Kirjoittaja Aihe: 405 - Pakosarjan tiiviste vuotaa  (Luettu 4442 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jaketson

  • Vieras
405 - Pakosarjan tiiviste vuotaa
« : 07.01.2009, 20:39:02 »
Ongelma:

Auto: 1989 405 1,6 GL.

Vaihdoin vasta etuputken + tiivisteen koska putki oli kulunut puhki ja vuoti armottomasti. Nyt huomasin kun vieläkin vuotoa kuuluu niin pakosarjan pulteista puuttuu yksi ja vuotaa sen kohdalta jonkin verran. Minkalaiset nuo pultit ovat nuissa, onko pultit kierteillä ensin kiinni koneeseen ja mutterilla kiristetää? Mitähän tuolle vois tehdä jos vaikka olisi kierteet mennyt koneen puolelta?

Ratkaisu:

Laiton vain yhden uuden tiivisteen, loppuivat vuodot.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Pakosarjan tiiviste vuotaa
« Vastaus #1 : 07.01.2009, 20:48:59 »
Niissä on pinnapultit kannessa kiinni ja niihin tulee (mahd. kupari) mutterit. Jos kierteet on lohkosta menneet, on oikeastaan ainoat vaihtoehdot porata & kierteyttää reikä seuraavaan kokoon ja vaihtaa isompi pinnapultti ja mutteri. Pakosarjan reiän joutuu mahdollisesti myös poraamaan tältä kohdin isommaksi. Helicoil on myös mahdollinen korjaustapa, hätätapauksessa jopa sopivan mittainen pultti uuteen isompaan kierteeseen. Olikohan ne 11mm kannalla olevat mutterit eli voisivat olla M7 pinnapultit? M8 olisi siitä seuraava, eikä tarvitsi välttämättä avartaa pakosarjan reikää. Tuo pulttipatentti on se viimeinen vaihtoehto, jos se jumii kunnolla kiinni niin vaikeaksi menee pakosarjan irroitus - pinnapultissa kuitenkin on kaksi eri paikkaa mistä voi kierteet lähteä aukeamaan.

jaketson

  • Vieras
Vs: 405 - Pakosarjan tiiviste vuotaa
« Vastaus #2 : 07.01.2009, 21:19:09 »
Kokeilin 8mm pulttia reikään niin siellähän oli ehjät kierteet eikä pultti ollu katkennut sisään, lienee tippunut itsestään. Noh, katkasin pultin ja laitoin sen pinnapultiksi ja 12mm mutterin päähän ja kiristin mutta vuoto ei hävi, lienee pitää uusi tiiviste laittaa koska on varmaan palanut puhki vuotokohdasta? Kannattaako ostaa kaikki 4 tiivistettä uutta?

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Pakosarjan tiiviste vuotaa
« Vastaus #3 : 07.01.2009, 21:21:38 »
Kokeilin 8mm pulttia reikään niin siellähän oli ehjät kierteet eikä pultti ollu katkennut sisään, lienee tippunut itsestään. Noh, katkasin pultin ja laitoin sen pinnapultiksi ja 12mm mutterin päähän ja kiristin mutta vuoto ei hävi, lienee pitää uusi tiiviste laittaa koska on varmaan palanut puhki vuotokohdasta?

Uusi tiivisteet vaan, samalla voit tarkistaa pakosarjan ja kannen tasopinnat. Saattoi muuten ollakin että ovat M8-kierteillä eli 13mm avainvälin mutterit alunperin. Laita kuparitahnaa kierteisiin ja sitten oikeaan momenttiin.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Pakosarjan tiiviste vuotaa
« Vastaus #4 : 07.01.2009, 21:40:14 »
Mitä vaikutusta kuparitahnalla on?

Itse en laittaisi pakosarjaan kuparitahnaa, "jäykkää kiertää" ja palaa kuitenkin pois. Esim. aseöljy kierteiden liukasteena toimii hyvin. Momentti muistaakseni 20Nm.

Kuparitahna, tai mieluummin grafiittivoiteluaine jää sinne mutterin ja pultin kierteisiin ja ehkäisee jumiinruostumista. Kupari vaan on yleisempää ja halvempaa.

jaketson

  • Vieras
Vs: 405 - Pakosarjan tiiviste vuotaa
« Vastaus #5 : 07.01.2009, 21:52:20 »
Kokeilin huvikseen kaikkia muttereita niin jokainen oli löysä irroittaa mutta mutteri oli palanu kiinni pulttiin. Pitää käydä hakemassa uudet tiivisteet niin eiköhän vuoto lopu.

AnttiF

  • Vieras
Vs: 405 - Pakosarjan tiiviste vuotaa
« Vastaus #6 : 07.01.2009, 22:00:26 »
Kokeilin huvikseen kaikkia muttereita niin jokainen oli löysä irroittaa mutta mutteri oli palanu kiinni pulttiin. Pitää käydä hakemassa uudet tiivisteet niin eiköhän vuoto lopu.

Kierretappiin jumittuneet mutterit saa mukavasti auki kun kiertää "sisäkierteeseen, eli lohkoon menevään" pari mutteria vastakkain lujaa kiinni, pitää sisemmästä kiinni ja vääntää jumiutunutta auki. Tällä tavoin ei ole yksikään avatuista pakosarjan muttereista jäänyt juntturaan. Pahoittelen jos selostus oli epäselvä (kahden tunnin unet viime yönä.)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Pakosarjan tiiviste vuotaa
« Vastaus #7 : 08.01.2009, 07:39:14 »
405 (1. mallisarja), PETROL AND XU engine AND EXCEPT XU9J4

Pinnapultti (tarve 8 kpl): 6929 23, STUD, 8X125-32-22-18, - UNTIL SERIES 70286627 (1,40 e/kpl)
Pinnapultti (tarve 8 kpl): 0355 37, STUD, 8X125-36-25-8-10, - SINCE SERIES 70286628
Mutteri (tarve 8 kpl): 0341 22, NUT WITH BASE, 8X125-11-17,5 (2,80 e/kpl)
Pakosarjan tiiviste (tarve 4 kpl): 0349 70, EXH MANIF GASK, WITHOUT ASBESTOS - A005 (5,50 e/kpl)

Huomaa ero pinnapulttien varaosanumeroissa auton sarjanumerosta riippuen.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

Pakosarjan mutterit 0341 22 ja pinnapultit 6929 23:



Motonetin pakosarjan tiivisteet:

Lainaus
PAKOSARJAN TIIVISTE    PEUGEOT 405
Hinta / 1 kpl
1580/1762/1905cc XU5/7/9 88-- tarve 4 kpl. . . . . . . . .  27-2122     2.02



Ennen uusien tiivisteiden asentamista tulee vastinpinnat sekä pakosarjasta että sylinterikannesta puhdistaa. Kaikki tiivisteet tulee uusia kerralla.

Vanhat pinnapultit ovat yleensä käyttökelpoisia, kunhan irrottaa niistä jumittuneet mutterit ja puhdistaa kierteet huolellisesti (ulkopuolelle jäänyt suojaamaton osa kierrettä voi olla ruostunut pilalle). Pinnapultit asennetaan niin päin, että lyhyen kierteettömän osan sisältävä pää jää ulkopuolelle. Ne voi kiertää kiinni sylinterikanteen esim. käyttämällä apuna kahta vastakkain kiristettyä mutteria. Kierteisiin kannattaa laittaa jotain korkeaa lämpötilaa kestävää voiteluainetta (esim. keraamiset voiteluaineet).

20 vuotta vanhat mutterit ovat yleensä ruostuneet niin huonoon kuntoon, että ne on syytä uusia. Alkuperäinen pakosarjan mutteri on valmistettu erityisestä kuumuutta kestävästä materiaalista ja sen yläosa on puristettu soikeaksi, jonka vuoksi se ei löysty itsestään (toisin kuin tavallisten mutterien kanssa saattaa käydä). Mikäli jostain syystä haluaa korvata alkup. mutterit tavallisilla lukkiutumattomilla muttereilla, tulee käyttää sopivia aluslevyjä (joista toinen on lukkoaluslevy).

Pakosarjan mutterien kiristysmomentti vaihtelee konetyypin mukaan. Kaasutin- ja yksipistesuihkutusmoottoreissa TU ja XU se on Haynesin englanninkielisen 405-oppaan mukaan on 16 Nm. Muut lähteet voivat antaa eri arvoja (esim. Alfamerin suomenk. 405-opas 20 Nm kaikille konetyypeille).

Pakosarjan pinnapulttien asennus vastakkain kiristettyjen mutterien avulla:

« Viimeksi muokattu: 08.01.2009, 08:01:03, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info