Kirjoittaja Aihe: 405 - Ajonestolaite  (Luettu 15678 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #45 : 07.08.2009, 09:20:03 »
Sagem 4GJ01-moottorinohjausjärjestelmällä varustettuun 2. mallisarjan 405:n XU5JP-moottoriin Service Box tarjoaa kahta eri ohjausyksikköä riippuen auton valmistusajankohdasta:

1929 V7, CALCULATOR, UNTIL DATE 19950601, 868,00 e
1929 T5, CALCULATOR, SINCE DATE 19950601, 888,00 e

Sinun autosi tapauksessasi oikea osa on 1929 T5. Samalla varaosanumerolla varustettuja osia ei käytetä missään muussa Peugeot-mallissa, mutta Citroen ZX:stä löytyvät samat osat:

1929 V7, CALCULATOR, INJECTION XU5JP, UNTIL RPO No. 06778 (31.05.1996), 580,00 e
1929 T5, CALCULATOR, INJECTION XU5JP, SINCE RPO No. 06779 (01.06.1996), 615,00 e

Varaosanumeroita ei tietenkään lue ohjausyksikön päällä, joten en osaa sanoa, miten ne pitäisi tunnistaa. Ehkä maahantuojalta kysymällä voisi saada tarkempia tietoja? Aiemmin kerroit, että ohjausyksikön päällä lukee "modele 21615420-7". Luultavasti tuon pitää olla täsmälleen sama toisessakin?

Vaikka ohjausyksikkö olisikin "sama" useammassa eri automallissa, niin se voi olla jollain tavalla sovitettu automallikohtaisesti eli voi olla esim. toimintoja, jotka ovat käytössä vain tietyssä automallissa. Lisäksi ohjelmisto on yleensä sovitettu automallikohtaisesti (huomioiden esim. vaihteiston tyyppi ja välitykset).
« Viimeksi muokattu: 07.08.2009, 09:26:47, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

drivebyvaijeri

  • Vieras
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #46 : 07.08.2009, 15:52:35 »
Sagem 4GJ01-moottorinohjausjärjestelmällä varustettuun 2. mallisarjan 405:n XU5JP-moottoriin Service Box tarjoaa kahta eri ohjausyksikköä riippuen auton valmistusajankohdasta:

Onko tuo moottorin koko merkittävä ero? Eli käykö 2l ECU 1.6? Ja onko niissä edes näppäiltävää ajonestoa?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #47 : 07.08.2009, 15:54:55 »
Ei tuota Sagemia edes käytetä 405:n kohdalla muuten kuin 1,6-litraisen XU5JP:n kanssa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #48 : 07.08.2009, 19:09:35 »
Ja tietenkään 2 litrasen ecu ei käy 1,6 litraseen vaikka olisi sama valmistaja.

drivebyvaijeri

  • Vieras
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #49 : 28.08.2009, 10:52:49 »
Auto: 1996 405 Break 1,6 GLX (näppäiltävä ajonesto, XU5JP, BFZ, Sagem 4GJ01, VF34EBFZ271558520, DAM-numero 07077 (25.03.1996))

Missä tarkalleen sijaitsee ajonestoon liittyviä diodeja? Onko etuovien sisävalokatkaisimien yhteydessä?

drivebyvaijeri

  • Vieras
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #50 : 28.08.2009, 17:59:47 »
Noniin, nyt löytyi varaosaECU joka toimi. Peugeot clubin kautta sain tänään tiedon eräästä 3 vuotta sitten eläkkeelle jääneestä pösöexpertistä (Osmo Noso Peugeot Clubilta antoi vinkin). Soittoni hänelle vei minut entisen sipoon ja nykyisen helsingin maisemiin ja toden totta, sieltä löytyi useita ECUja joista yksi sitten toimi. Asensin sen autooni ensin ilman näppistä ja yritin käynnistää - ei tulosta - laitoin näppiksen kiinni ja näppäilin 1111 - sitten syttyi se niin kauan kaivattu vihreä valo ;D. Pösö hurahti käyntiin aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut, otin näppksen piuhat irti, sammutin ja kokeilin käynnistää uudelleen - käynnistyi. Ohitus"leikkaus" suoritettu.

Kiitos kaikille asianosaisille hyvistä neuvoista ja vihjeistä. En siis vieläkään tarvinnut viedä autoa korjaamoon.

lapiolalli

  • Vieras
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #51 : 31.10.2009, 21:08:27 »
Auto: 1995 405 Break 1,8 GLX.

Olisko sattumalta tuo osa joka pitää vaihtaa jos koodi on hukassa:

Elektronisen sytytyksen ohjainyksikkö. Levitä paketissa oleva lämmönjohdinrasva kontaktipintaan!
Tuotenumero 10-8402
http://www.motonet.fi/Varaosat > auton malli > Sytytys ja hehkutus > Ohjausyksiköt ja modulit

Ainakin englanninkielisessä manuaalissa sanotaa että "If the code is lost, the eloctronic injection control unit must be replaced". Tästähän äkkiä päätellään että minulta on koodi kateissa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #52 : 01.11.2009, 11:35:14 »
Moottorinohjausyksikkö pitäisi vaihtaa tarvittaessa. Motonetin myymä osa on vain ns. sytytyksenohjausyksikkö, jonka toiminnot autossasi on integroitu moottorinohjausyksikköön. Kannattaa ensin kokeilla näitä tehtaalla ohjelmoituja koodeja (0001 tai 1111) ja kenties muita yksinkertaisia numerosarjoja:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38465.0

Ehkä auton aiempi omistaja voisi tietää koodin.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2009, 15:32:33, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

lapiolalli

  • Vieras
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #53 : 01.11.2009, 13:41:12 »
Kiitoksia paljon hyvästä linkistä.

Nyt kävi sitten niin kuin aina kun puuttuu asioihin jotka toimivat. Otin eilen akun miinusnavan irti katsoakseni millainen on, mitään hälytystä ei tullut ja auto pelasi sen jälkeen normaalisti. Nyt tänä aamuna ajoin pari kilometriä ja hyvin pelitti, starttaus vaan oli vähän vaikean puoleista kun akku on loppusuoralla. Ja kun tunnin päästä palasin autolle ei startannut, moottorivirhevalo (keltainen) kyllä paloi mutta niin se on palanut aina silloin tällöin ennenkin. Piippaus kuului hanskalokeron tienoilta. Näppäinyksikön punainen valo paloi, samoin ratissa oleva oikean puoleinen punainen.

Ovet eivät auenneet kauko-ohjauksella mutta keskuslukko toimi avaimella. Tämä on myös normaalia.

Aiempien omistajien koodia ei tiennyt edellinenkään joten täytyy kokeilla eri vaihtoehtoja. Siksi kyselin sitä ohjausyksikköä.

Nimim. sormi rannetta myöten suussa.

P 405 1,8 Break -95

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 127
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #54 : 01.11.2009, 13:46:12 »
Olisikohan syytä vaihtaa akku? Jännitteen liiallinen lasku esim. käynnistyksen yhteydessä voi aiheuttaa erilaisia vikailmoituksia.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

lapiolalli

  • Vieras
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #55 : 01.11.2009, 14:18:19 »
Juu, sitä siinä tiirailin kun akun kenkää irroittelin. Irrotin nytkin miinuksen ja käyn illalla kokeilemassa olisko vähän toipunut.


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #56 : 01.11.2009, 15:38:23 »
Saattaa tosiaan olla, että akun uusiminen voisi auttaa ongelmaan (toivottavasti). Tai sitten ajonestolaite on jostain syystä aktivoitunut uudelleen ja vaatiikin nyt koodia, vaikka aiemmin se oli poistettu käytöstä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #57 : 01.11.2009, 16:05:56 »
Kiitoksia paljon hyvästä linkistä.

Nyt kävi sitten niin kuin aina kun puuttuu asioihin jotka toimivat. Otin eilen akun miinusnavan irti katsoakseni millainen on, mitään hälytystä ei tullut ja auto pelasi sen jälkeen normaalisti. Nyt tänä aamuna ajoin pari kilometriä ja hyvin pelitti, starttaus vaan oli vähän vaikean puoleista kun akku on loppusuoralla. Ja kun tunnin päästä palasin autolle ei startannut, moottorivirhevalo (keltainen) kyllä paloi mutta niin se on palanut aina silloin tällöin ennenkin. Piippaus kuului hanskalokeron tienoilta. Näppäinyksikön punainen valo paloi, samoin ratissa oleva oikean puoleinen punainen.

Ovet eivät auenneet kauko-ohjauksella mutta keskuslukko toimi avaimella. Tämä on myös normaalia.

Aiempien omistajien koodia ei tiennyt edellinenkään joten täytyy kokeilla eri vaihtoehtoja. Siksi kyselin sitä ohjausyksikköä.

Nimim. sormi rannetta myöten suussa.

P 405 1,8 Break -95

Jos auto ei starttaa siis starttimoottori ei pyöritä, ei vika ole käynnistyksen estossa. Vaikka esto olisi päällä starttimoottorin kuuluu pyörittää normaalisti.

lapiolalli

  • Vieras
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #58 : 03.11.2009, 17:24:05 »
Tervehdys taas. Tämä ei nyt kuulu oikeastaan ajonestolaitteen aiheeseen mutta katsotaan vieläkö joku lukee.
Ajonestolaite on ollut pois kytkettynä edellisen omistajan aikana jo.

Koko litania :
1) Ajoin auton pisteeseen B, starttasi heikommin kuten oli alkanut viime aikoina tekemään, laitoin kylmenneiden ilmojen syyksi.
2) Auto seisoi tunnin verran eikä enään startannut, valot kyllä paloivat sekä ulkona että mittaritaulussa mutta ei starttaa, ei solenoidikaan loksahda.
3) Katsoin + ja miinus kaapelit, + oli solenoidin päässä vähän hellällä mutta kiinni kuitenkin. Putsasin akunkengät ja navat.
4) Akku kotiin ja latausta, alkutilanne oli 12.5 V ja latauksen jälkeen lähempänä 13:sta. Virtaa otti alussa hyvin sisälle ja sitten tietysti vauhti hiipui kun täyttyi.
5) Akku kiinni; ei mitään vaikutusta vanhaan verrattuna. Soittelin tuttuun korjaamoon ja kysyin että voiko raahata sinne. Neuvoivat ensiksi kokeilemaan miinuspuolen maadoituksen suoraan navasta koriin ja samalla koneesta koriin. Ei apua.
6) Siinä rytäkässä tarkkakorvaisempi kaverini huomasi että oheisessa liitteessa oleva putkimainen murkula öljytikun edessä sirisee ja väriseekin. Toinen kuva vas. kyljeltä ja toinen edestä.
7) Samalla huomattiin että miinuskaapelia irroitettaessa lyö jonkin verran kipinää, normaalia ?

Tuo askarruttaa edelleenkin tuo koko ajan heikentynyt starttaus eli pitäisi ehkä ostaa päräyttää uusi akku ja maakaapelit samalla.

Minulla on Haynesin korjauskäsikirja mutta sen kuvista ei ole apua.

P 405 1,8 -95 GLX-4ELFZ2/267
Monipisteruisku, happitunnistin, kolmit. katal. , aktiivihiilisuod.

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 186
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #59 : 03.11.2009, 17:34:35 »
Tuo "morkula" on joutokäynnin säätöventtiili.
Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010
Ex: Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87