Kirjoittaja Aihe: 205 - Sammui ajosta (Mono-Jetronic) (sytytyksenohjausyksikkö)  (Luettu 2509 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hezekiel

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1990 205 1,4 (Bosch Mono-jetronic).

205 teki tänä aamuna lakon, moottori alkoi pienessä vauhdissa röpeltää ja sammui saman tien. Käynnistysyritys ei aiheuta edes lupailua. Mitään työkaluja ei ollut mukana, mutta sain imuilmatorven irti ja nuuskin kaasuläpän suunnalta jossa ei bensa haissut ollenkaan (tankissa sitä on ja pumppu käy nätisti). Akun kengän käyttäminen irti ei vaikuttanut. Kaikki läppärungon, virranjakajan ja boksin liittimet ovat olleet hiljattain auki ja tarkistettu, ei ole hapettumia. Tulpat ovat uudet ja muut sytkän komponentit vaikuttavat olevan kunnossa. Lambda saattaa olla väsynyt sillä vikavalo on palanut ajossa silloin tällöin vaikuttamatta kuitenkaan menoon millään tavalla. Lambda tuskin kuitenkaan on tässä syynä.

Itselleni tulee mieleen mahdollisina vian aiheuttajina sytkäboksi jakajan kyljessä jolloin ruiskulle ei kai tule kierroslukusignaalia eikä siis ruiskuteta bensaakaan. Suutin itse voisi tietysti olla kärähtänyt mutta se lienee hyvin harvinaista? Valitettavasti en päässyt testaamaan tuleeko kipinää. Voisiko kaasuläppäanturi jotenkin nyrjähtää että ruisku olisi syötönkatkaisumoodissa koko ajan?

Ratkaisu:

Sytytysmoduli jakajan kyljessä oli syypää. Kun auto oli seissyt päivän kadun varressa niin se lähti moitteettomasti käyntiin. Pääsin pari kilsaa niin meno katkesi taas ihan leikaten. Onneksi olin jo hommannut tällä välin uuden modulin, vaihtamalla toimi ainakin sen 5 km kotiin asti.

Vikakoodi josta mainitsin oli korjauksen jälkeen 41 eli edelleen se kierroslukusignaali. Tämä ei pyyhkiydy muistista vaikka mitä tekisi, vai onko niin että moottorin ollessa seis koodi tulee aina koska signaalia ei synny?