Kirjoittaja Aihe: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)  (Luettu 29061 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pesukarhu

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #30 : 18.12.2010, 21:05:43 »
Defahan tuo näyttää olevan.

TKI

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #31 : 19.12.2010, 18:28:16 »
No juu taitaa olla mulla termarissa vikaa tai sit siel on tuo 82 asteinen. Kumma jos ei merkkiliikkeestä löydy ku 82 asteisia?

Täytynee laittaa vielä s-postia sinne Automaalle ja kysyä näistä termareista. Nuo herrat joiden kanssa olen jutellut ja vaihtanut s-posteja ovat kyllä olleet Pösöliikkessä silloin kun mulla oli se 205 1,9 Gti, eli vuonna 1988. Ehkä muistivat sitten väärin nuo asteluvut kun eivät sitä koneelta katsoneet. Jos ei löydy Automaasta, niin Motonettiin sitten seuraavaksi. Täytyy kokeilla ensin sitä maskia sinne Jäähdyttäjän eteen. Kesällä jos sitten vaihtais sen termarin kun ei oo tallia itsellä.

TKI

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #32 : 20.12.2010, 10:02:56 »
No niin sain s-postia varaosamyyjältä Automaalta ja kertoi että jos autossa irrallinen termostaatti, heiltä löytyy 89 C . Uudemmissa se termari on sitten jäähdytysvesikotelossa, joka pitää sitten vaihtaa kuten edellä varmaan on jo todettukkin.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #33 : 20.12.2010, 12:15:46 »
Defahan tuo näyttää olevan.

Autoosi mahdollisesti asennettu väärä lämmitin jos öljyä lämmittää. Vastus asennetaan vesitilaan öljynsuodattimen ja öljyn mittatikun vieressä on vastukselle paikka. 2.0 16v malleissa on öljypohjan lämmitin.
Peugeot 3008 hybrid

Pesukarhu

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #34 : 20.12.2010, 19:25:21 »
Hmm, mielenkiintoista. Autoa tilatessahan tuo on jo rastitettu, että paikallinen Pököttiliike sen on asentanut. Pitääkin tarkistaa tilanne pikimmiten.

mikkiZ

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #35 : 20.12.2010, 20:36:15 »
Autoosi mahdollisesti asennettu väärä lämmitin jos öljyä lämmittää. Vastus asennetaan vesitilaan öljynsuodattimen ja öljyn mittatikun vieressä on vastukselle paikka. 2.0 16v malleissa on öljypohjan lämmitin.

Mahtaakohan edes olla mahdollista asentaa eri moottorityypin lämmitintä tuohon moottoriin? On nyt tainnu jossakin mennä puurot ja vellit sekaisin. Omassa TU5JP4 moottorissa on vesitilaa lämmittävä vastus ja se ei todellakaan lämmitä niin että lämpömittarista näkisi lämmityksen olleen päällä, siten voisi kuvitella että lämmittää öljypohjaa. Kylmäkäynnistyksessä kyllä pelkästä käyntiäänestä jo erottaa onko esilämmitetty vai ei...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #36 : 21.12.2010, 06:45:15 »
Mun tietääkseni vain vanhemmissa 2.0 HDi moottoreissa näkyy ihan mittarissa asti onko esilämmitetty vai ei, mutta syy oli siinä etytä lämmitysvastus oli todella lähellä lämpötila-anturia. Tuossa 1.6 HDi:ssa ei mittari värähdäkään vaikka antaisi olla 4 tuntia töpselin nokassa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #37 : 21.12.2010, 14:18:27 »
307 1.6 16v 5d 2003 ja 307 Wagon 1.6 16v 2004 malleissa lämmöt on likimain 70 astetta kun laittaa virrat päälle. Lämmitysajasta ei tietoa kun työpaikan tolpat ollu kyseessä.
Peugeot 3008 hybrid

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #38 : 21.12.2010, 16:25:47 »
No juu kyllähän tuo mittari värähtää kun virrat laittaa päälle ja varmaan nousisikin jos malttas odottaa starttia,sit kun käynnistää tippuu lämmöt,mut rupee jo nousee paris minuutis ja 5minuutis on jo 70 astetta.

Sitten ajaessa mulla lämmöt seilaakin 75-90 asteen välillä ja tippuu lämmöt näköjään nykäyksittäin,täytynee keväällä korjata kun on nii pihi ettei kehtaa korjaamolle viiä.
Oon ruvennu kyl tarkenee paremmin kun puhaltaa keskikonsolista ilmaa,eikä lasitka pahemmin huurru.

Pesukarhu

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #39 : 22.12.2010, 17:48:22 »
No näköjään, onhan se tuossa öljynsuodattimen takana tuo vastus. Muistaakseni olin tuon aiemmin katsonut obd:stä, että startatessa on ulkolämpötilat nesteessä, mutta taisikin olla joku muu auto. Täytyykin jossain vaiheessa oikein lukijalla tarkistaa mihin asti se nousee, mutta jos se mittari alkaa siitä 50 asteesta, niin kilometrin jälkeen tuo viisari värähti, rajoitus 40, narussa 1½ tuntia ja pakkasta parikymmentä astetta, auto otettu kylmästä tallista.

TKI

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #40 : 22.12.2010, 20:21:27 »
No juu kyllähän tuo mittari värähtää kun virrat laittaa päälle ja varmaan nousisikin jos malttas odottaa starttia,sit kun käynnistää tippuu lämmöt,mut rupee jo nousee paris minuutis ja 5minuutis on jo 70 astetta.

Sitten ajaessa mulla lämmöt seilaakin 75-90 asteen välillä ja tippuu lämmöt näköjään nykäyksittäin,täytynee keväällä korjata kun on nii pihi ettei kehtaa korjaamolle viiä.
Oon ruvennu kyl tarkenee paremmin kun puhaltaa keskikonsolista ilmaa,eikä lasitka pahemmin huurru.

Vaihdoin sen tuulensuojamaskin sinne puskurin alle. Tuolla ei ole ollut kuitenkaan minkäänlaista vaikutusta auton lämpenemiseen. Tänään pakkasta -15 C ja ajoa sellaiset reilut 6 km niin lämmöt siinä 70 C paikkeilla. Sitten nousivat kyllä sinne 80 C astikkin ja käväisi hieman tuon 80 C yläpuolellakin ja putosi sitten johonkin 77 C tienoille. Lämpömittari seilaa tuon 77-83 C välillä, mutta ylemmäs ei lämmöt nouse vaikka tosiaan sen tuulensuojankin sinne laitoin. Onko tässä 307 1,6 2004 vm. vielä tuollainen mekaaninen termari?

TKI

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #41 : 27.12.2010, 16:54:41 »
Otanpa vähän takaisin, mitä tuossa edellä kirjoittelin. Joulunpyhinä tuli ajettua vähän pidempää matkaa eli tuollaiset 20 km suuntaansa ja huomasin että lämppäristä tuli aika mukavasti lämmintä, vaikkei moottorinlämmöt nousseetkaan yli 80 C:n. Tosin pakkastakin oli enää 15 C:n korvilla, joten ei voi verrata 25 C:n olosuhteisiin. Ehkä matka-ajossa tuota lämpöä tuli kuitenkin vähän paremmin mitä on aiemmin tullut. Palella ei ole tarvinnut nytkään jos ei nyt ihan hikikään ole tullut  ;)
Termostaatin ajattelin vaihtaa sitten keväämmällä, kun ei ole sitä omaa tallia.

TKI

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #42 : 06.03.2011, 09:50:32 »
Viikolla tuli käytyä Tampereella. Sellaiset 300 km tuli ajettua päivän aikana. Lämpötila ulkona oli pari astetta plussalla. Vasta nyt moottorinlämmöt nousivat sinne 90-100 C tuntumaan. Tämä tapahtui kaupunkiajossa kun piti pysähtyä liikennevaloihin. Edelleen on siis tuo tuulensuojamuovi siellä puskurin alapuolella. Täytynee se poistaa sieltä lähiaikoina jos ei pakkaset enää jatku.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #43 : 06.03.2011, 11:20:30 »
Lämmöt ei tule nousta yli 95 vaikka olisi keula ummessa. Veikkaan, että autosi flektin hidas nopeus on epäkunnossa.
Peugeot 3008 hybrid

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #44 : 06.03.2011, 20:40:08 »
Kerroppa TKI sit miten korjasit,mulla sama vastus pitäis vaihtaa...sieltä se kuulemma keulalta löytyy.

Tuttu asentaja sano ett sielt keulalta palaa joku vastus,mut en ole kerenny perehtyy mikä se noista on:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=35846.0
« Viimeksi muokattu: 06.03.2011, 20:51:22 kirjoittanut starship »