Kirjoittaja Aihe: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)  (Luettu 17401 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #75 : 06.04.2016, 00:02:09 »
Kun kopan tiiviste uusitaan, pysyy paikat kuivana eikä ainakaan öljy aiheuta hämminkiä. Noin äkkiseltään luulisin että vesipumpun laakeri on heikoin lenkki koska sen laakeri pitemmän vipuvarren päässä verrattuna muihin kuulalaakereihin mutta voihan mikä vaan hajota.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #76 : 07.04.2016, 20:11:33 »
Juu nyt on kone tulilla ja melkeen kerralla meni ;D pikkasen piti löysätä hihnaa ekan käytön jälkeen kun jäi ujeltaan. Nyt ei jollota eikä volise, mut ilman yläkoppaa kun pyörittää koneen kuumaks niin kiristinrulla lämpee jonkinverran ja hihna myös, voisko tuo olla vieläki pikkusen tiukka? Toki kone hohkaa ja lämpöä johtuu nuihinki osiin niin saanevat lämmetäkki. Kättä kärsii kuitenkin pitää nuissa..

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #77 : 07.04.2016, 20:59:39 »
Jos lämpee niin löystäisin vähän. Omassa DW-kympissä kun aikoinaan hihna vaihdettiin niin ei sitä kyllä kovin kireelle laitettu. Hieman löysä on parempi kuin hieman tiukka (siis hihna-jutuissa ;)).
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #78 : 07.04.2016, 21:20:58 »
Ihan kevyesti käänsin lyhyellä päästään hiotulla kuusiokolovaimella. Ja tänään otin hiukan pakkia tuosta. Nokan ja pumpun välistä saa heiluteltua ylösalas melko paljonkin ilman isompaa voimaa ja kääntyy samassa kohtaa helposti 45 astetta ja ysikymppiinki kolmensormen otteella mutta voimaa tarvii jo hiukkasen enemmän. Kone oli tuossa ed postauksen lämpötilatunnustelussa flektinhuuto lämmössä.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2016, 21:24:06 kirjoittanut savonhumu »

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #79 : 07.04.2016, 22:47:06 »
Oliko se niin että yläkannen takana on kiristin? Jos on, niin ei ole iso homma tarkistaa kireyttä 50 000km kohdalla. Jättäisin kanssa hihnan pikkasen pienempään kireyteen ja tarkistaisin myöhemmin.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #80 : 07.04.2016, 23:24:47 »
Kiristin on yläkannen alla ja kansi lähtee ilman isompia purkuja irti, on toki vähän hankala keploteltava mutta kohtuullinen purettava kuiteski. Taidan ajella pari päivää ja kuulostella, josko alkas ääntämään jotakin kun sievästi pyörii kone ja auto kulkee niinku pittääki. Tosiaan hihnaa ei juurikaan kuule, ehkä kaasulta höllätessä saattaa kuulua jotakin kun konehuoneesta käsin kaasuttelee..

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #81 : 09.04.2016, 10:41:20 »
Oikean kireyden saa kun koneen käydessä katsoo ettei hihna vipata (kulkee suorassa) pisimmällä suoralla osuudella. Silloin hihnan kestokin on maksimaalinen.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #82 : 09.04.2016, 10:49:12 »
Eli kulkee suorassa kun katsoo sivustapäin pystysuuntaa vai ylhäältäpäin ettei heilu sivusuunnassa?

Mitä tuossa nyt työmatkaa ajellu ja täyttä peräkärriäki vetäny niin hyvin tuntus pellaavan ja jakopää on aikalailla äänetön niin ei se tiukkuus ettäällä oikeasta ole :)

Sinällään nää pohdinnat tähän asiaan liittyen ei mene koskaan metsään kun aika vaikee on pienellä kokemuksella kenenkään saada hihnaa justiisa kohilleen jos ei ole muuta keinoa kun sormituntuma. Itelle tää oli kolmas jakohihnan laitto ja ekaa kertaa Hdi-koneeseen.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #83 : 09.04.2016, 18:56:08 »
Sivustakatsottuna pystysuuntaa, siis siten kun hihnan kireyttä kokeillaan. Jotkut kokeilevat kireyden kiertämällä hihnaa varttikierroksen, keinoja on monia.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #84 : 20.04.2016, 17:24:02 »
Auto: 1996 406 2,0 ST (ei ilmastointia).

Olin aamulla menossa töihin mutta matka katkesi kun tuollaiset osat lensivät mäkeen ???

MB E250 cdi