Kirjoittaja Aihe: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)  (Luettu 28548 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rasvis

  • Vieras
406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« : 02.01.2009, 14:03:13 »
Auto: 1999 406 2,0 HDi 80 kW.

Asia 1: Ajattelin hihnanvaihdon yhteydessä vaihtaa nokka-akselin ja kampiakselin stefat. Eivät nuo vielä vuoda mutta onhan konekin pyörinyt jo 360 tkm joten kaipa noillekin joskus tulee aika täyteen, mukavampi vaihdella tässä samalla. Nokka-akselin stefassa ei ollut muuta ongelmaa kuin että tilaa uuden stefan paikalleen naputteluun oli heikosti, meni se silti sinne. Kampiakselilta taas en saanut jakohihnan hihnapyörää irti. Onko siihen joku temppu vai pitäisikö sen tulla ihan vetämällä kun moniurahihnan pyörä on otettu pois tieltä? Akselin lukkopala mahtuu kait olemaan paikallaan?

Asia 2: Missä kampiakselilla on paikka lukkotapille? Nokka-akselin alapuolella näkyy olevan kannessa reikä ja nokkapyörässä sitä vastaava ura, mutta kampuralta en löytänyt mitään vastaavaa keksintöä enkä myöskään muuta ajoitusmerkkiä. Tein kyllä tussilla omat merkit tuon nokan ajoituksen mukaan mutta sitähän ei voi varmaksi tietää onko ajoitus ennestään kohdallaan.

Asia 3: Eihän tuossa ole muuta ajoitettavaa kuin kampura ja nokka, eihän? Joku näkyi ennestään tehneen ajoitusmerkit myös korkeapainepumpun pyörälle mutta siitä ei kyllä minun logiikkani mukaan ole mitään hyötyä, liekö vanhan jakajapumpun oppien mukaan tehty.

ovolo

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #1 : 01.11.2009, 15:49:08 »
Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi.

Olen epätoivoisesti yrittänyt saada po. autosta kampiakselin hihnapyörää auki. Haluaisin varmistaa, että siinä on normaali oikeakätinen kierre?

Kysymys olisi jakohihnan vaihdosta. Tuossahan kampiakselin hihnapyörä on kiinni vain keskipultilla, ja kampiakselin ajoitusreikä (8 mm) vauhtipyörässä ja käynnistysmoottorin takana lokissa.

Olen yrittänyt saada pulttia auki puolen metrin varrella avaimessa, mutta kun 4-vaihde päällä ja jarrut kiinni, niin vaihteisto, ym. joustaa sen verran ettei naksahda auki. Myös pyöränpulteille tarkoitetulla paineilmatyökalulla ei onnistu. Siinä ei liene tarpeeksi tehoa. Pitää ehkä ottaa vauhtipyörän edestä alapelti pois ja kiilata vauhtipyörä kiinni. En ole uskaltanut lukita vauhtipyörää ajoitusreiästä, jos vaikka tappi katkeaa sisälle...

Muuten ostin Laakkoselta Joensuusta tuon jakohihnapaketin, johon kuului ne kaksi rullaa ja 2 kpl pultteja. Hinta oli 187,50 e. Minusta hieman suolainen hinta. Ainakin näin nuukan miehen näkökulmasta. Heillä jakohihnan vaihto kuulemma tulisi 510 e ja mahdollinen vesipumppu +60 e. Dieselissä on kuulemma niin ahtaat paikat, että vaihdossa menisi 4 tuntia.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #2 : 01.11.2009, 15:56:47 »
Olen epätoivoisesti yrittänyt saada po. autosta kampiakselin hihnapyörää auki. Haluaisin varmistaa, että siinä on normaali oikeakätinen kierre?

Pulttikoneella lähtee. Starttimoottoriakin jotkin hyödyntävät. Mutta ota pulttikoneella. Ja on ihan normaali pultti ainakin dieselissä.

Normaalisti lähtee, kun lukitsee vauhtipyörän hammaskehältä vaikkapa ruuvarilla, vaatii tietysti kaverin, jos itse avaa sitä pulttia.

ovolo

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #3 : 02.11.2009, 22:21:39 »
Tuo hammashihnanvaihto oli nyt hieman erilainen, mitä esim. Alfamer/ Haynes-kirjassa Peugeot 406/ vm.1996- 2004 selitetään. Nimittäin nokka-akselin hammashihnapyörä oli kiinteä ja kiinni keskipultilla, eikä laippakiinnityksellä. Kampiakselin hammashihnapyörä on myös kiinteä, eikä laipalla. Mutta kampiakselin hammashihnapyörässä on kiilaa leveämpi kiilaura. Eli se pääse hieman kiertymään akselissaan. Tämä pitää huomioida hammashihnaa laitettaessa ja ajoituksen säätämisessä. Tämä säätömahdollisuus vastaa sitä, että joissain moottoreissa on nokka-akselin hihnapyörä(t) säädettävissä lukittavaan laippaan nähden, eli hihnapyörässä on soikeat kiinnitysreiät.

Koska  hammashihnan asennus edellisten erojen johdosta poikkeaa hieman kirjassa esitettyyn nähden, niin käyn tässä läpi tuon asennuksen. Ehkä siitä on joillekin apua.

Käynnistysmoottorin takana lohkon rungossa vauhtipyörään menevä ajoitusreikä oli liian ahdas 8 mm tapille. Eli 8 mm tappia ei millään ilveellä saanut (ruosteisesta) reiästä sisään. Sopivampi mitta on 7,5–7,7 mm. Käytin 7,5 mm tappia, eikä siitä aiheutunut ylimääräistä välystä. Hitsasin tuohon ajoitustapin päähän noin 3 mm paksuisesta rautalangasta 15 cm poikittaisen ulokkeen, jolla sen saa kätevästi ujutettua starttimoottorin takana olevaan ajoitusreikään.

Eli homma menee suunnilleen näin:
Irrotetaan oikea etupyörä ja poista myös sisälokasuoja.
Irrotetaan kiilahihna ja kampiakselin hihnapyörä (oli muuten tiukassa, ruuvilukitetta oli pultissa rutkasti), sekä moottorin yläkannake. Ennen yläkannakkeen poistoa tuetaan moottori öljypohjasta tunkilla. Laita lauta väliin, ettei öljypohja vahingoitu. Poistetaan hammashihnapyörien 3-osainen  suojakotelo ylhäältä alkaen.

Laitetaan kampiakselin hihnapyörän pultti takaisin ja pyöritetään moottoria pultista myötäpäivään, kunnes nokka-akselin hammashihnapyörän ajoitusmerkki on suunnilleen kohdallaan. Sitten lukitaan vauhtipyörä noin 7,6 mm tapilla käynnistysmoottorin takana olevasta kohdistusreiästä. Kampiakselia joutuu hieman pyörittämään edestakaisin, jotta tappi osuu vauhtipyörän reikään. Sen jälkeen lukitaan  nokka-akselin hihnapyörä 8mm tapilla lokissa olevaa ajoitusreikään. Se on noin klo 8 kohdalla. Löysätään hihnankiristin ja otetaan vanha hihna pois. Vaihdetaan myös hihnankiristin ja välipyörä.

Uutta hihnaa laitettaessa pitää hihna laittaa kampiakselin hammashihnapyörälle siten, että hammashihnapyörää kierretään mahdollisimman paljon vastapäivään. Eli kun hihnan laiton jälkeen kiristetään hihna, kampiakselin hihnapyörä pystyy kääntymään hieman myötäpäivään siirtäen löysät pois hihnasta hihnankiristimen puolelle.

Kun hihna on saatu alustavasti kiristettyä, niin laitetaan alimmainen hammashihnapyörän kotelo paikalleen. Sen jälkeen kiinnitetään kampiakselin kiilahihnapyörä paikalleen. Kampiakselin kiilahihnapyörä pitää kiinnittää ja kiristää ennen ajoitustappien pois ottamista, jotta hammashihnapyörä ei pääse pyörähtämään leveässä kiilaurassa sotkien ajoitusta. Laita pulttiin ruuvilukitetta, kiristä momenttiavaimella ensiksi 50 Nm ja sen jälkeen kierrä pulttia vielä 60° lisää.

Tämän jälkeen voi vauhtipyörän ja nokka-akselin lukitustapit ottaa pois. Sitten vielä tarkistetaan ajoitus. Kierrä kampiakselin pultista moottoria 8 kierrosta myötäpäivään ja sen jälkeen tarkista ajoitus ajoitustappeja käyttäen.

Ja kun oli kysymys HDi-moottorista, niin ruiskutuspumppua ei tarvitse ajoittaa, eikä sen hammashihnapyörässä edes ole ajoitusmerkkejä.

Juskaks

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #4 : 05.11.2009, 12:23:18 »
Kuvassa alkuperäinen (tuo pitkä mutkarauta) ajoitustappi, jonka pystyy laittamaan alakautta ajoitusteikään ilman startin irroittamista.

Aikalailla samanlaisen apukepin vääntelin 8mm teräksestä ja oli kyllä hyvä apu. Tuossa ajoitusreiän kohdistamisessa auttaa myös semmoinen esim. biltemasta saatava pikkuinen teleskooppipeili.

ovolo

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #5 : 17.11.2009, 14:34:56 »
Kävin Joensuun Laakkosella tarkistuttamassa hihnan kireyden. Pikahuollossaa yläkopan irrroittamisineen ja takaisinlaittamisineen homma kesti noin 15 - 20 min ja maksoi (puolen tunnin veloitus) 35 e. Ja homman ottivat heti työn alle, vaikka menin ilman ajanvarausta vaan kyselemään työn hintoja. Joten ei paha!

Hihna oli kuulemma hieman löysällä. Alunperin olis kai aika lähelle sattunut, mutta tämän palstan puheiden perusteella löysäsin vielä hieman lisää.

Nyt ajattelin vastaisen varalle mitata hihnan painuman nokka-akselin ja korkeapainepumpun välistä. Toinen metodi myös ollut mielessä. Eli kun em. kohdasta hihnaa painaa, niin nokka-akselin hihnapyörä pyörähtää hiukan. Eli jos pystyisi luotettavasti mittaamaan tuon (tosi pienen) pyörähdysmatkan, siinä olis melko luotettava kireyden ilmaisin. Tai toinen metodi sellainen, että laittaa hihnaan  2 - 3 hampaan välille jonkun puristimen tapaisen ja katsoo, miten paljon se kiertyy määrätyllä voimalla. Tuo hihnan kiertäminen peukalon ja etusormen välissä, jota täälläkin on kerrottu, on kyllä melkoisen epämääräinen keino.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #6 : 26.12.2010, 12:26:42 »
Auto: 2002 406 GW 2,0 HDi 110.

Monelle HDi:n omistajalle tuttu toimenpide käynnissä eli kampiakselin hihnapyörän vaihto. Nyt kun osa on kädessä ja jakohihna näkyy niin rupesi arveluttamaa jakohihnan kireys, koska se on aikalailla löysän tuntuinen hihnapyörän alapuolelta, hihnalla on ajettu 6000 km.

Kysymys on: mikä on jakohihnan oikea kireys ja miten se tarkastetaan kotikonstein?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #7 : 26.12.2010, 17:49:55 »
Haulla löytyy/pitäisi löytyä lisätietoa synkronihihnan kiristyksestä, kireydestä ja kireyden mittaamisesta - eri menetelmin.

Melko löysällä sen pitää ollakin.

teemuki

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #8 : 09.12.2011, 15:36:49 »
Auto: 2003 406 2,0 HDi 110.

Vaihdoin ruiskutuspumpun pösööni ja jakohihna meni todennäköisesti liian kireälle. Hihna jäi ääntämään kummasti. Mikä on oikea kireys hihnalle? Täällä foorumilla puhuttiin jossain keskustelussa, että hihnan pitää kääntyä 90 astetta pisimmältä sivulta kohtuu helposti. Onko tämä riittävä tarkkuus kireydelle?

#timo#

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #9 : 12.12.2011, 07:05:50 »
Uusi hihna saattaa jurnuttaa uutuuttaan vaikka olisi oikealla kireydellään. Mulla se piti lievää ääntä varmaan pari vuotta aina lämmettyä ja varsinkin talvella. Kuului vaimeasti sisälle vain tyhjäkäynnillä. Ei uskallettu ruveta löysäämään. Toistaiseksi ei ole enää ääntänyt enkä ole uskaltanut kopan alle kurkistaa. Hihnalla on nyt ajettu n.60tkm. Hihna kiristettiin maahantuojalla sähköisellä mittarilla. 3 eri valtuutettua korjaamoa sanoi näiden ääntelevän joskus näin!
« Viimeksi muokattu: 12.12.2011, 07:09:21 kirjoittanut #timo# »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #11 : 13.12.2011, 22:51:50 »
No mulla äänti kans jakohihna heti uuvekseltaan. Mielstäni oli liika tiukalla! Lopputulos oli että korjaamo vaihto sitte uuven vesipumpun 15tkm jälkeen kun rupes vuotamaan laakerivian takia. tuli sitte uudet samalla kaikki rojut mitä jakohinaremontissa vaihetaan-> lasku 0€ Että ei niitä ralatuksia välttämäti kannata kovin kauaa kuunnella, varsin jos on ite tehny ku sitä maksajaa ei löydy ku peilistä jos porsii ;D Jäin siihen käsitykseen että jonkiaikaa ajettua jakohihnaa ei sais laittaa enää takas vaan jos jouttuu käyttämään irti sitä niin pitäs aina vaihtaa uus, sitä en tiijä onko tuo totta vai ei. Viisaammat kertokoot!

Kävin pariin otteeseen kuunteluttamssa sitä jollottavaa ääntä ja pitivät uuven hihnan normiäänenä ::)

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #12 : 14.12.2011, 07:24:25 »
Kyllähän se hihna mitä todennäköisemmin on liian kireällä tai asennuksessa muu moka, jos se ääntää. Ei sitä mitenkään voi pitää normaalina, että uusi hihna pari vuotta jollottelee.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #13 : 14.12.2011, 07:27:16 »
Kävin pariin otteeseen kuunteluttamssa sitä jollottavaa ääntä ja pitivät uuven hihnan normiäänenä ::)

'Normiääntä' jollotus ei kyllä ole, eli oikeaan kireyteen asetettu synkronihihna ei juuri ääntele - edes uutena.

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #14 : 14.12.2011, 13:16:39 »
Sitä mieltä minäki siitä äänestä olin mut ei menny jakeluun ei. Onneks sattu yksityisen korjaamon kesäloma-ajalle tuo lopullinen keissi, hihnan ääntä kuulosteltiin vajaa kuukaus ennen sitä. Rupes niin rumasti ääntään se vesipumppu ja lisäks vuotamaan, että ajelin merkkikorjaamolle, missä vaihtovat tosiaan jakohihnasetin kiristimellä+ uuven pumpun... Eikä muuten kuulunu minkäänlaisia ylimääräsiä ääniä sen jälkeen :) Sitten vein myöhemmin laskun ja käytetyt osat pokkana alkuperäselle korjaamolle.. Maksovat mukisematta kun kerroin tilanteen ja näkihän/tuntihan sen maallikokin että vesipumppu oli seula+kiristimen pinnalle oli "palanu" jottain siitä jakohihnasta.

Lie sitten tarkka tää hdi hihnan tiukkuudesta kun kokenut mekaanikko kuulemma oli hihnan vaihtaja ja jollain ihme jgillä oli hihnan tiukkuuden säätäny..