Kirjoittaja Aihe: 309 - Raidetangon sisempi pää  (Luettu 7521 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ayo

  • Vieras
309 - Raidetangon sisempi pää
« : 06.05.2008, 18:02:24 »
Auto: 1990 309 1,6 (yksipisteruisku, XU5M).

Onko sisempi pää vaihdettavissa (oikeanpuoleinen) vai täytyykö vaihtaa joko hammastanko?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 953
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 309 - Raidetangon sisempi pää
« Vastaus #1 : 06.05.2008, 20:23:12 »
En koskaan ole vaihtanut sisäpään palloniveltä, oli paljon helpompaa vaihtaa koko ohjausvaihde.

Kaiken kaikkiaan ainoa juttu mikä siinä on tarkkaa että mittaa/merkkaa kaikki irroitettujen osien paikat/mitat jotka vaikuttaa pyörän kulmiin (auraukseen).
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

harald25

  • Vieras
Vs: 309 - Raidetangon sisempi pää
« Vastaus #2 : 11.05.2008, 18:46:08 »
On vaihdettavissa. Osa sisältää ulommasta pallonivelestä lähtevän tangon ja sisemmän pallonivelen. Ks hintoja esim Motonetistä ( 15-20 eur + suojakumi(t); voi olla 2-osainen).

Vaihto ei yleensä ole hankala: ulompi pallonivel irti,  ohjauksesta pyörien asento sellaiseksi, että vaihdettava puoli tulee käsille, mahdollisen pienen suojakumin poisto sisemmän pallonivelen päältä, putkitongeilla sisemmän pallonivelen pesästä kiinni ja vääntöä. Huomaa, että sisemmän pallonivelen kiinnityskierretapissa ( sitä, jonka kierrät auki) on eräänlainen lukitusprikka, eli putkitonkien alkunytkäyksen pitää olla melko luja.

Suojakumien vaihto kannattaa harkita erikseen, samoin huomaa/muista lukitusprikka. Koko tangon alkuperäinen mitta kannattaa myös ottaa muistiin ja säätää uusi samaan mittaan. Silti voi aurauskulmien säätö olla tarpeen.

ayo

  • Vieras
Vs: 309 - Raidetangon sisempi pää
« Vastaus #3 : 21.05.2008, 17:56:39 »
Mutta tuolla tangon vaihtamisella tuskin saavutetaan mitään, jos se nivel kuitenkin jää sinne hammastankoon kiinni? Siellä on siis väljää joko siinä nivelessä / itse hammastangossa. Kait se on irrotettava vaan suosiolla koko p****a ja tutkittava..

Kellään mitään tietoa, mikä seuraava osa oikein on miehiään?

Koodia: [Valitse]
P309 Ohjausvaihteen hela (ei tehost). . . . . . . . . . . . 18-1684     3.00 ???

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 953
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 309 - Raidetangon sisempi pää
« Vastaus #4 : 21.05.2008, 19:52:05 »
Kellään mitään tietoa, mikä seuraava osa oikein on miehiään?

Koodia: [Valitse]
P309 Ohjausvaihteen hela (ei tehost). . . . . . . . . . . . 18-1684     3.00 ???

Ekana tulee mieleen ne onhausvaihteen sisällä olevat "välipalat" rungon ja itse raidetangon välissä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ayo

  • Vieras
Vs: 309 - Raidetangon sisempi pää
« Vastaus #5 : 29.05.2008, 22:49:29 »
Noniin, tämä ongelma ratkesi lopultakin. Vika todellakin oli tuossa ohjausvaihteen muovisessa päätylaakerissa, jonka vaihtaminen poisti välykset ja kolinat.

Ohjausvaihteen oikean puoleisen päätylaakerisarjan vaihto (309 -90 1.6i, ei tehostinta):

1. Hanki uudet osat. Eekoolla "ohjausvaihteen laakerisarja" -nimellä, hintaa kertyi 5€. Mukana tuli itse muovinen hela, sekä kumiset stefat.
2. Nosta auton keula pukkien varaan ilmaan, irroita etupyörät.
3. Irroita raidetangon päät kummaltakin puolelta olkakappaleista. Ulosvetäjä lienee tarpeen.
4. Irroita ilmanputsarikotelo ja sen alta peltinen levy, jolloin saat enemmän tilaa työskennellä.
5. Avaa ohjausakselin ja ohjausvaihteen välisestä liitoskappaleesta pultti, ja kampea ruuvimeisselillä metallinen lukitelevy irti.
6. Avaa kaksi kappaletta muttereita, joilla ohjausvaihde kiinnittyy runkoon. Poista myös pultit.
7. Irrota ohjausvaihde ohjausakselista, poista peltinen suojalevy ohjausvaihteesta joka ilmeisesti suojaa suojakumeja pakoputken kuumuudelta. Lähtee ihan vetämällä, jostain siitä putken lähistöltä pitäisi löytyä.
8. Vedä ohjausvaihdepaketti ulos kuskin puoleisesta pyöräkotelosta.
9. Irroita suojakumin ohjausvaihteen puoleinen kiinnike, vedä suojakumia ulos niin paljon että raidetangon sisäpään nivel tulee esiin.
10. Kiinnitä ohjausvaihteen puoleisesta tangosta paketti ruuvipenkkiin, tartu putkipihdeillä nivelen pesästä kiinni ja kieritä oikean puoleinen raidetanko irti.
11. Avaa ruuvipenkki, ja kiinnitä ohjausvaihde rungostaan uudelleen siihen kiinni.
12. Vedä lukkorengaspihdeillä ohjausvaihteen päässä näkyvä lukkorengas ulos. Tämän jälkeen pienellä ruuvimeisselillä varovasti lonkotellen metallinen "prikka" sekä ulompi kuminen stefa. Nyt päästä pitäisi näkyä muovista valmistettu "laakeri".
13. Etsi kaksi ohutta ruuvia, ja kierrä ne varovasti eri puolille muoviholkkia. Kun ruuvit ovat tarpeeksi syvällä kiinni, vedä ruuvien avulla muoviholkki varovasti tasaisesti pois.
14. Ellei sisempi stefa tullut samalla, kaiva myös se ulos esim. ruuvimeisselin avulla.
15. Ruuttaa prässillä ohjausvaihteen sisään rasvaa, rasvaa myös hammastanko ja ohjausvaihteen pään sisäpuoli (helpottaa uuden holkin paikalleen menemistä).
16. Työnnä laakerisarjan mukana tuleva uusi stefa oikeinpäin ensimmäisenä painoilleen.
17. Työnnä seuraavaksi tankoon uusi muoviholkki ja sopivan reiällisen metallilevyn avulla esim. naputtele se varovasti ohjausvaihteen päädyn tasalle.
18. Työnnä perään ulompi stefa, sekä metallinen "prikka".
19. Käytä vanhaa muoviholkkia apuna ja naputtele paketti vanhan holkin & esim. sen reiällisen metallilevyn avulla tarpeeksi syvälle ohjausvaihteen sisälle (niin, että saat lukkorenkaan paikoilleen).
20. Asenna lukkorengas, varmista että se asettuu hyvin uraansa.
21. Kieritä raidetanko takaisin ja paina prässillä vähän suojakumin sisään & nivelen päälle rasvaa.
22. Vedä suojakumi takaisin ohjausvaihteen rungon päälle, ja esim. isolla nippusiteellä kiinni.
23. Asenna paketti päinvastaisessa järjestyksessä takaisin autoon, ja hämmästy miten napakalta ohjaus taas tuntuukaan. ;)