Kirjoittaja Aihe: 406 - Ajovalot jäävät päälle  (Luettu 10487 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peltsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
406 - Ajovalot jäävät päälle
« : 26.03.2007, 09:26:36 »
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 1998 406 2,1 TD (294 000 km).

Jäi pösössä valot päälle tänä aamuna, vaikka virtalukosta käänsi virrat pois. Ihmettelin aluksi, kun alkoi valosummeri huutamaan ovia aukaistaessa, vaikka valoja ei edes ollut katkaisijasta laitettu päälle. Samoin akun merkkivalo paloi. Kun käänsin avainta seuraavaan pykälään, niin silloin akun merkkivalo sammui, vaikka nimenomaan tällöin sen tulisi palaa. Väliaikaisena ratkaisun otin akun navan irti, niin sain valot pois päältä.

Onko kellään mitään ideoita mistä tämä voisi johtua tai mitä kannattaisi ensimmäiseksi tarkistaa? Auto toimi muuten ihan normaalisti 10 min matkan töihin paitsi että hitailla vauhdeilla moottorijarrutuksessa kuului melko kovaa ulinaa...

Osa 2:

No niin, töistä lähtiessä laitoin akunkengän paikalle ja taas syttyi valot. Nyt huomasin kuitenkin, että ulina kasvoikin kierrosten mukaan ja kuuluu todennäköisesti laturista. Latausjännite oli ajossa 12.7-13.4V, eli on kyllä liian matala.

Aiemminkin olen huomannut pakkasilla, että latausjännite on ollut alkumatkasta matalilla kierroksilla liian matala (vaihdellut reilusti kierrosten mukaan), mutta on noussut matkan edetessä normaaliin reiluun 14 Volttiin myös tyhjäkäyntikierroksilla. Eli olisikohan laturi tullut vaihtokuntoon? Pystyyköhän pösön latureita korjaamaan vai pitääkö uusia koko laturi?

Osa 3:

Käytin tänään pösöä Linnanmaan autohuollossa ja totesivat, että laturi on hajalla. Ei kuulemma kannata alkaa vanhaa korjaamaan, vaan kannattaa vaihtaa kokonaan uusi (ei selviä pelkillä hiilten vaihdolla, kun laakeri jo ulisee ja muutenkin jo vanha).

Ratkaisu:

No niin eilen vaihtoivat laturin Linnanmaan autohuollossa. Ostin laturin (Mitsubishi) tarvikeliikkeestä ja vuoden takuun antoivat sille. Eipä tullut tällä kertaa edes kysyttyä Haapalahdelta Peugeotin alkuperäisen laturin hintaa. Varmaan laadukkaampi olisi ollut, mutta toivottavasti nykyinenkin toimisi jonkun aikaa.

Ne kaikki häiriöäänet johtuivatkin laturista. Laakerissa oli sen verran väljää. Olisin vaihtanut laturin jo vuosi pari sitten jos olisin arvannut, että kaikki äänet johtuu siitä.

Mutta nyt tuli hiljainen käyntiääni pösöön. Nythän tällä kehtaa kiihdytyksissä nostaa kierrokset yli 2500 kierroksen ja tyhjäkäyntikään ei kuulu auton sisään enää juuri ollenkaan!

Pasis

  • Vieras
Vs: 406 - Ajovalot jäävät päälle
« Vastaus #1 : 26.03.2007, 10:57:56 »
Sisarmerkin Xantia-malleissa noita on ainakin ollut ja syyllinen taisi olla joku valoihin liittyvän releen takertelu.

AnttiF

  • Vieras
Vs: 406 - Ajovalot jäävät päälle
« Vastaus #2 : 26.03.2007, 17:30:28 »
Eli olisikohan laturi tullut vaihtokuntoon? Pystyyköhän pösön latureita korjaamaan vai pitääkö uusia koko laturi?

Hiilet voivat olla finaalissa, ne on mahdollista vaihtaa itse. Hiilisarja Motonetissä maksaa 1.90 - 3.50e riippuen onko laturi Paris-Rhone vaiko Bosch.

nurmak-8

  • Vieras
Vs: 406 - Ajovalot jäävät päälle
« Vastaus #3 : 31.01.2010, 11:26:57 »
Ongelma:

Auto: 2001 406 2,0 HDi (303 000 km).

Ongelmana on, että ajovalot eivät sammu ollenkaan. Ainoastaan akunkenkä irti kun sulakkeita en ole etsinyt. Tietääkseni autoon ei ole vaihdettu mitään releitä. Olen toinen omistaja ja silloin oli ajettu 150 000 km kun hankin auton. Eli mitähän sille mahtaisi voida tehdä muuta kun viedä kalliiseen korjaamoon?

Ratkaisu:

Relevika oli. Rele löytyi ohjaamon sulakerasian alta, siellä on jokin ohjausyksikkö, niin sen pohjassa aika perällä. Minulla löytyi, kun otti kokonaan pois sen suojan, joka on sulakkeiden ja polkimien ympärillä. Sitten, kun kokeilee/katsoo sinne alle, niin sieltä löytyy kaksi relettä. Jos "suojamatto" siinä polkimien ympärillä on paikallaan, niin ei välttämättä näy ollenkaan. Mulla rele oli musta ja n. 1,5x3 cm tai vähän pienempi kooltaan.

samisami2

  • Vieras
Vs: 406 - Ajovalot jäävät päälle
« Vastaus #4 : 31.01.2010, 14:33:44 »
Olisko rele jumissa. Päivävalojen rele pitäisi olla kuvien mukaan sisällä ratin alla (samassa paikassa kun sulakkeet), mutta ainakin omassa se oli akun viereisessä laatikossa. Vois kokeilla ottaa sen releen irti. Silloin ajovalot ei toimi muuta kun viiksestä kääntämällä. Jos akun viereisessä sulakerasian takaseinässä on kaksi pikku relettä vierekkäin niin vasen on päivävalojen rele.

komiaris

  • Vieras
Vs: 406 - Ajovalot jäävät päälle
« Vastaus #5 : 15.02.2011, 04:20:12 »
Auto: 1997 406 GW 2,1 (490 000 km).

Oli juuri samat oireet ja ongelmat kuin ketjun aloittajalla. Vika oli hakusessa, ja releitä ja sulakkeitä revittiin irti urakalla. Ongelma ratkesi latausjännitteen mittauksella, ja laturin johdon irti käytöllä. Uusi laturi ja meno jatkuu.