Ongelma:Auto: 1990 309 1,6 (XU5M, 1-pisteruisku, Magneti Marelli MMBA G5).
Samanlainen auto ja samanlainen ongelma minullakin. Kaasuläpän asentotunnistinta olen minäkin tässä epäillyt. Niinpä päädyin irroittamaan mokkulan kaasuläppä-akselin päästä ja pienellä väkivallalla avasin sen, vaikka oli liiman kanssa koottu (ettei pöly mene sisään). Oli kosketuspinnat sisällä aika likaisen näköset. Putsailin sen ja yleismittarilla mittailin ja havaitsin vastuksen muuttuvan tasaisesti. Anturi takaisin kasaan, paikoilleen ja vastusmittarin kanssa säätämään sitä kohdilleen. Siinä on alussa pieni matka millon vastus ei vielä näytä muuttuvan vaikka akselia kääntää ja tietyn pisteen jälkeen lähtee kasvamaan tasaisesti. Laitoin tämän "nollakohdaksi" kun kaasuläppä on kiinni eli vastus lähtee heti kasvamaan kun kaasua lisätään. Vaan eipä lähtenyt toimimaan. Aivan kuin tuo anturi olisi tosiaan ollut kokonaan poissa pelistä, nimittäin auto toimi koeajolla aivan samalla tavalla nykien kuin ennenkin. Tarkastin tämän ottamalla anturijohdon kokonaan irti - ei mitään vaikutusta ajoon. Roplasin sitten niitä johtoja ja liittimiä ja uudelleen koeajolle. Eron huomasi selkeästi, kun anturi oli taas pelissä. Nykiminen poissa ja kaasuun reagointi pehmeää. Eli saattoi olla kosketusvika jossain?
Pari viikkoa meni kivasti mutta nyt on taas sama vika eli ruisku ei tunnista tuota anturia ollenkaan. Ei tunnu auttavan liittimien roplaaminenkaan enää. Pitääpä kokeilla lukea ja nollata vikakoodit, jos sitten lähtisi pelittämään... Tietämättömänä kokeilin ottaa akulta kaapelin irti jos siten olisi nollaantunut, ennen kuin löysin täältä viisaampia ohjeita noihin vikakoodeihin. Liekö tuolla kaapelin irrottamisella mitään vaikutusta siihen muistiin?
Tuota lambda-anturiakin tutkin jo silmämääräisesti kun talvella tuli käytyä kevyesti ojassa ja pohja otti kiinni juuri siltä kohtaa, mutta siellä ei näkynyt mitään vaurioita pakoputkessa eikä johdoissa.
Ratkaisu:MAP-anturi oli viallinen ja sen vaihtamalla sain oma autoni toimimaan. Kaikki muut anturit tulikin jo ensin tutkittua, kunnes otin MAP-anturille tulevan johdon irti niin käynti parani heti. Oli saanut vettä sisäänsä, en tiedä miten on mahdollista. Vai voisiko bensaa päästä joissain olosuhteissa imusarjalta tuota ilmaletkua pitkin anturiin, oudolta tuntuisi sekin. Joku kapillaari-ilmiö tai kondensoituminen täytyy olla kyseessä. Jokatapauksessa jotain nestettä sieltä anturista ulos tuli.
Täältä Foorumilta löytyikin hyödyllistä tietoa tuon anturin mittaamiseen ja vääriä arvojahan se näytti.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7832.0 Tosin tässä on kyseessä eri auto mutta anturi on ilmeisesti ihan samanlainen. Ainakin Motonetin varaosanumero on sama.
Noita Motonetin varaosalistoja tutkin vähän enemmänkin ja samalla osanumerolla 28-1396 myyvät alipaineanturia aika moneen autoon. Hintana 69,90. Ainakin Peugeotin, Citroenin ja Fiatin -90-luvun alun monissa malleissa on samanlaisia antureita. Tämän tiedon kanssa menin sitten paikalliselle hajottamolle etsimään sopivaa "luovuttajaa" ja sieltä löysin toimivan anturin 405 Pösöstä. Tosin tässä anturissa on merkintä 100 kPa, kun joissakin on 105 kPa kuten tuossa linkissä. Alkuperäisessä tuota painelukemaa ei näkynyt ollenkaan. Tuntuu kuitenkin toimivan tämä 100 kPa.
Vikakoodeja en saanut itse luettua, kun tässä mallissa (XLS Graffic -90) ei tuota K-valoa mittaristossa ole. Olisi ehkä helpottanut vian etsinnässä.