Ongelma:
Auto: 1993 405 SRi ( XU10J2, Magneti Marelli 8P).
Muutama viikko sitten tuli ostettua itselleni ensimmäiseksi autoksi 93 vuoden 405 Sri, joka on toiminut moitteetta muuten, mutta etenkin näin kylmällä käynnistys ja käynnissä pysyminen on yhtä tuskaa. Auto starttaa kyllä heti ensimmäisellä yrittämällä normaalisti, mutta kierrokset tippuvat samantien ja auto sammuu. Seuraavilla kerroilla ei enään käynnistykään ilman kaasun antamista (jota ei ilmeisesti saisi ruiskukoneiden kanssa tehdä?) ja sammuu heti, jos jalan ottaa pois kaasulta. Tämänlainen vika ilmenee jo 6 tunnin seisomisen jälkeen, kun auto on ollut -5 asteen pakkasessa. Pienen lämmityksen ja ajomatkan jälkeen pelaa taas aivan normaalisti. Jos auto on ollu sähkötolpassa kiinni lämmityksessä, niin mitään ongelmia ei ole.
Ratkaisu:
Eilen sain vihdosta viimein aikaseksi putsata tuon tyhjäkäyntimoottorin. Se todellakin oli aikas likainen ja jumissa, se moottorin varressa oleva liikkuva osa (kara) oli aivan jumissa, mutta crc:llä putsauksen jälkeen alkoi pelittämään. Nyt ainakin tämän päivän on toiminut niinkuin pitääkin: käynnistyy todella hyvin, ei minkäälaisia merkkejä sammumisesta eivätkä kierrokset ole enään seilanneet.