Kirjoittaja Aihe: 307 - Alapallonivelen vaihto  (Luettu 34687 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #15 : 09.04.2009, 13:05:33 »
Sivuttaisvälystä ei saa olla.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

mku836

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #16 : 09.04.2009, 14:56:53 »
Minun autooni vaihdettiin oikean nivel reilu vuosi takaperin paikallisessa Peugeot liikkeessä. Hinta töineen 89€ eikä mennyt tuntiakaan, kun valmis.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #17 : 27.05.2009, 08:06:12 »
406:n pallonivel on kelju vaihtaa kun siinä ei ole kunnolliselle avaimelle paikkaa vaan avaaminen joudutaan monesti tekemään hitsaamalla mutteri siihen palloon. 307:n nivelessä on muistaakseni ihan tavalliselle hylsylle paikka ja se varmasti nopeuttaa hommaa puolella. Eihän pallon vaihtoon loppujen lopuksi mene kuin 15min jos sen saa avainta ja pulttipyssyä käyttäen auki.

Esanssia

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #18 : 05.11.2012, 08:30:05 »
Lauantaina vaihdeltiin omaan Pösöön oikeanpuoleinen alapallonivel ja tässä hieman mietteitä:

- Sen verran kenkku homma, että jos mahdollista niin vaihda nosturilla.
- Mutteri irtosi vielä helpolla.
- Hommaa 41mm avain alapallonivelelle, tai käytä putkipihtejä niin kuin me. Jatkon se silti vaatii, meillä oli putkipihtien lisäksi 1500mm putki jatkona. Silti sai vääntää ihan tosissaan, sen verran oli suola marinoinut alapallon kierrettä.
- Lyhyillä jousenpuristimilla jousta hieman kasaan, jotta tukivarsi saadaan pois pallon päältä.

Voi toki olla että joissain autossa tuo kierre ei ole noin kovin ruostunut, koska näytti siltä että tuo pallo olisi väännetty hiukan väärille kierteille.

brwzzard

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #19 : 13.03.2015, 12:51:10 »
Auto: 2007 307 SW 1,6 HDi.

Eilen tuli hylky kuskinpuolen alapallosta katsastuksessa ja tarkoitus olisi viikonloppuna se vaihdella, eilen kävin hommaamassa uuden osan ja 41mm kiintoavaimen (se on kyllä miehekkään kokoinen).  8)

Katsotaan kuinka äijän käy... ;D

brwzzard

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #20 : 16.03.2015, 09:46:05 »
Viikonloppuna sain vaihdettua alapallonivelen Pösöön ja tässä muutama huomio, jos teet pihalla pukkien varassa kuten itse niin:

- Jarruhilppeet (satula, palat ja levy) pois tieltä, niin helpottaa kummasti osan irrotusta.
- Alapallonivel kannattaa pitää kiinni tukivarressa, vaikka olisit irrottanut mutterin ja alapallon sekä tukivarren toisistaan, muuten ei saa tarpeeksi voimaa alapallon irrotukseen olkaosasta.
- 41mm kiintoavaimella ei lähtenyt irti, mutta ISOILLA putkipihdeillä lähti yllättävän helposti.  ;D
- 41mm kiintoavaimella on sitten hyvä kiristää uusi alapallonivel paikalleen.

Kohta konttorille näyttämään uutta osaa katsurille.  8)

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #21 : 09.07.2016, 00:38:04 »
Kannattaako ruveta mökkiolosuhteissa taistelemaan Molemmat puolet pitäs kai vaihtaa?..Itse en ole kiinnostunut hommasta kun korjaamolla aika edukkaasti vaihtavat,mut en kole kokenut vielä hommaa...Molemmat vaihdettu viimesen 5v sisään ja taas uusiksi huh?

Vajaa 2v viimeisimmän vaihdosta ja leimamies löytää väljää...menin kattomaan ni leimamies vielä kysy toiselta leimamieheltä "eix täs ookki väljää?"huh ei osannu ite päättää :)...Meni läpi kun katoin vierest :)
« Viimeksi muokattu: 09.07.2016, 00:49:25 kirjoittanut starship »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #22 : 09.07.2016, 07:09:51 »
Alkuperäset keski mulla toisessa 307:ssa koko sen 221 tkm misä se meillä oli, toisessa piti nyt vaihtaa 195 tkm. Tosin en tiedä monennetko on menossa kun auto on jo vanha eikä historia ole aukoton. Osat ei paljoa maksa, maks tunti työtä on kohtuullinen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #23 : 09.07.2016, 15:31:57 »
Juu noi nivelien vahdot on nykyään ilmasia,tuskin kannattaa kiroilla paskoil vehkeil.30k ajaa näköjää tarvike nivelillä ja en kuitenka alkuperäist osta "jäärä"

Remppareiska

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #24 : 16.03.2017, 10:47:19 »
Auto: 2003 307 2,0 (BE4R-vaihteisto).

Onko toi jutussa esiintyvä 4-sakarainen alapallon hylsy nimenomaan alkuperäisosaa varten? Itselläkin aluillaan nyt tuo nivelen vaihto, mutta minusta näyttää, että siinä pallon "pesässä" on ihan "tavallinen" 41mm mutterikanta. Ei siinä ainakaan mitään neljää koloa ole johon tuollainen avain kävisi. Ja kun hakee esim googlen kuvahaulla kyseistä osaa, niin järjestään näyttää olevan ihan normi mutterikanta. Vai mitä en tässä nyt hiffaa? Irroitin siitä jo sen yhden suojapellin jonka alta tuo mutterikanta paljastui.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #25 : 16.03.2017, 11:11:25 »
Joisssain Peugeot malleissa pallonivelessä on "neljä koloa" joihin tarvitaan erikoistyökalu tai ainakin se helpottaa pallonivelen irrotusta. Mutta kuten tässäkin keskustelussa on monasti todettu niin 307:n tapauksessa pallonivelessä on ihan tavallinen 41mm mutterikanta.

Remppareiska

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #26 : 16.03.2017, 11:29:41 »
Ok, kiitos infosta. Koitin kyllä googlata asian tiimoilta, mutta kaikissa keskusteluissa puhuttiin vaan tuosta kolohylsystä. Tiukassakin tuntuisi olevan. Normaalikätinen kierre kaiketi on?

Erittäin mukava korjata (ei oman) naikkosen autoa, tein tohon kytkimen ja sanoin samalla, että koiranluu on sökö ja alapallossa on väljää, vaihdetaanko nyt samalla kun on helyt irti. No ei ollut innokas silloin kun se olisi ollut helpompi tehdä kun oli vielä vetari irti. Napa/koko perssoni ruustukkiin vaan. Nyt joutuu kikkailemaan tuolla autossa kiinni ollen. Vedin räikkäliinalla joustintuen autoon kiinni ettei lähtis vetari irti laatikosta. Hoh hoijjaa,,,

Remppareiska

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #27 : 16.03.2017, 11:48:38 »
Hiukan OT vielä: voi olla, että moni muukin on "keksinyt" saman asian. Varmaan kaikilla on jäänyt noita pakkoraossa ostettuja femman paskoja räikkäliinoja tallin nurkkaan. Kun laittaa sen alustapukin siihen alapalkin alle ihan siihen päähän niin siihen saa kätsysti sen femman liinan kiinni ja sillä on kätevä pingottaa alatukivartta sen verran alaspäin, että saa kartion pois paikaltaan. Toki varmaan riippuu tukivarren iästä kuinka stiffi se sisempi pusla on. Ikivanhalla puslalla olevan saa jo melkeen pelkällä kädellä painettua. Helpompaa noin kun esim rautakangella tms ja pysyy siinä koko pallon vaihdon ajan tukevasti. Tietysti järjen käyttö on tässäkin sallittua ettei väännä sitä sisäpuslaa paskaksi.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #28 : 16.03.2017, 22:12:12 »
Lähtikö irti?
307:ssa oli uutena takaisinkutsu alapallon kiinnityksestä olkavarteen. Olkavarressa oli väärä kierre ja sitä myöten alapallon vaihto ilman rälläkkää ja liekkiä oli mahdotonta. Kaikki 307:t eivät ole syystä tai toisesta käyneet takuukorjauksessa ja siten niiden kanssa tulee alapallon vaihdossa pieni tenkkapoo, vaikka se muuten onkin aika triviaali toimenpide.
Audi A4 Tdi Q

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #29 : 16.03.2017, 23:16:55 »
Peugeotilla on kätevä erikoistyökalu 9509-T, jolla saa kammettua alatukivartta melko helposti alaspäin:

https://www.autocats.ws/manual/peugeot/PARTNER/INFO/gb/b2fg07p3.htm

Em. linkin sivustolta löytyy myös esimerkkipiirros työkalun käytöstä.

Ei tuollaista tarvitse välttämättä edes itse tehdä, vaan samaa ideaa voi hyödyntää esim. sopivan puunpalan (n. 10-15 cm paksu), ketjun ja pitkän tangon avulla. Eli ketju alatukivarren ympäri pallonivelen vierestä, tanko ketjusta läpi ja auton apurunkoa vasten olevaa puunpalaa vasten. Sitten vain kampeamaan ja pallonivelen tappi irtoaa suhteellisen helposti olkatuesta (tai alatukivarresta, riippuen miten asia on automallissa toteutettu).

Esimerkiksi Expertissä oli todella vaikeaa saada alapallonivelen tappia irti olkatuesta, mutta tuolla tavalla homma onnistui jopa helposti. Ketju on siitäkin hyvä, että se ei niin helposti riko pallonivelen suojakumia (väliin kannattaa silti laittaa vaikka kangasta, jos pallonivel halutaan käyttää uudelleen).

Alatukivartta ei kannata kammeta alaspäin yhtään sen enempää kuin on tarpeen, sillä ainakin joissakin automalleissa alatukivarren kumipuslat saattavat repeytyä rikki, jos ne joutuvat liikkumaan suunniteltua enemmän.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info