Kirjoittaja Aihe: 307 - Kytkin hajosi, normaali toiminta(periaate) kiinnostaa  (Luettu 13931 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mijav

  • Vieras
Auto: 2002 307 wagon 1,6, ajettu 110 tkm, painava hydraulinen kytkin

Ensin pari kertaa oireili niin että kytkin ei irrottanut, ekalla kerralla poljinta pumppaamalla alkoi taas irrottaa, toisella kerralla piti työsylinteriä haarukkavipuineen painaa sisään jolloin alkoi taas irrottaan. 700km myöhemmin kytkintä painettaessa kuului metallien hankauksesta sirinä ja kytkinpolkimesta jalkaan selvä jumputus, pumpatessakaan ei enään irrota - päätelmä kytkin sökö. Äkkiä parkkiin.

Avasin kytkimen: painelaakeri (pyöreäreunainen) pyöritettäessä nahkea ja rutisee, irti haarukasta ja muovinen neliömäinen laakerin takaosa oli pyöristynyt - pyörinyt ilmeisesti valtoimenaan akselissa. Asetelman kynnet kuluneet puoleenväliin (n. 1mm kuluma jos alkuperäinen 2mm), hiukan taipuneet sisään. Haarukassa 1mm kuluma. Ihmetyttää että näin pahoja kulumia jo näin pienillä kilometreillä (405:lla 330 tkm, vaijerikytkin, eikä mitään kulumaa).

Työsylinteriä purkaessani huomasin että se työntyy ulos voimakkaasti ja lähes loputtomasti (puolet lisää pituutta verrattuna normaali työntöön). Päätelmä on että painelaakeri on ollut kokoajan (myös kytkinpoljin ylhäällä ollessa) kiinni asetelman kynsissä. Onko normaalia että työsylinteri työntyy ulos vaikka poljin on ylhäällä?

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 307 - Kytkin hajosi, normaali toiminta(periaate) kiinnostaa
« Vastaus #1 : 13.10.2008, 17:28:05 »
Onko varma ettei kytkimen työsylinteri ole jostain syystä saanut ilmaa? Nesteet vähissä tms.

Kyllä sen painelaakerin kuuluukin olla kosketuksissa myös kytkimen ollessa ylhäällä. Laakeri on pienessä esijännityksessä, hyvin pienessä, paineasetelmaa vasten ja kitka riittää pyörittämään sitä paineasetelman mukana. Todennäköisesti laakeri on vain hajonnut ja tämän jälkeen ruvennut syömään myös asetelmaa.

mijav

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkin hajosi, normaali toiminta(periaate) kiinnostaa
« Vastaus #2 : 14.10.2008, 17:26:03 »
Ilmaa minäkin ensimmäisenä epäilin ja avasin ilmausruuvin (työsylinterin päässä) ja polkaisin kytkintä niin mustaa nestettä tuli kolme painallusta. Muovinen työsylinteri on sen verran kuumassa paikassa pakosarjan vieressä että liekö musta muovi liuennut nesteeseen tai sitten nesteitä ei ole huollossa vaihdettu koskaan. No sitten kun aikani siinä ilmailin ja testailin (käynnistettynä) niin alkoi pelaamaan ja sain ajettua nuo 700km. Luulin että vika johtui ilmasta hydraulinesteen joukossa, mutta ihmetytti kun ei missään näkynyt vuotoa.

Nyt sain irti asetelmankin ja syy koko hommaan selvisi: yksi kitkalevyn jousi oli päässyt irti ja pudonnut kynsien ja kitkalevyn väliin estäen kynsien toiminnan, eli pudonneen jousen kohdalta kynnet ei painuneet sisään, mutta muualta kyllä, niin silloin kohollaan olleet kynnet on kuluneet nopeasti ja irronnut jousi rallatteli irrallaan milloin missäkin kynsien ala niin kuluma oli tasaisen näköinen joka kynnessä.  Ja epätasaisista kynsistä johtuen painelaakerikin oli irronnut haarukasta.

Muistelen että Saabissa hyrdaulikytkimen työsylinteri palasi jonkun matkaa kun poljin tuli ylös, siellä on täytynyt olla vähän monimutkaisempi pääsylinteri venttiileineen, silloin painelaakeri ei pyöri kun polkiessa, mutta silloin laakeriin tulee kova kiihtyvyys kytkentäkohdassa (laakerin kosketyspinnassa oli teflon päällyste), joten voi olla että tämä Peugeotin toimintatapa, koko ajan pyörimässä, on yksinkertaisempi ja toimivampi, nimittäin tuo uusikin laakeri on melko nihkeä ja rahisee, eli painelaakeri ei tässä pettänyt - pisteet SKF:lle ja Valeolta pari pois :). Motonetistä ostetussa (SACHS:n laatikossa Valeon asetelma ja SKF:n painelaakeri (samanlainen kuin alkuperäinen)) asetelmassa jousia pitelevä levy näytti olevan paljon paksummasta pellistä kun alkuperäinen - enemmän kilometrejä siis tällä "tarvike"-tavaralla ;) odotettavissa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Kytkin hajosi, normaali toiminta(periaate) kiinnostaa
« Vastaus #3 : 14.10.2008, 18:34:09 »
Ilmaa minäkin ensimmäisenä epäilin ja avasin ilmausruuvin (työsylinterin päässä) ja polkaisin kytkintä niin mustaa nestettä tuli kolme painallusta. Muovinen työsylinteri on sen verran kuumassa paikassa pakosarjan vieressä että liekö musta muovi liuennut nesteeseen tai sitten nesteitä ei ole huollossa vaihdettu koskaan.

Ei siitä muovista mitään liukene nesteeseen, eikä normi pösöhuolto todellakaan vaihda kytkimen nesteitä jarrunesteen vaihdon yhteydessä jos sitä ei erikseen muista sanoa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

mijav

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkin hajosi, normaali toiminta(periaate) kiinnostaa
« Vastaus #4 : 15.10.2008, 22:12:37 »
Nyt on kytkin vaihdettu. Nopean pysähtymisen ansiosta vauhtipyörää ei tarvinut vaihtaa. Paljon herkempi ja tunnokkaampi kuin ennen, eikä minkäänlaista nahkeutta nyt polkimessa.

Vielä ihmetyttää mikä sen oli hajottanut ja sen jousen pois paikaltaan pudottanut. Valeon sivuilta löytyi hyvä troubleshootti: http://www.valeoclutches.com/index.asp?pgid=27. Tuossa tuo noise kohdan kuva on kun minun vehkeestä otettu, jopa samalla tavalla jousien vierestä metallia kadonnut. Linkin selityksestä ymmärsin että jos kone ja laatikko ei ole kohdakkain tai jos laatikon akselin vauhtipyörän pään laakeri on risa niin tuollaista jälkeä syntyy. Noita ohjuri tappeja (dowel sleeves) kyllä oli koneen ja laatikon välissä, mutta vauhtipyörän pään laakeria en kyllä erityisemmin tutkinut, ainakin kohdistustyökalu oli tiukka eikä muljunut. Ei oikeen tunnu nuo syyt osuvan minun tapaukseen.

Kauhean kuiva kyllä oli. Ei näkynyt rasvaa akselin päässä, ei urissa, ei painelaakerin liu'ussa. Voisiko pelkkä kuivuus tehdä niin paljon takertelua (painelaakerin ja kitkalevyn liikkeeseen) että syntyy rykäisy ja siitä sitten kitkalevyn jouset ottaneet itseensä ja hypänneet pelistä pois?

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkin hajosi, normaali toiminta(periaate) kiinnostaa
« Vastaus #5 : 16.10.2008, 02:43:06 »
Linkin selityksestä ymmärsin että jos kone ja laatikko ei ole kohdakkain tai jos laatikon akselin vauhtipyörän pään laakeri on risa niin tuollaista jälkeä syntyy. Ei oikeen tunnu nuo syyt osuvan minun tapaukseen.

Ei osu Valeon linkissä mainittu syy ei. Syynä on kytkinlevyn heikko keskiömateriaali, joka rasituksen alla revennyt. Siksi siis jousipesän reuna murtunut ja jousi korkannut pesästään. Tätähän ei valmistaja tietenkään kerro. ;D

Kytkinlevyjä kun esimerkiksi tarkastelee havaitsee kyseisten niitattujen jousipesän levyjen, joka boorikeskiön kitkalevyihin vääntövärähtelyn vaimentimen välityksellä kiinnittää, materiaalin paksuutta uudemmissa kasvatetun.

Omassani kävi vastaava vaurio 68 tkm ajettuna, myös pariin muuhun vehkeeseen on tullut vaihdettua osat kytkimen helistessä. Helinän syy sama kuin edellä, jousi viittä vaille lähdössä pesästään.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkin hajosi, normaali toiminta(periaate) kiinnostaa
« Vastaus #6 : 16.10.2008, 02:47:31 »
Työsylinteriä purkaessani huomasin että se työntyy ulos voimakkaasti ja lähes loputtomasti (puolet lisää pituutta verrattuna normaali työntöön). Päätelmä on että painelaakeri on ollut kokoajan (myös kytkinpoljin ylhäällä ollessa) kiinni asetelman kynsissä. Onko normaalia että työsylinteri työntyy ulos vaikka poljin on ylhäällä?

Työsylinterissä on jousi, joka painaa mäntää, irroitushaarukkaa ja painelaakeria paine-asetelmaa vasten. Teknisesti jotta laakeri pyörisi koko ajan mukana, eikä kytkimen käyttötilanteessa pyörintänopeuseroa toisiinsa ottaviin pintoihin syntyisi -> aiheutuisi voimakasta kulumista ynnä akustistakin haittaa.