Kirjoittaja Aihe: 309 - Vikaa moottorinohjauksessa (MM G5)  (Luettu 3402 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ayo

  • Vieras
309 - Vikaa moottorinohjauksessa (MM G5)
« : 26.02.2009, 12:40:18 »
Auto: 1990 309 1,6 (XU5M, 1-pisteruisku, Magneti Marelli MMBA G5).

Kaupunkiajossa auto toimii täysin ok, mutta jonkun 10-20km tasaista nopeutta maantiellä ajettua moottorin "K" -valo syttyy. Tämän jälkeen kaasupolkimen toiminta muuttuu todella ärsyttäväksi, veto päällä kaikki on ok, mutta jos polkimen päästää moottorijarrulle täytyy sitä seuraavan kerran painaa melkein puoliväliin, jotta veto taas palautuu (ja luonnollisesti moottori nykäisee samalla kivasti)! Tuo 'ominaisuus' seuraa vielä jonkun aikaa maantieajon loputtuakin, ja kaupungissa varsinkin äärimmäisen ärsyttävää. Muutaman starttikerran (tai päivän) kuluttua tuo K-valo sammuu ja auto toimii taas ok.

Vikakoodiksi tuli "Lambda control (ei siis Oxygen sensor, joka itse anturiin viittaa)", kun viimeksi tuon luin. Itse tuota pähkäiltyäni tulin sellaiseen arvaukseen, että kaasuläpän asentotunnistimen rata olisi jostain kohtaa poikki ja tuo kohta osuu juuri siihen pintakaasulle, jota jossain 80-100km/h maantienopeuksissa tarvitaan. Ja kun moottorinohjaus saa riittävän kauan "järjetöntä" tietoa kaasuläpän asentotunnistimelta, se lakkaa käyttämästä sen tuomaa informaatiota ja alkaa määrittää tuon kaasuläpän asennon käyttämällä muita tunnistimia (joista voi kanssa olla joku vähän sökö). Onko tässä mitään järkeä? Ainut mikä tuossa hämää, on tuo vikakoodi mutta ainakaan suoraan tuolle k-läpän asennontunnistimelle ei taida omaa koodia olla, joten viittaisiko tuo juuri siihen sitten.

Sen verta vielä, että 5€ yleisimittarilla (jonka näytön päivitysväli luokkaa ~1s) mitattuna tuossa anturissa melko pintakaasulla tosiaankin tietyssä kohtaa resistanssi pomppaa taivaisiin. Mutta tosiaan tuo mittari on sen verta kehno, että en ihan täysin tuohon luottaisi vielä. Kunnollinen oskilloskooppi olisi näissä hommissa aika kova juttu.

ayo

  • Vieras
Vs: 309 - Vikaa moottorinohjauksessa (MM G5)
« Vastaus #1 : 30.03.2009, 13:14:34 »
Onko Ayo saanut 309:n pelaamaan?

Olet kyllä aikamoisen savotan jo tehnyt. Missäs kunnossa se lambda on? Eräällä tuttavalla oli samanlainen peli aikoinaan ja muisteli samanlaista oireilleen jossain vaiheessa. Siitä pelistä meni lambda vaihtoon ja muutama johto korjaukseen, jotka oli hankautunut kuoristaan puhki ja nappasi runkoon. Oikosulkua ja pätkimistä. Tämän serviisin jälkeen tuli vain lisää kilometrejä.

En oo vielä saanut pelaamaan, tosin kaupunkiajoa 95% ja tuo kyseinen vika tuntuu tosiaan ilmaantuvan vasta kun on jonkun matkaa ajettu tasakaasulla maantiellä. Lambdan 'mittailin' tuossa kesällä kotikonstein kaasuliekin ja yleismittarin avulla. Ja ihan oikean suuntaista jännitettä sieltä pystyi lukemaan kun sensorin ensin lämmitti sähköllä ja sitten liekin avulla 'söi' hapen sensorin ympäriltä pois. Edelleen joku kunnollinen oskilloskooppi olisi aika korvaamaton näissä hommissa.

japsa

  • Vieras
Vs: 309 - Vikaa moottorinohjauksessa (MM G5)
« Vastaus #2 : 25.05.2009, 19:13:24 »
Ongelma:

Auto: 1990 309 1,6 (XU5M, 1-pisteruisku, Magneti Marelli MMBA G5).

Samanlainen auto ja samanlainen ongelma minullakin. Kaasuläpän asentotunnistinta olen minäkin tässä epäillyt. Niinpä päädyin irroittamaan mokkulan kaasuläppä-akselin päästä ja pienellä väkivallalla avasin sen, vaikka oli liiman kanssa koottu (ettei pöly mene sisään). Oli kosketuspinnat sisällä aika likaisen näköset. Putsailin sen ja yleismittarilla mittailin ja havaitsin vastuksen muuttuvan tasaisesti. Anturi takaisin kasaan, paikoilleen ja vastusmittarin kanssa säätämään sitä kohdilleen. Siinä on alussa pieni matka millon vastus ei vielä näytä muuttuvan vaikka akselia kääntää ja tietyn pisteen jälkeen lähtee kasvamaan tasaisesti. Laitoin tämän "nollakohdaksi" kun kaasuläppä on kiinni eli vastus lähtee heti kasvamaan kun kaasua lisätään. Vaan eipä lähtenyt toimimaan. Aivan kuin tuo anturi olisi tosiaan ollut kokonaan poissa pelistä, nimittäin auto toimi koeajolla aivan samalla tavalla nykien kuin ennenkin. Tarkastin tämän ottamalla anturijohdon kokonaan irti - ei mitään vaikutusta ajoon. Roplasin sitten niitä johtoja ja liittimiä ja uudelleen koeajolle. Eron huomasi selkeästi, kun anturi oli taas pelissä. Nykiminen poissa ja kaasuun reagointi pehmeää. Eli saattoi olla kosketusvika jossain?

Pari viikkoa meni kivasti mutta nyt on taas sama vika eli ruisku ei tunnista tuota anturia ollenkaan. Ei tunnu auttavan liittimien roplaaminenkaan enää. Pitääpä kokeilla lukea ja nollata vikakoodit, jos sitten lähtisi pelittämään... Tietämättömänä kokeilin ottaa akulta kaapelin irti jos siten olisi nollaantunut, ennen kuin löysin täältä viisaampia ohjeita noihin vikakoodeihin. Liekö tuolla kaapelin irrottamisella mitään vaikutusta siihen muistiin?

Tuota lambda-anturiakin tutkin jo silmämääräisesti kun talvella tuli käytyä kevyesti ojassa ja pohja otti kiinni juuri siltä kohtaa, mutta siellä ei näkynyt mitään vaurioita pakoputkessa eikä johdoissa.

Ratkaisu:

MAP-anturi oli viallinen ja sen vaihtamalla sain oma autoni toimimaan. Kaikki muut anturit tulikin jo ensin tutkittua, kunnes otin MAP-anturille tulevan johdon irti niin käynti parani heti. Oli saanut vettä sisäänsä, en tiedä miten on mahdollista. Vai voisiko bensaa päästä joissain olosuhteissa imusarjalta tuota ilmaletkua pitkin anturiin, oudolta tuntuisi sekin. Joku kapillaari-ilmiö tai kondensoituminen täytyy olla kyseessä. Jokatapauksessa jotain nestettä sieltä anturista ulos tuli.

Täältä Foorumilta löytyikin hyödyllistä tietoa tuon anturin mittaamiseen ja vääriä arvojahan se näytti. http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7832.0 Tosin tässä on kyseessä eri auto mutta anturi on ilmeisesti ihan samanlainen. Ainakin Motonetin varaosanumero on sama.

Noita Motonetin varaosalistoja tutkin vähän enemmänkin ja samalla osanumerolla 28-1396 myyvät alipaineanturia aika moneen autoon. Hintana 69,90. Ainakin Peugeotin, Citroenin ja Fiatin -90-luvun alun monissa malleissa on samanlaisia antureita. Tämän tiedon kanssa menin sitten paikalliselle hajottamolle etsimään sopivaa "luovuttajaa" ja sieltä löysin toimivan anturin 405 Pösöstä. Tosin tässä anturissa on merkintä 100 kPa, kun joissakin on 105 kPa kuten tuossa linkissä. Alkuperäisessä tuota painelukemaa ei näkynyt ollenkaan. Tuntuu kuitenkin toimivan tämä 100 kPa.

Vikakoodeja en saanut itse luettua, kun tässä mallissa (XLS Graffic -90) ei tuota K-valoa mittaristossa ole. Olisi ehkä helpottanut vian etsinnässä.