Kirjoittaja Aihe: 406 - Tyhjäkäyntihäiriö (tyhjäkäyntimoottori)  (Luettu 9155 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ippes

  • Vieras
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 1996 406 2,0 (XU10J4R).

Mistä voisi johtua ongelma:

Lämpötila oli tuossa -1 tuntumassa, käynnisin auton, tyhjäkäynti seilasi alhalla, välillä kone meinasi sammua... Jäätyikö joku jossain? Ovat ekat "pakkas" kelit pitkään aikaan... kosteutta jossain? Olen kuullut siitä tyhjäkäynti moottorista.. onko se vaikea itse putsasta?

Kaikki alkoi toimia noin 1 metrin ajelun jälkeen normaalisti... ja nyt kun koitin niin taas toimi ok...

Osa 2:

Nyt on vaihdettu tuo tyhjäkäynti moottori mutta siitä ei ollut apua ongelmaan... Nyt edelleen joskus kierrokset jää 1800 ja tippuu siten alas tai seilaavat alle 1000+-. Letkuissa ei reikiä ole, ainakaan en ole löytänyt.. Ihan kuin tuo boksi ei osaisi ohjata sitä moottoria? Ettei vain olisi ecu paskana...

Osa 3:

Ok, antoi koodin 12, eli koodeja ei löytynyt. Olen kyllä pitänyt akkua irti... tyhjääkö muistin? Ongelma poistuu kun ottaa tyhjäkäynti moottorista johdon pois... Joten voiko vika olla jossain muualla, tai joku arvo väärä ja boksi ohjaa väärin tuota "tyhjäkäyntimoottoria"..  Esim. joku kaasuläpänasento anturi, pystyykö niitä mittaan kuinka?

Ratkaisu:

No niin homma ratkesi, syyksi paljastui tarvikeosa, eli ostamani tyhjäkäynti moottori ei ollut karaltaan täysin saman kokoinen kuin mitä alkuperäinen tyhjäkmoottori, tämän alkuperäisen varaosan vaihtoi alle, boksille resetti ja toimii.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.