Kirjoittaja Aihe: Expert - Ulina vasemmalle kaarrettaessa  (Luettu 3971 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Expert - Ulina vasemmalle kaarrettaessa
« : 09.09.2008, 02:14:57 »
Auto: 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 (BYR HXB, DW10BTED, 10490U9/29.07.2005).

Autossa ilmeni usein vasemmalle kaarrettaessa voimakas ulina tai korkeahko vinkuva ääni, joka ei muuttunut käytetystä vaihteesta, koneen kierrosluvusta tai kytkinpolkimen asennosta riippumatta. Käsijarrun käyttökään ei vaikuttanut ääneen. Ajonopeus kuitenkin muutti ääntä hieman, samoin jarrujen käyttö. Ääntä ei ilmennyt täysin suoraan ajettaessa tai rattia oikealle käännettäessä, mutta kun rattia käänsi edes hiukan vasemmalle, niin ulina alkoi ja loppui taas heti, kun käänsi rattia hiemankin takaisin oikealle. Ilmiö oli siis helposti toistettavissa, kunhan sen sai taas pienen tauon jälkeen esiin.

Ääni aiheutui etujarruista (Lucas-merkkiset etujarrusatulat, ei ABS ja jäähdytetyn jarrulevyn halkaisija 285 mm). Alkuperäiset 28 mm paksut jarrulevyt kuluivat paksuuteen 26,6 mm ajosuoritteella 83 000 km (alaraja on 26 mm). Alkuperäiset jarrupalat olivat kitkapinnaltaan kuluneet noin 4-7 millimetriin, hieman palasta riippuen (uudet palat n. 13 mm). Ajon jälkeen oikea etuvanne oli hiukan lämmin, mutta vasen oli selvästi kuuma. Pyöriä ilmassa pyöritettäessä selvisi, että jarrut jäivät hieman kantamaan erityisesti vasemman etupyörän osalta.

Etujarrulevyjen ja -palojen vaihdon yhteydessä suoritettiin jarrusatuloiden huolellinen puhdistus ja jarrusylinterit herkisteltiin painamalla ne täysin sisään ja ulos useita kertoja (männän ja satulan väliin riittävän paksu pala puuta ennen ulos polkemista ja sisään painaminen puolestaan esim. isojen lukkopihtien tai puristimen avulla). Kokoamisvaiheessa jarrusatuloiden ja palojen voitelua kaipaavat vastinpinnat käsiteltiin erittäin hyväksi havaitulla keramiikkapohjaisella voiteluaineella (Kent Ceramic 1200). Jarrusatuloiden liukutapeissa ei havaittu ylimääräistä välystä tai takertelua toiminnassa ja sekä niiden että jarrusylinterien suojakumit olivat ehjiä, joten niitä tällä kertaa katsottu aiheelliseksi avata.

Alkuperäisten jarrupalojen taustapinnoille oli liimattu kitinää vaimentamaan ohuet peltilevyt, kun taas Motonetin A.B.S. All Brake Systems -merkkisissä tarvikejarrupaloissa (39,90 e) sama asia oli hoidettu ruiskutetulla kerroksella.

Myös jarrunesteet vaihdettiin ensimmäistä kertaa (suositus on 60 000 km:n tai kahden vuoden välein) ja vaihto tehtiin oikeaoppisesti eli jarrunestesäiliössä olleen nesteen lisäksi vaihdettiin muihin jarrujärjestelmän osiin kuten jarruputkiin ja -sylintereihin kertynyt neste kierrättämällä uutta nestettä järjestelmän läpi riittävästi jokaisen ilmausruuvin kautta.

Suoritettujen huoltotoimenpiteiden jälkeen ylimääräistä ääntä ei autosta enää kuulunut. Valmistaja suosittelee vuosittain tehtäväksi jarruhuoltoa, mutta tähän autoon sitä ei kahdessa eri merkkiliikkeessä suoritettujen huoltojen yhteydessä ollut tehty. Vuosittainen jarrujen puhdistus ja herkistely olisivat todennäköisesti estäneet tämän ongelman syntymisen.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2008, 02:30:17 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info