No nyt on väännetty lisäpitkät paikalleen. Kaverin kanssa väännettiin ja aikaa meni noin 1.5h. Siitäkin suurin osa johtojen liittimien asentamiseen, sekä siihen että sai johdot lisävaloilta nätisti menemään puskurin sisään ja sieltä paikoilleen. Sekä oman aikansa otti johtojen tupla- ja triplatarkistus että ne varmasti jokainen ovat oikeissa paikoissaan. Myös ajovalojen suuntaus oli oma operaationsa. Seinää vasten kun koitti valopisteet suunnata, niin luuli että nyt on hyvä. Sitten tielle. No eihän ne ollut yhtään niin kuin piti. Toinen näytti suht kohdilleen, mutta toinen näytti puiden latvoihin. Suuntailua tuli harrastettua sitten kolmeen otteeseen pimeällä tiellä aina välillä pysähdellen ja väännellen hieman asentoa.
Täytyy sanoa että ei kaduta yhtään alle 100e uhraus lisävaloihin, kun joutuu kuukausittain ajamaan 6-8 kertaa 120km pätkän maantietä jossa ei ole katuvaloja noin 80-90km matkalta ollenkaan. Ja samalla pätkällä järjettömästi hirvivaroitus-liikennemerkkejä. Paljon levollisemmin sai ajaa tuon pätkän nyt kun näkyvyys oli jotain ihan muuta. Eniten hämmästytti se miten paljon paremmin näkee pientareille. Ainut miinus tulee siitä, että pitkiltä lyhyille vaihdettaessa olo tosiaan on kuin olisi säkissä.
Mietin varmaan puolituntia kaupassa, kummat ostaisin 307:kaan Comet 200ff (pyöreät ja testivoittajat) vai Comet 300ff (ovaalit). Täältä katsoin mallia kumpi sopisi paremmin
http://www.kgk.se/kgk/handels/hella/index.htmlLopulta päädyin ostamaan nuo testivoittajat 200ff ja yllätyin kuinka nätiltä ne livenä näyttivätkään. Pelkäsin että ne ovat liian suuret ja rallimaisen näköiset, mutta eivät ne ole. Omasta mielestäni sopivat aika nätysti tuohon 307 nokalle. Kiinnityksen tein sellaiseen kilpitelineeseen joka tuli rekisterikilven taakse. Pistin kilven 2 ruuvin lisäksi 5 itseporautuvaa ruuvia siihen telineeseen ja siitä tuli paljon tukevampi. Pelkät kilpien 2 ruuvia ovat aika heiveröiset. Eli nyt 7 ruuvilla kiinni ja pysyy nätisti. Ulkonäkökysymys. Toisten mielestä kilpiteline on ihan kauhea, mutta itselleni se riittää. Eipä tarvinnut tehdä näkyville paikoille reikiä puskuriin. Ja jos joskus myy kiesin pois, on lamput helppo ottaa irti eikä jää jälkiä.
Releen herätevirran otin ryöstäen siitä umpiolle menevästä johtonipusta juuri siitä alarivin nastaan menevältä johdolta josta tuolla aikaisemmin kirjoitin. Katkaisijaa en kabiiniin vetänyt, koska läpivientireikiä ei vapaana ole.
Hellan Comet 200ff sarjassa ei tullut mukana tosiaan sulaketta. Paketissa olevan asennusohjeen kuvassa sulake näkyy releen ja akun välisessä virtajohdossa, mutta sanallakaan asennusohjeessa ei puhuta sulakkeesta eikä paketin sisältölistauksessa ole mainintaa sulakkeesta. Jännä juttu. Releessä lukee 30Amp ja ilmeisesti Hellan pojat ovat ajatelleet että se saa hoitaa sulakkeen virkaa. Itse hain huoltoasemalta sulakepesän ja pistin 20Amp sulakkeen. Auton manuaalissa lukee että auton omien pitkien polttimoiden sulakkeet ovat 10Amp per lamppu. Kummallekin omansa. Lisäpitkien polttimot ovat samaa 55W mallia ja tulevat yhdellä virtajohdolla, niin pistin siihen sitten 20Amp sulakkeen. Tuollaista huoltoaseman huoltomieskin suositteli. Eikä muuten se paketin mukana tullut johdonpätkäkään riittäisi kabiiniin asti katkaisijalle. Juuri ja juuri riitti se johto noihin asennuksiin mitä itsellä on, eikä jäänyt yhtään ylimääräistä. Jotenka jos hankitte tollasen hellan sarjan, niin hankkikaa samantien sitä punaista johtoa ton mustan rinnalle lisäksi.