Kirjoittaja Aihe: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)  (Luettu 41210 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 526
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #15 : 29.10.2011, 15:43:32 »
Mobil sivujen suositus vti moottorille on 5W30 ESP Formula.

Engine (P) (EP6)    
1st choice    Mobil 1 ESP Formula 5W-30 (c)    4.3
2nd choice    Mobil Super 3000 Formula P 5W-30

Peugeot 508 & Peugeot 607

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 644
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #16 : 29.10.2011, 22:03:27 »
Niin, jos katsoo esim. 207-mallin kohdalta, mutta  kun puhutaan 308-mallista...  Sinänsä ihmeellistä, että saman moottorin öljysuositukset vaihtelevat automalleittain.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 526
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #17 : 29.10.2011, 22:26:37 »
Siellä on vanhaa tietoa. Nykyinen suositus on 5W30 ESP Formula.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 400
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #18 : 29.10.2011, 22:58:54 »
Ja Totalin Ruotsin sivut suosittelee EP6 VTi moottorille (mutta siis 5008 Peugeotiin) Quartz Energy 9000 0w30 öljyä ensisijaisesti ja 'vanha suositus' 5w30 INEO ECS.
Peugeot 308 II SW Allure 130 EAT6 -17 Facelift
Entiset:
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 094
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #19 : 30.10.2011, 04:52:50 »
Öljy valmistajat voivat toki suositella mitä lystää. Alla olevia vaatimuksia on noudatettava Peugeot malliston osalta DAM 11788 alkaen tai viimeistään Euro 5 päästötason moottoreille.

Öljy-tyyppi   SAE viskositeetti   PSA Peugeot Citroën Standardi
Mineraali   15 W 40   B71 2295
Puoli-Syntettinen   10 W 40   B71 2294
Synteettinen   5 W 40   B71 2296
Synteettinen   0 W 30   B71 2296
Vähäpäästöinen synteettinen   5 W 30   B71 2290

Kuitenkin tason täydennys huoltojen välillä voidaan tehdä ACEA standardin mukaisilla öljyillä.
o   Moottorit ilman hiukkasloukkua -> A3 / B4
o   Moottorit hiukkasloukulla -> C2 tai mieluiten C3

Bensinimoottorit

1.0, 15W40 B712295, 10W40 B71 2294, 5W40  B71 2296, 0W30 B71 2296 tai 5W30  B71 2290
1,4VTi/1,6VTi/ 1,6THP,  0W30 B71 2296 tai 5W30  B71 2290
1,8/2,2b, 10W40 B71 2294 tai 5W40  B71 2296
2,0 b (RFJ), 5W40  B71 2296
Muut bensiinimoottorit, 10W40 B71 2294, 5W40  B71 2296, 0W30 B71 2296 tai 5W30  B71 2290

Diesel

1,4/1,6/2,2 HDI FAP, 10W40 B71 2294, 5W40  B71 2296 tai 5W30  B71 2290
2,0/V6 HDI FAP, 5W30  B71 2290
Muut diesel, 10W40 B71 2294, 5W40  B71 2296, 0W30 B71 2296 tai 5W30  B71 2290
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 644
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #20 : 30.10.2011, 08:02:43 »
Mielenkiintoista sinänsä on ,että   Mobil Super 3000 X1 5W-40 täyttää B71 2296-vaatimuksen, tämä 3000 XE ei. Mobil 1 ESP Formula 5W-30 puolestaan täyttää B71 2290 / B71 2297 -vaatimukset,
eli on "vähäpäästöinen synteettinen".

mstr

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #21 : 25.06.2012, 08:35:24 »
Oma 308SW:kin (1.6 Vti120) rupesi herjaamaan tuossa juhannuspyhinä öljyn vähyyttä. (autolla ajettu ~55tkm ja viime huollosta ~14tkm)

Oltiin tietysti reissunpäällä eikä ollut minkäänlaista öljyä mukana. Paikallisella huoltamolla oli tosi rajallinen valikoima, joten ostin Mobilin super 3000 x1 5W-40 öljyä, jota lorautin sen puoli litraa.
Ei ole tietoa mitkä öljyt siellä entuudestaan on, koska olen omistanut auton vasta muutaman kuukauden..

Mutta kaippa tuokin öljy käy?
Onko se tosiaan normaalia että nykyautoihin joutuu lisäämään öljyä kesken huoltovälin?
(olikohan käyttöoppaassa muistaakseni maininta että "normaali kulutus voi olla jopa 1l/1000km" :o)

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 526
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #22 : 25.06.2012, 09:33:50 »
Vaihdata uudet öljyt esim. Mobil 1 esp formula 5w30. Seuraa öljynkulutusta.
Peugeot 508 & Peugeot 607

mstr

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #23 : 25.06.2012, 11:31:55 »
Meinaatko että kannattaisi vaihtaa uudet öljyt tuon 5W-40sen lisäyksen vuoksi? Seuraava vuosi/60tkm huolto ois edessä tässä kolmen kuukauden sisällä...

Legge

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #24 : 26.06.2012, 13:00:55 »
Jos autossa on vielä takuuta jäljellä, kulutuksen seuranta kannattaa aloittaa vaikkapa heti huollon toimesta. Tosiasia on kuitenkin, että mitään toimenpiteitä ei tehdä, ellei kulutus ylitä 1 l/1000 km. Näkyypähän kuitenkin papereissa, että kulutus on alkanut takuun aikana, jos revähtää käsistä.

Enpä kuitenkaan olisi huolissani, ellei huollossa ulkoisia vuotoja löydy. Melko perussettiä, että nykyauto tuon verta herkuttelee öljyllä.

mstr

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #25 : 08.08.2012, 17:08:12 »
Olen nyt tuon edellisen postauksen jälkeen seuraillut öljyn kulutusta aina viikon parin välein.
Kaksi viikkoa sitten tarkistin öljyt ja olivat edelleen siinä min-max puolivälissä johon se nousi öljyn lisäksen jälkeen (ajoa noin 1000km lisäyksestä).
No nyt ajoa on tullut noin 1000km lisää ja kappas, nyt taso olikin huvennut minimirajaan  :-\

Pitää tuossa huomenna olla taas yhteydessä myyjäliikkeeseen, mutta osaisko joku tässä vaiheessa arvella mistää moinen kulutus voisi johtua?
« Viimeksi muokattu: 08.08.2012, 17:11:26, kirjoittanut mstr »

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 644
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #26 : 08.08.2012, 17:23:48 »
Vaikeaahan se on etäältä arvioida, mutta vaihtoehtojahan on tasan kaksi:
- joko öljyä menee pakoputkesta läpi, eli näkyy sinisenä savuna, tai
- öljyä vuotaa moottorista, läikkä auton alla parkkipaikalla. (Jos ei vuoda "sisäisesti").
Sitten tietenkin on semmoinen tapaus, että lyhyessä ajossa ja varsinkin talvella öljyyn sekoittuu bensaa tai jäähdytysnestettä, joka sitten pitemmässä ajossa nopeasti haihtuu, ja öljyn pinta "hulahtaa" alas. Jäähdytysnestetasoakin kannattaa seurata.

mstr

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #27 : 08.08.2012, 17:27:31 »
Jäähdytysnestetasoakin kannattaa seurata.

Jäähdytysneste on pysynyt ylämerkissä.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 241
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #28 : 08.08.2012, 21:11:52 »
Pitää tuossa huomenna olla taas yhteydessä myyjäliikkeeseen, mutta osaisko joku tässä vaiheessa arvella mistää moinen kulutus voisi johtua?

Yksi syy on että sylinterien "hoonaus" tehtaan jäljiltä on liian karhea, en tosin tiedä onko se tämän moottorityypin ongelma.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 129
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #29 : 08.08.2012, 21:21:27 »
Vaikeaahan se on etäältä arvioida, mutta vaihtoehtojahan on tasan kaksi:
- joko öljyä menee pakoputkesta läpi, eli näkyy sinisenä savuna, tai
...

Ja näissä nykypäivän katalysaattoriautoissa tuota öljyä saa mennä todella paljon koneen läpi, että näkyy sinisenä savuna, kohtuullisen pieni öljynkulutus ei välttämättä savuna näy. Katalysaattori taitaa "polttaa" kohtuu hyvin tuon läpimenevän öljyn..?