Kirjoittaja Aihe: 405 - Moottorin öljytilavuus (XU10J2C, RFX)  (Luettu 6669 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
405 - Moottorin öljytilavuus (XU10J2C, RFX)
« : 17.09.2007, 00:34:18 »
Auto: 1996 405 GTX 2.0 Style (XU10J2C, RFX, DAM 6906, peltinen öljypohja, ei ilmastointia).

Mikäköhän mahtaa olla oikea moottoriöljyn täyttömäärä ko. koneelle? Eri lähteet antavat huomattavan ristiriitaista tietoa:

LähdeTäyttömäärä (sis. suodattimen)
Auton ohjekirja5,2 l
Peugeot (Laser)4,5 l
Autodata4,5 l
Haynes 4055,0 l
Haynes Databook5,2 l
Alfamer 4055,0 l
« Viimeksi muokattu: 19.03.2009, 20:17:04 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Moottorin öljytilavuus (XU10J2C, RFX)
« Vastaus #1 : 17.09.2007, 07:28:07 »
Kannattaa muistaa että suodatin vaihtui jossain vaiheessa pienempään. Vanha taisi olla 1109 N1 ja pienempi versio 1109 N2 tai 3. Lopputuloksenhan näkee mittatikusta ;)
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Herwood

  • Vieras
Vs: 405 - Moottorin öljytilavuus (XU10J2C, RFX)
« Vastaus #2 : 17.09.2007, 09:03:19 »
Moottori lienee täysin sama kuin 306:n ja siinä ainakin pärjää hyvin 5 l:n tonkalla. Sanoisin, että luokkaa 4,5 - 4,7 litraa. Voi kuitenkin olla, että noissa on toisistaan poikkeavat öljypohjat.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Moottorin öljytilavuus (XU10J2C, RFX)
« Vastaus #3 : 17.09.2007, 13:31:33 »
Kannattaa muistaa että suodatin vaihtui jossain vaiheessa pienempään. Vanha taisi olla 1109 N1 ja pienempi versio 1109 N2 tai 3.

Suodattimelle (en tiedä tarkempaa tyyppiä) Peugeot näyttää laskevan tilaavuudeksi eräässä dokumentissaan (Laser) 0,3 litraa ja vuosimallin 1996 405:n ohjekirjassa kaikille konetyypeille peräti 0,5 litraa.

Moottorin tyyppiMallivuoteen 1995Mallivuosi 1995Mallivuodesta 1996
TU, XU1109.82, 1109.86 tai 1109.N21109.82, 1109.86, 1109.K1 tai 1109.N21109.K1 tai 1109.N2
1580 SPI--1109.K8
ZPJ, ZPJ41109.871109.871109.87

VaraosanumeroMallimerkintäHalkaisija (mm)Korkeus (mm)Tilavuus (dm^3)
1109.82LS 468A8689-
1109.86PRO range8689-
1109.87LS 520C861400,615
1109.K1LS 8677689-
1109.K8A 596791000,500
1109.L0LS 23476100-
1109.N2LS 867B76890,320
1109.N4LS 88086970,405
1109.Q0SAVARA S04161161441,100
1109.R0LS 30476890,320

Eli joissakin tapauksissa suodattimen halkaisija on pienentynyt: 86 mm -> 76 mm.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2007, 13:53:36 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Moottorin öljytilavuus (XU10J2C, RFX)
« Vastaus #4 : 17.09.2007, 14:01:05 »
Lopputuloksenhan näkee mittatikusta ;)

Niin näkee. ;-) Tässä tapauksessa vanhat öljyt oli valutettu huolellisesti pois ja uudet mitattu erittäin tarkasti. Täytön jälkeen pinta oli mittatikun mukaan senttimetrin verran yli ylärajamerkin. Öljynsuodatin (Purflux LS 867B) oli kuitenkin luonnollisesti vielä tuossa vaiheessa tyhjä, joten käytön jälkeen "kylmästä autosta" suoritettu mittaus näytti auton omistajan kertoman mukaan enää ehkä n. 1-2 mm yli ylärajan eli kaikki kunnossa. Tuo 5,2 litraa näyttää siis olevan edelleen käyttökelpoinen täyttömäärä, vaikka suodattimen koko onkin hiukan pienentynyt.

Seuraavaksi voisi kokeilla toki 5,0 litraakin ja katsoa, kuinka paljon alemmas pinta mittatikun mukaan tuolla määrällä asettuu; tuskin kovin merkittävästi, joten käytön kannalta vähän öljyä kuluttavassa koneessa sillä ei liene merkitystä (taso kuitenkin lähellä ylärajamerkkiä). Tasan viisi litraa olisi mukavampi määrä sen puolesta, että yksi viiden litran kanisteri riittäisi...

Moottori lienee täysin sama kuin 306:n ja siinä ainakin pärjää hyvin 5 l:n tonkalla. Sanoisin, että luokkaa 4,5 - 4,7 litraa. Voi kuitenkin olla, että noissa on toisistaan poikkeavat öljypohjat.

Mikäli koneessa on alumiininen öljypohja, näyttäisi se XU10J2C-koneen kohdalla malleissa 306 ja 405 suositusten mukaan vähentävän moottoriöljyn täyttömäärää 0,25 l.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2007, 14:10:05 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

thytonen

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 245
    • http://www.pugiukko.com
Vs: 405 - Moottorin öljytilavuus (XU10J2C, RFX)
« Vastaus #5 : 17.09.2007, 15:56:53 »
Itsellä ainakin 306:sessa samalla koneella kun kaadoin 5 litran tonkan niin öljy meni selvästi yli ylärajan. Vaihdoin suodattimen ja mielestäni valutin hyvin tyhjäksi.
Bonjour että pätkähti. Lentävä Pugiukko: Pösöllä posottelua jo vuodesta -99

Autot: 307 SW 2.0 -06, 405 SRI -88 & 205 1.9 GTI -91 Ex: 306 2.0 ST -96, 406 SR 2.0 -99, , 405 GL -89

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Moottorin öljytilavuus (XU10J2C, RFX)
« Vastaus #6 : 17.09.2007, 16:46:30 »
Itsellä ainakin 306:sessa samalla koneella kun kaadoin 5 litran tonkan niin öljy meni selvästi yli ylärajan. Vaihdoin suodattimen ja mielestäni valutin hyvin tyhjäksi.

Onko autossasi alumiininen vai peltinen öljypohja (alumiinisessa 0,25 l vähemmän) ja tarkistitko tason uudelleen koneen käytön jälkeen (jolloin suodatinkin täyttyy, ks. aiempi viestini)?

Tarkoitan sanoa että kai sillä merkitystä on, ei kai ne Peugeotn inssinöörit olisi huvikseen tuota tehneet. Ohjekirjakin varoittaa liiasta öljystä.

Liikatäyttö ei toki ole hyväksi, mutta ehkä joku 1-2 mm yli mittatikun ylärajan ei liene vielä liikaa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Moottorin öljytilavuus (XU10J2C, RFX)
« Vastaus #7 : 17.09.2007, 16:54:27 »
Yleensäkään öljymäärä ei saisi ylittää mittatikussa merkittyä maksimimäärää. Itse olen aikoinaan saamieni suosituksien mukaan käyttänyt öljymäärää, joka asettuu minimi- ja maksimimerkkien puoleenväliin, karvan verran päälle. Viimeksi pikahuollossa täyttivät omaan 2,0l:n EW10J4-koneeseen 5,3l ja öljynsuodatin täynnä öljyn taso oli prikulleen ylämerkissä. Tasan 5l olisi riittänyt mainiosti.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Herwood

  • Vieras
Vs: 405 - Moottorin öljytilavuus (XU10J2C, RFX)
« Vastaus #8 : 17.09.2007, 17:16:33 »

Mikäli koneessa on alumiininen öljypohja, näyttäisi se XU10J2C-koneen kohdalla malleissa 306 ja 405 suositusten mukaan vähentävän moottoriöljyn täyttömäärää 0,25 l.

Lisäyksenä tuohon aikaisempaan kommenttiini:
Tuolla 4,5 - 4,7 l määrällä koneen käytön jälkeen öljypinta ei ole ihan ylämerkissä. Ja öljypohja on mulla peltinen, jossa on noin 2 mm:n vahvuinen tiiviste, mikä laskee mittatikun näyttämää vahvuutensa verran.

thytonen

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 245
    • http://www.pugiukko.com
Vs: 405 - Moottorin öljytilavuus (XU10J2C, RFX)
« Vastaus #9 : 20.09.2007, 10:40:23 »
Onko autossasi alumiininen vai peltinen öljypohja (alumiinisessa 0,25 l vähemmän) ja tarkistitko tason uudelleen koneen käytön jälkeen (jolloin suodatinkin täyttyy, ks. aiempi viestini)?
Tuota en nyt ihan äkkiseltään osaa sanoa että kumpi öljypohja, edellisestä öljynvaihdosta sen verran aikaa ja ei muutenkaan onneks kovin paljon oo tarvinnu tuolla auton alla maata että olis tullu kiinnitettyä huomioo. Ja toki tarkistin öljytason vasta kun kone oli ollut jo käynnissä. :)
Bonjour että pätkähti. Lentävä Pugiukko: Pösöllä posottelua jo vuodesta -99

Autot: 307 SW 2.0 -06, 405 SRI -88 & 205 1.9 GTI -91 Ex: 306 2.0 ST -96, 406 SR 2.0 -99, , 405 GL -89

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Moottorin öljytilavuus (XU10J2C, RFX)
« Vastaus #10 : 25.10.2013, 20:58:22 »
Onko 405:een olemassa erilaisia mittatikkuja? Kummastakin 405 autostani (1,6 valmistettu kesäkuussa 1994 ja 1,8 valmistettu loppuvuodesta 1994) on mittatikun muovinen kädensija rikkoutunut. Toiseen autoon on tehty mahdollisesti Plastic Paddingista tai epoksiliimasta omatekoinen pää, ja toiseen autoon se on tehty teipistä. Päät on tehty ennen kuin ostin autot, joten en tiedä, millaisia alkuperäiset mittatikut ovat olleet.

http://kuvaton.com/k/YRwN.jpg

Olen ”googlaillut”, miltä mahdollinen alkuperäinen tikku näyttää, mutta en ole saanut käsitystä asiasta, koska niin paljon eri näköisiä tikkuja löytyy.

Jos varaosana vielä saisi alkuperäisen, voisin ostaa sellaisen. Toinen vaihtoehto on uuden pään tekeminen teippipään tilalle. Tärkeintä on se, että mittatikku ei saa mennä liian syvälle tai jäädä liian ylös, koska muutenhan se näyttää väärin.

Autojen käyttöohjekirjassa mainitaan öljymääräksi 5/5,5 litraa. 1,8 litran autoon en ole vielä ehtinyt vaihtaa öljyä. Kun toiseen autoon kaataa viisi litraa, mittatikku näyttää noin kolme senttiä yli ylemmän merkin. Tarkoittaako tämä sitä, että mittatikku (jossa on Plastic Paddin -pää) on liian syvällä, vai eikö autoon voi panna ohjekirjassa mainittua viittä litraa? Kun ostin 1.8 litran auton, kysyin myyjältä, miten paljon hän on yleensä pannut moottoriin öljyä öljynvaihdossa. ”Reilut neljä litraa”. Tuo määrä on litran vähemmän kuin mitä ohjekirja neuvoo, joten onko hän ajanut liian vähällä öljyllä, vai mistä on kyse? Mittatikussa (siinä, jossa on teippipää) öljyn pinta on ylimmän merkin kohdalla.

Aion lähipäivinä vaihtaa öljyn. Lisäänkö ohjekirjassa mainitut viisi litraa ja annan pinnan nousta useita senttejä öljymerkkien ylärajan yläpuolelle? Vai panenko koneeseen vähemmän öljyä? Vai lähdenkö ostamaan uutta tikkua (nuo korjaillut ovat kyllä aika rumia, eivätkä ne taida olla kovin tiiviitäkään), ja jos hankin sellaisen, mitä se näyttää. Oleellista olisi tietää, miten monta senttiä tikku jatkuu kahvasta eli putken yläreunan kohdalta alaspäin.

405gr

  • Vieras
Vs: 405 - Moottorin öljytilavuus (XU10J2C, RFX)
« Vastaus #11 : 25.10.2013, 21:01:34 »
Mittatikun saa kyseiseen moottoriin orkkiksena varaosatiskiltä eikä maksa paljoa. Pitää vaan mainita, että kyseessä on ns. suora tikku eikä kierretty. Varaosanumero lienee 1174 08.

Ainakin koneissa XU92C ja XU9J2 on kierretty tikku, joka on ei sovi uudempaan pituudensa vuoksi.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2013, 21:09:59 kirjoittanut 405gr »

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 405 - Moottorin öljytilavuus (XU10J2C, RFX)
« Vastaus #12 : 25.10.2013, 22:49:54 »
Ja tikkuja on koneesta riippuen erilaisia. Esimerkiksi 16 venttiilisissä 1,9 koneissa omansalainen.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01