Kirjoittaja Aihe: 205 - Alatukivarren pallonivelen kiinnitys olkatukeen  (Luettu 7732 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarijarf

  • Vieras
Auto: 1987 205 1,1.

Kävin tänään katsastamassa kyseistä pösöä ja hylsy tuli. Kuskinpuoleisen alatukivarren pallonivel oli irti olkatuesta(?). Itse pallonivelessä ei näkynyt vikaa. Kysynkin siis että miten tuon kartion kiristys tapahtuu? Onko kiinnityspultti kartion muotoinen, jolloin se kiristettäessä automaattisesti vetää alapallonivelen kartiota olkatukivarren kartiota vasten?

Kerran olen vaihtanut kyseisen alatukivarren - pelkääjän puolelta - mutta kun ei enää muistu mieleen. Sen verran muistan että pallonivelen kartiossa meni (kiristys-)ura ruuvia varten. Pelkäänpä kuitenkin, että joudun hankkimaan sekä uuden alatukivarren sekä olkatuen/pyörän navan. Jos kerran ovat olleet irti, niin varmaan kartiot kuluneet pilalle - ainakin olkatuessa (varmaan pehmeämpi aine kuin itse alatukivarren pallonivelen kartio).

Että ne joilla tietoa on - kiitollinen olisin vastauksista. Muuten ei autolla tule ajeltua kuin yhtenä kuukautena vuodessa ja silloinkin vain viikonloppuisin - museorekisteröintiä odotellessa....

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 205 - Alatukivarren pallonivelen kiinnitys olkatukeen
« Vastaus #1 : 01.09.2008, 21:08:20 »
Eipä siinä kiinnityksessä mitään sen ihmeellisempää ole. Pultti on muodoltaan ihan tavallinen ja vetää kiristettäessä olkatuessa alapalloniveltä varten olevaa rakoa kiinni. Alapallonivelessä on ura pulttia varten, joka varmistaa oikean kiinnitysasennon ja sen, ettei se pääse irtoamaan olkatuesta. En ole huomannut katsoa, onko alapallonivelen akselitapissa tai olkatuen reiässä kartiomuotoa; ei taida olla.

En ole kuullut, että tuo kiinnityskohta voisi kulua väljäksi? Jollei sitten ole jäänyt joskus selvästi löysälle ja siten päässyt kulumaan. Varmistaisin ensin, ettei välys sittenkin ole nimenomaan alapallonivelessä. Jos välys todellakin on kiinnityksessä olkatukeen, on liitos mahdollisesti jäänyt kiristettäessä löysälle ja voi poistua kiristämällä. Liitoksessa pitää käyttää oikeanlaista pulttia (kierteetön osa pituudeltaan sopiva), uutta lukkomutteria ja se pitää kiristää oikeaan momenttiin. Lisäksi pitää huomioida pultin ja mutterin asennussuunta (esim. pultin kanta auton etupäähän).

Kuva 1 ja kuva 2 alapallonivelen kiinnityksestä olkatukeen sekä varaosaluettelo.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2010, 16:07:21 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 205 - Alatukivarren pallonivelen kiinnitys olkatukeen
« Vastaus #2 : 01.09.2008, 22:35:21 »
Äläkä missään nimessä aja sillä autolla jos se liitos on löysä tai pultti puuttuu!!! Auto on hengenvaarallinen jos näin tosiaan on asian laita.

Benkku

  • Vieras
Vs: 205 - Alatukivarren pallonivelen kiinnitys olkatukeen
« Vastaus #3 : 01.09.2008, 22:40:46 »
Tukivarren kiinnitys alatukivarteen ei sisällä kartiota, vastinpinnat siis lieriömäiset. Pultilla - sitä kiristettäessä, 'vedetään' olka-akselin halkaistu reikä tapin ympärille kireäksi. Pultti kenties jäänyt liian löysälle tai olka-akseli murtunut.

jarijarf

  • Vieras
Vs: 205 - Alatukivarren pallonivelen kiinnitys olkatukeen
« Vastaus #4 : 02.09.2008, 09:01:01 »
Mietinkin että miten tuo kiristys voisi toimia pultilla jos vastinpinnat olisvat kartiot... Lieriöpinnat siis. Kyseinen ruuvi/mutteri ei koskaan ole tietääkseni ollut irti ainakaan meikäläisen toimesta, joten mietin miten se olisi voinut "löystyä". Ja kyllä se k-asemalla näytti ihan selvästi olevan väljä tuolta lieriöpinnoista. Katsastusmies jopa yritti kiristää mutteria/ruuvia hieman, mutta sanoi ettei uskalla vetää kovaa, jos vaikka ruuvi menisi poikki. Siitä vasta riemu olisi revennyt. Pitää tänään tutkia asiaa tarkemmin, jos vaikka saisin kiristettyä kuntoon. Muuten taitaa tulla varaosahakumatka kaupunkiin.

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 205 - Alatukivarren pallonivelen kiinnitys olkatukeen
« Vastaus #5 : 02.09.2008, 10:12:43 »
Merkkihuollossa tosiaan olivat vääntäneet kierteen pilalle aikanaan 205:n kyseisestä pallonivelen mutterista ja väljyyden huomasi ajossa siten, että veto päällä auto alkoi vetämään toiseen suuntaan ja veto pois sitten toiseen suuntaan ratin ollessa suorassa.

Tuo korjaantui mutterin vaihdolla, mutta tosiaan mutterin/pultin pitää olla riittävällä lujuusluokalla (12.9?) eli 8.8 ei käsittääkseni riitä.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

Benkku

  • Vieras
Vs: 205 - Alatukivarren pallonivelen kiinnitys olkatukeen
« Vastaus #6 : 02.09.2008, 12:18:10 »
Tuo korjaantui mutterin vaihdolla, mutta tosiaan mutterin/pultin pitää olla riittävällä lujuusluokalla (12.9?) eli 8.8 ei käsittääkseni riitä.

Kyllä - pultin tulee olla luja. Lisäksi siinä on oltava varsi-osa, joka hieman paksumpi kuin kierre-osa. Varsi-osa on välyksetön ts. 'tiukka' alatukivarren poraukseen ja pallonivelessä olevan uran muodostamaan ympyrän halkaisijamittaan. Näiden seikkojen vuoksi suosittelen käytettävän ainoastaan kohteeseen tarkoitettua pulttia ja mutteria.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 205 - Alatukivarren pallonivelen kiinnitys olkatukeen
« Vastaus #7 : 02.09.2008, 22:04:00 »
Alkuperäinen pultti taitaa olla ihan 8.8 eikä se kiristysmomentti ole mikään hurja. Yli kiristämällä saa kierteen menemään mistä tahansa ja yleensä vanha pultti ja mutteri kannattaa uusia.

Benkku

  • Vieras
Vs: 205 - Alatukivarren pallonivelen kiinnitys olkatukeen
« Vastaus #8 : 02.09.2008, 22:36:12 »
Juu, tarkistin asian. Lujuusluokka on 8.8, joka sekin tosin melko luja.

Rm=800 MPa, Re=640 MPa. (Rm on murtolujuus ja Re myötöraja). Mpa = N/mm2. Toisinsanoen yhden neliömillin poikkipinnan omaava lanka venähtäisi n. 64 kg:n voimalla.

Yleinen lujuusluokka on 4.6 (Rm=400, Re=240) tai 5.8 (Rm=500, Re=400).
« Viimeksi muokattu: 02.09.2008, 22:40:56 kirjoittanut Benkku »

jarijarf

  • Vieras
Vs: 205 - Alatukivarren pallonivelen kiinnitys olkatukeen
« Vastaus #9 : 03.09.2008, 21:45:05 »
Eilen otin asiakseni nyt sitten tutkia asiaa... Purin sen verran, että otin mutterin pois ja vaihdoin uuden lukkomutterin. Pulttia en jaksanut alkamaan vääntää pois paikoiltaan. Sitten vain kiristin uuden mutterin niin lujalle kuin uskalsin - momenttiavaimella en vääntänyt, mutta varmasti tuli riittävä vetojännitys pulttiin (kyllä sen varmaan olisi voinut saada kiristämällä poikkikin...). Jos ei nyt ole kiinni niin sitten varmaan on hankittava uudet osat (alatukivarsi ja olkatuki/pyörännapa).

Kokeilin monella eri tapaa nitkuttaa liitosta, jotta näkisin onko se vielä väljä. Kaikilla konsteilla, joilla itse kokeilin, en ainakaan huomannut mitään väljyyttä. Katsastusasemilla niillä taas on kyllä semmoiset vehkeet että niillä näkee heti mikäli väljyyttä on... Samalla yritin tsekata itse pallonivelen kuntoa, mutta en huomannut mitään välystä. Onkohan olemassa mitään "varmaa" konstia asian toteamiseksi - nuo omat konstit nyt kun ovat mitä ovat...

sisur142

  • Vieras
Vs: 205 - Alatukivarren pallonivelen kiinnitys olkatukeen
« Vastaus #10 : 21.12.2009, 00:50:04 »
Ei ole mitään merkitystä lujuusluokalla. Vaan, pultti ei saa olla kilotavaraa, alkuperäisessä hienoinen ero jolla väljää ei tule. Maksaa 2,8 e, joten ei kannata leikkiä. Kilotavarapulttikin saattaa hetken toimia...

Benkku

  • Vieras
Vs: 205 - Alatukivarren pallonivelen kiinnitys olkatukeen
« Vastaus #11 : 22.12.2009, 05:10:21 »
Ei ole mitään merkitystä lujuusluokalla. Vaan, pultti ei saa olla kilotavaraa, alkuperäisessä hienoinen ero jolla väljää ei tule. Maksaa 2,8 e, joten ei kannata leikkiä. Kilotavarapulttikin saattaa hetken toimia...

Kyseisen pultin varsi-osan paksuus, on kyllä täysin standardin mukainen. Eri asia sitten, mikäli 'kilopultti tavara' on varreltaan ohuempaa. Tosin kyseinen liitos ei ole pultinvarsi-osan paksuudesta riippuvainen, vaan oikeasta kiristysmomentista - jonka myötä oikealla lujuusluokalla (alkuperäisessä 8.8 ) on merkitystä. Lujuusluokaltaan eroava pulttiliitos vaatii erisuuruisen kiristysmomentin, myös kyseisessä kohteessa. Liitos-elin toimii jousen tavoin = pultin venymä, joka takaa puristusvoiman. Lujuuluokaltaan matalammilla pulteilla, ei ehkä riittävää liitosvoimaa saavuteta. Vastaavasti korkeamman lujuusluokan pultin riittävä kiristäminen (tietty venymä), voi aiheuttaa olkavarren murtumisen.

Lujuusluokalla on siis merkittävä merkitys.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2009, 05:17:05 kirjoittanut Benkku »