Kirjoittaja Aihe: 307 - Lisäkaukovalojen asennus  (Luettu 26457 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 112
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #15 : 16.11.2008, 10:05:42 »
Varmistin vielä sen mustan johdon polttimon kannasta. Sen mihin tuli 2 mustaa johtoa, eli varmasti maat sarjassa. Pistin siihen yleismittarin ja toisella mittarinjohdolla taas sitä ison liittimen istukan pinnejä kokeilemaan. Melkein joka toisesta nastasta kuului piiiiiiip. Eli useampi maajohtojen liitäntä lienee järkevästi tehty umpioon. Tällä myös varmistui että se on maa se musta.

Se pitkille menevä plussajohto mistä herätevirta lisäpitkille saadaan, on siinä isossa liittimessä alareunan pinni. Jos katsotaan auton umpiolle menevää johtosarjaa ja sen liitinpäätä sieltä päin mihin johdot uppoaa, niin se pitkien plussajohto menee vasempaan alareunaan ja on väriltään vaaleansininen. Oli siinä liittimessä numerokin, mutten muista nyt sitä. Pistän lopuksi vaikka valokuvan oikeasta johdosta, kun olen saanut nuo lamput asennettua ja todennut toimivuuden.

(Huom! eräs ihminen oli asentanut facelift 307 pösöön lisäpitkät, niin siinä on eri johto ja menee eri kohtaan. Siinä se menee jonnekin keskelle sitä liitintä ja on paksu vaaleanvihreä johto.)

Tästä on nyt ollut puhetta aika moneen kertaan että pösössä ei johtimen värillä ole merkitystä, vain johtimen koodilla. Kannattaa muistaa se näitä ohjeita tehdessä.

Toinen juttu, tuo että maajohdot olisi kytketty sarjaan, no joo ei ole, Ei ikinä. Tuolla yleismittarin "piip" asennolla ei tee auton kanssa mitään, se kun piippaa vaikka siellä olisi polttimo välissä. Kuvauksesi perusteella juuri näin on tapahtunutkin.

Paljon helpommalla pääsisi kun vaan suosiolla katsoisi moottoritilan sulaketaulun liittimet aikaisemman viestin linkistä.

Johto 2801 liitin 16V GR http://peugeot.mainspot.net/wiring307/images/d3fkhede.gif
Liittimen pinnit: http://peugeot.mainspot.net/wiring307/images/d3fkh0yc.gif
Liitin taulussa: http://peugeot.mainspot.net/wiring307/images/d3fkh8mi.gif

Huomaa että noi on kaikki numeroitu.

Luitko alusta asti, että irroitin polttimon?

Luin mutta irroititko kaikki polttimot? Tässä on nimittäin sellainen juttu että kuvauksesi perusteella pääteltynä et ole voinut irroittaa kaikkia polttimoita. Umpioon tulee vain kaksi maajohtoa, loput on haaroitettu sisällä.

Irroitin vain pitkän polttimon. Eikö umpiolle jokaiselle lampulle mene omat plussajohtonsa? Kuulostaisi järkevältä, kun tuskin siellä umpion sisällä mitään reletekniikkaa tai muuta on. Ja jos irroitin pitkälle näyttävän polttimon ja se punainen johto sen polttimon kannasta menee vain yhteen nastaan umpion takana olevassa liittimessä, niin ei kovin väärin pitäisi mennä.

Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?

Ja se johtonippu joka menee umpiolle, sisältää varmaan jokaisen lampun omat johdot. (Pitkät, lyhyet, sumarit, vilkku, parkki)

Aivan, ongelma tässä ei ole se että etkö olisi löytänyt oikeaa plus johtoa. Mutta se maajohto, liittimellä joka toinen ei ole maa vaan jonkun toisen polttimon plus, ymmärrätkö. Yleismittari Piippaa vaikka siellä olisi polttimo välissä.

12VDC systeemissä jännite on pieni ja virrat suuria, siis myös polttimoiden vastukset pieniä, tästä johtuu se että yleis mittari piippailee vähän joka paikassa.

Jos teet saman mittauksen kaikki polttimot irroitettuna niin se maa ei piippaa enää kuin yhteen nastaan (jos kytkentä kuviin on vähänkään luottamista)
« Viimeksi muokattu: 02.11.2009, 09:11:35, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jalat

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #16 : 17.11.2008, 08:41:00 »
No nyt on väännetty lisäpitkät paikalleen. Kaverin kanssa väännettiin ja aikaa meni noin 1.5h. Siitäkin suurin osa johtojen liittimien asentamiseen, sekä siihen että sai johdot lisävaloilta nätisti menemään puskurin sisään ja sieltä paikoilleen. Sekä oman aikansa otti johtojen tupla- ja triplatarkistus että ne varmasti jokainen ovat oikeissa paikoissaan. Myös ajovalojen suuntaus oli oma operaationsa. Seinää vasten kun koitti valopisteet suunnata, niin luuli että nyt on hyvä. Sitten tielle. No eihän ne ollut yhtään niin kuin piti. Toinen näytti suht kohdilleen, mutta toinen näytti puiden latvoihin. Suuntailua tuli harrastettua sitten kolmeen otteeseen pimeällä tiellä aina välillä pysähdellen ja väännellen hieman asentoa.

Täytyy sanoa että ei kaduta yhtään alle 100e uhraus lisävaloihin, kun joutuu kuukausittain ajamaan 6-8 kertaa 120km pätkän maantietä jossa ei ole katuvaloja noin 80-90km matkalta ollenkaan. Ja samalla pätkällä järjettömästi hirvivaroitus-liikennemerkkejä. Paljon levollisemmin sai ajaa tuon pätkän nyt kun näkyvyys oli jotain ihan muuta. Eniten hämmästytti se miten paljon paremmin näkee pientareille. Ainut miinus tulee siitä, että pitkiltä lyhyille vaihdettaessa olo tosiaan on kuin olisi säkissä.

Mietin varmaan puolituntia kaupassa, kummat ostaisin 307:kaan Comet 200ff (pyöreät ja testivoittajat) vai Comet 300ff (ovaalit). Täältä katsoin mallia kumpi sopisi paremmin http://www.kgk.se/kgk/handels/hella/index.html
Lopulta päädyin ostamaan nuo testivoittajat 200ff ja yllätyin kuinka nätiltä ne livenä näyttivätkään. Pelkäsin että ne ovat liian suuret ja rallimaisen näköiset, mutta eivät ne ole. Omasta mielestäni sopivat aika nätysti tuohon 307 nokalle. Kiinnityksen tein sellaiseen kilpitelineeseen joka tuli rekisterikilven taakse. Pistin kilven 2 ruuvin lisäksi 5 itseporautuvaa ruuvia siihen telineeseen ja siitä tuli paljon tukevampi. Pelkät kilpien 2 ruuvia ovat aika heiveröiset. Eli nyt 7 ruuvilla kiinni ja pysyy nätisti. Ulkonäkökysymys. Toisten mielestä kilpiteline on ihan kauhea, mutta itselleni se riittää. Eipä tarvinnut tehdä näkyville paikoille reikiä puskuriin. Ja jos joskus myy kiesin pois, on lamput helppo ottaa irti eikä jää jälkiä.

Releen herätevirran otin ryöstäen siitä umpiolle menevästä johtonipusta juuri siitä alarivin nastaan menevältä johdolta josta tuolla aikaisemmin kirjoitin. Katkaisijaa en kabiiniin vetänyt, koska läpivientireikiä ei vapaana ole.

Hellan Comet 200ff sarjassa ei tullut mukana tosiaan sulaketta. Paketissa olevan asennusohjeen kuvassa sulake näkyy releen ja akun välisessä virtajohdossa, mutta sanallakaan asennusohjeessa ei puhuta sulakkeesta eikä paketin sisältölistauksessa ole mainintaa sulakkeesta. Jännä juttu. Releessä lukee 30Amp ja ilmeisesti Hellan pojat ovat ajatelleet että se saa hoitaa sulakkeen virkaa. Itse hain huoltoasemalta sulakepesän ja pistin 20Amp sulakkeen. Auton manuaalissa lukee että auton omien pitkien polttimoiden sulakkeet ovat 10Amp per lamppu. Kummallekin omansa. Lisäpitkien polttimot ovat samaa 55W mallia ja tulevat yhdellä virtajohdolla, niin pistin siihen sitten 20Amp sulakkeen. Tuollaista huoltoaseman huoltomieskin suositteli. Eikä muuten se paketin mukana tullut johdonpätkäkään riittäisi kabiiniin asti katkaisijalle. Juuri ja juuri riitti se johto noihin asennuksiin mitä itsellä on, eikä jäänyt yhtään ylimääräistä. Jotenka jos hankitte tollasen hellan sarjan, niin hankkikaa samantien sitä punaista johtoa ton mustan rinnalle lisäksi.

jalat

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #17 : 26.08.2009, 09:11:05 »
Onnistuuko 307sw 2.0 2005 vuosimalliin lisäpitkien kytkentä aivan normaalisti ottamalla herätevirta omista pitkistä valoista?
Onko can väylällä tuossa asiassa mitään tekemistä, vai unohdanko koko asian liian riskaabelina..

2005 taitaa olla jo facelift. Kyllä facelifteissä olen nähnyt lisäpitkiä laitettuna. Lueppa tältä sivulta ylempää aikaisempia kirjoituksiani. Siellä on esim. maininta: "eräs ihminen oli asentanut facelift 307 pösöön lisäpitkät, niin siinä on eri johto ja menee eri kohtaan. Siinä se menee jonnekin keskelle sitä liitintä ja on paksu vaaleanvihreä johto."

Johtojen väreihin ei tosiaan ole luottamista. Yleismittari käteen ja mittaamaan pitkien plussajohto. Siitä releelle heräte.
Nyrkkipajat eivät suostuneet omaan pösööni johdotuksia vetämään, koska can-väyläinen auto. Peugeot liikkeessä olisivat asentaneet, mutta maksaa maltaita. Vedin itse siis johdot. Lue aikaisemmat viestini.

Jos releelle vaan heräte otetaan, niin tuskin se can-väylää sekottelee. Tästä en tiedä varmaksi, mutta itsellä ei ole ollut ongelmia ja tosiaan on noita faceliftejä lisävaloilla tullut vastaan.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 303
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #18 : 26.08.2009, 15:41:35 »
2005 vuosimallia on kolmea erilaista. On pre-facelift mallit; facelift-mallin tekniikalla, mutta edeltävän mallin korimuoveilla ja pelleillä; ja lisäksi itse facelift-malli. Esim. 2005 malliset S-Edition II -varustellut taitavat kaikki olla noita välimalleja. Ainakin itse havaitsin tuon välimallin siinä mielessä hankalaksi, että Automaan huollossa olettivat turhan usein ulkonäön perusteella sen olevan pre-facelift tekniikaltaan ja piti aina erikseen huomauttaa että katsohan sieltä koneelta tai pellin alta mistä on kyse. Kerran jopa asentaja soitti ja kysyi minulta, että mikä malli tämä oikein on. Sähköissä noista jokaisessa vaikutti olevan eroavaisuuksia toisistaan.

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #19 : 30.10.2009, 19:41:26 »
307 1,6 HDI -05 lokakuussa valmistunut, eli faselitti.
Lisäpitkät meininki laittaa. Mites, kun pitkien kanssa palaa lyhyetvalot, H7 ja H1. Onko vika vai ominaisuus?

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 396
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #20 : 30.10.2009, 20:01:10 »
Onko vika vai ominaisuus?

Se on ominaisuus kaksoisbarabolisissa ajovaloissa.
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

Jaketsu

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #21 : 31.10.2009, 20:45:48 »
Moi!

En viitsinyt uutta aihettaa aloittaa, mut kysyn tässä kun noista valoista ollaan tässä keskusteltu  ;D


Eli mulla olisi 307 farkku facelifti 1.4 16v ja vm06, voiko tähän malliin asentaa itse näitä Xenon-jälkiasennus sarjoja? edellisissä autoissa ei huolta, mut tämä on uusin auto mitä mulla on ollu, joten en tiedä voiko vaiko eikö  8)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 112
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #22 : 01.11.2009, 08:32:49 »
Muistanko oikein että facelift 307:ssa oli suurempi referenssiset valot, kuin vanhakoppasessa. Näin ollen kovin suurireferenssisiä lisäpitkiä ei siihen lain mukaan saisi asentaa. Voi olla että muistan väärin.

No kun näissä uudemmissa 2006 malleissa on tuo ref luku 25 per pitkä niin kyllä se menee yli joten näin se on laitettava.
Eli aivan eri etuvaloumpiot on näissä uudemmissa 307:ssa.

:-)Aulis

25 per puoli, eli 50 yhteensä, voi vielä laittaa 12,5 x 2.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Lion-2008

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #23 : 10.02.2010, 19:32:36 »
Onko porukalla kuvia FL keulasta jossa lisäpitkät ovat kiinni? Saisi vähän näkymää ja visiota noiden asennuksesta.

Tähän sama.

Itsellä kanssa tarkoitus asentaa 307 sw -06 lisäpitkät. Saako kyseiseen malliin jostain hyviä lisäpitkiä mitkä saisi palaa myös auton omien pitkien kanssa,vai meneekö jo ylitse sallitun.  ::)

anselmi

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #24 : 10.02.2010, 21:27:22 »
Referenssiluku saa nykyisin olla 100. Joten 17.5ref valoja kyllä kaupoista löytyy.

aulis64

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #25 : 10.02.2010, 22:15:09 »
Tuo 100 ref ei taida ihan vielä olla voimassa mutta kyllä mullakin 17,5:set on pösön nokalla.
Tosin Cibien 12,5 oscarit olivat kyllä paremmat ja ihan lailliset nytkin.

:-)Aulis

tth

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #26 : 11.02.2010, 18:26:59 »
Onko tuo 17,5 max minkä saa laittaa 307 sw -06?

Katso umpioista mikä on niihin merkitty referenssiluku, laske yhteen ja vähennä sadasta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 112
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #27 : 11.02.2010, 18:29:59 »
Onko tuo 17,5 max minkä saa laittaa 307 sw -06?

Taitaa kuitenkin olla alkuperäisten referenssi lähempänä 25 per valo, eli 50 yhteensä. Eli toisen 25 per tuikku jäisi vielä käyttämätöntä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Lion-2008

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #28 : 11.02.2010, 19:09:23 »
Ref on 25.

aulis64

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #29 : 11.02.2010, 19:48:34 »
REF on juu 25 ja voin ottaa omasta autostani kuvan kun kerkiin eli huomenna ehkä.

:-)Aulis