Kirjoittaja Aihe: Peugeot 3008 - Mallihistoria  (Luettu 44094 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Peugeot 3008 - Mallihistoria
« : 02.02.2009, 08:43:38 »
Peugeotin uusi crossover 3008 esitellään yleisölle maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä ja se tulee Suomeen kesäkuussa.

Peugeotin mukaan se on kerännyt uutuuteensa parhaat ominaisuudet eri autoluokista. Perheautoluokan 308:aan perustuva 3008 on sitä pidempi, korkeampi ja leveämpi. Kokoa kasvattamalla saadut tilat on käytetty matkustajien tilavuuden ja monikäyttöisyyden hyväksi.

Uutuudessa on nykyisten 1,6-litraisten bensiinimoottorien ja 1.6 HDi:n lisäksi uudistunut aikaisempaa tehokkaampi kaksilitrainen HDi. Voiman välittymisestä tiehen vastaa uudenlainen Grip Control -järjestelmä, jossa on viisi esiasetusta. Korin kallistelua puolestaan vähentää DRC eli Dynamic Rolling Control. Vuonna 2011 uusi 3008 tulee myyntiin Hybrid4-versiona, jossa takapyörien toiminnasta vastaa sähkömoottori.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2009, 13:15:14 kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 3008 hybrid

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: Peugeot 3008 - Mallihistoria
« Vastaus #1 : 05.02.2009, 12:38:41 »
3008 Crossover by Peugeot
Pariisin autonäyttelyssä 2008 Peugeotin osastolla kohauttanut Prologue -konseptiauto antoi viitteitä uudesta, innovatiivisesta ja teknisesti erittäin edistyksellisestä Peugeotista. Nyt Peugeot 3008 on todellisuutta. 3008:ssa yhdistyvät monen autoluokan parhaimmat ominaisuudet valoisan panoraamakaton alle. Uutuuden sisätilat korkealaatuisine materiaaleineen ja kattavine varusteluineen kertovat Peugeotin astuvan uuteen, aiempaa ylellisempään luokkaan. Peugeot 3008 on ensiesittelyssä Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa 2009. Suomeen Peugeot 3008 rantautuu kesäkuussa 2009.

Peugeot 3008 on Crossover –malli eli se sisältää eri autoluokista kootut parhaat puolet niin koon kuin teknisten ratkaisujenkin osalta. Taloudelliset moottorit ja tässä autoluokassa ennennäkemättömät tekniset toteutukset sekä nerokkaat apujärjestelmät ovat uuden huipputeknisen Peugeot 3008:n erityisominaisuuksia.

Peugeot 3008 vastaa perusrakenteeltaan Peugeot 308:aa. 3008 on kuitenkin tätä korkeampi ja leveämpi. Kasvaneet ulkomitat on hyödynnetty sisätiloissa, joten monikäyttöisyys ja matkustusmukavuus ovat entistäkin korkeammalla tasolla. Peugeot 3008:ssa kuljettaja istuu tavallista ylempänä, mikä parantaa näkyvyyttä ulos. Myös autoon istuminen ja siitä poistuminen käy helpommin kuin perinteisessä perheautossa.

Nautittavat ajo-ominaisuudet - Dynamic Rolling Control
Kompaktin kokonsa ja tavallista korkeammalle sijoitetun kuljettajan paikkansa ansiosta 3008 on näppärä kaupungissa. Toisaalta uutuus tarjoaa ensiluokkaiset ominaisuudet maantielle, minkä lisäksi sen etenemiskyky on tavallista parempi.

Peugeotin tapaan huolellisesti suunniteltujen ajo- ja jousitusominaisuuksien täydennykseksi 3008:aan on kehitetty uudentyyppinen elektronisesti ohjattu Dynamic Rolling Control -järjestelmä. Tämä dynaaminen kallistuksenvaimennus kuuluu 3008:n vakiovarustukseen THP-bensiinimoottorin ja
kaksilitraisen HDi-dieselmoottorin yhteydessä.

Dynaaminen kallistuksenvaimennus perustuu takaiskunvaimentimien väliseen hydrauliseen yhteyteen. Iskunvaimentimien välissä on keskusmoduuli, joka toimii ikään kuin kolmantena iskunvaimentimena. Moduulissa on hydraulimäntä ja tasauskammio.

Jyrkissä kaarteissa tai äkillisissä väistöliikkeissä nestepaine siirtyy oikealta vasemmalle tai päinvastoin siten, että se vastustaa korin kallistumista. Toisin sanoen ulkokaarteen puoleisen iskunvaimentimen painetta kasvatetaan. Suoraan ajettaessa dynaaminen kallistuksenvaimennus ei vaikuta mitenkään, joten vaimennus on edelleen mukavan pehmeä.

Kuljettaja on otettu huomioon monissa yksityiskohdissa. Esimerkiksi ohjauspyöränakselissa on kolme murrosniveltä tavanomaisten kahden asemesta. Tämän ansiosta ohjauspyörä on saatu sopivalle korkeudelle ja sopivaan kulmaan, vaikka kuljettaja istuu tavallista korkeammalla.

Edistyksellinen Grip Control -järjestelmä
Peugeot 3008:n kuljettaja voi valita tilanteeseen sopivan etenemiskykyä parantavan esiasetuksen keskikonsolin Grip Control -katkaisimesta. Boschin kanssa yhteistyössä kehitetty Grip Control -järjestelmässä on viisi esiasetusta.

Vakioasetuksessa ESP-ajonvakautusjärjestelmä ja vetoluistonesto on optimoitu toimimaan parhaiten normaalissa liikenteessä esiintyvien kitkanvaihtelujen mukaan.

Lumiasetus mahdollistaa parhaan liikkeellelähdön ja etenemiskyvyn, kun molemmat etupyörät pyrkivät sutimaan pehmeässä lumessa. Nopeuden noustessa yli 50 km/h:n järjestelmä palautuu vakioasetukseen.

Maastoasetuksessa, jota suositellaan käytettäväksi esimerkiksi mudassa tai märällä ruoholla ajettaessa, vääntöä ohjataan parhaiten pitävälle pyörälle. Pyörien annetaan luistaa hieman, jotta parempi kitka löytyy pehmeän alustan alta. Paremmin pitävälle pyörälle voi kohdistua jopa kaikki
käytettävissä oleva vääntö, jolloin Grip Control vastaa tasauspyörästönlukkoa. Maastoasetus pysyy aktiivisena 80 km/h:n nopeuteen asti, minkä jälkeen vakioasetus kytkeytyy automaattisesti toimintaan.

Hiekka-asetus sallii hiukan luistoa molemmille etupyörille etenemiskyvyn parantamiseksi pehmeässä hiekassa ajettaessa. Tällaisessa tilanteessa Grip Control toimii tehokkaammin kuin tasauspyörästönlukko. Hiekka-asetus on aktiivinen 120 km/h:n nopeuteen saakka.

ESP Off -asetuksessa ajonvakautus- ja Grip Control -järjestelmä on kytketty pois käytöstä, jolloin kuljettaja vastaa auton etenemisestä itse. ESP Off -asetus on aktiivinen 50 km/h:n nopeuteen asti, minkä jälkeen ajonvakautus palautuu aktiiviseksi.

Turvallisuutta ja mukavuutta
- Bogé-törmäysvaimentimet, Head Up Display -näyttöruutu, välimatkavaroitin


Peugeot 3008:n varustuksessa on paljon tässä kokoluokassa ennen näkemättömiä lisäyksiä, kuten patentoidut Bogé-törmäysvaimentimet. Yhdessä kolmeen eri linjaan jaettavien törmäysvoimien kanssa ne takaavat erittäin hyvän turvallisuuden. Peugeotin tavoitteena on saavuttaa 3008:lla täydet viisi tähteä Euro NCAP:n uusien, vuoden 2009 alusta voimaan astuneiden vaatimusten mukaisessa törmäystestissä

Turvallisuutta lisäävät myös monet kuljettajan työtä helpottavat uudet varusteet. Ajamisen kannalta tärkeimmät tiedot, kuten nopeus, näkyy kuljettajalle alun perin hävittäjälentokoneissa käytetyn ja siitä edelleen kehitetyn Head Up Display:n näyttöruudulta, joka on sijoitettu kuljettajan eteen kojelaudan yläreunaan. Myös tasanopeussäätimen tiedot sekä turvallisuutta parantava välimatkavaroitin näkyvät samassa näytössä. Välimatkarajoitin mittaa etäisyyttä edellä ajavaan autoon ja antaa kuljettajalle varoituksen, mikäli välimatka on liian pieni suhteessa ajonopeuteen.

Ajonvakautusjärjestelmä ja lukkiutumattomat jarrut ovat kaikissa Peugeot 3008 -malleissa vakiovarusteena. Muita vakiovarusteita ovat muun muassa automaattinen sähköinen seisontajarru ja mäkilähtöavustin. Versiosta riippuen vakio- tai lisävarusteita ovat kääntyvät kaksoisksenon-ajovalot, tasanopeussäädin ja nopeudenrajoitin, rengaspainevaroitin, pysäköintitutka eteen ja taakse, ovitaustapeilien automaattinen sisään- ja uloskääntö, automaattiset tuulilasinpyyhkimet, automaattisesti tummeneva sisätaustapeili, automaattinen kaksialueilmastointi ja automaattisesti raitisilmanoton tarvittaessa sulkeva ilmanlaatuanturi.

« Viimeksi muokattu: 05.02.2009, 12:43:32 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: Peugeot 3008 - Mallihistoria
« Vastaus #2 : 05.02.2009, 12:40:43 »
Tehokkaat ympäristöystävälliset voimanlähteet
- Bensiinimoottorit VTi 120 & THP150 sekä HDi 110 FAP, HDi 150 & 163 FAP -dieselmoottorit

Etuvetoisen monikäyttöauton moottorivalikoimaan kuuluu aluksi neljä voimanlähdettä, joista kaksi on bensiini- ja kaksi dieselkäyttöistä. Laajan moottori- ja vaihteistovalikoiman ansiosta asiakkaan on helppo löytää tarpeisiinsa sopiva yhdistelmä. Osa Peugeot 3008:n moottoreista on heti
alusta alkaen Euro 5 -standardin mukaisia. Myöhemmin vuoden 2009 aikana myös THP 150 - moottorista tulee Euro 5 -standardin mukainen versio.

Bensiinikäyttöisessä 1.6 VTi 120 -moottorissa on muuttuva imu- ja pakoventtiilien ajoitus ja myös imuventtiilien nousu muuttuu. Näiden ansiosta moottorin vääntöalue on saatu erittäin laajaksi, mikä helpottaa ajoa kaikissa tilanteissa. VTi 120:n suurin teho on 88 kilowattia (120 hv) ja vääntö 160 Nm. Tämän moottorin yhteydessä on viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto ja auton keskimääräinen polttoaineenkulutus on vain 7,1 litraa l/100 km CO2-päästöjen ollessa 165 g/km.

Bensiinimoottoreista voimakkaampi eli 1.6 THP 150 on turboahdettu nelisylinterinen suorasuihkutusmoottori, joka kehittää 110 kW/150 hv maksimitehon. Twin-Scroll -tyyppisen turboahtimen ansiosta käytettävissä on bensiinimoottorille erittäin laaja vääntöalue. Maksimivääntö 240 Nm on käytössä jo hyvin alhaisella 1400 r/min käyntinopeudella. Kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston kanssa THP 150 tarjoaa erittäin helppoa ja taloudellista ajonautintoa yhdistetyn polttoaineenkulutuksen ollessa 7,4 litraa sadalla kilometrillä. CO2-päästöt ovat 176 g/km.

Turboahdettu 1.6 HDI FAP 110 -dieselmoottori on varustettu hiukkassuodattimella ja sen suurin teho on 80 kW (110 hv). Suurin vääntö, 240 Nm, saavutetaan 1 750 r/min kohdalla ja sitä voidaan hetkellisesti kohottaa ahtopaineen nostolla 260:een newtonmetriin. Moottorin yhteyteen voi valita joko kuusivaihteisen käsivalintaisen tai kuusivaihteisen automatisoidun robottivaihteiston. Tällä moottorilla varustetun Peugeot 3008:n yhdistetty normikulutus on 4,9 – 5,3 l / 100 km vaihteistosta ja rengaskoosta riippuen. CO2-päästöt asettuvat välille 130 – 140 g/km.

Iskutilavuudeltaan suurin eli 2.0 HDI FAP -dieselmoottori tuottaa käsivalintaisen vaihteiston yhteydessä 110 kW (150 hv) tehon. Automaattivaihteiston kanssa moottori on vielä 10 kW tehokkaampi (120 kW/163 hv) Vääntöä on tarjolla kiitettävästi 340 Nm. Vaihteistona tämän
moottorin yhteydessä on joko kuusivaihteinen käsivalintainen tai kuusivaihteinen Porsche Tiptronic System -automaattivaihteisto.

Peugeot 3008:n korin ilmanvastuskerroin on alhainen Cd 0,296.

Peugeot 3008 hybrid

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: Peugeot 3008 - Mallihistoria
« Vastaus #3 : 05.02.2009, 12:43:08 »
Mallimerkintä ja mitat
Mallimerkintä 3008 kertoo paljon. Ensimmäinen numero paljastaa mallin kokoluokan, tässä tapauksessa kolmonen osoittaa auton kuuluvan 308-malliperheeseen. Välissä oleva toinen nolla puolestaan kertoo, että autossa on jotain erityistä ja että se asettuu hieman malliperheensä
yläpuolelle. Viimeinen numero puolestaan ilmoittaa, mihin mallisukupolveen auto kuuluu. Peugeotin tiloja voidaan muokata tarpeen tullen monipuolisesti, jotta eri aktiviteettien vaatimat tavarat ja välineet saadaan kulkemaan vaivatta. Käytännöllisesti muotoillun tavaratilan tilavuus on jo vakioasennossaan 432 litraa. Takaistuimen selkänoja on kaadettavissa suhteessa 1/3 – 2/3 ja selkänojassa on suksiluukku. Taittamalla takaistuimet kokoon on tavaratilaa käytössä jopa 1 604 litraa. Peugeot 3008:lla voi kuljettaa pitkiäkin esineitä, sillä matkustajan etuistuimen selkänojan voi kaataa eteen, jolloin mukaan voi lastata jopa 2,62 metrin mittaisia tavaroita. Tavaratilan monikäyttöisyyttä lisää välipohja, joka on säädettävissä kolmelle korkeudelle ja jonka voi halutessaan nostaa kokonaan pois. Tavaratilan luukku on kaksiosainen. Ylempi avautuu perinteiseen tapaan ylöspäin ja alempi osa alaspäin tarjoten luiskan helpottamaan kuormausta. Se toimii myös mainiona istuimena, sillä
alaluukku kantaa jopa 200 kilon kuorman.

Uusi Peugeot 3008 on 4,365 m pitkä, 1,837 m leveä ja 1,639 metriä korkea viisipaikkainen monikäyttöauto. Akseliväli on 2,613 metriä. Raideleveys edessä 1,532 ja takana 1,527 metriä

Nelivetoinen Peugeot 3008 HYbrid4 - dieselhybridi markkinoille vuonna 2011
Peugeot 3008-mallisto täydentyy vuonna 2011 HYbrid4 -dieselhybridimallilla, jonka takapyörien toiminnasta vastaa sähkömoottori. Peugeot esitteli HYbrid4 -teknologiaan perustuvan Prologue - konseptiautonsa Pariisin autonäyttelyssä 2008. Peugeot 3008 HYbrid4 on dieselmoottorin ja sähkömoottorin voimat ja hyödyt yhdistävä taloudellinen ja ympäristöystävällinen aktiivisen perheen monikäyttöauto. Peugeot 3008 HYbrid4:llä voidaan ajaa pelkällä dieselmoottorilla ja etuvedolla, pelkällä sähkömoottorilla ja takavedolla tai käyttämällä molempia samanaikaisesti, jolloin auto on erittäin tehokas nelivetoinen. Normaaliajossa HYbrid4:llä saavutetaan noin 35 prosentin säästö polttoaineenkulutuksessa ja CO2-päästöissä perinteisiin autoihin verrattuna. Etenemiskyky paranee entisestään sähköisen takavedon avulla.

Teknisesti edistyksellinen kaksilitrainen HDi -dieselmoottori on jo sellaisenaan polttoainetaloudellinen. Pelkällä sähköllä edetessä voidaan esimerkiksi ajaa alueilla, missä polttomoottorisella autolla ei saa ajaa – kuten joidenkin suurkaupunkien keskustoissa


LÄHDE: Peugeot viestintä / Maan auto Oy
Peugeot 3008 hybrid

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: Peugeot 3008 - Mallihistoria
« Vastaus #4 : 26.05.2009, 17:32:38 »
3008 HDI 163 FAP 6-portainen automaatti markkinoille loppuvuodesta 2009.
3008 THP 150 6-vaihteinen manuaali tulee korvautumaan Euro5-moottorilla THP 156 6-vaihteinen vaihteisto.



Toukokuu 2009 hinnat 3008 mallille.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2009, 17:36:22 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: Peugeot 3008 - Mallihistoria
« Vastaus #5 : 15.11.2011, 10:06:20 »
Active
3008 Active VTi 120    5    17700 €    159    5288,86 €    22988,86 €    530 €/kk    360 €/kk
3008 Active THP 156 Automaatti    5    21960 €    178    7429,88 €    29389,88 €    620 €/kk    450 €/kk
3008 Active VTI 120    5    18760 €    159    5610,5 €    24370,5 €    550 €/kk    380 €/kk
3008 Active THP 156    5    20460 €    167    6463,52 €    26923,52 €    580 €/kk    410 €/kk
3008 Active HDI 112 FAP    5    21000 €    135    5335,02 €    26335,02 €    580 €/kk    410 €/kk
3008 Active e-HDI 112 FAP 2Tronic    5    22300 €    122    5140,84 €    27440,84 €    590 €/kk    420 €/kk
3008 Active HDI 150 FAP    5    23360 €    142    6227,69 €    29587,69 €    620 €/kk    450 €/kk
3008 Active HDI 163 FAP Automaatti    5    24860 €    169    7955,31 €    32815,31 €    670 €/kk    500 €/kk
Active Pack
3008 Active Pack VTi 120    5    18090 €    159    5407,31 €    23497,31 €    540 €/kk    370 €/kk
Allure
3008 Allure VTI 120    5    21060 €    159    6308,04 €    27368,04 €    590 €/kk    420 €/kk
3008 Allure THP 156    5    22760 €    167    7199,83 €    29959,83 €    630 €/kk    460 €/kk
3008 Allure THP 156 Automaatti    5    24260 €    178    8217,37 €    32477,37 €    660 €/kk    490 €/kk
3008 Allure HDI 112 FAP    5    23300 €    135    5926,65 €    29226,65 €    620 €/kk    450 €/kk
3008 Allure e-HDI 112 FAP 2Tronic    5    24600 €    122    5677,56 €    30277,56 €    630 €/kk    460 €/kk
3008 Allure HDI 150 FAP    5    25660 €    142    6847,75 €    32507,75 €    660 €/kk    490 €/kk
3008 Allure HDI 163 FAP Automaatti    5    27160 €    169    8699,43 €    35859,43 €    710 €/kk    540 €/kk

Peugeot 3008 hybrid