Kirjoittaja Aihe: 307 - Lisäkaukovalojen asennus  (Luettu 25536 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

psaarinen

  • Vieras
307 - Lisäkaukovalojen asennus
« : 22.08.2007, 19:45:36 »
Syksy tulee ja pimeää taas riittää. 307 valotehoa voisi vähän piristää kun tulee tuota pimeää tietä aamuisin aina ajettua. Oikeanpuoleisessa valossa oli tällainen koodi:

04HCR PL 02B 0055 0056 (e2) 17,5 02A 01 g [Valeo]

Eli referenssiluku on tuo 17,5 alkuperäisissä kaukovaloissa.

Muutama vuosi sitten ainakin Tuulilasin testissä on Hella Comet FF200 pärjänneet hyvin. Sellaiset kävin hakemassa Salon Motonetistä ja Asennuslevyn EU kilvelle. Hella Comet FF200 on 17.5. Rally 1000FF olisivat tietysti paremmat, mutta hintakin on toista luokkaa. Ehkä jo hieman liian isotkin ne olisivat 307 keulalle.

http://www.kgk.se/kgk/handels/hella/index.html

Linkin takaa löytyy Hella-valojen sovitus eri autojen keulalle.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 195
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #1 : 23.08.2007, 19:47:36 »
Onko tietoa saako lähixenoneilla varustettuun 307:an laittaa enää lisäpitkiä?
Vai onko lähivaloilla mitään tekemistä lisäpitkien kanssa?

Ei käsittääkseni. Ainakaan ake ohjeet ei erittele noita. Pitkien referenssi lasketaan vain yhtä aikaa palavista pitkien umpiosta.

http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
« Viimeksi muokattu: 23.08.2007, 20:00:28, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

psaarinen

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #2 : 04.09.2007, 10:47:03 »
Varsin hyvät valot kokoonsa nähden mielestäni nuo FF200:t. Antavat suht sopivassa suhteessa kantavaa leveää valoa.

Hyvät valot kyllä olivat, eilen autosähkäri asensi Hella FF200 lamput 307 keulalle. Tänään piti sitten lähteä aamulla hieman aikaisemmin ajelemaan töihin, että pystyi vielä pimeän ja hämärän turvin lamppuja testaamaan :)

Selkeesti pitemmälle näki ja pusikot tien sivussakin olivat hyvin valaistut. Koiran kusettajakin sai pimeällä metsä välillä siristellä silmiään, ennen kun vaihdoin lyhyille. Oma vika, miksi ei käyttänyt heijastinta...

aulis64

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #3 : 09.09.2007, 14:41:11 »
Näissä uudemmissa 307:ssa onkin ilmeisesti tuo ref luku 25 koska valoissa oli merkintä E3 25.
Eli se siitä lisävalojen asentamisesta.
Voihan tietysti laittaa lisävalot pelkästään yksin palamaan niin sit on laillinen.Tai ostaa todella alhaiset ref valot max 12.5.
No pitää miettii.
Onko jollain tietoo onko se ref luku tuo 25 307/2006 mallissa?

:-)Aulis

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 195
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #4 : 10.09.2007, 21:06:14 »
Lyhyiden halogeenien ja pitkien HIDien yhdistelmällä valotehon muutos puolikkaille pudotettaessa on liian suuri - kuin valot sammutettaisiin kokonaan. Lakiteknisesti epäilen, että umpion E-hyväksymismerkintä on voimassa vain siihen suunnitelluilla polttimoilla, eli sikäli nuo jälki-HIDit eivät olisi sallitut.

Niin, valojen tasapaino on paljon tärkeämpi kuin hullun hyvät pitkät.

Eikä ne jälkiasennus HID:it ole lailliset ellei sitten mukana tule hyväksyttyä umpiota ja automaattista säätösysteemiä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

aulis64

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #5 : 16.09.2007, 19:28:36 »
Oletteko näihin uudempiin 307 facelift peugeotteihin asennelleet lisäpitkiä?
Tuota rekkarin taakse asennettavaa tukirautaa ei voi käyttää näissä uudemmissa kun valot tulevat liian alas(ainakin mun mielestä).
Eli millaisia tukirautoja olisi saatavana vai pitääkö itse teettää lattaraudasta sopivat?


:-)Aulis

Itse itseäni lainaten.
Lisävaloasennus on nyt siinä vaiheessa että valojen jalustat on paikoillaan ja rele kiinnitetty, vain johdotus enää puuttuu.
Jalustoiksi laitoin vain yksinkertaiset 3mm paksut vahvistetut kulmaraudat ja tukevat on.
Maskin takana on tukeva palkki johon raudat sai kiinni ja tuskin enää muita tukirautoja tarvitsee.
Lisää infoa kun valot on kytketty.
Ja päädyin Hellaff200:siin vaikka ref-luku ylittyykin mutta auton omat pitkät vaan pois päältä ja toimii(kysytty katsastusasemalta tuo omien valojen poiskytkennän laillisuus.

:-)Aulis

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 195
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #6 : 16.09.2007, 19:48:25 »
Ja päädyin Hellaff200:siin vaikka ref-luku ylittyykin mutta auton omat pitkät vaan pois päältä ja toimii(kysytty katsastusasemalta tuo omien valojen poiskytkennän laillisuus.

Laitoitko Xenon vai tavallista FF200? 17,5 vai 37,5 ref?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 195
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #7 : 16.09.2007, 20:35:48 »
Laitoitko Xenon vai tavallista FF200? 17,5 vai 37,5 ref?

Zenonit on niin älyttömän kalliit että ihan perus ff200 17,5 reffillä. Uskoisin että noilla haluttu tulos tulee sillä 307 2006 mallin omat pitkät on tosi huonot, siis eivät näytä kovin kauas.

Eihän sulla mene sitte edes referenssit yli vaikka siellä palaisi kaikki neljä tuikkua yhtä aikaa (olettaen että 307:an alkuperäiset on sen ref 17,5). Eli siis auton omat pitkät 17,5 x 2 = 35 + lisäpitkät 17,5 x 2 = 35, 35 + 35 = 70, laki raja on 75.

Oikeanpuoleisessa valossa oli tällainen koodi:

04HCR PL 02B 0055 0056 (e2) 17,5 02A 01 g [Valeo]

Eli referenssiluku on tuo 17,5 alkuperäisissä kaukovaloissa.

Kyllä noilla 70 tuikuilla pärjää loistavasti. ;) Jos taas harrastuneisuus riittää niin tässä on tosi miehen valoprojektin alku: http://www.orum.fi/media/Lightshow_06_Fin_3.pdf Sivu 6. Siitä rakentamaan laillisia valoja. ;D
« Viimeksi muokattu: 14.02.2010, 19:57:24, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 195
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #8 : 17.09.2007, 07:18:08 »
Kertokaapa viisaammat mitä tuo referenssiluku kertoo - miten se määritellään?

Muistaakseni se määritellään niin että mitataan valovoimakkuus tietyistä pisteistä tietyltä etäisyydeltä. Käsittääkseni referenssi on jonkinlainen suhdeluku joka kertoo valon määrästä, mutta se mitä se ei kerro on valokuvio.

Ei ref luku oikeesti kerro kuinka hyvät valot on, sen määrää valon heijastin, polttimo ja muut ominaisuudet.

Osa noista vaikuttaa kuitenkin referenssiin, nuo tekijät eivät ole toisensa pois sulkevia.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2007, 07:21:16, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jalat

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #9 : 14.10.2007, 13:58:47 »
Lisävaloasennus on nyt siinä vaiheessa että valojen jalustat on paikoillaan ja rele kiinnitetty, vain johdotus enää puuttuu.
Jalustoiksi laitoin vain yksinkertaiset 3mm paksut vahvistetut kulmaraudat ja tukevat on.
Maskin takana on tukeva palkki johon raudat sai kiinni ja tuskin enää muita tukirautoja tarvitsee.
Lisää infoa kun valot on kytketty.
:-)Aulis


Pystyisitkö laittamaan kuvia asennuksestasi? Ei ole vastaan tullut itsellä vielä yhtään 307 pösöä jossa olisi lisävalot asennettuna. Jonkun laittamasta hellan linkistä katsoin että Hellan Comet 300FF voisi olla aika asiallinen malli. Itselläni on vanhempikoppainen pösö 307 ja hieman rupesi itseäkin lisäpitkät kiinnostamaan, kun aika paljon tulee ajettua maantiellä jossa ei ole katuvaloja.

En ole koskaan lisäpitkiin tutustunut ja asennuksesta ei mitään tietoa, joten:
Onko helppo itse asentaa?
Entä pysyykö ne paikallaan jos menee vaikka harjalliseen autopesuun?

Meneekö asennus jotakuinkin näin?
- Akulta sulakkeen kanssa virrat lisäpitkille. (minkäkokoinen sulake?)
- Sulakkeen ja lampun väliin rele.
- Rele saa herätyksen auton omien pitkien plussajohdosta.
- Sitten vielä lampusta maajohto sopivaan maadoituspaikkaan. (kannattaako maajohto viedä kabiiniin asti jotta siihen saa lisäpitkiä varten erillisen katkaisijan. Siis tuleeko tilannetta missä haluaisi käyttää auton omia pitkiä, muttei rinnalla lisäpitkiä?)

Herwood

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #10 : 15.10.2007, 18:00:51 »

- Sitten vielä lampusta maajohto sopivaan maadoituspaikkaan. (kannattaako maajohto viedä kabiiniin asti jotta siihen saa lisäpitkiä varten erillisen katkaisijan. Siis tuleeko tilannetta missä haluaisi käyttää auton omia pitkiä, muttei rinnalla lisäpitkiä?)


Lampun maajohto on huono paikka katkaisijalle. Releen maajohto on parempi.

esal

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #11 : 05.12.2007, 10:16:38 »
Tarkoitus laittaa 307 lisäpitkille asennusteline rekisterikilven taakse. Noilla rekkarin ruuveilla sitä on turha kuvitellakkaan kiinnittää, eli kysymys kuuluu mistä kohdasta sen saa tukevasti kiinni? Korjauskirjassa on joku kuva jossa näkyy poikittainen palkki suunnilleen puhaltimen moottorin kohdalla. Onko tuo palkki siinä reisterilaatan keskellä takana, jokin tukeva siinä tuntuu kun painaa muovia, jos siihen uskaltais porata?

No nyt on asennettuna valot ja tuo pohjalaatta - muoviinhan se kiinni meni ja ihmeen tukevasti.

Näkeekin kohtuullisesti, valot Hella comet 200 xenon.

Taitavat vaan olla laittomat. Kyseisten apukaukovalojen ref. = 2x37,5=75. Eli ne auton omat kaukovalot ei sitten saisi palaa ollenkaan.

Pitää paikkansa että omat pitkät pitäisi napata pois, ei niitä tosin huomaa onko ne päällä vai ei niin huonot ne omat 307 pitkät on. Itsellä on päivittäin n. 20km pimeessä kun asun "maalla" Tampereen kupeessa ja kannatti laittaa valot kuntoon.

jalat

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #12 : 14.11.2008, 14:06:42 »
Katselin eilen umpioon menevää johtonippua. Siinä menee arviolta 8-10 johtoa. Johtonippu menee liittimeen, jonka saa irti umpiosta. Johtoja ei siinä nipussa ole näkyvillä kun parin sentin näkyvyydeltä, kunnes ne menee piiloon jonnekin koneen syövereihin hyvin teipattuna.
Mietin että kannattaisiko mielummin ottaa ryöstämällä releelle se heräte sieltä umpion sisältä löytyvän pitkän polttimon kannasta. Siis ryöstäisi umpion sisältä, eikä siitä auton johtosarjasta joka on umpion ulkopuolella.

Plussaa ++++
- Tällä ajattelin että voisi välttää auton johtosarjan mahdollisen turmelemisen. Mikäli tulee sähkövikoja, niin johtosarjaa kun ei vaihdeta ihan helpolla kun se sinne koneen syövereihin ja ties minne menee.
- Helpompi olisi vaihtaa tuollaisessa mahdollisessa sähköongelmatapauksessa vain umpio.
- Ei tarttisi myöskään sen kummemmin arpoa, mistä johtonipun johdosta se heräte napataan.

Miinusta ----
- umpion takana oleva kuminen pyöreä kansi pitäisi modifioida. Siihen pitäisi tehdä pieni reikä, mitä pitkin ryöstäjäjohto tulisi umpion sisältä ulos. Toki tämän voi tiivistää myös aika helposti, kun jättää reijän tarpeeksi pieneksi ja tiukaksi jotta johto juuri mahtuu siitä. Tai sitten jotain sopivaa puolipehmeätä massaa siihen johdon juureen.


Sitten sellainen mietintä, että auton oman pitkän polttimon johdotuksessa meni polttimon kannalle 3 johtoa. Muistaakseni 1 punainen ja 2 mustaa. Näistä voi olettaa että tuo 1 punainen on plussajohto (josta ryöstö tehdään) ja 2 mustaa on maajohtoja. 2 mustaa johtoa varmaan siksi, että parkkivalolle menee siitä kannasta se toinen musta johto. Tätä en tarkistanut pimeässä taskulampun avulla, mutta näin voisi kuvitella. Maajohdot polttimoiden kannoissa olisi ikäänkuin sarjassa. Onko järkeä? Ei siitä kai mitään haittaakaan ole, kun maalinja on kuitenkin suora kokoajan.

Miltä ajatukset kuulostaa ihmisten korvissa?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 195
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #13 : 14.11.2008, 19:07:12 »
Mietin tuossa vaan että josko etsisit johtojen toisen pään sieltä sulakerasiasta. Voisi olla suojaisampi paikka tehdä kytkentöjä. ;)

Muistaakseni nuo valojen sulakkeet ovat kabiinin puolella, eikä läpivientejäkään ole tulipellissä juuri saatavilla kun on tuo 2l bensapannu. Joten tuo vaihtoehto ei passaa ;) Kiitos kuitenkin ajatuksesta.

Miten olisi Moottoritilan sulaketaulun sulakkeet F11 ja F12? kytkentä kuvat löytyy: http://peugeot.mainspot.net/wiring307/ Tuota joutuu hiukan aikaa kelaamaan että löytää oikeat liittimet ;)

Ps. se sulaketaulu on siinä akun ja kuljettajan puoleisen ajovalon välimaastossa. Ohjekirjassa on myös kuva mistä tuo pönttö löytyy.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2009, 09:10:13, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jalat

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #14 : 16.11.2008, 09:22:03 »
Infopläjäys niille jotka miettivät vanhempaan 307 pösöön lisäpitkien asentamista!

Katselin eilen yleismittarin kanssa. Otin auton oman pitkän polttimon pois, sekä umpioon menevän johtoliittimen jossa miljoona johtoa. Yleismittari siihen kiertoasentoon, jossa näkee onko lenkki ehjä ja kuuluu piiiiiip jos on ehjä.

Toinen mittarin johto umpiossa olevan pitkän-polttimon kannan punaiseen johtoon ja toinen johto yksitellen umpioon menevän liittin-istukan pinnejä kokeilemaan. Yhteen pinniin sitten kun hipaisi, niin kuului piip.

Varmistin vielä sen mustan johdon polttimon kannasta. Sen mihin tuli 2 mustaa johtoa, eli varmasti maat sarjassa. Pistin siihen yleismittarin ja toisella mittarinjohdolla taas sitä ison liittimen istukan pinnejä kokeilemaan. Melkein joka toisesta nastasta kuului piiiiiiip. Eli useampi maajohtojen liitäntä lienee järkevästi tehty umpioon. Tällä myös varmistui että se on maa se musta.

Se pitkille menevä plussajohto mistä herätevirta lisäpitkille saadaan, on siinä isossa liittimessä alareunan pinni. Jos katsotaan auton umpiolle menevää johtosarjaa ja sen liitinpäätä sieltä päin mihin johdot uppoaa, niin se pitkien plussajohto menee vasempaan alareunaan ja on väriltään vaaleansininen. Oli siinä liittimessä numerokin, mutten muista nyt sitä. Pistän lopuksi vaikka valokuvan oikeasta johdosta, kun olen saanut nuo lamput asennettua ja todennut toimivuuden.

(Huom! eräs ihminen oli asentanut facelift 307 pösöön lisäpitkät, niin siinä on eri johto ja menee eri kohtaan. Siinä se menee jonnekin keskelle sitä liitintä ja on paksu vaaleanvihreä johto.)

-----

Heräsin juuri intoa piukassa että voin ruveta kohta asentelemaan lamppusarjaa (Hella comet 200FF) jonka eilen ostin. No sarjapa oli mielestäni hieman typerä ja vajaavainen. Oli vain yksi johtonippu asennusta varten. Johto oli mustaa. Kaipaisin kyllä punaistakin rinnalle. Samoin asennuspaketista puuttuu sulake ja sulakepesä, vaikka asennusohjeen kuvassa sellaiset näkyvät. Asennusohjeessa ei tosin sellaisista puhuta mitään.

Jotenka asentelen varmaan joku ilta, kun saan ostettua punaista johtoa sekä sopivat sulakevärkit. Mielummin sitä polttelee sulakkeita hajalle, kuin tuota relettä. Ja itseä, huoltofirmoja ja seuraavaa omistajaa kohtaan on mielestäni kohtuullista että merkataan plussat ja maajohdot vähintään eriväreillä. Ei se johtokieppi niin kallis kuitenkaan ole. Saattaa itseltäkin säästyä muutama ärräpää joskus sen takia.