Ongelma:
Auto: 1992 309 1,6 GLX.
Keskuslukko avaa vasemman puolen ja takakontin , muttei sulje mitään. Johdot tarkistettu ovien haitarikumeista ja kuskin puolen oven sisukset tutkittu. Kyllästyin "seuraa johtoa " leikkiin, joten nyt kysynkin, minne tuo keskusyksikkö on piilotettu.
Kytkis on ja tuo systeemi näyttää simppeliltä, kunhan ei tarvitysisi purkaa puolta autoa etsiessään keskusyksikköä ja noita eri lukkoja yhdistäviää solmupisteitä.
Ratkaisu:
Jälleen kevään tullen ilmojen lämmettyä keskuslukko sanoi sopimuksensa irti, kuten edellisenäkin kesänä. Tuo on talvet toiminut ja lämpöisillä keleillä ollut toimimatta. Nyt tartuin härkää sarvista, suoritin avosydänleikkauksen kuskin ovessa olevalle heräteyksikölle. Tuota ei tavan mukaan ole tarkoitettu avattavaksi, mutta aukeaa kun leikkaa auki saumoja myöten.
Systeemi ei ole teknisesti kummoinen sisällä on muoviluisti, joka siis liikkuu, kun avainta väännetään, ohjaten kahta mikroa ja rele sekä aikaviivepiiri, joka määrää sulku/avauspulssien pituuden. Omastani oli sulkupuolen mikrokytkimen kontakti vainaa.
Uusi mikrokytkin kaupasta (tässä tapauksessa Elektori, Tampereella) ja johan toimii. Uusi ei toki ollut mitoiltaan täysin samanlainen, joten piti hieman höylätä ohjausluistia. HUOM! Kun yksikköä avaa, on sauman takana piirikortti, eikä kannata käyttää liikaa voimaa. Muutoin joutuu kolvailemaan ja korjailemaan folioita. Kuten ehkä arvata saattaa oma purkumetodini oli hieman raju ja tuli tuota lisäkolvausta.