Kirjoittaja Aihe: 405 - Nopeusmittarin anturi  (Luettu 3283 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

temezz

  • Vieras
405 - Nopeusmittarin anturi
« : 10.01.2009, 14:04:09 »
Auto: 1994 405 GLX 1,8 (XU7JP).

Minkähänlainen tuon käyttöpyörän nopeudentunnistimelle ja vaijerille tulevan pään pitäisi olla? Käytin käyttöpyörästön pikaisesti irti ja käyttöpyörästön hampaat oli ehjät mutta ihmetytti miten voiman on tarkoitus välittyä eteenpäin kun käyttöpyörän akselin yläpää on aivan tasainen. Koko systeemi kyllä pyöri irrallaan kokeillessa, mutta ei ilmeisesti "jaksa" pyörittää vaijeria.

Jos siitä akselin päästä on katkennut jotain, niin minkähänlainen projekti tuo anturin kotelo on käyttää auki, jotta katkenneen osan saisi pois uuden osan tieltä?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Nopeusmittarin anturi
« Vastaus #1 : 10.01.2009, 15:16:26 »
Käyttöpyörän muovisen rattaan yläosassa (siis vetopyörästöön tulevassa päässä) on kolme uraa sisältävä akselimainen osa, joka ilmeisesti sopii vetopyörästössä olevaan reikään, joka takaa sen, että käyttöpyörä pysyy paikallaan. Voima välittyy rattaan avulla. Nopeusmittarin anturikoneiston vetopyörästön puoleisessa päässä on neliömäinen tappi, joka sopii käyttöpyörän metallisen akselin sisällä olevaan koloon. Anturikoneiston yläpäässä puolestaan on vastaavanlainen kolo, johon nopeusmittarin vaijerin neliömäinen pää sopii.

Anturikoneiston kotelo on niitattu kiinni, joten sitä ei ole tarkoitettu purettavaksi ja siihen ei ole saatavilla varaosia. Toki niitit voi porata auki, yrittää korjausta ja kokeilla, josko kotelon saa jollain tavalla kasattua tiiviisti uudelleen (uudet niitit tai läpipultit).

405 (2. mallisarja), BVM BE3

Kuvia:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=30458.0
« Viimeksi muokattu: 07.05.2010, 19:30:42, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

temezz

  • Vieras
Vs: 405 - Nopeusmittarin anturi
« Vastaus #2 : 10.01.2009, 16:56:35 »
Kiitoksia. Nyt selveni. Todennäköisesti tässä minun tapauksessa se anturikoneiston neliömäinen tappi on katkennut ja oli siellä käyttöpyörän metalliakselin sisällä. Siksi akselin pää näytti aivan tasaiselta.

Eipäs siinä mitään menetä jos tuon kokeilee purkaa ja korjata. Sitten hankkimaan koko pakettia kun ei onnistu.

Mikähän merkitys tuolla nopeusanturilla oikeastaan on? Ei perstuntumalla ja korvakuulolta huomaa ajaessa mitään eroa vaikkei se nyt pyöri ollenkaan. Nopeusmittarin toimimattomuus tosin häiritsee hieman :D

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Nopeusmittarin anturi
« Vastaus #3 : 10.01.2009, 17:46:40 »
Mikähän merkitys tuolla nopeusanturilla oikeastaan on? Ei perstuntumalla ja korvakuulolta huomaa ajaessa mitään eroa vaikkei se nyt pyöri ollenkaan. Nopeusmittarin toimimattomuus tosin häiritsee hieman :D

Se antaa moottorinohjausjärjestelmälle tietoa ajoneuvon nopeudesta ja toimii HALL-periaatteella. En sen tarkemmin tiedä, mihin tarkoituksiin autosi moottorinohjausjärjestelmä (todennäköisesti MM 8P) ko. tietoa hyödyntää. Kaikissa 405-malleissa taitaa olla nopeusmittarin vaijeri, mutta esim. 306:ssa mallivuodesta 1996 lähtien ei kaapelia enää ole, vaan nopeusmittarin signaali saadaan ko. anturilta.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2009, 17:54:08, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info