Kirjoittaja Aihe: 307 - Viallinen polttoainemittari  (Luettu 2896 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hauki

  • Vieras
307 - Viallinen polttoainemittari
« : 25.03.2009, 14:19:13 »
Auto: 2002 307 SW 1,6 (162 000 km).

Tänään jätti pösö ensimmäistä kertaa tielle ja pikaisen tutkaamisen jälkeen syyksi paljastui niinkin arkinen seikka kuin polttoaineen loppuminen. Erikoista sinällään että pa-mittari alkoi vasta lähestyä punaisen rajaa ja ajotietokonekin kertoi tankissa olevan lientä parinsadan kilometrin verran, polttoainevalo ei ollut syttynyt kertaakaan.

Auto sammui lennosta taajamassa, inertiaa oli onneksi senverran että auton sai käännettyä pois tieltä ja rullattua tien sivuun parkkiin. Mittaritauluun lävähti kaikki mahdolliset vikavalot. Sammutin virrat ja odottelin hetken ja koetin käynnistystä uudelleen ilman tulosta, startti pyöritti moottoria kyllä normaalisti eikä mitään ylimääräisiä ääniä kuulunut. Pikaravia lähimmälle huoltikselle josta pänikkää bensaa ja sopiva kaatonokka jolla auton sai tankattua. Tankkasin auton jonka jälkeen se käynnistyi suht normaalisti, startti pyöräytti pari kierrosta normaalia pidempään mikä varmaan johtui siitä ettei letkuissa ollut polttoainetta. Vikavalot sammuivat ja auto tuntuu toimivan nyt normaalisti. Onko vika mahdollisesti tankin päässä vai mittaristossa?

Mittarilla on myös ollut erikoinen taipumus pysyä hyvän tovin samassa asennossa ja nytkähtää pykälä kerrallaan muutaman kilometrin matkalla alaspäin. Tasaisessa ajossa ajotietokoneen ilmoittama toimintasäde voi vaihdella esim. 200-300km välillä ilman sen ihmeempiä muutoksia ajonopeudessa, lämpötilassa tai muissa kulutukseen vaikuttavissa ympäristötekijöissä.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
Vs: 307 - Viallinen polttoainemittari
« Vastaus #1 : 25.03.2009, 16:41:04 »
Alle 7 litran tankkauksilla ko ongelma tulee jatkumaan.. Kohon korkeuden muutosta ei rekisteröidä alle tuon litramäärän. Joten rohkeasti vain enempi tavaraa tankkiin... ts. Tankki Täyteen!

Liian täyteen ei sitten kannata tankata:
- Piripintaan kun tankkaa bensapelin, saa mukavasti aktiivihiilisuodattimenkin "tankattua". Lopputuloksena tankin korvausilman saanti heikkenee/loppuu, mittari ei näytä oikein ja pahimmassa tapauksessa tankki lyttyyn ja meno hyytyy siihen. Aktiivihiilisuodatin sijaitsee apukuljettajan puolella pyöräkotelossa/puskurin sisällä.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2009, 17:55:15, kirjoittanut SamiL »
Peugeot 508 & Peugeot 607

Hauki

  • Vieras
Vs: 307 - Viallinen polttoainemittari
« Vastaus #2 : 25.03.2009, 17:01:44 »
Normitankkaus on yleensä se 20-30 litraa kerrallaan. Ihmetyttää kovin mikäli mittari ei tällaisten määrien mukana pysy ottaen huomioon ettei tankkikaan taida olla kuin 63 litraa tai sinnepäin. Varsin mielenkiintoinen ominaisuus tosiaan.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 079
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Viallinen polttoainemittari
« Vastaus #3 : 25.03.2009, 19:36:35 »
Kyllä sen mittarin pitäisi toimia ihan normaalisti jos tankkaa 20-30 litraa kerrallaan. Joskus voi tietysti tehdä ihan hyvää tankata tankki täyteen. Se vaan noissa CAN/VAN väyläsähkö peleissä on että niiden polttoainemittari ei käsittääkseni näytä pelkästään tankin anturin näyttämää, vaan siihen sotketaan mukaan moottorin kuluttama polttoainemäärä.

Esimerkkinä vastaavan ikäisellä ajettu pitkä pätkä pienellä kulutuksella, jo kohtuullisen lyhyelläkin korkeamman kulutuksen ajolla polttoainem mittarin näyttämä laskee todella nopeasti. Vähäisen polttoainemäärän valo syttyy reilun kiihdytyksen jälkeen, mutta tankkiin menee silti vain 63 litraa vaikka sinne on aikaisemmin tankattu samalta asemalta 68,5 litraa vaikka valo ei palanut (70l Tankki).

Jos nyt aluksi tankkaisit tankin täyteen ja sitten koitat loppuuko polttoaine taas samassa kohtaa, vai syttyykä valo kuten kuuluu.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

psaarinen

  • Vieras
Vs: 307 - Viallinen polttoainemittari
« Vastaus #4 : 26.03.2009, 07:31:23 »
Kannattaa se trippimittari myös nollata tankkauksen yhteydessä, niin tietää kuinka paljon on ajanut niin huomaa kurvata huoltoasemalle ajoissa.

Stanu

  • Vieras
Vs: 307 - Viallinen polttoainemittari
« Vastaus #5 : 26.03.2009, 09:04:32 »
Huohottimen (aktiivihiilisuodatin) tukkeutuminen aiheuttaa myös ko oireen => ei korvausilmaa, tankki lyttyyn ja anturi sekaisin.

swopuli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: 307 - Viallinen polttoainemittari
« Vastaus #6 : 27.03.2009, 12:34:02 »
Auto: 2002 307 SW 1,6.

Tuttu vika. Mittarin vika ilmeni heti uutena, oireet samat kuin Hauella.

Huolto ei ensi alkuun ottanut uskoakseen vikaa vaan puhuivat "väärin tankkaamisesta". Kuitenkin lähes aina olen tankannut täyteen. Lopulta vaihtoivat anturin (ei vaikutusta) ja sitten tekivät jotain muuta joka auttoi. En tiedä oliko kyse vain mittarin konservatiivisemmasta säädöstä vai oikeasta korjauksesta.

Oireisiin kuuluu se, että mittari näyttää toisinaan ajokerran alussa enemmän kuin edellisen ajokerran lopussa. Näin etenkin tankkausten jälkeen: täyteen tankkauksen jälkeen mittari ei näytä täyttä pumpulta lähdettäessä mutta seuraavalla ajokerralla polttoaine onkin "lisääntynyt" täyteen tankkiin asti. Nämä oireet ovat lähes poistuneet korjauksen jälkeen eli ehkä tekivät muutakin kuin vain kalibroivat.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 798
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 307 - Viallinen polttoainemittari
« Vastaus #7 : 28.03.2009, 13:15:29 »
Kyllähän tuo on selkeä vika autossa ja sen toiminnassa, ei tankkaamisessa. Ihme suunnittelua, jos ei voi alle 7l tankata, että patonki sen tajuaa (itse saatan joskus tankata vaikka vitosella, jos ei satu pussia ja korttia olemaan mukana, ja amista en ole onneksi nähnyt kuin ulkopuolelta). Huonompaan suuntaan menee kokoajan nää vehkeet.


PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
Vs: 307 - Viallinen polttoainemittari
« Vastaus #8 : 28.03.2009, 17:15:14 »
Ei ole ranskalaisten ongelma. Näin käy muillakin merkeillä. Esimerkkinä vaikka Mazda 6.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2016, 13:13:28, kirjoittanut cone »
Peugeot 508 & Peugeot 607

Hauki

  • Vieras
Vs: 307 - Viallinen polttoainemittari
« Vastaus #9 : 30.03.2009, 09:32:53 »
Hmm, mikäli alle 7 litran tankkauksia ei noteerata niin eikös tankissa pitäisi olla silloin enemmän polttoainetta kuin mitä mittari näyttää? Erikoinen ominaisuus tämä. Hoituisi kuulemma pa-mittarin kalibroinnilla, arvio että tunnin työ jonka kustannus x euroa.

Kävin nyt laittamassa tankin täyteen saakka, tankkauksen jälkeen viisari oli siellä missä pitääkin ja näyttö sanoi et 800km jälellä mikä kai pitäisi oikea lukema täydellä tankilla ollakin. Ajellaan nyt tankki tyhjiin ja katellaan kuinka käypi 8)

jmn

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: 307 - Viallinen polttoainemittari
« Vastaus #10 : 30.03.2009, 10:56:22 »
Hieman tuohon etenkin pienien määrien tankkaukseen liittyvää muuta asiaa: Olette varmasti panneet polttoainemittarien kyljessä lukevan tekstin "vakaus ei koske alle 5 litran määrää". Toisin sanoen alle 5 litran tankkauksissa mittarin tarkkuutta ei taata ja määrä voi poiketa ilmoitetusta. En tosin ole selvittänyt miten paljon tuo heitto voi olla.

swopuli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: 307 - Viallinen polttoainemittari
« Vastaus #11 : 30.03.2009, 12:50:12 »
Selasin muistiinpanojani vuosilta 2003 - 2004 jolloin vika oli ajankohtaisempi.

Huollon mukaan polttoaineen kulutusta mitataan kahdella eri tavalla, joiden pitäisi antaa sama tulos. Autoni kohdalla kuitenkin todettiin, että mittaustulokset olivat erisuuria. Tämän perusteella huolto viimein uskoi kyseessä olevan todellisen vian, joka saatiin ainakin osittain korjatuksi.

PSA16v

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 307 - Viallinen polttoainemittari
« Vastaus #12 : 20.12.2017, 22:50:20 »
Auto: 2001 307 1,6.

Auttaako tankissa olevan anturin herkistely jotenkin tähän polttoainemittarin näyttö ongelmaan ja meneekö anturi sekaisin aivan täyteen tankattaessa? Joutuuko uusimaan koko pumpun jos anturi on vikaantunut,nehän ovat samassa paketissa?