Kirjoittaja Aihe: 405 - Tyhjäkäyntiongelma (XU7JP) (MAP-anturi)  (Luettu 6947 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fidelisjk

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1995 405 GLX 1,8 (farmari).

Ostin ensimmäisen peugeotin vuosi sitten. Nyt tarvisi pientä vinkkiä, koska se on alkanut kaikista huoltotoimenpiteistä riippumatta vähän nikottelemaan, ja haluisin saada muuten niin toimivan auton taas kuntoon! Koneen malli on XU7JP (tämän viestin kuvassa näkyy "melkein samanlainen")

N. Kuukausi sitten autosta hävisi tyhjäkäynti kokonaan. Merkkiliikeessä (kukaan muu ei suostunut koskemaan) vaihtoivat tyhjäkäyntisäätimen ja ongelma hävisi. Sen jälkeen kuitenkin parin viikon ajon jälkeen alkoi tyhjäkäynti pottuilemaan taas, mutta ei mitenkään radikaalisti. Jos auto on paikallaan tyhjäkäynnillä se saattaa hetken päästä sammua, mutta lähtee kyllä normaalisti käyntiin. tai ajon aikana jos painan kytkimen pohjaan niin saattaa sammua. Ongelma ei ole jokapäiväistä mutta useamman kerran viikossa se häiritsee.

Kävin hakemassa uuden MAP-anturin ja sen vaihdettuani huomasin että tehot olivat tippuneet ja vääntö hävinnyt. Lievää nykimistä esiintyi koko ajan, mutta aikaisempi ongelma oli tiessään. Sen jälkeen huomasin että vanhassa anturissa oli merkintä 105kpa ja uudessa 100 kpa, joka varmaankin selittää asian. Olisiko minun pitänyt jotenkin "nollata" jotain boxeja tai ruisku jotta tuo uusi 100kpa:n map-anturi olisi toiminut vai onko sen pakko olla 105kpa? varaosamyyjä väitti kivenkovaa että se uusi on se oikea.
No kumminkin vaihdoin vanhan takaisin ja palautin uuden, ja auto kulkee huomattavasti paremmin vaikkakin tyhjäkäynti välillä pätkii. Onkohan vika map-anturissa ollenkaan vai pitäisikö vain löytää 105kpa:n anturi? ja pitääkö sen vaihdon yhteydessä tehdä jotain muutakin?

Ratkaisu:

Pösöltä otin MAP-anturin kokeiluun vaikka olikin ihan eri mallinen kuin edellinen. Heidän koneensa kertoi että se on sopiva minun autooni ja viikonlopun kokeiltuani näyttää toimivan auto todella hyvin! Kummallista vaan kun pösö ei päässyt Boschin varaosanumeron kanssa mihinkään eikä kukaan tiennyt miksi entinen anturi on ihan eri kuin uusi.. Rämältä samanlainen BOSCH olisi maksanut 230€ ja pösöltä tuo uusi 102€. Kallis mutta ei silti ihan tuon varaosaliikkeen hinnan veroinen. Ainakin toimii nyt, ei pidä valittaa.

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 405 - Tyhjäkäyntiongelma (XU7JP) (MAP-anturi)
« Vastaus #1 : 17.02.2009, 18:03:10 »
Anturiin liittyen: ECU:ssa on tehtaalla asetetut parametrit antureille ja niiden toiminnalle, tästä johtuen niitä ei voi muuttaa ja todennäköisesti 100 kPa anturitieto on eri kuin 105 kPa anturin. Anturien toiminnanhan voi mitata esim. yleismittarin ja alipainepumpun avulla. Mikäli anturitiedot ovat samat, niiden pitäisi olla myös keskenään vaihtokelpoiset. Anturin vaihdon yhteydessä ei sinäänsä ole mitään erikoista eli vanha pois ja uusi tilalle. 
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Tyhjäkäyntiongelma (XU7JP) (MAP-anturi)
« Vastaus #2 : 17.02.2009, 19:05:06 »
varaosamyyjä väitti kivenkovaa että se uusi on se oikea.
No kumminkin vaihdoin vanhan takaisin ja palautin uuden, ja auto kulkee huomattavasti paremmin vaikkakin tyhjäkäynti välillä pätkii. Onkohan vika map-anturissa ollenkaan vai pitäisikö vain löytää 105kpa:n anturi?

Oliko kyse merkkiliikkeestä ostetusta alkuperäisvaraosasta vai tarvikeosasta? Jos alkuperäisestä, niin ilmoittaisitko kuitista löytyvän varaosanumeron, niin voin tarkistaa yhteensopivuuden. Tarvikeosien yhteensopivuudesta ei aina tiedä.

MAP-anturin mittaamisesta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7832.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

fidelisjk

  • Vieras
Vs: 405 - Tyhjäkäyntiongelma (XU7JP) (MAP-anturi)
« Vastaus #3 : 18.02.2009, 09:14:44 »
Se oli tarvikeosa, ja numeroa mulla ei enää ole koska palautin sen jo ja kuittihan meni roskikseen. Meinasin käydä kysymässä pösöltä sitä osaa, niiltä varmaan löytyy oikea. Meinaan nikotteli taas tänä aamuna sen verran että hyvä että töihin pääsin.(pätkii, tehot häviää, nykii)
Tulpan johdot vaihdoin viikko sitten, bensansuodatin vaihdettu n. 2000km sitten. Tulpat vaihtoivat tyhjäkäyntisäätimen kanssa pösöllä, ja muutenkin olen vaihtanut kaikki ilmanputsarit yms tasaisin välein. Ainakin kaikki oireet viittaavat MAP-anturiin mitä nyt olen siitä lukenut muista keskusteluista.
Mittareita mulla ei ole enkä tietäisi mitä pitäisi edes mitata, (auton korjaus jäänyt aina kaikkien antureiden yms. ulkopuolelle) mutta pitää kysellä kaverilta joka tietää siitä puolesta enemmän.

Moottorin vikavalo kun vilkuttaa vähän väliä niin sen varmaan sais luettua siitä sen vikakoodin? Tietysti kone löytyy vain pösöltä ja se on halpaa se...

Kiitoksia tuosta huohotinletku-infosta!

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Tyhjäkäyntiongelma (XU7JP) (MAP-anturi)
« Vastaus #4 : 18.02.2009, 09:34:12 »
Moottorin vikavalo kun vilkuttaa vähän väliä niin sen varmaan sais luettua siitä sen vikakoodin? Tietysti kone löytyy vain pösöltä ja se on halpaa se...

Autosi vikakoodit voit lukea helposti myös kotioloissa. Esim.:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=30655.msg147519#msg147519
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1236.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

fidelisjk

  • Vieras
Vs: 405 - Tyhjäkäyntiongelma (XU7JP) (MAP-anturi)
« Vastaus #5 : 19.02.2009, 10:13:06 »
kattelin eilen nuo koodit ja antoi 41,52,33,51. Tuo 33 on se MAP mitä ajattelinkin, mutta olisikohan tuo 41 (crank angle/engine speed sensor) millään tavalla yhteydessä siihen tyhjäkäyntisäätimeen mikä jo vaihdettiin? vai onko se joku ihan muu.
Koodit 51 ja 52 on ainakin tuon yhden listan mukaan "Oxygen sensor 1" ja "Oxygen sensor system control". Mistäköhän kuvasta voisi nuo sensorit löytää että vois tsekata nekin samalla? Vai onko ne jotain muuta kuin normi anturit..

Pitää käydä tänään ettimässä vanhan MAP-anturin numeroiden kanssa uusi tilalle ja koittaa katsella sitten noita muita vikoja sen jälkeen.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 750
Vs: 405 - Tyhjäkäyntiongelma (XU7JP) (MAP-anturi)
« Vastaus #6 : 19.02.2009, 10:25:54 »
Kampiakselin asentotunnistimen vikailmoitus voi tulla ihan siitä syystä, että käynti ei ole esim.MAP-anturivian takia tasaista. Samoin happianturi-ilmoitus voi johtua myös siitä, että seos ei ole kohdallaan muun anturivian takia. Em. antureissa ei siis välttämättä ole mitään vikaa vaikka vikailmoituksia olisikin.