Auto: 1997 306 1,6 (TU5).
Moro itselleni tuli tämä vika, ja kuullut myös mullakin, joten ajattelin laittaa vinkkiä tästä viasta muille.
Lootana tietysti MA. Kannattaa käyttää laatikon pääty auki. Todennäköisesti pääakselin mutteri on auennut. Mutterin tilalle saa korjaussarjan, jonka mukana tulee lukkolevy. Tämän kun laittaa ei mutterin enää pitäisi päästä aukeamaan. Kun tuo mutteri aukeaa pääsee 5 vaihteen synkro sekä vaihepyörä levähtämään päätykopan sisään, tällöin ei vitonen mene päälle. Pahimmassa tapauksessa voi särkeä vielä päätykopankin, eli ei kannata hirveästi ajella ennenkuin vika on korjattu.
Vain 5 vaihteiston syncro näkyy laatikon ollessa paikallaan. Jos se mutteri on päässyt auki ja vaihteen lukko liukunut auki elikkäs kuulat, jouset ja liu'ut karanneet, täytyy myös vaihteensiirtohaarukka irroittaa jotta paketin saa takaisin kasaan. Edelleenkään ei tarvitse laatikkoa irroittaa. Tuolla 5 rattaan lukitusmutterilla ja uudella pultilla on hintaa noi 50 euroa, jota myy paikalliset pösö diilerit.
Näkymä päätykoppa avattuna:
Pojektin kesto noin tunti (sisältäen öljyjen vaihdon vaihteistoon).