Kirjoittaja Aihe: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)  (Luettu 17392 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

makarttu

  • Vieras
406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« : 20.07.2008, 00:22:51 »
Onko kellään tietoa, millainen tuo halvempi motonetin hihnapyörä vaihtoehto on?  Sopiiko se vm. 2000 80kw hdi pösöön? Ja onko tietoa sen kestävyydestä? Eli tarkoitan motonetin luettelossa tätä vaihtoehtoa: 2,0HDi Kampiaks HIHNApyörä jos #0515.S4/.R2/.R9 (Ø158mm). . 30-0577    65.90 ???   

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #1 : 20.07.2008, 00:36:03 »
Älä sekaannu Motonetin hihnapyöriin. EI KESTÄ! Osta suosiolla alkuperäinen jossa on 2v. takuu. Tällä palstalla on useampi hlö ostanut Motonetin hihnapyörän... ja huonoja kokemuksia.

Esim. http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24607.0
« Viimeksi muokattu: 13.06.2009, 00:42:03 kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 3008 hybrid

Jeeves

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #2 : 12.09.2008, 17:56:07 »
Vielä tästä samasta 406Hdi stw-01, 110hv. Ajettu227000km. Kytkin rupesi luistamaan voimakkaissa kiihdytyksissä. Hihnan vaihto oli myös tullut ajankohtaiseksi, joten tilasin ajan korjaamolta. Heitin kuitenkin mökkireissun ennen remonttia. Ei klutsi lipsunut niin pahasti. Matkalla kuitenkin moottorin äänet voimistuivat. Rupesi kuulumaan semmonen tasainen matala jumputus. En siitä pahemmin huolestunut, olihan auto menossa pajalle...liekö kytkin huutelee vimeisiä huutojaan?

No, auto pajalle uusden tyyppinen kytkinpaketti vauhtipyörineen paikalle. Vanha vauhtipyörä kuulemma kaput. Aiemmin ihmettelemäni kilahdukset startatessa ja samutettaessa oli johtunut tästä. Uusi hihna asianmukaisine kilkkeineen oli myös asennettu. Vielä olisi kuulemma pitänyt vaihtaa kampuran hihnapyörä, mutta sitä ei ollut hyllyssä ja auto piti saada liikenteeseen. Kitinää ja ulinaa tuo pitää. Mutta se aiemmin havaitsemani jumputus kuului yhä, entistä voimakkaampana. Tasakaasulla kuuluu tasainen, ei juurikaan häiritsevä jumina joka äityy voimakkaassa kiihdytyksessä vallan mahdotomaksi rätinäksi tai sätkätykseksi, vai miten sitä kuvailisi.

Luulin ensin tuon sätkätyksen kuultuani, että se tulee pakosarjasta vai mistä se oli? Voiko tämä jumputus ja kauhea sätkätys kuulua tuosta pyörästä. Paha ääni kuuluu vain ajossa ja voimaakkaassa kiihdytyksessä. Ei lainkaan tyhjäkäynnillä vaikka katsastusmien polki sitä kun tulpatonta mopoa päästöksä mitatessaan.

JTR

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #3 : 30.10.2009, 17:21:27 »
Auto: 2001 406 2,0 HDi 80 kW.

Vaihdoin omaan autoon hihnapyörän kun oli männynnä rikki. Tyypilliseen tapaan tärinävaimennus pettäny... En kyllä tiedä miksi oli vaimenettu pyörä kun laturikin näytti olevan vapaakytkimellä varustettu. Noh asiasta seuraavaan. Pyörän vaihto meni ihan ok, mutta kun ajelin kotia niin hihnan paikkeilta oli alkanut kuulua suht. voimakasta vikinää. Mistähän tuo voisi johtua? Laitoin kumminki sen vaimennetun pyörän kun entinenkin sellainen oli.

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #4 : 30.10.2009, 17:37:04 »
Hihna ilmeisesti luistaa, jolloin se pitää ääntä.

JTR

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #5 : 30.10.2009, 23:15:01 »
Hihna on aika uusi koska se on vaihdettu jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä ja uuden näköinen se onkin. Epäilen itse jompaa kumpaa ohjain rullaa, että olisko niistä laakerit menny. No sitte tuli ilmi toinen juttu samassa yhteydessä. (Tosin kuuluisi ehkä eri keskusteluun). Mieleen tuli myös että vikinä vois kuulua ohjaustehostimesta ja tarkastin tehostimen öljyt. Öljyt oli vihreät, mulla kun on semmonen käsitys että se öljy kuuluis olla punasta... sitä automaattivaihteisto öjyä. Oiskohan menny tehostimesta laakerit väärän öljyn vuoksi? Auto on ollu mulla reilut puoli vuotta ja itse en ole lisänny tehostimeen öljyä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #6 : 31.10.2009, 05:39:49 »
...Öljyt oli vihreät, mulla kun on semmonen käsitys että se öljy kuuluis olla punasta... sitä automaattivaihteisto öjyä. Oiskohan menny tehostimesta laakerit väärän öljyn vuoksi? Auto on ollu mulla reilut puoli vuotta ja itse en ole lisänny tehostimeen öljyä.

Muistaakseni tietyn vuosimallin 406:ssa oli ainakin tehtaalta tullessa vihreät öljyt, sekaan ei saanut laittaa punaista. Muistelisin että samassa yhteydessä oli jotain puhetta ohjauksen jäykistymisestä pakkasella. Vihreä vaihtui muistaakseni oransiin, taisi olla Total DA

http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=2447.0

Nesteitä ei pidä sekoitella, huoltokirjasta löytyy jokin ohjeellinen öljy nimike. Jollain saattaisi tietty olla parempaakin tietoa eikä vain hataria muistikuvia.

Edit: Löyty tällänen http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=22370.0
« Viimeksi muokattu: 31.10.2009, 10:09:58 kirjoittanut artsi »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #7 : 31.10.2009, 07:55:04 »
Älä sekaannu Motonetin hihnapyöriin. EI KESTÄ! Osta suosiolla alkuperäinen jossa on 2v. takuu. Tällä palstalla on useampi hlö ostanut Motonetin hihnapyörän... ja huonoja kokemuksia.

Esim. http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24607.0

Eipä taida se alkuperäinenkään pyörä sen kummempi olla kun sekin on lähes joka autosta hajonnut.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #8 : 31.10.2009, 09:40:29 »
Minun auton 2.0 hdi 90hv hihnapyörä on vielä alkuperäinen ja ikää yli 9vuotta. Ex 406:lla aj. Yli 330tkm ja kerran vaihdettu hihnapyörä.
Peugeot 3008 hybrid

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #9 : 31.10.2009, 12:51:49 »
Minun auton 2.0 hdi 90hv hihnapyörä on vielä alkuperäinen ja ikää yli 9vuotta. Ex 406:lla aj. Yli 330tkm ja kerran vaihdettu hihnapyörä.

Isän autoon samassa ajassa vaihdettu kahteen kertaan, aina alkuperäinen osa. Tosin on tuon moottorin ensimmäistä sukupolvea eli 306:ssa. Olen kuullut kerrottavan, että runsas pienten kierrosten käyttö syö tuota pyörää nopeammin. Tulee enemmän värinöitä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

JTR

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #11 : 01.11.2009, 20:48:11 »
Joopa joo. Onneksi vinkunan syy oli tällä kertaa ihan "harmiton" vika. Oli jääny maalia hihnapyörän uriin ja se aiheutti vikinää ja pientä täristystä. Korjautu ottamalla maalipaakut pois. Kerranki pääsi ilman lisäkustannuksia...(koputtaa puuta) :D

saksaj

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #12 : 30.10.2010, 11:00:31 »
Auto: 1999 406 GW 2,0 HDi 110 ST (2. mallisarja).

Jakopään määräaikaisremontin yhteydessä todettiin 10 kk (ja ainakin 15tkm(-20tkm)) sitten uusitun kampiakselin alahihnapyörän olevan taas vaihtokunnossa (meni takuuseen), oli ymmärtääkseni "hiertynyt" (kumiosa?) sen verran että katsottiin paremmaksi vaihtaa. Olisikohan osa ollut huonolaatuinen vai voiko joku muu vika aiheuttaa ko. osan kulumista? Huollossa pohdittiin että runsas apulaitteiden käyttö (esim. ilmastointi) johtaa luonnostaan alahihnapyörän kulumiseen?

Toisena asiana kysyisiin voiko kierrokset muuttua jakohihnan vaihdon jälkeen, mielestäni vaihdon jälkeen moottori kulkee pienemmillä kieroksilla (esim. 100 km/h (mittarivirhe korjattuna) kierrokset ovat hihnan vaihdon jälkeen 2100, en kyllä pannut muista mitä näytti ennen vaihtoa). Havaintoni voi olla ihan mielikuvitusta ja "vainoharhaisuutta". Moottori kyllä tuntuu vetävän mielestäni aivan yhtä hyvin kuin ennen hihnan vaihtoakin.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #13 : 30.10.2010, 12:47:23 »
Auton kulkunopeus (tehon riittäessä, ilman luistoa) riippuu moottorin kierrosluvusta, voimansiirron välityksistä, sekä rengastuksesta. Jakohihnan vaihto ei noita muuta. Toisaalta taas näin syksyisin tapahtuva talvirenkaiden vaihto muuttaa nopeuden ja kierrosluvun suhdetta, mikäli rengaskoko poikkeaa hiukankin kesäisestä.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #14 : 30.10.2010, 12:53:21 »
Auto: 1999 406 GW 2,0 HDi 110 ST (2. mallisarja).

Jakopään määräaikaisremontin yhteydessä todettiin 10 kk (ja ainakin 15tkm(-20tkm)) sitten uusitun kampiakselin alahihnapyörän olevan taas vaihtokunnossa (meni takuuseen), oli ymmärtääkseni "hiertynyt" (kumiosa?) sen verran että katsottiin paremmaksi vaihtaa. Olisikohan osa ollut huonolaatuinen vai voiko joku muu vika aiheuttaa ko. osan kulumista? Huollossa pohdittiin että runsas apulaitteiden käyttö (esim. ilmastointi) johtaa luonnostaan alahihnapyörän kulumiseen?

Ei hihnapyörälle kohdistuva apulaitteiden pyörittämisen teho ts. kuorma, vaan syklinen rasitus, siis runsas matalien kierrosten ja/tai tyhjäkäynnin käyntisuhde - aiheuttaa torsionaalisen värähtelynvaimentimen ikääntymisen.