikanaan autonpyöriä ostellut: http://www.volvolandia.com/volvomp/index.php?board=78.0
Audi A4 Tdi Q

Pösö405gli

  • Vieras
Vs: 605 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #11 : 17.02.2010, 20:06:10 »
Auto: 1990 605 SRI 2,0.

Tuli tuossa mieleen sellainen, että miten nuo 607 vakiovanteet istuisivat 605 pösöön? Jakohan noissa on sama mutta et:stä ei ole mitään hajua. Saisin sellaiset edukkaasti tutulta, melkein uusilla kesäkumeilla.

Uppe

  • Vieras
Vs: 605 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #12 : 17.02.2010, 20:34:49 »
Mutulla mennään mutta sanoisin että vanteet passaavat ihan hyvin,renkaat tuottavat enemmän ongelmia jos ovat 607;n vakiokoko (225/55r16),nimittäin ovat vierintäkehältään hieman liian suuret. 605;een sopiva koko olisi 205/55r16.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #13 : 17.02.2010, 22:28:47 »
607:n vanteet sopivat mitoitukseltaan täydellisesti 605:een.

Renkaat tulisi olla 16 tuumaisina korkeintaan kokoa 205/60 R16, 215/55 R16 tai jos ne ovat 17":n vanteet, rengaskoko saisi olla maksimissaan 225/50 R17. Muuten tulee mahtumisongelmia. Tosin noita kokoja yhden pykälän isommat renkaat ovat kuluneina myös ehkä sopivia. Itselläni uudet 205/60 R16 -renkaat pyörivät ilman ongelmia ja ovat mukavuudeltaan sopivat.
Audi A4 Tdi Q

605SLi

  • Vieras
Vs: 605 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #14 : 06.03.2010, 22:51:46 »
605:ssä on vanteen ET ot 45 ja 607:ss ET on yleensä 39. 607:n vanteilla siis pyörät siis tulevat 6mm ulommas ja jos samalla rengasta leventää, kasvaa ulkonema edelleen. Jannen mukaan ulospäin on varaa tulla about 10mm, eli sitten orginaalin 195 leveän voisi kasvattaa 205mm leveäksi, jolloin ollaan 11mm ulompana.
607:n vakio rengas 225/55 R 16 tulee siis jo 21 milliä ulommas, se varmaankin on liikaa. Toisaalta jos lasken oikein, sen säde ei ole kuin 1cm suurempi, eikö se kehän puolesta vielä pyöri ihan hyvin? Onhan myös 605:ssä paremmissa malleissa vakiona tuo 225/55 R 16. Ei kai pyöränkotelossa, tai tuennassa mitään eroa ole, vai onko?
Ilmeisesti tuolla 6mm ulkonemalla ei ole suurta vaikutusta ohjausgeometriaan, kun 607:ssakin on kahta eri ofsettia, ET39 ja ET45! Miten on, tuntuuko 6mm ofset-ero jotenkin ajossa?