Tällä palstalla on ajoittain käsitelty EGR-venttiilin toimintaa tai toimimattomuutta ajoittain jopa huvittavan tunteenomaisesti ja jossitellen venttiilin toiminnasta. Nyt irrottaudun tästä ja esitän vain faktat kuvien kera siitä, miten venttiili toimi 180tkm ajetussa -03 307 HDI SW:ssä. Kaikki ne, jotka eivät kestä tällaista, voivat siirtyä lukemaan muita ketjuja. Samoin ne, jotka vaihtavat auton uuteen ennen näitä kilometrejä.
Autollamme oli ajettu noin 100tkm, kun havaitsin tarkoissa mittauksissani polttoaineen kulutuksen hieman nousseen. Vähin erin nousu jatkui ja lopulta kulutus oli keskimäärin noin 5.7 litraa eli kasvua oli meidän matka-ajossa noin 0,6 - 0,7 litraa. Tämän kasvaneen kulutuksen vastapainoksi ei tullutkaan ärhäkkäämpää kyytiä, vaan tehoista leikkaantui huippu, eikä vääntö ollut matalillakaan kierroksilla entisensä. Lisäksi turbon ääni kuului sisälle voimakkaampana ja vihellys oli selkeästi aaltoilevaa. Huollon vihje oli se, että tarkista ensin imuputkiston mahdolliset vuodot, niin katsotaan siten mitä ohjelma näyttää.
Tästä alkoi kesäloman lopussa salapoliisityö, jota en sitten kenellekään auton rassaamisesta pitävällekään toivo. Koska minulla oli käytössä huoltoromppu ohjeineen, etenin sen mukaan putki kerrallaan imukanavia. Kaikki oli turbon imupuolella tiivistä ja ehjää. Ennen imusarjaa totesin auton huohottaneen varsin vähän, mutta imukanava oli imusarjaan mentäessä aavistuksen öljyinen, ei likainen. Tässä vaiheessa ajattelin jo lopettaa ja todeta kaiken olevan kunnossa, mutta irrotin imusarjan päässä olevan alumiinisen käyrän, tilan johon egr kierrättää kaasun (ja noen) takaisin. Olin perin harmistunut näkemästäni (kuva 11 ja 2). Aiemmat kokemukseni karstasta rajoittuvat lähinnä pakosarjaan, mutta nyt imusarjan seinämillä oli 5-7mm paksu noen ja öljyn sekainen karsta. Nokkelasti päättelin, että myös imusarja on tukkeutumassa egr-venttiilin takaisinkierrätyksen tuloksena. Sama karsta jatkui sylinterinkannen imukanavissa ja venttiili oli karstaisin ikinä näkemäni (kuva imuventtiili). Kaikki venttiililautasten tiivistepinnat olivat nokiset ja niiden tiiveys ei ole ollut enää täydellinen. Pako puoli oli sitten puhtaampi, mutta venttiilin tiivistepintoihin oli selvästi paikoin tarttunut karstaa, jota oli paikoin imupuolelta irronnut ja pyrähtänyt sylinterin läpi. Kumma kyllä kaikki suodattimet olivat erittäin puhtaat. FAP ja lisäaine siis toimivat ainakin suunnitellusti.
Kun olin jo kaikki irrottanut, tutkin turbon, jossa oli selkeästi kulumaa. Turbohuolto (400€) kertoikin turbon pyörineen epätasapainossa, mikä oli kuluttanut laakeria. Vika on kuulemma tavallinen, jos siipiin pääsee tarttumaan tai pakokaasuissa on vieraita partikkeleja. Ohje oli välttää kaikkea irtonaista turbon siivissä. Lisäksi ilmainen ohje oli välttää 0-luokan öljyjä. VAG:n ompelukoneöljy on kuulemma yleisin turbojen vaurioiden aiheuttaja.
Nyt kone on kasassa ja kaikki kuluva on kunnostettu, rikkinäinen vaihdettu ja tasopinnat hiottu. Kustannukset olivat noin 800€, koska en käytä näissä remonteissa halpoja jäljitelmiä. Mielikin on korkea, kun tehot palasivat ja turbon ujellus lakkasi. Mutta vaikka rahaa menikin aika siivu, viihdytin itseäni varaosilla käydessäni ja kysyin mitä työ olisi merkkihuollossa kustantanut. Vastus oli lonkalta, mutta antaa kai kuvaa hieman mahdollisista kuluista. Turbo ja kansi olisivat kuulemma tulleet vaihtona sekä töitä kuulemma melkoinen määrä, kun on "vähänhiukkasen vittumainen jobi". Uskon tuon ja lisään, että vankan mobiilihistorian omaavanakin kyseessä oli ylivoimaisesti likaisin homma. Ja hinta oli "tollaset 3000€". Onneksi tuo jäi testaamatta.
Mutta mitäpä tästä kaikesta oikein opin. Eihän elämässä puuhata mitään tällaista ajatuksetta. EGR venttiilin luulen toimineen autossamme korkeintaan 80tkm suunnilleen niin kuin sen oli tarkoitettu. Tämän jälkeen nokesin ja päästin mm. typen oksideja ilmaan kohonneen polttoaineen kulutuksen vuoksi selkeästi enemmän, kuin mitä tuo venttiili toimiessaan säästi. Tätä saastepiikkiä en taida saada tällä autolla enää kiinni. Eli pitäkää egr:nne kunnossa!
Toinen vuodatus koskee sitten jo omaa kukkaroa ja sitä, kuinka kauan tällaisen nykydieselin käyttö on kannattavaa. Sen lasken ennen tämän auton vaihtoa, jonka arvoa toivottavasti tämä huolto nostaa.