Kirjoittaja Aihe: 406 - Peruutusvalot eivät toimi (farmari)  (Luettu 4830 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jusu607

  • Vieras
406 - Peruutusvalot eivät toimi (farmari)
« : 11.11.2007, 12:01:40 »
Ongelma:

Auto: 1998 406 GW 2,1 TD.

Moro! Nyt meni sormi suuhun... taas. Molemmat peruutusvalot on pimeänä. Tutkin että vaihteistossa oleva kytkin toimi. Ainakin yleismittari piippasi, kun vaihde meni päälle. Ja toisaalta liittimeen tuli jännite. Mutta silti valot pimeänä molemmin puolin. Lamput on kunnossa ja muut valot siinä luukussa kyllä pelaa. Onko näille joku erillinen ohjausrele tai jotain? Vai onko tuossa ikäluokassa jo Can-väylä toiminnassa? Silloinhan valojen ohjaus tapahtuisi erillisesti jostain lähempää, mutta mistä?

Ratkaisu:

Avaappa ne takaluukun saranoiden luona olevat johtonippujen "läpiviennin" suojamuovit (ne haitariletkut), tai siis raota niitä. Itsellä alkoi takaoven keskuslukko pätkimään ja lopulta simahti. Lähes kaikista johtimista oli eriste 10 mm pätkinä ja tämä keskuslukon johto irtipoikki jo. Ja jos vikasi ei ole siellä, niin silti suosittelen johdot korjaamaan, kohta olisi ollut itsellä ainakin jotain muutakin takaluukun valoista pimeänä, muistaakseni myös takaluukun sisävalo oikutteli.

Itse tein tuon 1,5 mm^2 kupariholkeilla ja muutaman millin vahvuisella kutistesukalla. Taka"spoileri" piti irroittaa ja vasemmassa laidassa ovea oleva muovinen johtokouru.

Juuri näin. Avasin ne hiukan jo ensimmäisen kerran, mutta koska se huopakerros päällä näytti niin hyvältä että en tullut sitä riisuneeksi. Harmi. Sillä lauantaina paneuduin uudella tarmolla asiaan, jolloin revin ne kaikki auki. Ja tosiaan 5 johdinta poikki, ja eriste rikki kolmessa! Palovaarakin on tapauksessa ollut, nimittäin yhtenä rikkinäisenä oli takalasin lämmittimen piuha. Joka oli 2,5 mm2 säikeinen johto. Siitä kun säie kerrallaan katkeaa, niin alkaa varmasti jossain vaiheessa kuumenemaan.

Ps. Johtimet jatketaan vasemman takapylvään yläosassa. Siinä kaiuttimen päällä on liittimet, missä on ns. ristikytkentä. Eli takaluukun pohjasta lähtevät johtimen värit eivät pidä luukussa enään paikkansa. Tuli sekin testattua...

AS16

  • Vieras
Vs: 406 - Peruutusvalot eivät toimi (farmari)
« Vastaus #1 : 14.11.2007, 14:30:57 »
Lainaus
Ei kai sinulla ole vetokoukkua?

Kyllä on. Siinähän tulee heti uusia mahdollisuuksia. Epäilet varmaan sitä haaroitusta...

Ei vaan tutki ne liitokset (johdot) siellä perävaunulle menevässä pistokkeessa jossa ne viat aina on. Eli kiertävät ne peruutusvalojen sähköt ensiksi sitä kautta ja sitten menevät varsinaisille valoille vasta. Sama juttu takasumuvalon kanssa (jos vaunu kytketty niin ei toimi takasumari). Ja lisätään senverran että nimenomaan niiden valojen maadoitus.

pikkuisi

  • Vieras
Vs: 406 - Peruutusvalot eivät toimi (farmari)
« Vastaus #2 : 20.11.2007, 19:09:56 »
Katsoppa ne takalyhtyjen runkoon tulevat liittimet. Eivät ole välttämättä ihan pohjassa ja ovat aikojen saatossa päässeet ehkä hapettumaan. Itsellä oli sumuvalon kanssa sama ongelma.

vilkastus

  • Vieras
Vs: 406 - Peruutusvalot eivät toimi (farmari)
« Vastaus #3 : 21.11.2007, 15:48:28 »
Avaappa ne takaluukun saranoiden luona olevat johtonippujen "läpiviennin" suojamuovit (ne haitariletkut), tai siis raota niitä. Itsellä alkoi takaoven keskuslukko pätkimään ja lopulta simahti. Lähes kaikista johtimista oli eriste 10 mm pätkinä ja tämä keskuslukon johto irtipoikki jo. Ja jos vikasi ei ole siellä, niin silti suosittelen johdot korjaamaan, kohta olisi ollut itsellä ainakin jotain muutakin takaluukun valoista pimeänä, muistaakseni myös takaluukun sisävalo oikutteli.

Itse tein tuon 1,5 mm^2 kupariholkeilla ja muutaman millin vahvuisella kutistesukalla. Taka"spoileri" piti irroittaa ja vasemmassa laidassa ovea oleva muovinen johtokouru.

hulttio

  • Vieras
Vs: 406 - Peruutusvalot eivät toimi (farmari)
« Vastaus #4 : 04.06.2009, 10:44:26 »
Ongelma:

Auto: 2003 406 GW 2,0 HDi.

Mulla on omassa vastaavassa sama vika. Syy vain on eri. Peruutusvalo ei siis toimi.

Vaan mullapa ei tule edes jännite vaihdelaatikon pakkianturille. Mittailin, että sulakkeen ja liittimen välillä on 14,5 ohmia resistanssia. Mitäkähän kautta tuon jännitteen liittimelle pitäisi tulla?

Ei ole sulake palanut.

F32 10A: Nopeusanturi - Peruutusvalo - Diagnoosiliitäntä - Automaattivaihteisto - Jäähdytysnesteen tason ohjausyksikkö - Jäähdytysveden lämpötilan anturi - Moottorituulettimen rele.

Monikohan näistä nyt sitten on oikeasti käytössä?

Ratkaisu:

Mikä niksi niihin isoihin pyöreisiin moninapaliittimiin on (akun ja moottorin välimaastossa 2 kpl)? Kait ne saa ehjänä auki? Mulla on jälkiasennettu vakionopeussäädin hankalasti vähän tiellä.

Vika löytyi. Sain viimein ne pyöreät moninapaliittimet auki (vain pyörittämällä kierre auki, samalla liittimelle tulevaa johtonippua nostellen, olivat vaan niin kankottuneet, että pyörivät todella huonosti). Sinne liittimelle saakka jännite vielä tuli, eikä liitospinnoissa ollut mitään vikaa.

Ei auttanut muuta kun alkaa purkamaan johtonippua väliltä vaihdelaatikon anturin liitin-moninapaliitin. Ja sieltähän se vika löytyi. Ilmanpuhdistimen kotelon alla "kurkkutorvessa" oleva johtonippu risteää toisen vastaavan pienemmän johtonipun kanssa. Vuosien varrella tärinä oli hiertänyt toisen suojaputken puhki ja syöden vielä osan johtimistakin.

hulttio

  • Vieras
Vs: 406 - Peruutusvalot eivät toimi (farmari)
« Vastaus #5 : 04.06.2009, 20:29:16 »
Vaan mullapa ei tule edes jännite vaihdelaatikon pakkianturille. Mittailin, että sulakkeen ja liittimen välillä on 14,5 ohmia resistanssia. Mitäkähän kautta tuon jännitteen liittimelle pitäisi tulla?

Joko tuossa välissä on "jotain tekniikkaa", tai sitten on johdin poikki tai sulake rikki. Sulakkeessa + johtimessa ei voi normaalisti olla tuollaista resistanssia. Peruutusvalot kuormittaa sitä piiriä likimäärin neljällä ampeerilla, eikä se virta voi mennä 14,5 ohmin resistanssin läpi 12 V:n systeemissä.

Niinpä. Ja tuo liitin oli siis irti mitattaessa (eipä sitä taida kiinnitettynä saada mitattuakaan). Ja liittimen toinen napa vaikutti menevän sinne pakkivalopolttimolle.

Mikä niksi niihin isoihin pyöreisiin moninapaliittimiin on (akun ja moottorin välimaastossa 2 kpl)? Kait ne saa ehjänä auki? Mulla on jälkiasennettu vakionopeussäädin hankalasti vähän tiellä.