Kirjoittaja Aihe: 405 - Oikean vetoakselin irrottaminen (tukilaakeri)  (Luettu 2809 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juppe

  • Vieras
Morjes.

Elikkäs tuli semmonen ongelma, että ei suostu oikean vetari lähtemään irti millään. Kaikki pultit ja mutterit aukesivat kohtuullisen pienillä ongelmilla. Olisiko mitään hyviä vinkkejä millä sais sen irti paikaltaan?

Auto on 405 GLX vm.91.

Juppe

  • Vieras
Vs: 405 - Oikean vetoakselin irrottaminen (tukilaakeri)
« Vastaus #1 : 04.03.2008, 20:30:59 »
Siis vetoakseli jää tukilaakeristaan kiinni siihen moottorin alatukeen? Huomasithan kääntää ne tukilaakerin pulttien kannat siten, että ne sallivat vetoakselin liukua sen kehikon läpi? Näistä kuvista asia selviää:

http://peugeot505.info/index.php?spgmGal=Peugeot_309/Right-hand_Driveshaft&id=media&lang=2

Hakusanoiksi "vetoakseli tukilaakeri", niin löytyy tietoa aiheesta.

Juurikin niin. Kyllä huomasin. Onkohan se alatuki mahdollista irrottaa vetarin mukana? Kyseinen akseli on menossa kaatopaikalle niin sitä ei ainakaan tarvi säästellä...

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Oikean vetoakselin irrottaminen (tukilaakeri)
« Vastaus #2 : 04.03.2008, 20:39:50 »
Onkohan se alatuki mahdollista irrottaa vetarin mukana? Kyseinen akseli on menossa kaatopaikalle niin sitä ei ainakaan tarvi säästellä...

En ole kokeillut alatuen ja vetoakselin irrottamista samassa paketissa. Moottoria pitäisi ainakin tukea irrottamisen ajaksi (joko yläkautta tai sitten alakautta; öljypohjasta tuettaessa on väliin laitettava esim. pätkä lautaa, jottei öljypohja vaurioidu). Lisäksi on syytä varmistaa, että kokonaisuuden mahtuu irrottamaan.

Itsellänikin oli 309:ssä muistaakseni tuo tukilaakeri jämähtänyt kiinni moottorin alatukeen, mutta taisi irrota käyttäen irrotusöljyä ja raakaa voimaa. Liukuvasara kiinnitettynä vetoakselin päähän voisi auttaa. Taitaa sitä tukilaakeria päästä kannakkeen toiselta puolelta lyömäänkin?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Juppe

  • Vieras
Vs: 405 - Oikean vetoakselin irrottaminen (tukilaakeri)
« Vastaus #3 : 04.03.2008, 20:53:06 »
Itsellänikin oli 309:ssä muistaakseni tuo tukilaakeri jämähtänyt kiinni moottorin alatukeen, mutta taisi irrota käyttäen irrotusöljyä ja raakaa voimaa. Liukuvasara kiinnitettynä vetoakselin päähän voisi auttaa. Taitaa sitä tukilaakeria päästä kannakkeen toiselta puolelta lyömäänkin?

Pääsee sitä jonkun verran sieltä toiselta puolelta. Tänään yritin sitä jonkun tunnin pari hakata sieltä, mutta ei tuntunut hievahtavankaan. Tarvii katsella jos löytäs jostain liukuvasaran tai jotain...

Aake

  • Vieras
Vs: 405 - Oikean vetoakselin irrottaminen (tukilaakeri)
« Vastaus #4 : 04.03.2008, 22:12:32 »
Samanlainen ongelma oli aikoinaan 309 oikean vetarin kanssa. Kun ei ollut liukuvasaraa ja muuta keksinyt niin irroitin vetarin sen moottorin alatuen kanssa, ei mitään ongelmaa. Moottorin kannattaa tietenkin tukea siltä puolelta.

Juppe

  • Vieras
Vs: 405 - Oikean vetoakselin irrottaminen (tukilaakeri)
« Vastaus #5 : 05.03.2008, 21:34:42 »
- laakerin kiinnittävät/kiinnipitävät pultit kokonaan pois -> eli pultti/mutteri kätöseen
- kuuma-ilmapuhaltimella hiukan lämpöä (n. 40-50 C riittää) alumiinikorvakkeeseen/laakeripesän kaaren/ulkokurvin kohdalle
- naputetaan kevyesti vasaralla/sopivalla tuurnalla rymppirengasta -> eli akseli irtoaa oikealle päin.

Aina on irronnut, suunnilleen näin toimien.

Kiitoksia neuvoista. Toimi täydellisesti, meni koko operaatioon aikaa noin 15min ja akseli oli jo pois. Ainoa huono puoli tässä oli se, eilen hakkasin sitä akselia pari tuntia ilman mitään tulosta ja nyt se lähti irti vartissa...