Ongelma:
Auto: 2003 307 SW 2,0 (90 000 km).
Hommasin OBD-lukijan, jolla näkee vikakoodit ja voi nollata ne. Tuossa kokeillessa sitä, se antaa yhden vikakoodin P1336 joka on "Crankshaft Position Sensor A Circuit Range/Performance" eli kampiakselin asentotunnistin. Missähän tuo kampiakselin asentotunnistin sijaitsee EW10-koneessa ja mistä siitä tietää onko se rikki?
Vian kun yrittää nollata, se tulee heti takaisin (tai tuo lukija ei osaa sitä nollata). En tiedä mistä tuo juontaa juurensa mutta palataan viikko taaksepäin: Viime sunnuntaina kun vaihdoin kesärenkaat, starttasin auton kylmästä käyntiin, siirsin muutaman metrin ja renkaanvaihdon jälkeen käyntiin ja parkkiruutuun takas.
Maanantaina kun piti aamulla lähtä töihin, hörähti käyntiin (ei lämmityksessä) ja tuntui käyvän 2-3 pytyllä ja sammui 10 sekunnin päästä kun ehdin hieman peruuttaa ruudusta pois. Sitte ei meinannut millään lähtä käyntiin, sai sahata tovin aikaa, lähti 2-3 pytyllä käyntiin ja tärisi niin että meinasi hampaat tippua suusta. Kaasua polkiessa lisää, alkoi jo pysyä käynnissä ja pääsin lähtemään liikenteeseen. No pääsin 100 metriä ja näyttöön tuli herja "catalytic converter fault" tjsp, sitten perään vilahti "abs/esr fault", "anti-pollution fault" ja moottorin vikavalo syttyi. Tämän jälkeen auto oli jossain mummo-moodissa eikä liikkunut nilkka suorana yhtään mihinkään, 1500 otti kierroksia ja nipin napin pääsi muiden alta bussipysäkille. Sammutin auton ja uudestaan käyntiin. Tuli vaan anti-pollution fault ruutuun ja moottorin vikavalo, muuten toimi kuin ei mitään ongelmaa olisi, ei edes mummo-moodia. Tuo antipollution oli päällä koko päivän mutta oli sitten seuraavana aamuna sammunut ilman mitään poppakonsteja.
Torstaina oli aika Pörhölle nokkahihnan vaihtoon, kun 4 vuotta oli jo tullut täyteen. Samalla vaihtoivat laturin hihnan ja ilmastoinnin kylmäaineen. Tänään perjantaina sain tuon OBD-lukijan, jota innoissani menin heti testaamaan näkyykö mitään jälkiä maanantaina ilmenneistä herjoista. Ei näkynyt muuta kuin yksi vika ja se oli tuo P1336, kampiakselin asentotunnistin. Tuota ei vielä tammikuussa vikakoodien luennassa ollut, onkohan ne Pörhöllä sitä kopistelleet hihnan vaihdossa? Missä tuo anturi sijaitsee, näkeekö sen jostain ja mistä sen tietää onko se rikki? Voiko sitä mitata jotenkin?
En ole ainakaan huomannut ihmeempää vaikutusta käytökseen, käyntiin on lähtenyt kuin ennenkin ja liikkuu kun polkee jalkaa suoraksi.
Ratkaisu:
Ongelma ratkaistu: uudet tulpat vaihdettu, ei enää vikakoodia. Tiedoksi: tulppien kärkiväli 0.9, P1336 vikakoodi -> tulpat vaihtoon.