Kirjoittaja Aihe: 406/605/806 - Vikakoodien lukeminen (30-pinninen liitin)  (Luettu 11597 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnttiF

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 406 - Vikakoodien lukeminen (16-pinninen liitin)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Vikakoodien lukeminen (30-pinninen liitin)


Auto: 1996 406 1,8 16V (XU7JP4).

Miten tuon 406:n vikakoodit luetaan? Käsittääkseni täytyy maadoittaa joku nasta siellä sulakerasiassa olevasta liittimestä?

Lainaus käyttäjältä: ippes
Auto: 1996 406 2,0 (XU10).

Yritin katsoa josko ne vikakoodit olisi voinut lukea, mutta en löytänyt C3 pinniä autosta, se puuttui... ja jäi epäselväksi onnistuuko nyt C2 pinnin kytkemisellä maahan?
Jep, koodit saat luettua maattamalla C2 linjan 3-4 sekunniksi. Varmuuden maksimoiseksi eli oikosulku virran rajoittamiseksi laita väliin esim. 330 ohmin vastus.

pösöukko

  • Vieras
Vs: 406/605/806 - Vikakoodien lukeminen (30-pinninen liitin)
« Vastaus #1 : 25.09.2007, 13:23:44 »
Eli C2 tai C3. Liittimessä ei ole numeroita, kirjaimet kylläkin. Onko 1 lähimpänä kirjainriviä? Lieneekö tuo vastus vain varmuuden maksimointia, vai miksi sitä suositellaan?

Nikki

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 145
Vs: 406/605/806 - Vikakoodien lukeminen (30-pinninen liitin)
« Vastaus #2 : 25.09.2007, 17:38:27 »

Benkku

  • Vieras
Vs: 406/605/806 - Vikakoodien lukeminen (30-pinninen liitin)
« Vastaus #3 : 26.09.2007, 01:19:45 »
Yllä-olevaa C2 linjan kytkentää ei kannata kokeilla, sillä siinä ei ole virranrajoitusta. Sama pätee C3 linjan kytkentään, ledi tuhoutuu sillä virtaa ei rajoiteta.

Ledin virranrajoituksen vastusarvon laskenta kytkennöissä joissa syöttöjännite suurempi kuin ledin käyttöjännite.

R  = (VS - VL) / I

missä

Vs = syöttöjännite
VL = ledin jännite (2.0, 2.2, 3.6) jne.
I  = ledin virta (esim. 20mA), mielellään oltava hieman pienempi kuin sallittu maksimi
R  = esivastus Ohm

Esimerkiksi erään kirkkaan 16000 mcd ledin jännite 3.6 V (nominal voltage) ja maksimi virta 20 mA. Syöttö +5 voltin linjasta.

Tarvittava jännitteen alennus (ts. jännite vastuksen yli) 4.90 V - 3.6 V = 1.3 V
josta vastusarvoksi (ledin virta) saadaan 1.3 V / 0.02 A = 65 ohm -> valitaan vastustaulukosta seuraava hieman yläkanttiin. E12 sarjasta löytyy 68 ohminen. Virta on pieni, joten vastuksen tehonkestoa ei tarvitse miettiä.

pösöukko

  • Vieras
Vs: 406/605/806 - Vikakoodien lukeminen (30-pinninen liitin)
« Vastaus #4 : 26.09.2007, 09:59:18 »
Ok, eli rautalangasta. Maadoitan C2 (tai C3) nastan siten että maadoituksessa on sarjassa esim. 68 ohm vastus. Ja aina kolme sekuntia kerrallaan? Sitten lasketaan valon välkkeet.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 406/605/806 - Vikakoodien lukeminen (30-pinninen liitin)
« Vastaus #5 : 13.04.2009, 11:24:38 »
Auto: 1997 Lancia Zeta 2,0 Turbo (XU10J2TE, Bosch Motronic MP3.2, vastaa malleja Peugeot 806 ja Citroën Evasion).

Terve,

Moottorin vikavalo palaa satunnaisesti ja olisi hyvä selvittää vian syy. Kuskin jalkatilasta löytyy kuvan mukainen liitin, mutta eihän siihen sopinut normaalin OBD-lukijan pistoke. Miten tästä saa vikakoodit luettua? Löysin ohjeen, jossa piuhoja yhdistämällä jostain sulakerasiasta saa vikavalon vilkuttamaan koodit, mutta sivistyneempi tapa kiinnostaisi.

Ainakin 605:ssä saa moottorivalon vilkuttamaan vikakoodit kytkemällä virran päälle ja maattamalla (mieluiten muutaman sadan ohmin vastuksella tai vaikkapa yleismittarin mA-mittauksella, jotta ei riko mitään) ko. liittimen pinnin C2. Kun maattamisen irroittaa pitäisi moottorivalon sammua ja sen jälkeen vilkuttaa aloituskoodi (12). Sen jälkeen jokaisen maattamisen jälkeen tulee seuraava koodi aina lopetuskoodiin 11 saakka. Moottori valo vilkuttaa ensin kymmenet ja sitten ykköset. 12= vilk tauko vilk vilk. Koodilistat löydät netistä ja ehkä tältäkin paikalta.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

kimmoli

  • Vieras
Vs: 406/605/806 - Vikakoodien lukeminen (30-pinninen liitin)
« Vastaus #6 : 19.04.2009, 19:20:13 »
Kokeilin tuota C2 pinnin maadoittamista ja vikakoodin lukua vilkkuvasta engine-valosta. Ei toimi. Valo ei vaan ala vilkkua.

Alkoihan ne koodit villkkua, kun älysi näpytellä ajoneston pois näppiksellä.

Vilkunta antaa kolme eri koodia. Koodit varmistettu kahdella eri lukukerralla ja kaksilla silmillä. Alussa tulee nätisti koodi 12 ja lopussa koodi 11.

Löytyikö muuten tuo vikakoodi juuri C2 pinnistä. Jos löytyi on aika merkillistä, ettei testeri tunnistanut koko vehjettä.

Vikakoodi löytyi juuri pinnistä C2. On tosiaan outoa, ettei lukulaite tunnistanut koko ECU:a.