Kirjoittaja Aihe: 405 - Tehoton käsijarru (rumpujarrut)  (Luettu 6862 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jaketson

  • Vieras
405 - Tehoton käsijarru (rumpujarrut)
« : 15.08.2008, 17:16:27 »
Ongelma:

Auto: 1989 405 1,6 GL.

Ostin uuden käsijarruvaijerin ja jarruhihnat mutta käsijarru on silti tehoton. Vipu nousee 6 pykälää. Ensimmäisessä pykälässä jarru ottaa vähän mutta täysin vedettäessä ei kunnolla pysy pienessä mäessä. Pitääkö takapyörien lukkiutua täysin painettaessa poljinta ihan pohjaan?

Ratkaisu:

Nyt on asia ratkaistu. Ostin autotarvikeliikkeestä kunnon vaijeri rasvaa. Rasvasin kaikki kolme vaijeri kunnolla niin jo alkoi käsijarru pitämään

Nikki

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 121
Vs: 405 - Tehoton käsijarru (rumpujarrut)
« Vastaus #1 : 22.08.2008, 23:35:49 »
Minulla oli joskus lähtenyt se vaijerin päällysspiraali menemään kaksinkerroin.  Ihmettelin että mikä on kun käsijarru ei pidä, vaikka miten kiristää.  Vasta kun olin sitä säätösysteemiä jatkanut putkenpätkällä kymmenen senttiä, niin huomasin sen patin vaijerin suojakuoren alla.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 953
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Tehoton käsijarru (rumpujarrut)
« Vastaus #2 : 23.08.2008, 05:37:54 »
en tiedä sylintereistä mutta sylinterit ei vaikuta mitenkään käsijarrun toimintaan, auto kyllä hyvin pysähtyy ja tuntee että takajarrutkin ottaa mutta käsijarru pitäisi saada paremmaksi

Vaan muistaakseni 405:ssä olisi kuulunut olla aika etupainoiset jarrut, jos se ei niiaan kunnolla painaessa jarrua niin paineen säätö on jumissa. Mikäli taas paineen säätö on jumissa voi toinen mäntäkin olla jumissa, joka taas voi johtaasiihen että automaatti kiristin ei kiristä riittävästi. Tyypillisesti tässä kohtaa rumpujen välinen vaijeri on kiristetty liian kireälle, jolloin jarrukengässä oleva kampi ei palaa lepoasentoon. Tuossa tilanteessa taas käsijarruvaijeri osallistuu jo normaaliin jarrutukseen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Tehoton käsijarru (rumpujarrut)
« Vastaus #3 : 02.11.2008, 01:40:02 »
Vieläkään en ole saanut käsijarrua ottamaan. Kokeilin jarrudynossa takajarrua ja sain polkimesta ottamaan 1,2 ja käsijarrulla vain 0,5. Oisko jollain kuvia saman tyyppisistä jarruista kun tarkistaisin olenko kasanut mekanismit oikein?

Onko autossasi Bendixin vai Girlingin takarumpujarrut? Niissä mekanismi on hieman erilainen.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=22152.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24040.0

Girlingin jarruosista löytyy tarvittaessa tarkempiakin kuvia.

405 (1. mallisarja), takarumpujarrut

Jarruvalmistajan nimi lukee osalistan ylärivillä.
« Viimeksi muokattu: 03.04.2011, 16:17:46, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

jaketson

  • Vieras
Vs: 405 - Tehoton käsijarru (rumpujarrut)
« Vastaus #4 : 02.11.2008, 01:50:37 »
Ei ole ainakaan nuo jarrut mitkä oli ensimmäisessä linkissä. Ne taitta olla bendixit

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 953
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Tehoton käsijarru (rumpujarrut)
« Vastaus #5 : 03.11.2008, 20:08:31 »
Oisko jollain kuvia jarruista? Pitäisi saada käsijarru kuntoon kun talvikin jo kuusamossa.  :)

No siis joko

http://www.detali.ru/cat/pe/pics%5CZF43C01A.gif

tai

http://www.detali.ru/cat/pe/pics%5CZF43C05A.gif

Pura toi automaattikiristin, puhdista se ja laitaa ohuelti jotain hyvin tarttuvaa rasvaa. Voihan se tietty olla edellisen asentajan toimesta väärin kasattu...     ...ei sitä kikkaretta tarvitse kauaa pyöritellä käsissä että ymmärtää miten se toimii.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Nuudeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: 405 - Tehoton käsijarru (rumpujarrut)
« Vastaus #6 : 03.11.2008, 23:27:32 »
http://www.detali.ru/cat/pe/pics%5CZF43C01A.gif

Tuossa linkissä on kyseessä siis Bendix, samoin näissä kuvissa:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.





Kuvaa ei ole toisesta päästä, mutta jollakin tapaa sen toimintaa voi kuvailla:

Kiristinmekanismissä on ratas, minkä pyörittäminen johtaa siihen, että kiristinmekanismin pituus kasvaa. Ratas pyörii pienen metalli "liuskan" vaikutuksesta. "Liuska" on puolestaan kiinni kiristinmekanismin rungosta lähtevässä metalli "lätkässä". "Lätkää" kannattelee "kannatin", ja on tärkeää, että se on paikallaan kuvan osoittamalla tavalla, että kiristin toimii.

Kiristinmekanismin toimivuuden voi testata ottamalla sen irti, jonka jälkeen liikuttelemalla sitä voi todeta rattaan pyörimisen ja kiristimen toimivuuden.

Piirros:

Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 953
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Tehoton käsijarru (rumpujarrut)
« Vastaus #7 : 04.11.2008, 18:21:11 »
Montako pykälää käsijarrun pitää nousta että on sopiva? No miten yleensäkin teidän käsijarrut ottaa kun tuntuu ettei tuota millään saa kuntoon.

Kuusi tai seitsemän.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2009, 13:57:19, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 953
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Tehoton käsijarru (rumpujarrut)
« Vastaus #8 : 08.11.2008, 07:02:43 »
Kyllähän tämä on yhenlainen värkki, käsijarru on hirveän jäykkä ja pykäläinen kun nykäsee. Mikä ihme voi olla pielessä. Joskus kylmänä käsijarru toimii hyvin.

Kerroppa nyt tarkkaan mitä kaikkea sinne on uusittu, montako vaijeria, jarrukengät jne? Lähinnä tuo kuullostaa siltä että joku siellä on jumissa, vaijerin kuori rikki, tai sitten ne jarrut on väärin kasattu, esim vaijerit on väärin säädetty ymv.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 238
Vs: 405 - Tehoton käsijarru (rumpujarrut)
« Vastaus #9 : 08.11.2008, 09:27:58 »
Vaihda ne kaikki vaijerit, myös pyöriin menevät, kahvan kuuluu olla herkkä ja jäykistyä hyvin progressiivisesti pykälien noustessa, jos näin ei ole jää voima jonnekin muualle kuin jarrukenkiin, eli siis ainoa paikka mihin se voi jäädä on vaijerit. Automaattikiristimillä ja niiden toiminnalla ei ole mitään vaikusta käsijarrun pitävyyteen.

Nuudeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: 405 - Tehoton käsijarru (rumpujarrut)
« Vastaus #10 : 04.12.2008, 13:17:55 »
Olethan varmasti kasannut takajarrut oikein? Puhdistanut rasvasta? Onko ne vaijerit herkkäliikkeisiä vai vaatiiko niiden liikuttaminen enemmän voimaa? Säätö tehty oikein? jne. Pistän ohjeet tuohon säätämiseen, kun se on kummiski aika tärkee toimenpide tuossa prosessissa:

- Pyörien tulee lukittua kun nostattu 6-8 naksahdusta. (Paina käyttöjarrua useasti kohtuu voimalla moottorin ollessa käynnissä ennen tarkastusta)
1. Nosta molemmat takapyörät ilmaan
2. Nosta seisontajarrun kahvaa kuuden naksahduksen verran
3. Avaa lukitusmutteria ja kierrä säätömutteria (auton alla, missä takavaijerit yhdistyvät), kunnes jarrut alkavat ottaa kiinni.
4. Kiristä lukitusmutteri
5. Tarkista, ettei laahaa.

Ohje on Alfamerin oppaasta.

ps. Kannattaa varmaan harkita korjausoppaan ostamista (jos ei ole jo). Siitä selviää aika moneen ongelmaan vastaukset todella helposti ja kuvien kera.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

jaketson

  • Vieras
Vs: 405 - Tehoton käsijarru (rumpujarrut)
« Vastaus #11 : 04.12.2008, 14:13:14 »
Säätö on nyt tehty. Käsijarru nousee nyt 7 pykälää, ensimmäiseen pykälään ei tarvitse voimaa ollenkaan. Käsijarru ei pidä! Takana olevat vaijerit liikkuvat hyvin kun käsin vetää

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 238
Vs: 405 - Tehoton käsijarru (rumpujarrut)
« Vastaus #12 : 10.12.2008, 18:26:17 »
Mutta kun voimaa tarvitaan niin huono vaijeri "leikkaa kiinni" vaippaansa. Toivottavasti vika ois tossa, on ainakin helppo ja halpa vika.

Nyt on asia ratkaistu. Ostin autotarvikeliikkeestä kunnon vaijeri rasvaa. Rasvasin kaikki kolme vaijeri kunnolla niin jo alkoi käsijarru pitämään.

Saman asian olisi ratkaissut uudet vaijerit. Jos vaijerista on nailon kuori kulunut puhki se vaijeri leikkaa kiinni kun voima lisääntyy rasvauskin voi olla vain lyhyt aikainen korjaus. Pyöriin menevät vaijerit maksaa tarvikkeena n. 7,5e/kpl. Kun öljyää hyvin uuden vaijerin niin ainakaan omissani ne eivät ole koskaan menneet eli 10v kestää hyvinkin.