Kirjoittaja Aihe: 307 - Ajotietokone  (Luettu 14561 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sakke

  • Vieras
307 - Ajotietokone
« : 17.01.2007, 09:29:36 »
Arkistoitu ohje: 307 - Ajotietokoneen jälkiasennus


Ajotk ei käsittääkseni ole vakiovaruste ennen heinäk. 2004  myytyjä 307:ja. Voihan olla että siihen olisi laitettu jälkiasennuksena. Silloin siinä viiksen päässä on selkeästi liikkuva nuppi ja lisäksi valkoinen nuolikuviopainatus. Tavallisen viiksenkin päässä oleva tulppa heiluu tosin hieman...Minulle vaihtoivat vahingossa normaalin viiksen  ja ihmettelin miksi tietokone lakkasi toimimasta vaikka "nappia" painelin.

Uskoisin, että "ajotietokone"-niminen myyntiartikkeli on vain uusi viiksi + joku softan asetus, varsinainen softa+anturit on kaikissa olemassa. Joku satunnainen häiriö oisi voinut vaihtaa näyttöön kulutuslukeman. Nyt vaan räpsyttelemään kipinää ja nitkuttelemaan johtoja niin hyvällä tuurilla saat siihen hetkellisen kulutuksen tms  ;)

hanski

  • Vieras
Vs: 307 - Ajotietokone
« Vastaus #1 : 18.01.2007, 08:53:43 »
Uskoisin, että "ajotietokone"-niminen myyntiartikkeli on vain uusi viiksi + joku softan asetus, varsinainen softa+anturit on kaikissa olemassa.

Ajotietokone tosiaan oli ainaki 1.6 bensoissa toteutettavissa pelkällä viiksipaketin vaihdolla ja softasta ajotietsikka päälle. Näissä piti vaan olla tietyllä koodilla varustettu "ohjausboksi". Omassa -03:ssa oli tietysti juuri väärä loota ja ajotietokone toimii vähän aikaa ja sitten heitti vikatilaan.
Näitä oli todella helppo muuntaa takuuaikana ajotietokoneelliseksi kun viiksipaketteja paukkui muutama takuuaikana  ;D

Ranne

  • Vieras
Vs: 307 - Ajotietokone
« Vastaus #2 : 28.02.2007, 21:21:09 »
Siellä viiksessä on periaatteessa kaikki valmiina, pari tarpeellista osaa vain puuttuu. Itse keplottelin sen "kiinteän" nupin irti ja kuikkasin vähän syvemmällekin (se oli turhaa), kun kuulin nupillisen viiksen maksavan ESP:llä varustettuun malliin 500 euron verran (siinä on ratin asennontunnistin mukana). Mutta monitoiminäytön pitää olla olemassa (parempaa näyttöä ei voi vaihtaa ilman isoja muutoksia). Itselläni on se musta-oranssi, jossa näkyi radiokanavat, kellonaika, pvm ja ulkolämpötila.

Pienellä askartelulla kiinteän nupin saa liikkuvaksi:
- nupin saa irti longottamalla esim. erittäin pienellä meisselillä; siinä on kaksi kynttä, jotka pitävät sitä kolossaan
- alta paljastuu syvennys, josta menee reikä syvemmälle
- sieltä syvältä löytyy pieni kytkinliuska, jota nupin pitäisi painaa (sen näkee fikkarilla)
- tee muovinen tappi, joka menee reiästä läpi kytkintä painamaan ja vastaa yläpäästään nupin sisäpintaan (vaatii aika tarkan muodon ja mitan: mittaa esim. työntömitalla)
- tee/hanki sopiva jousi, joka nostaa nupin ylös (itse tein kierrevihon selästä, karkaisua ei tarvittu)
- jousen pitää mennä nupin sisäpuolen laitoja pitkin, pienten ohjuritappien ulkopuolella
- tapin pitää päästä liikkumaan jousen sisäpuolella; juuri tässä on askartelua
- katkaise nupin kynsien alla olevat laipat, joiden tehtävä on vastata kuopan pohjaan eli estää nupin liike sisäänpäin (eli tehdä siitä "kiinteä")
- asenna kaikki paikalleen (jouduin toistamaan asennusta, tapin viilausta ja purkua kolmisen kertaa, jotta sain pelaamaan kunnolla, purku on helppoa kun sen on kerran harjoitellut).

Eli nyt itse nuppi toimii. Mutta vielä ei tapahdu mitään (eli et tiedä, onko tappi oikean mittainen :)

Seuraavaksi marssitaan huoltoliikkeeseen sähkömiehen luokse, jolta tilataan ajotietokoneen asettaminen toimintaan. Auton "isossa" tietokoneessa on asetus "ajotietokone: joo/ei", joka pitää siis saada oikeaan asentoon, eikä se onnistu kotikonstein. Mutta se on halpaa, toimenpide kestää alle 10 minuuttia.

Ja hups, jos tappi oli oikean mittainen, sinulla on ajotietokone käytössä - ja toteat sen mitanneen kulutusta ym. koko ajan!

Kannattaa kysyä myös Sitikkaa huoltavista liikkeistä, niillä on samalla tavalla pääsy asetuksiin. Sähkömies iskee kannettavan tietokoneensa kojetaulun alaosassa olevaan liittimeen (jonka nimeä en nyt millään muista), syöttää auton sarjanumeron tms. koneelleen (jossa lienee muut tarvittavat koodit, näihin asetuksiin ei joka poika pääse käsiksi) ja sen jälkeen surffailee asetuksissa, joita voi käännellä päälle ja pois.

Joku kysyi autoni tyyppiä. Se on 307 SW HDI 2.0 (110 hp) -03. Siinä on tosiaan ESP vakiona, jolloin viiksi on kalliimpi - en tiedä onko muuten erilainen.

TEMP_ARKISTOON

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 967
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Ajotietokone
« Vastaus #3 : 01.03.2007, 18:21:28 »
Minulla on -03-mallinen 307 HDI eikä siinä ole nappia vilkkuviiksen päässä. Pää tosin on muotoiltu napin muotoiseksi. Ei tosin autossa pitäisi ajotietokonettakaan olla. Eli onkohan noita liikkeellä eri varusteluversioina?

Voisko se johtua siitä että ajotietokoneen nappula on pyyhkijöiden viiksen päässä? Jos autossa on sade/hämärä tunnistin sitten vilkun viiksen päässä olevalla napilla saa aikaiseksi jotain ääniä mutta ei juuri mitään mainitsemisen arvoisia toimintoja kun suomessa sattuu olemaan päivävalopakko.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

esal

  • Vieras
Vs: 307 - Ajotietokone
« Vastaus #4 : 11.03.2007, 19:49:28 »
katsoin oman 307:n pyyhinviiksen päätä ja irroitin nupin, ja olihan siellä se reikä mistä pitäisi jollain painaa. Huom! älkää vaan purkako takalasinpyyhinkytkintä - on aika mahdoton saada takaisin kasaan. luulin jossain vaiheessa että nyt tuli ostettavaksi se kallis viiksipaketti, kunnes ties monennenko pura-kokoa jälkeen sain takalasinpyyhkimen toimimaan. Huollossa ehdotin toiminnon kytkemistä päälle, no tällä kertaa ei suostuttu laittamaan kun sitä kuulemma ei voi laittaa ilman hyvin kallista viiksipaketin vaihtoa. Eikä kuulemma saisikaan laittaa. No ehkä joskus toiste, osaiskohan pikahuolto? kuinka neuvon jos ei osaa?

esal

  • Vieras
Vs: 307 - Ajotietokone
« Vastaus #5 : 11.03.2007, 20:19:57 »
Olen seurannut mielenkiinnolla tätä ajotietokone keskustelua. Onko teillä siinä viiksen päässä selvästi näkyvissä että se on irtonuppi, omassani näyttää siltä että se on samaa palikkaa viiksen kanssa, joten en ole oikein uskaltanut kammeta ns. nuppia irti. Vai pitäisikö vaan tarttua tomerammin toimeen.

Siis tuo viiksi on poikkipintaalaltaan pyöreä, siinä siis ei ole vakionopeudensäädintä sun muuta.

Kyllä ne 2 eri kappaletta selvästi on, eli on sen kytkimen "sisässä" 3-4mm.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 967
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Ajotietokone
« Vastaus #6 : 14.04.2008, 16:25:55 »
Onko tommoisella normi obd2 laitteella mahdollista tehdä tuo kyseinen säätö / asetus auton tietokoneeseen?

-welpe

Velipojan ex 307 SW 1.6 eräs merkkihuolto laittoi ajotietokoneen toimintaan viiksipaketin vaihdon yhteydessä. Eikä sitä tiedä  tekeekö automaa ennen kuin soittaa ja kysyy, vaihtelee nimittäin vastaus ihan riippuen siitä kuka siihen kysymykseen sattuu vastaamaan.
« Viimeksi muokattu: 19.05.2008, 18:54:55, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jalat

  • Vieras
Vs: 307 - Ajotietokone
« Vastaus #7 : 03.02.2009, 14:13:13 »
Omaan 2003 vuosimalliin laitettiin Tampereen Automaassa 2 vuotta sitten keväällä vakiosäädin ja ajotietokone. En tiedä mikä on kanta nykyään.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 513
Vs: 307 - Ajotietokone
« Vastaus #8 : 03.02.2009, 15:12:22 »
Osta ajotietokone viiksipaketti ja sitten merkkihuollossa BSI:ltä asetus ajotietokone esiintyy päälle.
Peugeot 508 & Peugeot 607

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 513
Vs: 307 - Ajotietokone
« Vastaus #9 : 03.02.2009, 20:57:19 »
Entäpä ulkolämpötilan näyttö? Omassa -04 sw ei näy näytössä (mustavalkonäyttö b). Saako softaamalla näkymään?

Pitäisi näkyä aina. Bsi asetukset pielessä. Onko bsi joskus vaihdettu tai päivitetty? Jos näkyy -- on anturi mahd. Viallinen.
« Viimeksi muokattu: 18.08.2011, 10:44:46, kirjoittanut ToniL »
Peugeot 508 & Peugeot 607

jalat

  • Vieras
Vs: 307 - Ajotietokone
« Vastaus #10 : 29.04.2009, 08:33:30 »
Onko tietoa kuinka paljon maksaa ajotietokoneen lisääminen autoon, jossa ei ole ?

Vähintään sen 350e, joka on viiksipaketin hinta, jossa on viiksenpäässä se nappi.

PesoMies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
Vs: 307 - Ajotietokone
« Vastaus #11 : 17.08.2011, 20:30:34 »
Auto: 2003 307 SW 2,0 HDi FAP (79 kW, ESP).

No nyt on ajotietokone toiminnassa tuossa omassakin autossa. Kiitokset erityisesti nimim. "Ranne" hyvistä ohjeista kiinteän nupin muokkamisesta liikkuvaksi. Noita ohjeita mukaillen sain ajotietokoneen toimintaan. Tarvittavan tapin nupin sisälle tein vanupuikon muovista, ja palautusjousen lainasin kuulakärkikynästä. Eli eipä olleet osat kalliita. ;)

Tässä vielä yksi linkki, mistä oli itselle apua "askartelussa". Kuvat selventää hiukan ajotietokoneen napin anatomiaa, vaikka juttu käsitteleekin varsinaisesti viiksen korjausta:

http://www.citdoks.de/anleitung.php?cr_id=514

TEMP_ARKISTOON
Peugeot 508 SW HDi 140 Allure -11

307rh

  • Vieras
Vs: 307 - Ajotietokone
« Vastaus #12 : 10.09.2011, 20:56:17 »
Sama homma itsellä, tuli hankittua PPS jolla ajotietokoneen sai helposti toimimaan. (2003 307 SW 2.0HDI 79kW) Itse taidan laittaa tuon viiksen päässä olevan nupin vain takaisin, painelin pienen ruuvimeisselin päällä ajotietokoneen näyttämään hetkellistä kulutusta jonka jälkeen peitetulppa takaisin. Eipä tuota ole sen enempää tarvetta näppäillä, lähinnä hetkellisen kulutuksen halusin saada näkymään.

pertsa

  • Vieras
Vs: 307 - Ajotietokone
« Vastaus #13 : 15.09.2011, 11:25:47 »
Auto: 2004 307 SW 1,6.

Sellaista tuumasin, että ajotietokoneen nappula (jota siis minunkaan autossa ei ole) kytkee virtapiirin aina kun nappulaa painaa ja BSI tekee sitten omat asiansa näytölle tietyssä kiertävässä järjestyksessä.

Onko niin, että viikseen tulevista piuhoista kaksi hoitaa tuota tapahtumaa ja tuo viikseen pään askartelu voitaisiin korvata ottamalla rosvoilla näistä piuhoista haarat painokytkimelle? Vai meneekö koko järjestelmä sekaisin aiheuttaen ei-toivottavia (€) seuraamuksia?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 967
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Ajotietokone
« Vastaus #14 : 15.09.2011, 11:35:14 »
Ongelmahan on vaan se että se viiksi paketti on kiinni väylässä, komennot kulkee datana paketilta eteenpäin. Eli jos saat tehtyä sen ryöstön sinne viiksipaketin sisään niin sitten onnistuu.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.