Kirjoittaja Aihe: 205 - Takajarrupaineensäädin  (Luettu 3554 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AUTAP

  • Vieras
205 - Takajarrupaineensäädin
« : 05.06.2007, 21:51:10 »
Auto: 1989 205 1,4 (TU3, ajettu 211 000 km).

Niin ja takajarrut oli vähän heikot, 0,6 kN molemmilla puolilla. Missä Girling-rumpujarruissa on paineensäädin?

Voisiko olla, ettei olisi ollenkaan säädintä. Tein juuri 309:iin takajarruremontin jossa Girlingit. Jarrupääsylinteriltä lähti molemmille takapyörille omat putket (tehostinta lähinnä oleva piiri) ja kait ne meni perään asti ominaan. Päättelin että tällöin ei säädintä olisi ja silmiin ei sattunut moista. En kylläkään etsinytkään aktiivisesti. Oli meinaan Edellisen omistajan "alan kaverituttu" tehnyt remontin: toisen puolen jarrusylkkä oli vaihdettu, samoin kengät, automaattisäätimen peltivivut olivat ilmassa jottei säätäneet jarruja ja kenkien säätö oli "suoritettu" kässärivaijerikiristyksellä. Ja nyt kaiken kukkuraksi se toinen sylkkä päästi mehut rumpuun kun oli säästetty väärässä paikassa. Siis uusiksi koko helahoito ja nyt pysähtyy.

Samoin tuo Haynes sanoo, että toisissa ei ole ollenkaan, toisissa voi olla yksi tai kaksi. Ja jos kaksi, ne ovat konehuoneessa. Että jarruputkia pitkin vain kiipeämään ja samalla katsomaan myös ne takajarrujen kunto.

jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 205 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #1 : 06.06.2007, 14:25:05 »
Käsittääkseni noissa girling jarruissa paineensäädin on samassa paketissa jarrusylinterin kanssa.

Riippuu vuosimallista ja autosta. 1988 mallissa Girlingin rumpujarruissa oli erillinen paineen säädin konehuoneessa (etu/taka jako) ja normi takasylinterit. Bendixin jarruissa on sisään rakennettu säädin.

Tämä on -89 ja Girling jarrut. Jarrutehostimesta lähtee neljä putkea joten paineenrajoitimen pitäisi olla jarrusylintereissä. En kyllä mitään rajoittimeen viittaavaa nähnyt kun avasin sylinterit viime viikolla hihnojen vaihdon yhteydessä. Sylinterit saattavat olla vaihdetut.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 205 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #2 : 06.06.2007, 15:47:36 »
Nyt täytyy varmaankin olla nolona kun katsoin konepellin alle. Putkessa jatkoskohta olikin paksumpi, joten säädinhän se vissiin siinä?

Siinä rintapellin tuntumassa se rajoitin etutaka jaollisessa juuri on. Nelipiirisessä Girlingissä on erillisen mokkulat jarruputkissa, muistuttaa vähän turvonnutta jatkopalaa.

Mulla on ollut 205 jossa oli bendixin jarrut ja 309 jossa oli girling jarrut. 205 Bendixillä on sylinteihin ei saa mitään osia erikseen ja niissä toinen mäntä on tuplasti pidempi. 309:in Girlingiin saa taas kumisarjan ja molemmat männät on yhtä pitkät.

Nyt kun katselin varaosaluetteloita niin huomasin että tuo on erään toimittajan mukaan muuttunut vuonna 89, sen jälkeen on ollut paineen säädin sylinterin sisällä jos autossa ei ole kuorman tunnistavaa paineen säädintä, riippumatta onko Bendix vai Girling.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2010, 13:36:17 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

visitor

  • Vieras
Vs: 205 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #3 : 15.10.2010, 11:52:23 »
Siinä rintapellin tuntumassa se rajoitin etutaka jaollisessa juuri on. Nelipiirisessä Girlingissä on erillisen mokkulat jarruputkissa, muistuttaa vähän turvonnutta jatkopalaa.

Olisi se tulipeltiin tuleva paineenrajoitin nyt kädessä ja tarvitsisi asentaa paikoilleen, mutta koko murkulassa ei ole mitään merkkiä kuinka päin tulee. Päättelemällä laittaisin pään jossa suuremmat kierteet kohti pääsylkää mutta olisi mukava saada varmuus asiasta. Ja ei siis ole mitään mistä katsoa mallia...

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 205 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #4 : 15.10.2010, 13:35:13 »
Varaosanumeroiden mukaan 205:n ja 309:n kaikki säätimet eivät ole samanlaisia, mutta ehkä näistä 309:n säätimen kuvista on silti apua? Kuvat ovat autosta 1989 309 XL Look 1,6 (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus), jossa jarrupääsylinteristä lähtee vain yksi putki takarumpujarruille.

Hiukan hankalasti mitattavissa tuo autossa kiinni oleva osa, mutta ylempi jarrupääsylinteriltä tuleva liitin on suurempi (M12 ja avainkoko 12 mm) kuin alempi takajarruille menevä (M10 ja avainkoko 11 mm). Tämä rajoitinventtiili näyttäisi olevan myös yläosastaan avattavissa ja siten mahdollisesti purettavissa.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Myös varaosakuvista voi olla apua:

205 (1. mallisarja), takajarrupaineensäätimet

A) + UP TO S70965774:4872 09
4861 53, PRESS REGULATOR, WITH ABS BRAKES

4861 45, NFP, PRESS REGULATOR, REP: F:
- INJECTION AND XU9JA UNTIL SERIES 1811241 EXCEPT (E)
- INJECTION AND XU9JA AND (E) UNTIL SERIES 1831920
4861 49, PRESS REGULATOR, REP: E:
- INJECTION AND XU9JA SINCE SERIES 1811242 EXCEPT (E)
- INJECTION AND XU9JA AND (E) SINCE SERIES 1831921

4861 44, NFP, PRESS REGULATOR:
- INJECTION EXCEPT XU9JA, SEE A
- TU24

205 (2. mallisarja), takajarrupaineensäätimet

4861 53, PRESS REGULATOR, WITH ABS BRAKES AND TURBO EXCEPT DIESEL
4861 54, NFP, BRAKE LIMITER, WITH ABS BRAKES AND DIESEL AND TURBO
4861 67, NFP, PRESS REGULATOR, VAN

4861 49, PRESS REGULATOR, REP: E, INJECTION AND XU9JA

4861 44, NFP, PRESS REGULATOR:
- INJECTION EXCEPT XU9JA
- TU24

309, takajarrupaineensäätimet

4861 52, NFP, PRESS REGULATOR, INJECTION AND XU9J4
4861 54, NFP, BRAKE LIMITER:
- INJECTION AND XU9M AND WITH ABS BRAKES
- CARBURETTOR AND XU92C AND WITH ABS BRAKES
- DIESEL AND XUD7T AND WITH ABS BRAKES

4861 42, NFP, PRESS REGULATOR, REP: SANS:
- DRUM BRAKE UNTIL SERIES 2815519
- DISC BRAKE UNTIL SERIES 2815519
4861 49, REP: E:
- DRUM BRAKE SINCE SERIES 2815520 UNTIL - 1990
- DISC BRAKE SINCE SERIES 2815520 UNTIL - 1990
4861 45, NFP, REP: F, INJECTION AND XU9JA UNTIL SERIES 2851976
4861 50, REP: B, INJECTION AND XU9JA SINCE SERIES 2851977

TEMP_ARKISTOON
« Viimeksi muokattu: 10.08.2012, 15:20:00 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info